AnonymBruker Skrevet 7. mars 2025 #121 Skrevet 7. mars 2025 Forekomsten av ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) varierer litt avhengig av land, diagnostiske kriterier og studier, men generelt anslås det at rundt 5–7 % av barn globalt har ADHD: Hvis vi bruker dette anslaget: • 5–7 % av 30 barn betyr at mellom 1,5 og 2,1 barn i en gruppe på 30 vil ha ADHD. • Dette betyr at omtrent 1 til 2 barn av 30 har ADHD. I Norge anslås det at rundt 5 % av barn og unge har ADHD. Dette tilsvarer at omtrent 1 til 2 barn i en gruppe på 30 kan ha ADHD. Det er verdt å merke seg at det har vært en økning i antall ADHD-diagnoser de siste årene, spesielt blant jenter og unge kvinner. Mellom 2019 og 2022 økte andelen jenter i alderen 16–19 år med en ADHD-diagnose fra 1,5 % til 3,1 %. Denne økningen kan skyldes økt bevissthet om ADHD hos jenter, som ofte har symptomer som er mindre synlige enn hos gutter. Oppsummert, i en gruppe på 30 barn i Norge, vil det typisk være 1 til 2 barn med ADHD, basert på en forekomst på 5 %. Vet ikke hva slags skole datter din går på, men hvis det er en skole for de med speil behandling, så er det akkurat det du kan forvente. Anonymkode: e8cda...2bc 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2025 #123 Skrevet 7. mars 2025 Samme med dysleksi. Halvparten i klassen til ett av mine barn har fått denne diagnosen. Hva skjer? Anonymkode: 97187...2e3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2025 #124 Skrevet 7. mars 2025 Tenker først og fremst dette: -overivrig PPT/spesialisthelsetjeneste i kommunen, eller barnehageansatte (hvis det er en liten kommune med få barnehager) som henviser og ønsker utredning ved minste antydning til at noe er "unormalt"? Men også: Kan skole ha et veldig godt rykte som spesialskole/bra tilbud for barn med ADHD? Jeg har selv et barn med autisme (eneste i klassen, så vidt jeg vet), og det finnes mange grupper på facebook osv der foreldre som er misfornøyde med egen skole ber om anbefalinger på skoler som tilrettelegger godt. Anonymkode: 6f45a...6fc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå