Gå til innhold

Boligprisene er et generasjonsran!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Camlon skrev (2 minutter siden):

De jeg kjenner som har vært i boligmarkedet i Oslo over 20 år, eier eneboliger til 10 - 30 millioner. De har også brukt veldig lite tid på å følge med på markedet.

Det virker som om du prøver å kompansere for dårlige valg du har gjort tidligere i ditt liv ved å aktivt investere i bolig. Resultatet av dette er trolig det samme eller dårligere enn de som bare kjøper og selger normalt.

Dette går nok på ambisjoner. Den ene bodde  i bydelen hun vokste opp i, og var happy med det. De fleste andre har ingen ambisjoner om å bli gamle i Oslo, eller har gått gjennom samlivbrudd med barn og bor deretter. Noen få har hus til 30mill, landsted og hytte på fjellet . 

Jeg bor alene i drømmehus på aaaltfor mange totalrenoverte kvadrat  (ikke i Oslo),  er gjeldfri og har fokus på fond for øyeblikket. Har levd livet når det skal leves, og angrer ikke et sekund på at jeg var på leiemarkedet - for da hadde jeg råd til å reise masse og oppleve verden. Alt til sin tid. Men pose og sekk - det er vanskelig. 

Holder fortsatt et øye på Oslo-markedet , samt ett par andre steder, fordi jeg liker å holde mulighetene åpne. Men gammel skal jeg aldri bli i den byen.

Anonymkode: 3969b...1ef

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette går nok på ambisjoner. Den ene bodde  i bydelen hun vokste opp i, og var happy med det. De fleste andre har ingen ambisjoner om å bli gamle i Oslo, eller har gått gjennom samlivbrudd med barn og bor deretter. Noen få har hus til 30mill, landsted og hytte på fjellet . 

Jeg bor alene i drømmehus på aaaltfor mange totalrenoverte kvadrat  (ikke i Oslo),  er gjeldfri og har fokus på fond for øyeblikket. Har levd livet når det skal leves, og angrer ikke et sekund på at jeg var på leiemarkedet - for da hadde jeg råd til å reise masse og oppleve verden. Alt til sin tid. Men pose og sekk - det er vanskelig. 

Holder fortsatt et øye på Oslo-markedet , samt ett par andre steder, fordi jeg liker å holde mulighetene åpne. Men gammel skal jeg aldri bli i den byen.

Du kunne kjøpt en leilighet og leid det ut mens du reiste rundt og levde livet. Hvorfor gjorde du ikke det, hvis du var en så god investor?

Det er også rimelig ironisk at du leide og levde livet selv, men anbefaler dagens unge å ta opp et stort lån for å komme seg inn på boligmarkedet og følge med på alle liknende salg i alle bydeler hele tiden å være klar til å selge iløpet av 1 til 2 uker.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Camlon skrev (1 minutt siden):

Du kunne kjøpt en leilighet og leid det ut mens du reiste rundt og levde livet. Hvorfor gjorde du ikke det, hvis du var en så god investor?

Det er også rimelig ironisk at du leide og levde livet selv, men anbefaler dagens unge å ta opp et stort lån for å komme seg inn på boligmarkedet og følge med på alle liknende salg i alle bydeler hele tiden å være klar til å selge iløpet av 1 til 2 uker.

Tråden handler om at boligprisene er et generasjonsran. Det er de ikke. Det er SVÆRT lenge siden det var lett å komme inn på boligmarkedet, spesielt uten å ofre noe. 

jeg ofret reiser, hva har du ofret? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tråden handler om at boligprisene er et generasjonsran. Det er de ikke. Det er SVÆRT lenge siden det var lett å komme inn på boligmarkedet, spesielt uten å ofre noe.

jeg ofret reiser, hva har du ofret?

Du ofret ikke reiser. Du reiste, levde livet og leide bolig og hadde allikevel råd til å kjøpe en stor bolig.

Hadde du blitt født litt senere, så hadde du kommet tilbake som en fattig 40-åring, og det ville vært du som måtte bo på 20 kvm på Stovner om du vil kjøpe noe.

Personlig så eier jeg en egen bolig, men det betyr ikke at jeg ikke kan se at det har blitt vanskeligere å komme seg inn på boligmarkedet.

Endret av Camlon
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Camlon skrev (4 minutter siden):

Du ofret ikke reiser. Du reiste, levde livet og leide bolig og hadde allikevel råd til å kjøpe en stor bolig.

Hadde du blitt født litt senere, så hadde du kommet tilbake som en fattig 40-åring, og det ville vært du som måtte bo på 20 kvm.

Ofret alle reiser utenfor embets medfør i tre år og sparte 100-150k i året til EK.  Det holdt akkurat. Har knapt reist siden  - det ble på en måte et skifte i prioriteringer, men nå er det på tide!

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ofret alle reiser utenfor embets medfør i tre år og sparte 100-150k i året til EK.  Det holdt akkurat. Har knapt reist siden  - det ble på en måte et skifte i prioriteringer, men nå er det på tide!

Den eneste grunnen til at du måtte ofre reiser i 3 år er fordi du tok dårlige valg når du kom ut i arbeidslivet. Du kunne ha hatt begge deler om du kjøpte bolig mens det var billigst.

Du virker ikke veldig suksessfull som en boliginvestor, så hvorfor gir du oss råd om at man ikke trenger å tenke langsiktig, man skal følge med på markedet hele tiden og være klar til å selge på 1 - 2 uker. Det er dårlige råd, den beste måten for vanlige folk å tjene penger er å gjøre langsiktige investeringer og så fokusere på sin karriere og familie.

Du bør være takknemlig for at du er født tidlig nok, fordi en 40-åring med 450K i egenkapital idag, har ikke råd til noe mer enn en liten hybel på Stovner.

Endret av Camlon
  • Nyttig 2
Skrevet
Camlon skrev (50 minutter siden):

Camlon skrev (10 minutter siden):

Den eneste grunnen til at du måtte ofre reiser i 3 år er fordi du tok dårlige valg når du kom ut i arbeidslivet. Du kunne ha hatt begge deler om du kjøpte bolig mens det var billigst.

Du virker ikke veldig suksessfull som en boliginvestor, så hvorfor gir du oss råd om at man ikke trenger å tenke langsiktig, man skal følge med på markedet hele tiden og være klar til å selge på 1 - 2 uker. Det er dårlige råd, den beste måten for vanlige folk å tjene penger er å gjøre langsiktige investeringer og så fokusere på sin karriere.

Du bør være takknemlig for at du er født tidlig nok, fordi en 40-åring med 450K i egenkapital idag, har ikke råd til noe mer enn en liten hybel på Stovner.

btw aldri sagt at jeg var en god investor eller en investor i det hele tatt.  Eiendom interesserer meg på flere måter. På lik linje som fotball eller gaming er gøy hobby for andre, så har eiendom vært min. 

Du virker unødvendig bitter og ute etter å ta andre, bare kjip og negativ. Håper du er hyggeligere i virkeligheten. 

450k er Ek nok for en helt grei førstegangsbolig i Oslo i 2025. I 2018 måtte man også utenfor, o-så-skumle Ring3. 

Jeg anbefaler ungdom å fire på krava, skjerpe seg, spare + ofre hvis det er så viktig for de å komme seg inn på boligmarkedet at de sitter på Kvinneguiden og sutrer om det hver bidige dag.

I stedet for å sutre her - ta en ekstrajobb!

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

btw aldri sagt at jeg var en god investor eller en investor i det hele tatt.  Eiendom interesserer meg på flere måter. På lik linje som fotball eller gaming er gøy hobby for andre, så har eiendom vært min. 

Du virker unødvendig bitter og ute etter å ta andre, bare kjip og negativ. Håper du er hyggeligere i virkeligheten. 

450k er Ek nok for en helt grei førstegangsbolig i Oslo i 2025. I 2018 måtte man også utenfor, o-så-skumle Ring3. 

Jeg anbefaler ungdom å fire på krava, skjerpe seg, spare + ofre hvis det er så viktig for de å komme seg inn på boligmarkedet at de sitter på Kvinneguiden og sutrer om det hver bidige dag.

I stedet for å sutre her - ta en ekstrajobb!

Jeg anbefaler at du slutter å gi ungdom råd for hvordan de skal leve livene sine.

Ingen er interessert i å høre på din syting om at unge er kravstore og at de må skjerpe seg. Du fulgte ikke dine egne råd når du var ung og tapte millioner av kroner i Norges historisk beste boligmarked.

At du kunne reise og så komme tilbake og kjøpe når det var billigere og få god verdistigning er noe du bør være takknemlig for, men istedenfor sitter du på Kvinneguiden og sutrer om dagens ungdom som en bitter gammel mann.

Endret av Camlon
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Camlon skrev (10 minutter siden):

som en bitter gammel mann.

Det smalt fra rett kjeft.. 🙄 Uansett så har jeg rapportert deg og håper dem rydder bort alle svarene dine. Du er direkte motbydelig.. 

Anonymkode: 68252...9a3

• Liker 4
Skrevet

Hvilket ran? Eier et rekkehus. Ønsker leilighet. For å kunne bo i byen min så må jeg gå ned 20-30 kvm. Fra 2 soverom til ett. Selv det er det ikke sikkert jeg kan gjøre økonomisk. 

Anonymkode: 32764...eb7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 0.01):

Hvorfor vokste noen opp under krigen og andre i fredstid? Hvorfor har noen folketrygden mens andre levde under svartedauden? Hvorfor har vi internett mens bestemor bare hadde radio? Og ja, hvorfor synes noen det er et ran å ikke ha råd til en ettroms som familier med åtte barn måtte dele for 100 år siden?

Fordi tidene forandrer seg, og man må tilpasse seg den tiden man lever i. 

Anonymkode: 5ea03...228

Hva legger du egentlig i denne responsen? Mener du at min generasjon skal tie og akseptere de skyhøye boligprisene og ikke anerkjenne det som et problem i det hele tatt? Om du ikke allerede er klar over det, så betyr også disse høye boligprisene at fødselstallene vil gå enda mer ned, fordi folk er ikke villig til å etablere familier om de ikke har råd til en tilstrekkelig stor bolig engang. Folk må også ha råd til å ha barn, og hvis så store summer skal gå til bolig, så blir eventuelle barn avventet enda mer. 

Jeg regner med at du vil ha nok helsepersonell til å ta vare på deg på sykehjem? Ikke glem at du skal bli gammel en dag, du også. Da må det være nok yngre mennesker som kan ta de jobbene. Om fødselstallene går ned enda mer fordi samfunnet blir altfor dyrt for den vanlige mannen på gata, så kan du regne med at du må klare deg selv som gammel, svak, skrøpelig og hjelpeløs. 

Dette var bare ett av mange eksempler på hvordan lave fødselstall kan påvirke samfunnet. Det er altfor mange av dere eldre som ikke engang tenker på ringvirkningene som høye boligpriser har på samfunnet. Det går utover dere også, ikke bare de yngre.

• Nyttig 5
Skrevet
PURE/HONEY skrev (2 timer siden):

Hva legger du egentlig i denne responsen? Mener du at min generasjon skal tie og akseptere de skyhøye boligprisene og ikke anerkjenne det som et problem i det hele tatt? Om du ikke allerede er klar over det, så betyr også disse høye boligprisene at fødselstallene vil gå enda mer ned, fordi folk er ikke villig til å etablere familier om de ikke har råd til en tilstrekkelig stor bolig engang. Folk må også ha råd til å ha barn, og hvis så store summer skal gå til bolig, så blir eventuelle barn avventet enda mer. 

Jeg regner med at du vil ha nok helsepersonell til å ta vare på deg på sykehjem? Ikke glem at du skal bli gammel en dag, du også. Da må det være nok yngre mennesker som kan ta de jobbene. Om fødselstallene går ned enda mer fordi samfunnet blir altfor dyrt for den vanlige mannen på gata, så kan du regne med at du må klare deg selv som gammel, svak, skrøpelig og hjelpeløs. 

Dette var bare ett av mange eksempler på hvordan lave fødselstall kan påvirke samfunnet. Det er altfor mange av dere eldre som ikke engang tenker på ringvirkningene som høye boligpriser har på samfunnet. Det går utover dere også, ikke bare de yngre.

La dem rotne i de store villaene sine/hyttene/båtene/campinghyttene/spanialeilighetene, når det ikke er nok yrkesaktive som kan ta vare på dem. Dette er jo villet politikk fra Norges mest flertallige generasjon som teknisk sett har all makt ved Stortingsvalg. De gosser seg over stigende egenkapital og drar opp den økonomiske stigen etter seg uten å tenke på at pengene deres ikke er verdt en dritt når de sitter og driter på deg liggesår fordi det ikke finnes folk nok til å skifte bleia deres.

For å sette det på spissen. 😅

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 22.56):

Hvordan kan det ha blitt slik at én generasjon fikk kjøpe bolig for småpenger, mens vi yngre må gi opp både drømmer og fremtid for å eie noe som helst? Vi betaler skyhøye priser for de samme boligene de fikk for lommerusk – og så får vi høre at «vi vil for mye for tidlig»?!

Det er ikke vi som vil for mye, det er systemet som har latt boligmarkedet bli en lekekasse for spekulanter og de som allerede sitter på verdiene. Når skal vi si stopp? Hvor er tiltakene som gir oss en sjanse?

Hilsen en som er lei av å bli ranet i dagslys.

Anonymkode: 66862...944

Tror det vi yngre betaler prisen for nå er økt innvandring på kort tid. Og det synes jeg ikke vi kan skylde på de eldre for..

Anonymkode: 7e12a...ce8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 2.39):

Hvordan fikk folk da disse store barneflokkene, som var vanlig rundt århundreskiftet?

Dessuten er jeg uenig i definisjonen av ordet "fremskritt"; i 1920-bygget man store, romslige boliger til arbeiderklassen på Ullevål Hageby.

Hvor mange fra arbeiderklassen bor der idag ...?

Anonymkode: 49580...f5a

Noen fikk disse store barneflokkene. Svært mange færre kvinner enn i dag fikk barn i det hele tatt, men de som kunne, fikk mange. I dag får langt flere kvinner barn enn før, men de får få barn. Les deg opp på demografihistorie.

Vedrørende min definisjon av fremskritt: for meg er fremskritt at færre sulter og at flere har tilgang til elementær helsehjelp. For deg er fremskritt at flere arbeidere bor i Ullevål Hageby i Oslo. Siden vi fremdeles har ytringsfrihet i dette landet har vi begge rett til å hevde vår mening om saken, men jeg hevder likevel at min definisjon er bedre enn din hvis utgangspunktet er et ønske om best mulige kår for flest mulige mennesker 

Skrevet

Grunnen til prisene er blitt ekstremt høye rundt her er at det er umulig å få tak i tomter som igjen driver opp prisene på alt som er sentralt uansett stand. I nabolaget her ligger vanlige tomter på rundt 4.,5-5m og så ender dei fleste enten med å totalrenovere eller rive og bygge nytt. Og skal du få bygge noe helt nytt der det ikke er regulert enda så kommer det masse jobb og penger før en eventuelt får lov til å bygge noe der. 

Selv har jeg lyst å bygge meg noe helt selv på ny tomt men ser ikke så veldig aktuelt ut pr i dag her i hvertfall. 

Men føler ikke dette er ett generasjonsran, det som derimot skjer nå er at den generasjonen som nå har foreldre som begynner å falle bort vil få ekstremt ulik økonomi alt etter hva foreldrene har gjort opp igjennom. Noen ender med null om de har foreldre som har rotet med privatøkonomien og andre arver eiendom og lignende for 20-30 millioner selv blant helt vanlige folk. 

Anonymkode: e2d49...d85

Skrevet

Man må nok senke kravene litt. Vi som er unge nå har vokst opp i store hus med store hager. Vi har foreldre som har jobbet som taxisjåfører, lærere og snekkere som bor i digre boliger midt i sentrum. For det første bygges det knapt slike boliger lengre, og for det andre er de veldig dyre når de blir bygd (eller solgt). Vi har kjøpt oss en relativt ny tomannsbolig på 120 kvm til 5 mill, og den kostet like mye som det foreldrene mine vil få for huset sitt. Et digert hus på 300 kvm. Nå har de et mye eldre hus, litt i utkanten av sentrum og i en by med billigere boligpriser enn der jeg og samboer bor.

Men sånn er prisene om man ønsker å bo sentralt. Vi bor også ganske nærme oslo. Hus på størrelse med mine foreldres hus her i byen går til 8-10 mill. 

Det tok faktisk en stund før jeg til slutt innså at vi ikke kan leve som mine foreldre. Vi må gå ned i standard. Vi har kjempeliten hage og stue, og de to barna våre må dele rom. Men er det virkelig så krise?

Jeg har et vennepar som absolutt skulle ha enebolig. De har MYE lavere inntekt enn oss, men de kjøpte et oppussingsobjekt til over 4 mill. Dette hadde de ikke nok egenkapital til, måtte ha kausjonist og dermed ta lån på hele summen. Det er et stort og fint hus, stor hage og fantastisk og sentral beliggenhet. Jeg prøvde selv å hinte til dem at de bare burde kjøpt et billigere rekkehus eller tomannsbolig litt i utkanten av byen for at det ikke skulle bli helt økonomisk overveldende. Men det ville de ikke. Det viktigste var stort og fint hus på en fin plass. Nå dukker den ene store regningen etter den andre opp, og de har ikke råd til annet. 

Anonymkode: 34b42...8fb

• Liker 1
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man må nok senke kravene litt. Vi som er unge nå har vokst opp i store hus med store hager. Vi har foreldre som har jobbet som taxisjåfører, lærere og snekkere som bor i digre boliger midt i sentrum. For det første bygges det knapt slike boliger lengre, og for det andre er de veldig dyre når de blir bygd (eller solgt).

Hvorfor legger du det frem som en naturlov at man må senke kravene litt?

Hvorfor skal ikke dagens lærere og snekkere og taxisjåfører kunne bo skikkelig?

Innvandring, det grønne skiftet, vanvittige byggekrav, tungrodde byggeprosesser, bevaring av natur og flere enslige - dette er noe av grunnene til at prisene har gått bananas. Mye av det går det an å gjøre noe med. Men politikerne VIL ikke. Det er villet politikk å ha det slik som det er nå. Hvorfor kan man jo lure på.

Og samtidig sutrer de samme politikerne over at unge ikke får barn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 10.04):

Til dere som vil bygge i høyden og utnytte arealet; er dette et biligmiljø der man vil trives, eller en oppbevaringsplass som minner om Oslos utgave av Ila landsfengsel ...?

f2fd1b_9fb1be1d7d224e94aa768232406f66b7~

ab0b7f96-8759-466f-8c1a-a95bb90b8177?fit

Anonymkode: 49580...f5a

Ja! Riv gamle bygg i sentrum og sett opp nye høybygg.

Det eneste jeg ikke liker med eksempelet ditt er at byggene ikke er høye nok.

Bygg! Bygg! Bygg!

Anonymkode: 71b68...db3

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja! Riv gamle bygg i sentrum og sett opp nye høybygg.

Det eneste jeg ikke liker med eksempelet ditt er at byggene ikke er høye nok.

Bygg! Bygg! Bygg!

Anonymkode: 71b68...db3

Akkurat det de driver med her dessverre. Ødelegger nydelig utsikt for naboene som allerede bodde i området. Og i et kryss her få meter unna der jeg bor,driver de å bygger hus i hagen til en familie.

Anonymkode: b01a6...1ca

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...