Gå til innhold

Boligprisene er et generasjonsran!

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette kan virke som sutring, men med hånden på hjertet: Mener du at boligmarkedet i Norge, inkludert leiemarkedet, fungerer godt nok ...?

Men.. det kan heller ikke fungere altfor dårlig da Norge fortsatt er et land hvor en veldig stor andel eier egen bolig.. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvor mange tråder skal det opprettes om at folk ikke kommer seg innpå boligmarkedet?

Hvis man starter tidlig å spare, som f.eks 18 åring og sparer 100 000 på 1 år har man 500 000 kr på 5 år, og 1 000 000 på 10 år. Da er man 28. Det skal være mulig for de aller fleste, hvis man prioriterer. Jeg sparte 100.000 kr som ung ufør i fjor, og har planer om å gjøre det i år også. 

Anonymkode: 225f3...1f8

Syns og de burde da prioritert anderledes

Har en på 18 klart å spare 350.00 kr på små jobber fra 12 års alder, pakket ved hos naboer  så startet å hjelpe til i fjøs, fra 14 så jobbet på sæter med melkeku hele sommeren. 

En på 20 gjorde det samme, har og spart 65% av lærling lønnen. Så sier selv bare jeg er ferdig med fagprøve og tegnestilen fast stilling, regner han med å kjøpe hus.

Og her får en  hus fra 1.5 mil og oppover

Anonymkode: 15a2c...a4c

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvordan kan det ha blitt slik at én generasjon fikk kjøpe bolig for småpenger, mens vi yngre må gi opp både drømmer og fremtid for å eie noe som helst? Vi betaler skyhøye priser for de samme boligene de fikk for lommerusk – og så får vi høre at «vi vil for mye for tidlig»?!

Det er ikke vi som vil for mye, det er systemet som har latt boligmarkedet bli en lekekasse for spekulanter og de som allerede sitter på verdiene. Når skal vi si stopp? Hvor er tiltakene som gir oss en sjanse?

Hilsen en som er lei av å bli ranet i dagslys.

Anonymkode: 66862...944

Hvilken genrasjon fekk kjøpe boliger for småpenger  ?

Etter at 2 verdenskrig tok slutt var det stor bolignød i Norge, og statsminister Einar Gerdhardsen la  etterhvert til rette for at folk skulle få bygge sine nøkterne bolig.. Med beyteleg egeninnsats fekk mange etterhvert oppført sin egen bolig, innredet med 1-2 rom,og eit kjøkken, og øvrige del av innredningsarbeide fekk de ta ettersom de fekk råd. Det  kunne ta mange år før hele boligen etterhvert var fullinnredet.

På 70 talet ble det en sosialrettet boligpolitikk, og det var husbyggingsfirma i alle bygder som leverte boliger i henhold til husbanken sine vilkår. 

Her kan du lese årsaken til at boligpolitikken i  Norge ble snudd fra en  sosialrettet boligpolitikk til  en usosial bolig politikk.  Dersom ein hadde videreført den boligpolikken ein hadde m.a. på 70 talet hadde langt flere kunne fått realisert drømmen om egen bolig idag.  Frislepp av standard og størrelse på boliger har ført til  stormannsagalskap, og  det er blitt bygd flere dyre boliger, og ferre nøkterne boliger.   

https://snl.no/sosial_boligbygging_i_Norge_1945–1980

På midten av 80 talet kom revlusjonen innen boligbygging når FRP og H kom inn i regjjeringskontoren og slagordet til FRP var  større sjølråderett over  standard på boliger, og det ble etterhvert markedspris på boliger. 

Anonymkode: 2931a...5fc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Til gjengjeld kan dere oppleve en tid der mange færre trenger å jobbe, fordi kunstig intelligens løser mangelen på arbeidskraft. Så skal ikke se bort fra at folk kan pensjonere seg tidligere likevel. Min bekymring er egentlig at jeg skal ta kvelden akkurat for sent til å nyte godt av et utopisk samfunn med borgerlønn til alle. 

Anonymkode: 5ea03...228

Tja.. så langt ser det heller mer ut som om Kunstig Intelligens bare har som mål å ta bort jobber fra folk: skribenter, illustratører, programmerere, kundeservice, regnskapsførere, renholdere, m.m. Ikke at det benyttes for å "løse mangel på arbeidskraft". Så dette vil nok mest gagne de store bedriftene som dermed kan spare mer penger og ansette færre folk. At det vil føre til at "alle" dermed kan leve i et utopia med borgerlønn og fritid til å gjøre akkurat hva man vil hele dagen tror jeg neppe.. tvert imot blir det nok heller mer arbeidsløshet, mer slaveriarbeid og utnytting og forflytting av verdier til de som allerede har mest. Men for all del, er jo lov å ha trua..

Anonymkode: 7802d...7e8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvilken genrasjon fekk kjøpe boliger for småpenger  ?  

De som kjøpte bolig i 1993 har hatt en veldig fordelaktig verdistigning.

Sitat

Dersom ein hadde videreført den boligpolikken ein hadde m.a. på 70 talet hadde langt flere kunne fått realisert drømmen om egen bolig idag.  Frislepp av standard og størrelse på boliger har ført til  stormannsagalskap, og  det er blitt bygd flere dyre boliger, og ferre nøkterne boliger. 

Min forståelse er at markedet (selger og kjøper) ønsker å bygge mindre og mer nøkterne boliger, men offentlig regulering hindrer dem fra dette.

Det er mao statlig og kommunal styring som leder an i «stormannsgalskap» som de påtvinger markedet.

Anonymkode: 4cc5a...2b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvorfor vokste noen opp under krigen og andre i fredstid? Hvorfor har noen folketrygden mens andre levde under svartedauden? Hvorfor har vi internett mens bestemor bare hadde radio? Og ja, hvorfor synes noen det er et ran å ikke ha råd til en ettroms som familier med åtte barn måtte dele for 100 år siden?

Fordi tidene forandrer seg, og man må tilpasse seg den tiden man lever i. 

Du har eit poeng i at tidene har forandret seg og vi med den, og ein må tilpasse  seg den. 

Samtidig er det viktig å  kjenne litt til forhistorien, om  pandemie, og okkupasjonen av Norge, og ein må ikkje ta  for gitt  de  neste  80 årene med fred som ein selvfølge.  Vi  må tilpasse oss tiden vi lever, og  i en annerledes verden en for bare noen år tilbake, og fallhøyden kan bli ekstrem stor dersom ein ikkje tar noen steg tilbake.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvor mange tråder skal det opprettes om at folk ikke kommer seg innpå boligmarkedet?

Hvis man starter tidlig å spare, som f.eks 18 åring og sparer 100 000 på 1 år har man 500 000 kr på 5 år, og 1 000 000 på 10 år. Da er man 28. Det skal være mulig for de aller fleste, hvis man prioriterer. Jeg sparte 100.000 kr som ung ufør i fjor, og har planer om å gjøre det i år også. 

Vel. 

Anonymkode: 72730...5a6

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen tvil om at det har blitt mye dyrere å bygge bolig og det har økt mye bare de siste årene siden 2020. Selv på bygda er det nå svært dyrt å bygge en enebolig og det er slett ikke noe alle kan gjøre.

Med det sagt, en annen ting som ofte blir glemt er jo også at levestandarden har gått opp noe helt vanvittig sammenlignet med tidligere generasjoner.

- Boligene har generelt høyere standard. Både selve boligen og alt av inventar som helst skal være av første klasse og største flatskjerm. Selvsagt med alt av strømmeabonnementer.

- Folk bruker mer penger i hverdagen. Hver dag er en fest. Cafebesøk. Takeway. Kino. Middager. 

- Folk drar på dyre ferier. Etc.

Sagt på en annen måte tror jeg forrige generasjon også ville fått problemer på boligmarkedet om de hadde samme levestandard som mange har i dag. 

Anonymkode: d3aba...733

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sagt på en annen måte tror jeg forrige generasjon også ville fått problemer på boligmarkedet om de hadde samme levestandard som mange har i dag. 

Nei.

For det første er det absolutt ikke alle som må ha alt "av første klasse"; det finnes mange som lever nøkternt, kjøper ting brukt på loppemarked til noen kroner, går i de samme klærne år etter år, leter etter mat som går ut på dato i billigdisken i butikken, finner gratis DVD-er på et gjenbrukssenter eller låner på biblioteket i stedet for å streame dette, bare kan drømme om cafébesøk og dyre ferier, og likevel har det vanskelig fordi boligutgiftene har økt voldsomt.

1000 kroner for 30 år siden tilsvarer under 2000 idag når man ser på KPI; hvis du finnes en hybel i Oslo sentrum til den prisen, må du gjerne si ifra, for folk som er nødt til å leie, vil slåss om dette.

Og 100.000 kroner for 30 år tilbake tilsvarer under 200.000 idag. Om du finner en 1-roms i Oslo til en slik pris, vil folk nekte å tro det, for idag er dette priser man bare kan drømme om.

Den gangen kjøpte man ikke en iPhone av siste modell, men man hadde likevel som student råd til å gå ut på byen og ta seg en halvliter; man hadde ikke et feriebudsjett på 70.000, men kunne dra til Roskilde, Kalvøya eller finne på noe annet; man kunne leve det jeg vil kalle et normalt liv der folk i midten av 20-årene som hadde spart litt hadde råd til å kjøpe en egen bolig uten å måtte ta opp store lån.

En student idag som ikke bor på bygda eller på gutterommet hjemme, vil få mestparten av studielånet spist opp av dyre leieutgifter, og eldre som ikke er så heldige at de eier bolig, men må leie i byene med en sparsommelig inntekt, vil i forhold til levestandarden de hadde hatt for 30 år siden, virkelig slite; det samme gjelder folk med et stort boliglån - der det for 30 eller 60 år siden var fullt mulig for en familie å klare seg på én inntekt, er dette idag en utopi når markedet har gjort folk til gjeldsslaver.

Så at alt var så mye vanskeligere før og at alle idag lever i sus og dus, er en myte uten rot i virkeligheten.

boligpris.png.78295ab07f880f0dbaa81830c8b5880b.png

Anonymkode: 49580...f5a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 0.10):

Du må ha en veldig høy trygd? Eventuelt ekstremt lave bokostnader? 

Jeg bor relativt billig, har ca 20 inn hver måned etter skatt og er heldig hvis måneden går rundt uten at jeg må tyv til oppsparte midler. 

Anonymkode: f9667...67d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må ha en veldig høy trygd? Eventuelt ekstremt lave bokostnader? 

Jeg bor relativt billig, har ca 20 inn hver måned etter skatt og er heldig hvis måneden går rundt uten at jeg må tyv til oppsparte midler. 

Anonymkode: f9667...67d

Enig; hvis vedkommende er på trygd og sparer 100.000 årlig, er ikke dette egentlig et problem om man lever nøkternt, men eier bolig, har ikke lån, og beskjeden husleie. Med årlige boutgifter på 30-40.000 får man råd til å legge penger til side.

Dessuten forstår jeg ikke logikken til folk som mener at det å spare 100.000 er mye når boligprisene raser fra; hvis en 2-roms til 4 millioner øker med 10%, har boligen økt med 400.000. Og om en student lever på sultegrensen og klarer å spare 400.000 i løpet av 4 år, vil boligen i mellomtiden ha steget enda mer.

Racet mellom en uten bolig som sparer og dagens boligmarked er som kappkjøring mellom en tråbil og en Porsche; man kommer alltid på etterskudd.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig; hvis vedkommende er på trygd og sparer 100.000 årlig, er ikke dette egentlig et problem om man lever nøkternt, men eier bolig, har ikke lån, og beskjeden husleie. Med årlige boutgifter på 30-40.000 får man råd til å legge penger til side.

Dessuten forstår jeg ikke logikken til folk som mener at det å spare 100.000 er mye når boligprisene raser fra; hvis en 2-roms til 4 millioner øker med 10%, har boligen økt med 400.000. Og om en student lever på sultegrensen og klarer å spare 400.000 i løpet av 4 år, vil boligen i mellomtiden ha steget enda mer.

Racet mellom en uten bolig som sparer og dagens boligmarked er som kappkjøring mellom en tråbil og en Porsche; man kommer alltid på etterskudd.

Hvis man er student eller uføretrygdet og skal kjøpe alene midt i Oslo, ja...

Har man en grei lønn og grei lønnsutvikling er det ikke noe problem å spare til EK, spesielt ikke om man er to.

• Liker 4
Skrevet

Å komme inn på boligmarkedet er som å prøve å vinne i Monopol når spillet er ca halvveis, dvs umulig uten at du får noe fra andre som allerede eier noe.

Anonymkode: 48325...908

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

De som kjøpte bolig i 1993 har hatt en veldig fordelaktig verdistigning.

Mine foreldre bygget hus i 1988, og det sank med 40 %. Så rett etter krakket, så var det nok billig ja...'De hadde 16-17 % rente og en bolig som var verd 40 % mindre. 

Men rent bortsett fra det, så synes jeg prisene nå er farlige høye hvis vi skal være et land med sosial mobilitet og der unge skal kunne ei bolig. Det er også "farlig" mht at barnefødsler går så mye ned. Det er jo ingen som tør få barn før de har fått seg bolig. ...og da stiger alder, osv. Skulle man gå fra hverandre, så er det mange sårbare som må leie til dyre priser, og flytte. Å eie skaper trygge barn og familier. 

Anonymkode: 39543...a5d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 22.56):

Hvordan kan det ha blitt slik at én generasjon fikk kjøpe bolig for småpenger, mens vi yngre må gi opp både drømmer og fremtid for å eie noe som helst? Vi betaler skyhøye priser for de samme boligene de fikk for lommerusk – og så får vi høre at «vi vil for mye for tidlig»?!

Det er ikke vi som vil for mye, det er systemet som har latt boligmarkedet bli en lekekasse for spekulanter og de som allerede sitter på verdiene. Når skal vi si stopp? Hvor er tiltakene som gir oss en sjanse?

Hilsen en som er lei av å bli ranet i dagslys.

Anonymkode: 66862...944

Hvor gammel er du?

Anonymkode: 081a2...ecd

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 23.11):

Du har fullstendig rett, men glem ikke at økt innvandring som skaper press på boligmarkedet og like lave priser som man hadde med en befolkning som var godt over en million mindre, ikke henger ihop; man kan ikke få både i pose og sekk.

I pose og sekk indikerer at man vil ha begge deler

Anonymkode: e07e9...485

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

alt av inventar som helst skal være av første klasse og største flatskjerm.

(Jeg har sakset litt)

Flatskjermer fantes ikke på 70-tallet. TV-er fantes og kostet fort 15.000 i datidens penger. For 15.000 i nåtidens penger får du en stor og god flatskjerm.

Dette illustrerer at enkelte ting som var statussymboler før, nå knapt merkes på budsjettet.

Jeg sier ikke at vi ikke bør snu på krona i dag også, men de faktorene som virkelig betyr noe for totalen har endret seg.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

I pose og sekk indikerer at man vil ha begge deler

Anonymkode: e07e9...485

Ja - hva var galt med det jeg skrev?

Når man både ønsker økt innvandring, grønn politikk og rimelig bolig, slik enkelte unge gjør, overgår man Ole Brumms ønskeliste.

• Liker 1
Gjest issoras
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 15.44):

Til gjengjeld kan dere oppleve en tid der mange færre trenger å jobbe, fordi kunstig intelligens løser mangelen på arbeidskraft. Så skal ikke se bort fra at folk kan pensjonere seg tidligere likevel. Min bekymring er egentlig at jeg skal ta kvelden akkurat for sent til å nyte godt av et utopisk samfunn med borgerlønn til alle. 

Drømmetenking. Kunstig intelligens kan ikke ta seg av den enorme økningen av eldre og syke som vi må ta vare på. Dette takket være at folk knapt får barn lenger. Vi trenger alle årsverk (og enda mer) kunstig intelligens kan frigjøre inn i helse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 0.22):

Naturligvis er det trivelig å bo i en stor enebolig med nærhet til skog og mark; jeg hadde elsket dette.

Problemet er manglende infrastruktur; hvis man vil bo i nærheten av jobben uten å ha bil eller overlate livet til kollektivtransport som er et eneste kaos, og barna har en skole å gå til, må man dessverre flytte til et sted der dette er mulig.

Om man ikke har barn, kan jobbe med hjemmekontor eller er pensjonist, kan man flytte nær sagt hvor som helst. Men det er dessverre ikke alle som har denne muligheten.

Jeg har tilgang til alt dette der vi bor i Nordland. Tar meg 14 minutter å gå til jobb midt i sentrum, det tar ungene 12 minutter å gå til skolen. 

For ikke snakke om enebolig med svær tomt og huslån under 1,7 millioner.  3 biler har vi også. 

Anonymkode: 2eb88...868

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...