AnonymBruker Skrevet 12. januar #161 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det trengs yrkesgrupper i byene som ikke har så høyt lønnsnivå. Renholdere, bussjåfører. lærere, sykepleiere, helsefagarbeidere etc. Hva med de? Anonymkode: f2d4a...b23 De får bo der de har råd, og commute inn til byen som i andre land.. Anonymkode: b1189...b13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 12. januar #162 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det trengs yrkesgrupper i byene som ikke har så høyt lønnsnivå. Renholdere, bussjåfører. lærere, sykepleiere, helsefagarbeidere etc. Hva med de? Anonymkode: f2d4a...b23 Sykepleiere og lærere har fint råd til å bo i byene. Det er ikke uten grunn at sykepleierindeksen har fått navnet sitt. I 2024 kunne en person med sykepleier (altså gjennomsnittlig) lønn kjøpe 2,4% av boligene i Oslo. De virkelig lavtlønnede må enten leie, finne seg partner eller pendle. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 12. januar #163 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Det trengs yrkesgrupper i byene som ikke har så høyt lønnsnivå. Renholdere, bussjåfører. lærere, sykepleiere, helsefagarbeidere etc. Hva med de? Anonymkode: f2d4a...b23 Vi er veldig, veldig mange som ikke har kjøpt bolig på drømmeplassen på første forsøk. Man må starte et sted også jobbe seg oppover 😊 har man ikke råd til en av storbyene, så kanskje man må bo litt utenfor i 4-5 år, spare ved å nedbetale lån, så mye som mulig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #164 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 0.10): Hvor mange tråder skal det opprettes om at folk ikke kommer seg innpå boligmarkedet? Hvis man starter tidlig å spare, som f.eks 18 åring og sparer 100 000 på 1 år har man 500 000 kr på 5 år, og 1 000 000 på 10 år. Da er man 28. Det skal være mulig for de aller fleste, hvis man prioriterer. Jeg sparte 100.000 kr som ung ufør i fjor, og har planer om å gjøre det i år også. Anonymkode: 225f3...1f8 Da er ung ufør altfor høy! Det skal aldri lønne seg å ikke jobbe Anonymkode: c2477...853 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #165 Del Skrevet 12. januar Knirke skrev (15 minutter siden): Sykepleiere og lærere har fint råd til å bo i byene. Det er ikke uten grunn at sykepleierindeksen har fått navnet sitt. I 2024 kunne en person med sykepleier (altså gjennomsnittlig) lønn kjøpe 2,4% av boligene i Oslo. De virkelig lavtlønnede må enten leie, finne seg partner eller pendle. Fint råd til å bo i byene?! En sykepleier har ikke råd til å kjøpe noe i Oslo med mindre hun/han kjøper sammen med noen eller har arvet. Jeg kjøpte for 14 mill alene for ett par år siden. Det er ene og alene fordi jeg har arvet en god slump av mine foreldre, intet annet. Oslo Anonymkode: c2477...853 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #166 Del Skrevet 12. januar Knirke skrev (19 minutter siden): Sykepleiere og lærere har fint råd til å bo i byene. Det er ikke uten grunn at sykepleierindeksen har fått navnet sitt. I 2024 kunne en person med sykepleier (altså gjennomsnittlig) lønn kjøpe 2,4% av boligene i Oslo. De virkelig lavtlønnede må enten leie, finne seg partner eller pendle. Hva mener du med fint råd til å bo i Oslo? Anonymkode: f2d4a...b23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 12. januar #167 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fint råd til å bo i byene?! En sykepleier har ikke råd til å kjøpe noe i Oslo med mindre hun/han kjøper sammen med noen eller har arvet. Jeg kjøpte for 14 mill alene for ett par år siden. Det er ene og alene fordi jeg har arvet en god slump av mine foreldre, intet annet. Oslo Anonymkode: c2477...853 Leste du artikkelen? En sykepleier har råd til 2,4% av boligene i Oslo. I Hong Kong eller London har de råd til 0. Sykepleierindeksen er et mål på gjennomsnittlig lønn. Ergo sykepleier er ikke lavtlønnet. Men det er en helt annen debatt, så jeg tenker vi stopper der. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 12. januar #168 Del Skrevet 12. januar (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fint råd til å bo i byene?! En sykepleier har ikke råd til å kjøpe noe i Oslo med mindre hun/han kjøper sammen med noen eller har arvet. Jeg kjøpte for 14 mill alene for ett par år siden. Det er ene og alene fordi jeg har arvet en god slump av mine foreldre, intet annet. Oslo Anonymkode: c2477...853 Mens andre steder i Oslo så ligger det leiligheter ute i prisklassen 2 til 3 millioner 😊 Endret 12. januar av Blått 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #169 Del Skrevet 12. januar Knirke skrev (7 minutter siden): Leste du artikkelen? En sykepleier har råd til 2,4% av boligene i Oslo. I Hong Kong eller London har de råd til 0. Sykepleierindeksen er et mål på gjennomsnittlig lønn. Ergo sykepleier er ikke lavtlønnet. Men det er en helt annen debatt, så jeg tenker vi stopper der. På hvilken måte er det en helt annet debatt? Anonymkode: f2d4a...b23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 12. januar #170 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Da er ung ufør altfor høy! Det skal aldri lønne seg å ikke jobbe Anonymkode: c2477...853 Kanskje vedkommende er gjeldsfri og kan spare? 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #171 Del Skrevet 12. januar Blått skrev (2 minutter siden): Mens andre steder i Oslo så ligger det leiligheter ute i prisklassen 2 til 3 millioner 😊 Hvor? Anonymkode: f2d4a...b23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 12. januar #172 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du er klar over at det er mye problemer med togene til/fra Oslo eller? Nesten ukentlig er det forsinkelser. Hvis man ikke har bil så er man da fucked. Så hvordan skal man komme seg på jobb tenkte du..? Fatter ikke at folk tør å bosette seg utenfor Oslo og være avhengig av toget. Det går jo ikke noe tog! Her jeg bor går det både trikk, t-bane og buss. Så jeg har alltid et transportmiddel tilgjengelig. Hadde jeg bodd på Lillestrøm f.eks så hadde jeg vært forsinket på jobb hver uke omtrent, da hadde ikke arbeidsgiver blitt glad. Anonymkode: 4ed21...2d4 Jeg hadde heller ikke satset på toget som fast transportmiddel. 🙈 Det er risikabelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 12. januar #173 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor? Anonymkode: f2d4a...b23 Du kan slå opp på Finn. Her er et eksempel som jeg fant 😊 https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=387931835 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 12. januar #174 Del Skrevet 12. januar (endret) AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 3.11): Ingen tvil om at boligprisene sørger for stadig økende forskjeller og problemer i samfunnet. Folk med vanlige lavlønnsyrker kunne fortsatt etablere seg "i gamle dager", nå trekkes stigen høyere og høyere opp. Nytter ikke å klage på færre barnefødsler iallefall når folk ikke får etablert seg før de er langt oppi tredveåra, og folk i lavlønnsyrker (butikk, barnehage, m.m.) gjerne ikke får etablert seg på et sted egnet for flere enn ett barn, og høye boligpriser og leiepriser gjør at de heller ikke har råd til flere barn. De sinnssyke boligprisene drar mye negativt med seg, men det er som nevnt villet politikk. Man ønsker visst at det skal gå på ræva. Anonymkode: 7802d...7e8 Det er ikke noe nytt med dette; slik har det stort sett vært. Forskjellene er forøvrig lavere nå enn de har vært i mesteparten av vår kjente historie. For kun hundre år siden jobbet folk i skogen uten om vinteren uten ordentlig fottøy, barn jobbet på fabrikker dagen lang, det fantes ingen velferdsstat, det var straffbart å regulere egen fruktbarhet eller være homofil, og vesentlig færre kvinner enn i dag fikk barn, fordi det var for dyrt å stifte familie. De som fikk barn, fikk dem gjerne sent. Det nye de siste få århundrene er at ingen lenger dør av sult, og de siste mange tiårene at ingen lenger trenger dø på gaten eller må gå uten elementær helsehjelp. Det er en enormt fremskritt. Dessverre går forventningene alltid raskere enn bedringen i levekår, så mennesker vil alltid være misfornøyd, samme hvor store fremskritt vi nyter godt av. Endret 12. januar av Supermerry 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #175 Del Skrevet 12. januar Blått skrev (1 minutt siden): Du kan slå opp på Finn. Her er et eksempel som jeg fant 😊 https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=387931835 Et kott på 18m2 på Stovner til ikke mindre enn 2.200.000 er ikke en leilighet. Anonymkode: 49580...f5a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 12. januar #176 Del Skrevet 12. januar (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Et kott på 18m2 på Stovner til ikke mindre enn 2.200.000 er ikke en leilighet. Anonymkode: 49580...f5a Selvfølgelig er det en leilighet 😊 og et sted må man begynne om man ønsker seg inn på boligmarkedet 😊 vi har mange som har måtte begynt et sted og jobbet oss oppover for å komme dit vi er i dag. (Og poenget var at folk har råd til å bo i Oslo da det er muligheter.. det er kanskje ikke de mulighetene man drømmer om, men det er det sjeldent når man kjøper første bolig) 😊 Endret 12. januar av Blått 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 12. januar #177 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): De får bo der de har råd, og commute inn til byen som i andre land.. Anonymkode: b1189...b13 Pendlebyene til Oslo er ikke billige og kommer naturligvis med mye høyere transportkostnader. Det er også vanskelig å koordinere barnehage og lignende om begge foreldrene må pendle. Det egentlige svaret er at de vil leie bolig for alltid. Vi er derfor på vei til å skape en ny underklasse som ikke vil se vitsen i å spare opp penger og etablere seg. Da faller fruktbarheten og antall på trygd øker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #178 Del Skrevet 13. januar Blått skrev (9 minutter siden): Selvfølgelig er det en leilighet 😊 og et sted må man begynne om man ønsker seg inn på boligmarkedet 😊 vi har mange som har måtte begynt et sted og jobbet oss oppover for å komme dit vi er i dag. (Og poenget var at folk har råd til å bo i Oslo da det er muligheter.. det er kanskje ikke de mulighetene man drømmer om, men det er det sjeldent når man kjøper første bolig) 😊 Dette er ikke en mulighet, men et grisedyrt objekt som ville ha gått for langt under 100.000 (under 200.000 i dagens kroneverdi) for 30 år siden, og det at man betaler over 120.000 kvadratmeteren for dette, sier det meste om dagens syke priser. Totalt ubeboelig for flere enn én person med mindre man er 18 og stormforelsket; bare en dobbeltseng vil legge beslag på en stor del av arealet, og det er knapt plass til å bevege seg, for ikke å snakke om å fylle "leiligheten" med møbler. Anonymkode: 49580...f5a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 13. januar #179 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette er ikke en mulighet, men et grisedyrt objekt som ville ha gått for langt under 100.000 (under 200.000 i dagens kroneverdi) for 30 år siden, og det at man betaler over 120.000 kvadratmeteren for dette, sier det meste om dagens syke priser. Totalt ubeboelig for flere enn én person med mindre man er 18 og stormforelsket; bare en dobbeltseng vil legge beslag på en stor del av arealet, og det er knapt plass til å bevege seg, for ikke å snakke om å fylle "leiligheten" med møbler. Anonymkode: 49580...f5a Selvfølgelig er det en mulighet. 😊 At du syns den muligheten ikke er god nok og at du ikke ville ha tatt den er en annen sak. Selv så ville jeg kjørt på, dersom jeg ønsket å bo i Oslo. Det er en vei inn 😊 og man kan bo trangt, spare penger og flytte til noe annet etter hvert. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 13. januar #180 Del Skrevet 13. januar (endret) Blått skrev (49 minutter siden): Du kan slå opp på Finn. Her er et eksempel som jeg fant 😊 https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=387931835 Problemet med å kjøpe en 18kvm bolig på Stovner er at det er ikke en langsiktig investering for de som ikke vil være alene resten av livet. Får man kjæreste etter å ha kjøpt, så flytter ikke hun inn på dette kottet og selger man for tidlig så taper man mye penger i handelskostnader. Endret 13. januar av Camlon 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå