AnonymBruker Skrevet 11. januar #141 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Stakkarslige pensjonspengene??? De fleste har gode pensjoner type utbeltalt mere enn en nyutdannet får i jobb. Og her i byen er det borettslag for de som er pensjonister. Ikke trygdeleiligheter men helt ordinære borettslag med 60 års aldersgrense hvor summen på leilighetene er 50 % av en ordinær leilighet på samme størelse. Anonymkode: 9fe29...4bf Når de nyutdannede er såpass lite sympatiske at de vil kaste ut 60åringer fra hjemmene sine, blir jeg alvorlig bekymret for fremtiden. Hva er det med denne forventningen om å komme til dekket bord kun fordi de har en bachelor eller master (som de fleste andre på sin alder og foreldregenerasjonen), uten et snev av relevant arbeidserfaring, og ekte kompetanse? Nei, da skal besteforeldrene kastet i eldrebolig de siste 30 årene av sitt liv slik at daaaakkar 23åringene kan overta boligene deres. Må si utrolig mange har gjort en slett jobb med å oppdra ungene sine de siste 20årene. Anonymkode: 3969b...1ef 7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #142 Del Skrevet 12. januar Toget fra Lillestrøm tar bare ti minutter til Oslo, noe som er mye mindre enn det tar fra mange områder inne i Oslo. Bygge masse utenfor Oslo og linke det området med en slik tog som tar bare 10-15 min. Anonymkode: 58293...95c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #143 Del Skrevet 12. januar I 90-tallet til 2008 var bankene mindre opptatte av å sjekke om folk kan nedbetale sine lån. De bare ga dem mer og mer lån - som betydde mer og mer budkrig og prisene gikk opp. Alle kunne jo låne mer. Men dafolk ikke kunne betale sitt lån, så fikk bankene store problemer. Det er en av grunnene til finanskrisen i 2008. Særlig fikk USA og Hellas problemer, men også mange andre land. Norge overlevde finanskrisen greit på grunn av oljepenger. Jeg tror forøvrig at en av årsakene til kronekursen er svak idag, er at vi fortsatt er avhengig av oljepenger. Vi bør slutte å bruke oljepenger. Anonymkode: 5957c...c4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #144 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 23.55): 800.000 - hvilket år snakker du om med en pris på 6 millioner idag? I 1985 var inntekten rundt 100.000, noe som tilsvarte det en 1-roms kostet, og en stor 4-roms på Skøyen fikk man til 378.000; denne leiligheten koster idag langt, langt mer enn 6 millioner. Anonymkode: 49580...f5a Du er klar over at Oslo er ett sted i Norge? Prisene i Oslo er dyre, men da må man etablere seg ett annet sted med lavere priser, og de mulighetene er mange. Anonymkode: 3aa1b...4ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #145 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du er klar over at Oslo er ett sted i Norge? Prisene i Oslo er dyre, men da må man etablere seg ett annet sted med lavere priser, og de mulighetene er mange. Anonymkode: 3aa1b...4ba Hvilke steder med godt utbygd infrastruktur og arbeidsplasser for alle typer utdanninger tenker du på ...? Anonymkode: 49580...f5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 12. januar #146 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilke steder med godt utbygd infrastruktur og arbeidsplasser for alle typer utdanninger tenker du på ...? Anonymkode: 49580...f5a Alle norske byer har både infrastruktur og jobber. De fleste tettsteder har også det, men der må man gjerne ha bil. Nå kommer du sikkert med eksempel på en helt spesifikk jobb som kun finnes i Oslo, men de aller fleste utdanninger kan brukes utenfor Olso. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #147 Del Skrevet 12. januar Jeg ser mange glemmer å ta med rentenivået. Det har vært rekordlavt de senere årene. Da jeg kjøpte min første bolig i 1987 var renten på over 10% (ja, det er ETTER skattefradraget): https://www.smartepenger.no/lan/300-renten-de-siste-arene#google_vignette Det var også klin umulig å få barnehageplass, så vi måtte finne privat dagmamma. Da vi endelig fikk tilgang på en privat barnehage, så kostet en plass like mye som det den gjør i dag, ingen søskenmoderasjon. Så var det et dramatisk fall i boligprisene rundt 1990 (30%). De som måtte selge da ble sittende med negativ egenkapital, og flere kom seg aldri inn på markedet igjen. Ingen i min gener som jeg kjenner til fikk hjelp til å kjøpe bolig. Forskjellen fra nå var at bankene hadde større frihet til å vurdere søkere uten å måtte ta for mye hensyn til forskrifter. Ellers er jeg uenig i at det er et generasjonsran. Hvis du bor i den samme boligen store deler av livet så merker du jo ikke noe til hva den er verdt, og selger man så må man kjøpe i samme marked. Et sted skal man bo. Urettferdigheten, hvis man kan kalle det det, er vel heller at noen arver store summer, og det hoper seg opp siden folk fra ressurssterke familier finner hverandre. Anonymkode: e96b1...7b9 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #148 Del Skrevet 12. januar Er det "urettferdig" at man sparer opp til barn og ikke har brukt opp pengene på onlyflans og strømmetjenester? Anonymkode: 48325...908 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #149 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 9.30): Hvorfor skriver folk slike ting som dette. Er det for de er mindre intelligente, eller er det bare fordommer? Jeg er godt voksen og har aldri hørt om 20-åringer som forventer å kjøpe bolig og som skal ha alt på en gang. Kjenner du slike ungdommer, eller er dette noe du sitter og finner på selv? Anonymkode: 0bff1...2ae Vel, artikler som dette gir gjerne det inntrykket. Da jeg var 20 leide jeg en iskald ettroms hvor badet holdt på å ramle fra hverandre. Min første leilighet fikk jeg kjøpt da jeg var 30, den var på 32 kvm, og det var første gang med eget soverom etter at jeg flyttet hjemmefra. Jeg vil nok påstå at unge i dag har helt andre forventninger enn oss som er en generasjon eller to over. https://www.nrk.no/rogaland/live-sofie-hodnefjell-_20_-skaffet-seg-bolig-via-forkjopsretten-1.17199882 Anonymkode: e3a22...fc6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #150 Del Skrevet 12. januar Det er vel derfor veldig mange foreldre, som kjøpte bolig da det holdt med en årslønn, nå ser det som nærmest en plikt å hjelpe sine barn. Har de forvaltet sin formue godt, så sitter de nå med leiligheter uten lån, og som er verdt minst 10 ganger så mye som den gangen de kjøpte. Anonymkode: d2cff...cbb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #151 Del Skrevet 12. januar Er vel bare å bygge boliger , er ikke noe å verken vente på eller spare på Får jo sørge for at man har noen grunnleggende behov dekket i landet her Anonymkode: 9dae0...6d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 12. januar #152 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 9.30): Hvorfor skriver folk slike ting som dette. Er det for de er mindre intelligente, eller er det bare fordommer? Jeg er godt voksen og har aldri hørt om 20-åringer som forventer å kjøpe bolig og som skal ha alt på en gang. Kjenner du slike ungdommer, eller er dette noe du sitter og finner på selv? Anonymkode: 0bff1...2ae Jeg har lurt på det samme. De 20-åringene jeg kjenner er både arbeidsomme og realistiske. De bor i kollektiv med 4-8 andre studenter og de lever høyst nøysomt. Ingen av dem forventer å eie bolig eller å ha alt nytt. De som har fått kjøpt (mot slutten av 20-årene) har kjøpt små ett-roms eller større boliger som må totalrenoveres. Noe de gjør litt etter litt. Jeg har enda til gode å møte disse storforlangende 20-åringene som det snakkes om her. Det er kvalmt hvordan enkelte skal snakke ned en hel generasjon basert på en fiks ide de selv har fått… 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #153 Del Skrevet 12. januar altflyter skrev (36 minutter siden): Jeg har lurt på det samme. De 20-åringene jeg kjenner er både arbeidsomme og realistiske. De bor i kollektiv med 4-8 andre studenter og de lever høyst nøysomt. Ingen av dem forventer å eie bolig eller å ha alt nytt. De som har fått kjøpt (mot slutten av 20-årene) har kjøpt små ett-roms eller større boliger som må totalrenoveres. Noe de gjør litt etter litt. Jeg har enda til gode å møte disse storforlangende 20-åringene som det snakkes om her. Det er kvalmt hvordan enkelte skal snakke ned en hel generasjon basert på en fiks ide de selv har fått… Jeg har jobbet med disse 20-25åringene som har bachelor og forventer at startlønnen skal dekke boliger for 3+ mill, og en livvsstil og et forbruk som er alt annet enn ‘normalt’. Det er vel ingen som har krav på at arbeidsgiver skal finansiere en selvvalgt livvstil som er langt fra normalen, bare fordi at det er sånn SoMe har hjernevasket deg til å tro at verden er. Tro meg - disse unge finnes - man får bare håpe at de er i mindretall i det store bildet. Anonymkode: 3969b...1ef 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #154 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Toget fra Lillestrøm tar bare ti minutter til Oslo, noe som er mye mindre enn det tar fra mange områder inne i Oslo. Bygge masse utenfor Oslo og linke det området med en slik tog som tar bare 10-15 min. Anonymkode: 58293...95c Du er klar over at det er mye problemer med togene til/fra Oslo eller? Nesten ukentlig er det forsinkelser. Hvis man ikke har bil så er man da fucked. Så hvordan skal man komme seg på jobb tenkte du..? Fatter ikke at folk tør å bosette seg utenfor Oslo og være avhengig av toget. Det går jo ikke noe tog! Her jeg bor går det både trikk, t-bane og buss. Så jeg har alltid et transportmiddel tilgjengelig. Hadde jeg bodd på Lillestrøm f.eks så hadde jeg vært forsinket på jobb hver uke omtrent, da hadde ikke arbeidsgiver blitt glad. Anonymkode: 4ed21...2d4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #155 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Når de nyutdannede er såpass lite sympatiske at de vil kaste ut 60åringer fra hjemmene sine, blir jeg alvorlig bekymret for fremtiden. Hva er det med denne forventningen om å komme til dekket bord kun fordi de har en bachelor eller master (som de fleste andre på sin alder og foreldregenerasjonen), uten et snev av relevant arbeidserfaring, og ekte kompetanse? Nei, da skal besteforeldrene kastet i eldrebolig de siste 30 årene av sitt liv slik at daaaakkar 23åringene kan overta boligene deres. Må si utrolig mange har gjort en slett jobb med å oppdra ungene sine de siste 20årene. Anonymkode: 3969b...1ef Jepp, mange med skremmende holdninger. Folk som forventer å få hundretusener, om ikke millioner i forskudd på arv. Blir spennende å se om denne generasjonen blir like rause mot sine barn, som de forventer at deres egne foreldre skal være. Anonymkode: 5ea03...228 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #156 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 0.09): Folk vil dit jobbene, skolene og infrastrukturen er; ikke alle ønsker å bo på steder der en dagligvarebutikk utgjør bykjernen. Anonymkode: 49580...f5a Så det finnes ikke en mellomting mellom Oslo og Myken? Hva tror du vi som har flyttet fra Oslo lever av? Subsidier og trygd? AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 10.39): Ingen vil bo i ingenmannsland. Det fins ikke kultur i bygdene. Noen trenger mer enn ei veikro for å fylle sine kulturelle behov. Anonymkode: b598d...96d Er alt utenfor Oslo ingenmannsland? Stakkars de som må bo i Bergen og Trondheim da. Har ikke hørt om noen bygdefolk som fyller sine kulturelle behov på en veikro. Kanskje du hadde hatt godt av en tur utenfor ring 3 for å se all kulturen som finnes over hele landet. Kanskje ikke alt er så høykulturelt, men kultur er det likevel. Nå er vel ikke akkurat Oslo noen kulturmetropol heller. IkkeAnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 13.07): Hvor er jobbene? Skulle gjerne bodd ute i distriktene jeg, men hvilke jobber finnes der utenom det kommunale? AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvilke steder med godt utbygd infrastruktur og arbeidsplasser for alle typer utdanninger tenker du på ...? Anonymkode: 49580...f5a De fleste byer og tettsteder i landet? Vi kan vel heller snakke om hvilke jobber som ikke finnes, for man kan faktisk jobbe med det aller meste selv i distrikskommuner. Ikke at man skal undervurdere en jobb i kommunal sektor heller. Hadde mer varierende dager og spennende arbeidsoppgaver i administrasjonen i en liten kommune, enn jeg har hatt i noen jobber i det private næringsliv. Anonymkode: e3966...1ff 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #157 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 3.46): Nei. For det første er det absolutt ikke alle som må ha alt "av første klasse"; det finnes mange som lever nøkternt, kjøper ting brukt på loppemarked til noen kroner, går i de samme klærne år etter år, leter etter mat som går ut på dato i billigdisken i butikken, finner gratis DVD-er på et gjenbrukssenter eller låner på biblioteket i stedet for å streame dette, bare kan drømme om cafébesøk og dyre ferier, og likevel har det vanskelig fordi boligutgiftene har økt voldsomt. 1000 kroner for 30 år siden tilsvarer under 2000 idag når man ser på KPI; hvis du finnes en hybel i Oslo sentrum til den prisen, må du gjerne si ifra, for folk som er nødt til å leie, vil slåss om dette. Og 100.000 kroner for 30 år tilbake tilsvarer under 200.000 idag. Om du finner en 1-roms i Oslo til en slik pris, vil folk nekte å tro det, for idag er dette priser man bare kan drømme om. Den gangen kjøpte man ikke en iPhone av siste modell, men man hadde likevel som student råd til å gå ut på byen og ta seg en halvliter; man hadde ikke et feriebudsjett på 70.000, men kunne dra til Roskilde, Kalvøya eller finne på noe annet; man kunne leve det jeg vil kalle et normalt liv der folk i midten av 20-årene som hadde spart litt hadde råd til å kjøpe en egen bolig uten å måtte ta opp store lån. En student idag som ikke bor på bygda eller på gutterommet hjemme, vil få mestparten av studielånet spist opp av dyre leieutgifter, og eldre som ikke er så heldige at de eier bolig, men må leie i byene med en sparsommelig inntekt, vil i forhold til levestandarden de hadde hatt for 30 år siden, virkelig slite; det samme gjelder folk med et stort boliglån - der det for 30 eller 60 år siden var fullt mulig for en familie å klare seg på én inntekt, er dette idag en utopi når markedet har gjort folk til gjeldsslaver. Så at alt var så mye vanskeligere før og at alle idag lever i sus og dus, er en myte uten rot i virkeligheten. Anonymkode: 49580...f5a Så du er ikke enig i at forbruket og levestandarden for folk flest har økt betydelig siden forrige generasjon? Du siterer kun Oslo i innlegget ditt og som du ser på grafen du postet er jo Oslo i en særstilling - noe som er naturlig som landets hovedstad. Uansett, så vet jo også jeg at lønnsinntekt og boligprisutviklingen har skilt lag. Det skrev jeg jo tydelig i innlegget mitt Poenget mitt var jo bare at det har blitt en enorm økning i levestandard og det er jo noe som nødvendigvis gjør noe med kjøpekraften til folk. Vanskelig å spare til bolig om hver uke er en fest. Anonymkode: d3aba...733 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #158 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du er klar over at det er mye problemer med togene til/fra Oslo eller? Nesten ukentlig er det forsinkelser. Hvis man ikke har bil så er man da fucked. Så hvordan skal man komme seg på jobb tenkte du..? Fatter ikke at folk tør å bosette seg utenfor Oslo og være avhengig av toget. Det går jo ikke noe tog! Her jeg bor går det både trikk, t-bane og buss. Så jeg har alltid et transportmiddel tilgjengelig. Hadde jeg bodd på Lillestrøm f.eks så hadde jeg vært forsinket på jobb hver uke omtrent, da hadde ikke arbeidsgiver blitt glad. Anonymkode: 4ed21...2d4 Haha, greit at det kan være litt trøblete med toget om dagen, men SÅ ille er det ikke. Anonymkode: e3a22...fc6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #159 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 23.55): 800.000 - hvilket år snakker du om med en pris på 6 millioner idag? I 1985 var inntekten rundt 100.000, noe som tilsvarte det en 1-roms kostet, og en stor 4-roms på Skøyen fikk man til 378.000; denne leiligheten koster idag langt, langt mer enn 6 millioner. Anonymkode: 49580...f5a Ifølge denne tabellen, omregnet i kroneverdi 1985 - 2024, skulle leiligheten jeg kjøpte i fjor høst kostet 762000. Jeg betalte 4.1 mill. Anonymkode: f2d4a...b23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #160 Del Skrevet 12. januar Det trengs yrkesgrupper i byene som ikke har så høyt lønnsnivå. Renholdere, bussjåfører. lærere, sykepleiere, helsefagarbeidere etc. Hva med de? Anonymkode: f2d4a...b23 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå