Gå til innhold

Av 30 barn har 15 ADHD

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forekomsten av ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) varierer litt avhengig av land, diagnostiske kriterier og studier, men generelt anslås det at rundt 5–7 % av barn globalt har ADHD:

Hvis vi bruker dette anslaget:

• 5–7 % av 30 barn betyr at mellom 1,5 og 2,1 barn i en gruppe på 30 vil ha ADHD.

• Dette betyr at omtrent 1 til 2 barn av 30 har ADHD.

I Norge anslås det at rundt 5 % av barn og unge har ADHD.  Dette tilsvarer at omtrent 1 til 2 barn i en gruppe på 30 kan ha ADHD.

Det er verdt å merke seg at det har vært en økning i antall ADHD-diagnoser de siste årene, spesielt blant jenter og unge kvinner. Mellom 2019 og 2022 økte andelen jenter i alderen 16–19 år med en ADHD-diagnose fra 1,5 % til 3,1 %.  Denne økningen kan skyldes økt bevissthet om ADHD hos jenter, som ofte har symptomer som er mindre synlige enn hos gutter.

Oppsummert, i en gruppe på 30 barn i Norge, vil det typisk være 1 til 2 barn med ADHD, basert på en forekomst på 5 %.

Vet ikke hva slags skole datter din går på, men hvis det er en skole for de med speil behandling, så er det akkurat det du kan forvente. 

Anonymkode: e8cda...2bc

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spesiell* 

Anonymkode: e8cda...2bc

AnonymBruker
Skrevet

Samme med dysleksi. Halvparten i klassen til ett av mine barn har fått denne diagnosen. Hva skjer?

Anonymkode: 97187...2e3

AnonymBruker
Skrevet

Tenker først og fremst dette:

-overivrig PPT/spesialisthelsetjeneste i kommunen, eller barnehageansatte (hvis det er en liten kommune med få barnehager) som henviser og ønsker utredning ved minste antydning til at noe er "unormalt"?

Men også: Kan skole ha et veldig godt rykte som spesialskole/bra tilbud for barn med ADHD? Jeg har selv et barn med autisme (eneste i klassen, så vidt jeg vet), og det finnes mange grupper på facebook osv der foreldre som er misfornøyde med egen skole ber om anbefalinger på skoler som tilrettelegger godt.

Anonymkode: 6f45a...6fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...