AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #21 Skrevet 24. november 2024 Veldig mange får adhd diagnose men så er det egentlig traumer fra tidlig barndom som er årsakene til symptomene. Veldig veldig skummelt. Anonymkode: 1425f...fee 2 6
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #22 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): ADHD øker sjansen for å havne i ulykker. Kanskje om man begynte å forsikringsselskapene tilgang til hvem som har ADHD slik at folk med ADHD betalte høyere forsikringspremier. Da hadde nok ikke "alle" krevd å få diagnosen og kun de som faktisk har ADHD hadde skaffet seg diagnosen. Anonymkode: 99956...0be Det er vi ganske klar over allerde! At vi ikke får uføreforsikring for eksempel.. og litt diverse andre forsikringer.. Har vært sånn i mange år allerede.. Adhd klassifiserer som F90 i forsikringspapriene.. F90 er listet opp under unntak💁♀️ Ett Eksempel: https://www.tryg.no/odpdf?vilkNr=05UUL41701&vilk=Barn-og-ungdom-Ekstra-Grunndekning Anonymkode: 31043...0c1 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #23 Skrevet 24. november 2024 Her virker det kanskje som at det kan handle noe om klassens læringsmiljø helt fra 1 klasse. Ut fra hva du skriver så virker det å være en "hvilepute" for læreren med svært mange tilpasninger, men selv med adhd må man ha noen tydelige rammer. Etterhvert er det faktisk ikke adhd, men snakk om forventet atferd og kan se ut som muligens lærer er noe ettergivende? /strever med å sette tydelige grenser (x har jo, da må jo jeg også problematikk). disse barna har nok blitt utredet individuelt, og da ser man jopå hvordan dette barnet konsentrerer seg og fungerer. Og man vet kanskje ikke om de andre men ser sannsynligvis et urolig læremiljø. Anonymkode: 9d55d...b91 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #24 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Veldig mange får adhd diagnose men så er det egentlig traumer fra tidlig barndom som er årsakene til symptomene. Veldig veldig skummelt. Anonymkode: 1425f...fee Eller så er det bare en normal unge som er litt distre, urolig osv. De kaster jo diagnoser etter folk. Jeg vet ikke om det er bedre at de skal gi alle ungene traumediagnose. Anonymkode: 7df00...4e6 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #25 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er vi ganske klar over allerde! At vi ikke får uføreforsikring for eksempel.. og litt diverse andre forsikringer.. Har vært sånn i mange år allerede.. Adhd klassifiserer som F90 i forsikringspapriene.. F90 er listet opp under unntak💁♀️ Ett Eksempel: https://www.tryg.no/odpdf?vilkNr=05UUL41701&vilk=Barn-og-ungdom-Ekstra-Grunndekning Anonymkode: 31043...0c1 F90 er diagnosekoden for adhd.. Anonymkode: 9d55d...b91 1
minister-mio Skrevet 24. november 2024 #26 Skrevet 24. november 2024 Det høres helt usannsynlig ut. Hvordan har du så god oversikt over hvilke diagnoser barna i klassen til barnet ditt har? 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #27 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): I dag så er det slik at skolen vil sende femåringer til utredning for de er urolige. Er ikke naturlig at man sitter så mye stille som man gjør i dag, er ikke rart at ungdommen sliter. Anonymkode: a8ac0...6b5 Dette kombinert med at lærerne ikke har tid til å følge opp alle barna og ikke alle foreldre følger opp sine egne unger. Da sier det seg selv at det går galt for mange barn. Anonymkode: 99956...0be
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #28 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Mange av foreldrene vil ikke medisinere, det har de også vært åpne om. Medisinene har ofte så mange bivirkninger Anonymkode: 2a726...610 Og det skjønner jeg så inderlig godt. Det er virkelig en falitterklæring når man har skapt et så ekskluderende skolesystem at en stor andel av barna må sykeliggjøres og dopes ned på tung medikasjon, for å sitte like tungt og stille som resten av barna gjennom lange skoledager helt fra de er 5 år gamle. Fra de er 12-13 år har de i tillegg 120 minutter lange skoletimer, etterfulgt av 5-10 min for å bytte klasserom, før de har 60-120 min til med undervisning. Hver eneste skoledag. Vis meg én eneste arbeidsplass for voksne som hadde orket dette. Anonymkode: 62383...095 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #29 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette kombinert med at lærerne ikke har tid til å følge opp alle barna og ikke alle foreldre følger opp sine egne unger. Da sier det seg selv at det går galt for mange barn. Anonymkode: 99956...0be Regjeringens siste perspektivmelding viser at 17 % av unge voksne mellom 18-27 år hverken jobber eller studerer. 1 av 5 unge voksne har altså falt ut av samfunnet med dagens modell. Overraskende? Næh. Men gjøres det noe? Næh. Anonymkode: 62383...095 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #30 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Eller så er det bare en normal unge som er litt distre, urolig osv. De kaster jo diagnoser etter folk. Jeg vet ikke om det er bedre at de skal gi alle ungene traumediagnose. Anonymkode: 7df00...4e6 Ikke rart at foreldrene blir desperate etter diagnoser når ungen kommer hjem med en bråte med kjeft og skam hver eneste dag, fordi det er en impulsiv og energisk 7-åring som får skylda for absolutt alt. Anonymkode: 62383...095
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #31 Skrevet 24. november 2024 Du skal ikke tro alt du hører.. eller leser ts Anonymkode: 59d2a...934 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #32 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Veldig mange får adhd diagnose men så er det egentlig traumer fra tidlig barndom som er årsakene til symptomene. Veldig veldig skummelt. Anonymkode: 1425f...fee Hvorfor er det skummelt? Det er ikke noe enten eller, både arv og miljø kan virke inn på utvikling av hjernen. Anonymkode: 7b22d...c47 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #33 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Veldig mange får adhd diagnose men så er det egentlig traumer fra tidlig barndom som er årsakene til symptomene. Veldig veldig skummelt. Anonymkode: 1425f...fee Veldig skummelt å drive å skylde på foreldrene for all barns atferd også. Før o tiden trodde man autisme kom av for lite kjærlige mødre. Tenk deg den skylden og skammen DET er å leve med. Anonymkode: 593ed...4f6 1 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #34 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Regjeringens siste perspektivmelding viser at 17 % av unge voksne mellom 18-27 år hverken jobber eller studerer. 1 av 5 unge voksne har altså falt ut av samfunnet med dagens modell. Overraskende? Næh. Men gjøres det noe? Næh. Anonymkode: 62383...095 Det er galskap. Kan legge til at mange flere barn burde bli fortalt allerede på ungdomskolen at de bør ta yrkesfag og komme seg i jobb så fort som mulig. Anonymkode: 99956...0be 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #35 Skrevet 24. november 2024 Kom igjen, det er knappe 4 % som får diagnosen. Ikke 40 %.. om det var sant hadde det vært en verdenssensasjon 😂 private helseopplysninger deles ikke ut til foreldrene heller.. Anonymkode: 59d2a...934 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #36 Skrevet 24. november 2024 At 15 av 30 i klassen har adhd tror jeg virkelig ingenting på. Hvorfor få en diagnose, hvor man risikerer å bli stigmatisert, miste lappen, osv for moroskyld? Anonymkode: 3e914...e53 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #37 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bup overlege uttalte selv at det er overdiagnotisering leste jeg i en artikkel. Skal prøve finne den igjen. Virker som alle får diagnosen og blir medisinert. Man skal jo stole på at spesialisthelsetjenesten undersøker bredt og grundig nok før de lander en diagnose et barn får på papiret resten av livet. Så er det veldig rart at guttebarn født i desember er overrepresentert. Alle barn har rett på individuell opplæring, noen får med seg mer med musikk på øret. Grunnet medisinering og matlyst er det flere som spiser på andre tider enn de andre. Ikke stakkars lærer, stakkars barn Anonymkode: 69ecd...b70 Det burde være krav om at det ble foretatt ny utredning på et senere tidspunkt. Vet det vil kreve mye ressurser. Men modenheten når man er fem år trenger ikke si noe om modenheten man har når man er voksen. ADHD tegn er i stor grad de samme tegnene man ville sett i barn som er lite modne for alderen. Det at guttebarn født i desember styrker bare teorien om at mange av de som får ADHD-diagnosen egentlig ikke har ADHD, men kun er mindre modne enn de som er født i januar. Anonymkode: 99956...0be 2 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #38 Skrevet 24. november 2024 Jeg er lærer med en ADHD% i klassen som minner om overskriften her. Hos meg er det ett barn jeg har kontaktet foreldrene og spurt hva de tenker om situasjonen, som har ført til en diagnose. Hos alle de andre er det foreldrene selv som har tatt kontakt med fastlege og bup for å få diagnose +medisiner fordi de sliter på hjemmebane. For all del, jeg har sett noen tendenser jeg også, men ikke mer enn jeg kan tilrettelegge for i et ADHD vennlig klasserom, som forsåvidt er et klasserom vennlig for de fleste. Så jeg lurer veldig på hvordan det er hjemme i mange hjem, når ungene må få medisiner for at foreldrene skal takle dem. Anonymkode: 6be0b...ca0 6 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #39 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det burde være krav om at det ble foretatt ny utredning på et senere tidspunkt. Vet det vil kreve mye ressurser. Men modenheten når man er fem år trenger ikke si noe om modenheten man har når man er voksen. ADHD tegn er i stor grad de samme tegnene man ville sett i barn som er lite modne for alderen. Det at guttebarn født i desember har økt sannsynlighet for å få ADHD diagnosen styrker bare teorien om at mange av de som får ADHD-diagnosen egentlig ikke har ADHD, men kun er mindre modne enn de som er født i januar. Anonymkode: 99956...0be Edit: La til noe informasjon. Anonymkode: 99956...0be
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #40 Skrevet 24. november 2024 Ny utredning mens man er medisinert slik at man ikke lengre har symptomer? AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er lærer med en ADHD% i klassen som minner om overskriften her. Hos meg er det ett barn jeg har kontaktet foreldrene og spurt hva de tenker om situasjonen, som har ført til en diagnose. Hos alle de andre er det foreldrene selv som har tatt kontakt med fastlege og bup for å få diagnose +medisiner fordi de sliter på hjemmebane. For all del, jeg har sett noen tendenser jeg også, men ikke mer enn jeg kan tilrettelegge for i et ADHD vennlig klasserom, som forsåvidt er et klasserom vennlig for de fleste. Så jeg lurer veldig på hvordan det er hjemme i mange hjem, når ungene må få medisiner for at foreldrene skal takle dem. Anonymkode: 6be0b...ca0 Anonymkode: 3e914...e53
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå