Gå til innhold

Boligprisene er et generasjonsran!

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Problemet er at handlingsregelen sørger for at desto svakere kursen er, desto mer oljepenger kan regjeringen bruke.

Verdien av fondet burde regnes ut i USD; da ville det ikke lenger vært like attraktivt med lav kronekurs for politikerne.

Anonymkode: 49580...f5a

Dette forstår jeg ikke. SPU er investert globalt i alt mulig rart. Når Norske politikere lar seg selv bruke 3% av fondet per år så vil vel realverdien av de 3% være de samme enten vi regner fondets verdi i kroner eller pesetas eller USD?

Anonymkode: 4cc5a...2b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bare å flytte til Grue Finnskog, er nok billige boliger.

Anonymkode: 0193d...57b

Synd at du ikke får bra internett der. Kan kanskje sende post?

Anonymkode: 48325...908

• Liker 1
Skrevet
Blått skrev (2 timer siden):

Men da er vi plutselig over i det jeg føler debatten handler om for mange 😊 nemlig at det er muligheter, men mange vil ikke benytte seg av de mulighetene som er for å komme inn på markedet som er i Oslo 😊 det er feil bydel, leiligheten er for liten osv. Syns ikke man klage på at man ikke har råd, for man har jo råd, men det er ikke bra nok 😊 problemet er kanskje at mange føler at de er berettiget til det beste og fineste som førstegangskjøper? Når diskusjonen går over i dette så syns jeg det er vanskelig å sympatisere med folk som klager over at de ikke har råd til og bo i Oslo. 

Ingen bryr seg om hvem du sympatiserer med. Jeg bare forklarer hvorfor boligen du foreslår er et dårlig kjøp.

Spørsmålet er, er det slik vi skal ha det? Skal de unge betale mye mer enn hva tidligere generasjoner gjorde for samme bolig og hva skjer med de unge når de ikke får etablert seg? Vi har allerede sett fruktbarheten falle til 1.4 og jeg tror ikke vi har nådd bunnen.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Camlon skrev (6 minutter siden):

Jeg bare forklarer hvorfor boligen du foreslår er et dårlig kjøp.

Og som du selv sier så går dette på viljen. Man liker ikke mulighetene som man har, men det blir feil å si at man ikke har råd for det har man faktisk. Et sted må man begynne, og dersom man heller vil leie enn å være på boligmarkedet så er det et personlig valg som man tar 😊

• Liker 3
Skrevet (endret)
Blått skrev (33 minutter siden):

Og som du selv sier så går dette på viljen. Man liker ikke mulighetene som man har, men det blir feil å si at man ikke har råd for det har man faktisk. Et sted må man begynne, og dersom man heller vil leie enn å være på boligmarkedet så er det et personlig valg som man tar 😊

Selv i markeder som Hong Kong så finnes det boliger som unge kan kjøpe. Men det betyr ikke at boligmarkedet i Hong Kong fungerer godt.

Problemet er ikke at det ikke er mulig å kjøpe en bolig, men at det koster mye mer enn hva det gjorde før og det har steget mye raskere enn leieprisene sånn at folk blir presset til å bli på leiemarkedet. Det ødelegger også for samfunnet hvis unge ikke etablerer seg.

Endret av Camlon
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Camlon skrev (7 timer siden):

Jeg bare forklarer hvorfor boligen du foreslår er et dårlig kjøp.

De fleste i Oslo har ikke og har ikke økonomiske muskler til å ha et 10års perspektiv når de kjøper sin første bolig. Man må kjøpe bolig for den livssituasjonen man står i, ikke den man drømmer om å stå i. 

1/7 del av Oslos befolkning flytter innad i byen hvert eneste år, når lønn/behov/livet endrer seg, så flytter man.  Noen oppgraderer (blir samboere/ får barn), noen nedgraderer (det gikk til helvete). 

Jeg kjenner flere par som har bodd på 23kvm i flere år - og oppgraderte først når to ble til tre.

Så det er mulig, man må bare ikke være så fisefin på det. 

Anonymkode: 3969b...1ef

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Camlon skrev (7 timer siden):

Selv i markeder som Hong Kong så finnes det boliger som unge kan kjøpe. Men det betyr ikke at boligmarkedet i Hong Kong fungerer godt.

Problemet er ikke at det ikke er mulig å kjøpe en bolig, men at det koster mye mer enn hva det gjorde før og det har steget mye raskere enn leieprisene sånn at folk blir presset til å bli på leiemarkedet. Det ødelegger også for samfunnet hvis unge ikke etablerer seg.

Folk blir jo ikke presset til å bli på leiemarkedet. Det er jo som du sier.. de liker ikke mulighetene de har og derfor velger de å bli på leiemarkedet 😊 Folk som har kommet seg inn ved å kjøpe, har startet i det små og jobbet seg oppover. Det er veldig få som kan starte med å kjøpe drømmeboligen med en gang, selv om det hadde vært hyggelig å være så godt økonomisk stilt så er ikke det virkeligheten for mange av oss 😊 

Og jeg, som AB, kjenner til at folk har bodd lite som par, vet også om noen som har bodd 3 stykker på 20 m2 😊 for å spare penger så de kan kjøpe seg noe større når barnet blir litt større. 

Man kan velge om ønsker å være sur og bitter fordi man ikke har råd til mer enn 20 m2 eller så kan man tenke at det er for noen år mens man sparer penger for å oppgradere til noe som er større 😊 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Blått skrev (31 minutter siden):

Folk som har kommet seg inn ved å kjøpe, har startet i det små og jobbet seg oppover.

Nei, det har de ikke. Situasjonen med veldig høye boligpriser sammenlignet med leiepriser ligner på situasjonen før andre verdenskrig.

Om du ikke er over 100 år så har du ikke opplevet samme situasjon.

Blått skrev (31 minutter siden):

Det er veldig få som kan starte med å kjøpe drømmeboligen med en gang,

Dette er en stråmann. Det er en stor forskjell mellom å ikke kunne kjøpe drømmeboligen og bli presset ut på leiemarkedet.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

De fleste i Oslo har ikke og har ikke økonomiske muskler til å ha et 10års perspektiv når de kjøper sin første bolig. Man må kjøpe bolig for den livssituasjonen man står i, ikke den man drømmer om å stå i. 

1/7 del av Oslos befolkning flytter innad i byen hvert eneste år, når lønn/behov/livet endrer seg, så flytter man.  Noen oppgraderer (blir samboere/ får barn), noen nedgraderer (det gikk til helvete). 

Jeg kjenner flere par som har bodd på 23kvm i flere år - og oppgraderte først når to ble til tre.

Så det er mulig, man må bare ikke være så fisefin på det. 

Helt feil. Man skal ha et langtidsperspektiv når man kjøper en bolig.

Kjøper man en bolig som ikke kan beholdes om livssituasjon forandrer seg, så tar man for høy risiko.

• Nyttig 1
Skrevet
Camlon skrev (7 minutter siden):

Helt feil. Man skal ha et langtidsperspektiv når man kjøper en bolig.

Kjøper man en bolig som ikke kan beholdes om livssituasjon forandrer seg, så tar man for høy risiko.

Har du bodd under en stein de siste 30årene? Slik har Oslo vært siden 90tallet - som sagt 100 000 av 700 000 osloboere flytter HVERT eneste år - innad i sin egen by! 

Skal du kjøpe en bolig hvor du har plass til samboer, så bør du bo i kollektiv til vedkommende finner deg, og dere kan kjøpe sammen. 

ila de 30 årene har jeg kun møtt ett eneste menneske under 60 år som har bodd i samme leilighet, de siste 20årene.  Ellers har alle mine venner gradvis oppgradert fra 1- til 2- til 3roms ila en 10 års periode. Noen gikk fra kollektiv til samboere i 2 roms, deretter videre. 

Hvis man er så risikoavers at man insisterer på at boligen man kjøper som nyutdannet 23åring skal være optimal når man er i midten av 30årene - så er nok ikke Oslo by stedet for deg. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du bodd under en stein de siste 30årene? Slik har Oslo vært siden 90tallet - som sagt 100 000 av 700 000 osloboere flytter HVERT eneste år - innad i sin egen by! 

Skal du kjøpe en bolig hvor du har plass til samboer, så bør du bo i kollektiv til vedkommende finner deg, og dere kan kjøpe sammen. 

ila de 30 årene har jeg kun møtt ett eneste menneske under 60 år som har bodd i samme leilighet, de siste 20årene.  Ellers har alle mine venner gradvis oppgradert fra 1- til 2- til 3roms ila en 10 års periode. Noen gikk fra kollektiv til samboere i 2 roms, deretter videre. 

Hvis man er så risikoavers at man insisterer på at boligen man kjøper som nyutdannet 23åring skal være optimal når man er i midten av 30årene - så er nok ikke Oslo by stedet for deg.

Hvis man ikke har en langsiktig plan så bør man leie, og det er naturligvis mange som har gjort siden 90-tallet.

Skal man kjøpe så bør man ha en langsiktig perspektiv, eller så kan man ende opp med å tape masse penger.

Tror du at boligprisene går garantert opp hvert eneste år, så det er ingen risiko med å låne masse penger for å kjøpe og selge noen år etterpå?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Bare å flytte til Grue Finnskog, er nok billige boliger.

Anonymkode: 0193d...57b

Vi vurderte det faktisk, jeg og kona, siden hun er oppvokst på østlandet (nærmere Oslo). Det endte med et utkantstrøk i Nord-Norge. Eneboliger med tomt på Finnskogen kan være et alternativ til småbruk, og da har man plass til å holde seg med høns og kunne dyrke litt. Småbruk er som kjent veldig populært og prisene deretter.

Anonymkode: 0b7af...dfc

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Camlon skrev (45 minutter siden):

Nei, det har de ikke. Situasjonen med veldig høye boligpriser sammenlignet med leiepriser ligner på situasjonen før andre verdenskrig.

Om du ikke er over 100 år så har du ikke opplevet samme situasjon.

Dette er en stråmann. Det er en stor forskjell mellom å ikke kunne kjøpe drømmeboligen og bli presset ut på leiemarkedet.

Men folk blir jo ikke presset ut på leiemarkedet. Du sier jo selv at de har råd, men at det det som noen har råd til som førstegangskjøp er ikke bra nok i følge deg 😊 da handler det at man velger å bli på leiemarkedet og det er greit, men man må ta ansvar for egne valg 😊 velger folk det, så må de eie avgjørelsen og ikke klage over at de har blitt presset ut for det stemmer faktisk ikke.

Endret av Blått
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Veldig enig med deg 😊 

• Liker 3
Skrevet
Camlon skrev (1 minutt siden):

Hvis man ikke har en langsiktig plan så bør man leie, og det er naturligvis mange som har gjort siden 90-tallet.

Skal man kjøpe så bør man ha en langsiktig perspektiv, eller så kan man ende opp med å tape masse penger.

Tror du at boligprisene går garantert opp hvert eneste år, så det er ingen risiko med å låne masse penger for å kjøpe og selge noen år etterpå?

Jeg tror ingenting, men vet, og har fulgt markedet tett i alle disse årene.  
Hvis man er dum nok til å kjøpe en 30-40kvm leilighet 5-600k over kunstig høy prisantydning i ett blodhett marked, for deretter å selge i en dipp 3 år senere, så går man nesten alltid i null/ minus.

Man må være strategisk ved kjøp dersom man har usikker tidshorisont. Man må kanskje ofre den kuleste bydelen for en litt kjedelig bydel som er på vei opp. Man må kanskje kjøpe noe man må pusse lett opp. Osv. Man bør følge markedet lenge for å vite hva en leilighet faktisk er verdt. Slik taper man ikke penger i Oslo, da boligmangelen er kommet for å bli.

Så må man sørge for at leiligheten er fresh og innbydende, med lure løsninger.

Deretter time salg når markedet er hett. Som det er i perioder -omtrent hvert eneste år.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ingenting, men vet, og har fulgt markedet tett i alle disse årene.  
Hvis man er dum nok til å kjøpe en 30-40kvm leilighet 5-600k over kunstig høy prisantydning i ett blodhett marked, for deretter å selge i en dipp 3 år senere, så går man nesten alltid i null/ minus.

Man må være strategisk ved kjøp dersom man har usikker tidshorisont. Man må kanskje ofre den kuleste bydelen for en litt kjedelig bydel som er på vei opp. Man må kanskje kjøpe noe man må pusse lett opp. Osv. Man bør følge markedet lenge for å vite hva en leilighet faktisk er verdt. Slik taper man ikke penger i Oslo, da boligmangelen er kommet for å bli.

Så må man sørge for at leiligheten er fresh og innbydende, med lure løsninger.

Deretter time salg når markedet er hett. Som det er i perioder -omtrent hvert eneste år.

Dette er bare tull. Ingen vet hva som vil skje med boligprisene i fremtiden.

Med andre ord, ikke lytt til spåmenn som deg som tror de kan time markedet og ha et langsiktig perspektiv når man kjøper en bolig.

Endret av Camlon
  • Nyttig 1
Skrevet
Camlon skrev (1 minutt siden):

Dette er bare tull. Ingen vet hva som vil skje med boligprisene i fremtiden.

Så nei, ikke lytt til spåmenn som deg som tror de kan time markedet og ha et langsiktig perspektiv når man kjøper en bolig.

Det er ikke en spådom. Man må følge med på alle liknende salg i alle bydeler hele tiden, dersom man vil ha kontroll på egen investering, og være klar for å selge innen 1-2uker om det koker litt. Det er ikke hokus pokus. Det er enkelt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke en spådom. Man må følge med på alle liknende salg i alle bydeler hele tiden, dersom man vil ha kontroll på egen investering, og være klar for å selge innen 1-2uker om det koker litt. Det er ikke hokus pokus. Det er enkelt.

Du høres ut som en YouTuber som hevder at med hans investeringsplan så blir du rik.

• Liker 2
Skrevet
Camlon skrev (2 minutter siden):

Du høres ut som en YouTuber som hevder at med hans investeringsplan så blir du rik.

Lol!

Noe fornuftig må man bruke tiden på som leietager i 20år!

Har hjulpet mange venner inn og ut av markedet underveis, men har også brukt mange, maaaange timer på å følge med. 

har sikkert betalt 1,5mill i husleie de årene, på to salg over 5år fikk jeg de pengene+renter tilbake. 

Det er ikke så mange interessante leiligheter jeg kunne tenkt meg i denne byen, og siden finn.no kom så er det lett å lage kartotek over hvordan det har gått mange av disse objektene. Vilkårlig eksempel fra Løkka vedlagt: 83kvm over to etg, hvor underetasjen ikke er godkjent for opphold engang. Det ble ingen boligfest for de som kjøpte i 2017. Mange av de som kjøper i år vil oppleve det samme når de ønsker å selge 3år senere. 

IMG_4701.jpeg

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Lol!

Noe fornuftig må man bruke tiden på som leietager i 20år!

Har hjulpet mange venner inn og ut av markedet underveis, men har også brukt mange, maaaange timer på å følge med. 

har sikkert betalt 1,5mill i husleie de årene, på to salg over 5år fikk jeg de pengene+renter tilbake. 

Det er ikke så mange interessante leiligheter jeg kunne tenkt meg i denne byen, og siden finn.no kom så er det lett å lage kartotek over hvordan det har gått mange av disse objektene. Vilkårlig eksempel fra Løkka vedlagt: 83kvm over to etg, hvor underetasjen ikke er godkjent for opphold engang. Det ble ingen boligfest for de som kjøpte i 2017. Mange av de som kjøper i år vil oppleve det samme når de ønsker å selge 3år senere. 

De jeg kjenner som har vært i boligmarkedet i Oslo over 20 år, eier eneboliger til 10 - 30 millioner. De har også brukt veldig lite tid på å følge med på markedet.

Det virker som om du prøver å kompansere for dårlige valg du har gjort tidligere i ditt liv ved å aktivt investere i bolig. Resultatet av dette er trolig det samme eller dårligere enn de som bare kjøper og selger normalt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...