Gå til innhold

Av 30 barn har 15 ADHD

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og det skjønner jeg så inderlig godt. Det er virkelig en falitterklæring når man har skapt et så ekskluderende skolesystem at en stor andel av barna må sykeliggjøres og dopes ned på tung medikasjon, for å sitte like tungt og stille som resten av barna gjennom lange skoledager helt fra de er 5 år gamle. Fra de er 12-13 år har de i tillegg 120 minutter lange skoletimer, etterfulgt av 5-10 min for å bytte klasserom, før de har 60-120 min til med undervisning. Hver eneste skoledag. Vis meg én eneste arbeidsplass for voksne som hadde orket dette.

Anonymkode: 62383...095

Jeg underviser mye i bl.a kunst og håndverk. Vi syr, holder på med leire, går ut i skogen og finner emner som vi lager noe av i sløyden. Spikrer, hamrer, sager, vi har fotoprosjekt ute. I andre fag prøver jeg å ha hentedidktat eller andre aktiviteter.

Barna løper rundt når vi har symaskin og holder på å velte strykejernet. En gang vi hadde en oppgave hvor vi skulle jobbe med tapetkniv, var det ei som prøvde å smugle en tapetkniv i sekken og en som ble sint og truet de andre med tapetkniv.

Elever har kastet sakser tvers over rommet.

Elever som gir opp fordi de ikke klarer å sage en planke på 10 sekunder. Som gir opp fordi det de snekrer blir skeivt fordi de ikke gadd å måle riktig.

Elever som stikker av når vi henter emner i skogen eller har fotooppgave.

Har vi hentediktat eller rebuser er det alltid noen som begynner å krangle fordi de må vente e.l.

I enkelte klasser er jeg derfor veldig streng med at vi skal sitte stille og helst ikke gjøre noe aktivt. For de klarer det ikke. Da kaster de ting rundt, krangler og stikker av. Jeg har vært nødt til å avbryte undervisningen noen ganger med enkelte klasser og bare ha stillelesing i stedet.  

Anonymkode: 64ee6...070

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

ADHD medisinene fungerer like bra på folk uten ADHD og ADHD symptomer overlapper med både flere andre diagnoser og det å være sent utviklet. Så det er helt feil at diagnosen er riktig kun fordi ungen har ADHD-symptomer og får super effekt av ADHD-medisiner. 

For alt vi vet så kan det kun handle om at ungen er lite moden for alderen. Å være født sent på året øker sjansen for å få ADHD-diagnosen og å gå på ADHD-medisin med 80 prosent!  Så det er helt klart enormt mange barn som får ADHD-diagnosen og ADHD-medisiner kun fordi de ikke har blitt like modne som de andre elevene i klassen.  https://www.nrk.no/trondelag/ny-ntnu-studie_-de-yngste-barna-i-skoleklassen-far-aller-flest-adhd-diagnoser-1.16179492

Anonymkode: 99956...0be

Poenget mitt var at når det er ADHD, og ikke bare umodenhet, så kan medisin være helt riktig behandling. Det tilfører og hjelper med det hjernen ikke gjør selv. 
Jeg synes ikke det virker som noen lett vei til diagnose og behandling. Tvert imot, egentlig. Det er en svært lang og omstendelig vei. En ADHD-diagnose er ikke noe å ønske seg. Og normale foreldre vil tenke seg svært godt om før de medisinerer. Det kan ta lang tid og mye utprøving før man finner riktig dose. 
Men når det skjer, så vil barnet få et nytt liv. Og en mye lysere fremtid. Ting som før var umulig, har blitt en mulighet. 
Vet ikke hvorfor så mange barn i denne klassen har ADHD. Enten er det trolling for å provosere, eller så er det en opphoping som er unntaket heller enn regelen. Men uansett så har ikke læreren noe med det å gjøre. Og hvis det er 15 barn med ADHD, så har de ADHD uavhengig av om de har diagnose eller ikke. Så kanskje hun i så fall bør være glad for at barna er fanget opp og får hjelp. 15 uregulerte og udiagnostiserte barn med ADHD er heftig!!

Anonymkode: 04936...11f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Alle har symptomer på adhd, kun de med større symptomtrykk får diagnosen. En kan ha lange perioder uten symptomer der man klarer seg fint, så kan det komme perioder der symptomene blir fremtredende igjen. Jeg selv jobber med barn og vi jobber med tidlig innsats nettopp for å fange opp og gi tidlig hjelp. Veldig bra, samtidig er det med på å sykeliggjøre det som kan være normalt. Urolige barn kan også komme fra mye, og trenger ikke være barnet som er noe feil med. Omgivelsene i barnehage og skole, det psykososiale miljøet, trygghet, lærevansker osv. barn med lærevansker blir urolig og lei, og blir da apekatter i klasserommet. Det er ikke vanskelig å forstå. Jeg selv blir urolig og lei om jeg er på et seminar som er kjedelig og opp igjen og opp igjen. 

Anonymkode: 69ecd...b70

Det kan være som du sier, forhold i miljøet etc som gir likt uttrykk. Men har du ADHD så er det ikke miljøet, trygghet osv. Da er det en ubalanse i hjernen. Du kan være på en super skole med masse praktisk undervisning, ha et trygt og forståelsesfullt hjem og lærere som ser og veileder. Likevel kan alt skjære seg. Du selvsaboterer vennskap, bråker i timene og tar alt i verste mening. Hodet spinner og du greier ikke å regulere følelser eller adferd. Det er en reell diagnose, som kan få svært alvorlige følger uten riktig behandling. Det kan ikke sammenlignes med kjedelige seminar. Selv om jeg skjønner hva du mener. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Poenget mitt var at når det er ADHD, og ikke bare umodenhet, så kan medisin være helt riktig behandling. Det tilfører og hjelper med det hjernen ikke gjør selv. 
Jeg synes ikke det virker som noen lett vei til diagnose og behandling. Tvert imot, egentlig. Det er en svært lang og omstendelig vei. En ADHD-diagnose er ikke noe å ønske seg. Og normale foreldre vil tenke seg svært godt om før de medisinerer. Det kan ta lang tid og mye utprøving før man finner riktig dose. 
Men når det skjer, så vil barnet få et nytt liv. Og en mye lysere fremtid. Ting som før var umulig, har blitt en mulighet. 
Vet ikke hvorfor så mange barn i denne klassen har ADHD. Enten er det trolling for å provosere, eller så er det en opphoping som er unntaket heller enn regelen. Men uansett så har ikke læreren noe med det å gjøre. Og hvis det er 15 barn med ADHD, så har de ADHD uavhengig av om de har diagnose eller ikke. Så kanskje hun i så fall bør være glad for at barna er fanget opp og får hjelp. 15 uregulerte og udiagnostiserte barn med ADHD er heftig!!

Hvordan forklarer man at 80 prosent flere november/desember-barn enn januar/februar-barn får ADHD diagnosen om det ikke er slik at mange barn får ADHD-diagnosen kun fordi de er mindre modne enn resten av klassen?

Om disse foreldrene tenker seg "svært godt om" før de setter ungene på medisiner, hvorfor vil foreldrene at barna tar medisiner kun fordi de er født sendt på året? 

Det finnes åpenbart barn med ekte ADHD og mange av disse burde nok få medisiner.  Men det er åpenbart at disse ADHD-utredningene er av svært lav kvalitet og at mange foreldre ønsker og får lov til å medisinere helt friske barn. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Folk med ADHD jobber ikke raskere enn andre. 

Jo, i hyperfokus jobber folk med ADHD ekstremt raskt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I klassen til datteren min har hele 15 barn ADHD. Det skal ta hensyn for alt, noen må ha musikk på mens de ha undervisning, andre må ut og lufte seg hele tiden. Andre igjen kan ikke spise med de andre, blir for mye stimuli osv. 

Brannfakkel her altså, men er det ikke grunn til å tro at det er overdiagnostisering på dette nå? Mange av disse barna virker ikke urolige en gang… 

Anonymkode: 2a726...610

Samfunnet burde fått diagnose istedet.. Utflippet Woke- syndrom.

Skrevet

Dette er jo galskap. Selvsagt er det ikke reelt at halve trinnet har ADHD, da er jo det en form for ny normal. Jeg ville sendt barnet mitt til en privatskole med færre i klassen, for å få god nok undervisning og oppmerksomhet til mitt barn blant alle disse med spesielle behov som tar mye ressurser. Men vi bor på Østlandet så skoletilbudet er nok større.

Anonymkode: 67f33...cb1

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan forklarer man at 80 prosent flere november/desember-barn enn januar/februar-barn får ADHD diagnosen om det ikke er slik at mange barn får ADHD-diagnosen kun fordi de er mindre modne enn resten av klassen?

Om disse foreldrene tenker seg "svært godt om" før de setter ungene på medisiner, hvorfor vil foreldrene at barna tar medisiner kun fordi de er født sendt på året? 

Det finnes åpenbart barn med ekte ADHD og mange av disse burde nok få medisiner.  Men det er åpenbart at disse ADHD-utredningene er av svært lav kvalitet og at mange foreldre ønsker og får lov til å medisinere helt friske barn. 

Vel, jeg kan ikke svare på det. For det var ikke det som var poenget mitt. Det er klart at det er stor forskjell i modenhet når på året de er født. Men det tar utredningen høyde for. Jeg kan ikke snakke for alle, kun av egen erfaring. Opplevde ikke utredningen som av lav kvalitet. Og synes det er rart med slike tråder der det skal spres tvil om diagnosens legitimitet. Jeg velger å stole på fagfolkene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er jo galskap. Selvsagt er det ikke reelt at halve trinnet har ADHD, da er jo det en form for ny normal. Jeg ville sendt barnet mitt til en privatskole med færre i klassen, for å få god nok undervisning og oppmerksomhet til mitt barn blant alle disse med spesielle behov som tar mye ressurser. Men vi bor på Østlandet så skoletilbudet er nok større.

Anonymkode: 67f33...cb1

Er ikke nødvendigvis sånn at de krever mer om de er behandlet og greier det andre barn greier. Og et ADHD-vennlig klasserom er like bra for de andre. 

Skrevet

Det er på høy tid å stemme feminister og vensteradikale wokere ut av alt av styre og stell her i landet.

Ungene trenger regler og faste rammer og ikke minst at noen krever noe av de..ikke tullete diagnoser fordi de er mennesker og barn.

Skrevet
Tått skrev (16 minutter siden):

Det er på høy tid å stemme feminister og vensteradikale wokere ut av alt av styre og stell her i landet.

Ungene trenger regler og faste rammer og ikke minst at noen krever noe av de..ikke tullete diagnoser fordi de er mennesker og barn.

Det er ikke feministene som har deregulert og ødelagt boligmarkedet og prakket på oss sosiale medier og algoritmebonanza, det er blåruss og tech bros langt ute på høyresiden.

Anonymkode: 93b62...854

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vel, jeg kan ikke svare på det. For det var ikke det som var poenget mitt. Det er klart at det er stor forskjell i modenhet når på året de er født. Men det tar utredningen høyde for. Jeg kan ikke snakke for alle, kun av egen erfaring. Opplevde ikke utredningen som av lav kvalitet. Og synes det er rart med slike tråder der det skal spres tvil om diagnosens legitimitet. Jeg velger å stole på fagfolkene.

Jeg tviler ikke på at ADHD finnes. Jeg tviler på kvaliteten på ADHD-utredningene og er overbevist om at mange som får ADHD-diagnosen kun er barn som blir modne senere enn enn de andra barna i klassen.  Det at å være født sent på året nesten dobler sjansen for å få ADHD-diagnosen støtter  mitt syn. 

Jeg har aldri sagt at ingen barn som får diagnosen får riktig diagnose. 

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jo, i hyperfokus jobber folk med ADHD ekstremt raskt. 

Hyperfokus betyr ikke at man jobber raskere, kun at man ikke klarer å legge fra seg det man driver med. Problemet er at de med ADHD ikke kan velge hva de vil hyperfokusere på eller når de skal hyperfokusere så det ender ofte med at de hypefokuserer på TV-spill når de egentlig skulle gjort lekser. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke feministene som har deregulert og ødelagt boligmarkedet og prakket på oss sosiale medier og algoritmebonanza, det er blåruss og tech bros langt ute på høyresiden.

Anonymkode: 93b62...854

Some er frivillig, algoritmebonanza er ufarlig når du vet du får feedback fra egne valg men sykeliggjøringen av barna våre og ødeleggelsen av skolen og samfunnet forøvrig er signert wokere og feminister. 

Jeg tror vi får en regjering Listhaug neste høst, og gjerne norske utgaver av Elon musk og Vivek Ramaswami til å slanke ned offentlig sektor.

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg tviler ikke på at ADHD finnes. Jeg tviler på kvaliteten på ADHD-utredningene og er overbevist om at mange som får ADHD-diagnosen kun er barn som blir modne senere enn enn de andra barna i klassen.  Det at å være født sent på året nesten dobler sjansen for å få ADHD-diagnosen støtter  mitt syn. 

Jeg har aldri sagt at ingen barn som får diagnosen får riktig diagnose. 

Hyperfokus betyr ikke at man jobber raskere, kun at man ikke klarer å legge fra seg det man driver med. Problemet er at de med ADHD ikke kan velge hva de vil hyperfokusere på eller når de skal hyperfokusere så det ender ofte med at de hypefokuserer på TV-spill når de egentlig skulle gjort lekser. 

Ikke for å krangle. Men for noen gjør hyperfokus at man jobber raskere. Leser og skriver raskere, glemmer tid og sted. Kan levere minst dobbelt så mye på halve tida. Men du har rett i at det ikke er bare å skru det av og på som man vil. Det er der diagnose, tilrettelegging g og behandling kommer inn i bildet. 

• Liker 1
Skrevet
Paneera skrev (På 24.11.2024 den 20.01):

Har alle 15 fått diagnose av spesialist, eller er det selvdiagnostisert fra foreldrene?

Finnes mange psykologer og psykiatere som har lav terskel for å gi ADHD-diagnosen.  Det er ikke så rart. Det er mye mindre tidkrevende å gi en rask utredning og resept på noen piller enn en langvarig utredning og en langvarig oppfølging av barna. 

I tillegg til at psykologene helt sikkert føler press fra foreldre og også har lyst til å hjelpe barna og foreldrene. 

Dette kombinert med at ADHD-medisiner også hjelper folk som ikke har ADHD. 

• Liker 2
  • 3 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 4.26):

Folk med ADHD jobber ikke raskere enn andre. 

Du har tydeligvis desverre manglende kunnskap og det er trist at så mange menneske ikke forstår at man bør være forsiktig med å uttale seg om ting man kan lite (eller ingenting) om. Man kan vise til både forskning og egenerfaring for å fremstå seriøs. Det anbefales. 

Faktum er at ADHD kan føre til noe som kalles hyperfokus. Dette er ekstremt vanlig å oppleve for mennesker med både ADHD, men også autisme - og de som har kombinasjonen av begge diagnosene. Dette skjer som regel når man holder på med noe man er veldig interessert i, også kalt spesialinteresser - som så og si er et kriterie for å få diagnosen(e). Ordet hyperfokus burde i grunn forklare seg selv, men det virker som det trengs en liten forklaring her likevel: hyperfokus fører til at man "zoner ut" fra omverdenen og blir ekstremt fokusert (tilnærmet 100%) på det man holder på med. Med andre ord registrerer man ikke omverdenen - som vil si andre mennesker, lyder (ofte) osv -  eller andre (viktige) behov. Man glemmer gjerne både følelse av sult, tørst, klokken - og til og med behovet for å f.eks gå på toalettet. Når man er såppass fokusert på arbeidet.. Hvordan kan du påstå at folk med ADHD ikke jobber raskere enn andre? Spesielt når det er snakk om noe man har ekstrem interesse for, men også kunnskap om? Det blir mye enklere å jobbe og ikke minst å fullføre oppgaven. 

Jeg tror riktignok at alle mennesker kan oppleve hyperfokus - men langt fra alle. Men såklart vil hvem som helst som opplever hyperfokus jobbe raskere og mer effektivt en mennesker uten. 

Noe sier meg at du (og mange andre) ikke kommer til å lese denne kommentaren. Hvis du likevel gjør det; gratulerer. Du har i dag lært noe nytt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bambi293 skrev (3 timer siden):

Du har tydeligvis desverre manglende kunnskap og det er trist at så mange menneske ikke forstår at man bør være forsiktig med å uttale seg om ting man kan lite (eller ingenting) om. Man kan vise til både forskning og egenerfaring for å fremstå seriøs. Det anbefales. 

Faktum er at ADHD kan føre til noe som kalles hyperfokus. Dette er ekstremt vanlig å oppleve for mennesker med både ADHD, men også autisme - og de som har kombinasjonen av begge diagnosene. Dette skjer som regel når man holder på med noe man er veldig interessert i, også kalt spesialinteresser - som så og si er et kriterie for å få diagnosen(e). Ordet hyperfokus burde i grunn forklare seg selv, men det virker som det trengs en liten forklaring her likevel: hyperfokus fører til at man "zoner ut" fra omverdenen og blir ekstremt fokusert (tilnærmet 100%) på det man holder på med. Med andre ord registrerer man ikke omverdenen - som vil si andre mennesker, lyder (ofte) osv -  eller andre (viktige) behov. Man glemmer gjerne både følelse av sult, tørst, klokken - og til og med behovet for å f.eks gå på toalettet. Når man er såppass fokusert på arbeidet.. Hvordan kan du påstå at folk med ADHD ikke jobber raskere enn andre? Spesielt når det er snakk om noe man har ekstrem interesse for, men også kunnskap om? Det blir mye enklere å jobbe og ikke minst å fullføre oppgaven. 

Jeg tror riktignok at alle mennesker kan oppleve hyperfokus - men langt fra alle. Men såklart vil hvem som helst som opplever hyperfokus jobbe raskere og mer effektivt en mennesker uten. 

Noe sier meg at du (og mange andre) ikke kommer til å lese denne kommentaren. Hvis du likevel gjør det; gratulerer. Du har i dag lært noe nytt.

Tja, min egen erfaring med hyperfokus er mer delt. Jeg har opplevd å føle at jeg har god flyt i arbeidet og får gjort en god del ... Helt til jeg ser på klokka og oppdager at jeg har brukt for lang tid i forhold til resultatet jeg har å vise til. Og noen ganger er det motsatt; jeg syns selv jeg jobber rolig og uten stress. Når jeg ser på tidsbruken i etterkant, viser det seg at jeg har brukt bare én time på den samme oppgaven som tok meg to timer dagen før.

Og andre ganger handler hyperfokuset mitt bare om at jeg ikke klarer å legge fra meg/avslutte det jeg holder på med, både fysisk og mentalt. Enten det er en spennende bok, et ryddeprosjekt eller en oppgave på jobb.

Anonymkode: 28880...e88

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 19.57):

I dag så er det slik at skolen vil sende femåringer til utredning for de er urolige. Er ikke naturlig at man sitter så mye stille som man gjør i dag, er ikke rart at ungdommen sliter.

Anonymkode: a8ac0...6b5

Det er ikke skolene som henviser for utredning. Det er det foreldrene/foresatte som gjør selv, via lege. 

Anonymkode: e03ba...48a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ADHD selv (diagnostisert som 12-åring for nesten 30 år siden), og ADHD er en "tullediagnose". I den forstand at det finnes et utall årsaker til at disse symptomene forekommer hos et individ, og all den tid det ikke finnes en klar biomarkør, vil en rekke mennesker som ikke egentlig har ADHD få diagnosen allikevel. 

Ti personer med ADHD kan ha ti ulike tilstander, som gir mange nok kryss på symptomlista til å kvalifisere til samme diagnose, det betyr ikke at de lider av det samme, bare at helsevesenet er elendig på årsakssammenheng. 

Ting som kan gi ADHD-symptomer er f.eks:

- hjerneskade ved fødsel

- feilutvikling i fosterlivet

- ubalanse i tarmflora

- tilknytningsforstyrrelse

- matintoleranser 

- for mye skjermbruk

- høyt inntak av ultraprosessert mat 

- tungmetallforgiftning

- for lite bevegelse

- høy grad av jevnalderorientering 

Jeg tror absolutt det er flere som blir korrekt diagnostisert idag enn på 90-tallet, men det er nok av unger med elendig kosthold og 6 timers skjermtid om dagen, som institusjonaliseres fra tidlig alder og så presses inn i enhetsskolen der de skal sitte pent og holde kjeft, for så å få diagnoser og medisiner. 

Og dette er en tragisk utvikling. 

Anonymkode: 3bb6e...647

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sist jeg sjekket var det 5% som har adhd i Norge …. 5%….det er en liten gruppe med mennesker som veldig mange synser om..

Se fhi sine sider der er jenter ennå langt under snittet

Anonymkode: 59d2a...934

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...