Gå til innhold

Av 30 barn har 15 ADHD

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis 15/ 30 har adhd, så vil det si at det å ha adhd er normalt. Så da bør samfunnet legges om, og de uten adhd bør medisineres slik at de blir normale. Altså at de får konstant tankekjør osv osv. det er jo for å bli mest mulig normal, slik st man fungerer i samfunnet, at man medisineres. Om samfunnet legges opp etter de med adhd er det jo virkelig ikke de med adhd som bør medisineres eller få en diagnose. Da er det jo de uten dette tankekjøret som er unormale og bør medisineres til å bli som de med adhd 

Anonymkode: 3e914...e53

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ny utredning mens man er medisinert slik at man ikke lengre har symptomer?

Var det et spørsmål eller kommentar til meg? Tok den ikke , så bare still igjen hvis du vil jeg skal kommentere 🙂

men hvis poenget var at jeg kun ser det medisinerte barnet og derfor ikke helt vet, kan jeg forsikre deg om at det ikke stemmer. Disse barna har jeg kjent i mange år, både før, under og etter utredning og medisinering. Eller, ikke så lenge etter medisinering forresten. Utredning tar jo litt tid🙃

Anonymkode: 6be0b...ca0

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis 15/ 30 har adhd, så vil det si at det å ha adhd er normalt. Så da bør samfunnet legges om, og de uten adhd bør medisineres slik at de blir normale. Altså at de får konstant tankekjør osv osv. det er jo for å bli mest mulig normal, slik st man fungerer i samfunnet, at man medisineres. Om samfunnet legges opp etter de med adhd er det jo virkelig ikke de med adhd som bør medisineres eller få en diagnose. Da er det jo de uten dette tankekjøret som er unormale og bør medisineres til å bli som de med adhd 

Det man burde vurdere er å utsette skolestart med ett år. I tillegg til å få langt flere barn over på yrkesfag. I dag er det enormt mange som får ADHD diagnosen fordi de sliter med skole og studier. Kanskje har ikke disse ADHD, de er bare ikke motivert og egnet til skole og høyere utdanning. 

Anonymkode: 99956...0be

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

ADHD på barneskolen handler om for tidlig skolestart. Problemet ble større da en gikk over til å starte på skolen som 6-åring på 90-tallet. Og det er en enorm forskjell mellom å være 5 og et halvt når en starter, versus 6 eller 6 og et halvt når en starter skolen. Å forvente at 5-åringer skal sitte i ro store deler av dagen 5 dager i uka er merkelig. Og det er en dyp urettferdighet en utsetter de som er født sent på året med å presse de inn i et system som fører til at de får diagnoser som ADHD, som kan prege hvordan de ser seg selv resten av livet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Var det et spørsmål eller kommentar til meg? Tok den ikke , så bare still igjen hvis du vil jeg skal kommentere 🙂

men hvis poenget var at jeg kun ser det medisinerte barnet og derfor ikke helt vet, kan jeg forsikre deg om at det ikke stemmer. Disse barna har jeg kjent i mange år, både før, under og etter utredning og medisinering. Eller, ikke så lenge etter medisinering forresten. Utredning tar jo litt tid🙃

Mener du at man burde få en adhd diagnose som voksen, mens mane r riktig diagnotisert? Da er det jo mange symptomer som er borte, fordi de er medisinert. Eller mener du at de skal bruke x antall måneder på å nedtrapping medisinen, slik at de kan utredes igjen, og evtentuelt ødelegge mye for seg selv og de rundt seg, mens man er uten medisiner?

Det psykiske helsevesenet er allerede sterkt, sterkt presset. Og svaret er å utredes for samme diagnose x 2, og i påvente av nedtrappingen også risikere at folk får det undøvendig dårligere en periode? Samt man risikerer også at andre som trenger behandling må vente dobbelt så lenge, siden noen må få diagnosen på nytt?

Skrevet
Rainstorm2.0 skrev (2 minutter siden):

ADHD på barneskolen handler om for tidlig skolestart. Problemet ble større da en gikk over til å starte på skolen som 6-åring på 90-tallet. Og det er en enorm forskjell mellom å være 5 og et halvt når en starter, versus 6 eller 6 og et halvt når en starter skolen. Å forvente at 5-åringer skal sitte i ro store deler av dagen 5 dager i uka er merkelig. Og det er en dyp urettferdighet en utsetter de som er født sent på året med å presse de inn i et system som fører til at de får diagnoser som ADHD, som kan prege hvordan de ser seg selv resten av livet. 

«Problemet» er ikke overdiagnotisering nå, men heller underdiagnotisering tidligere. De visst kun typiske symptomer på 50% av befolkingen, altså gutter. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener du at man burde få en adhd diagnose som voksen, mens mane r riktig diagnotisert? Da er det jo mange symptomer som er borte, fordi de er medisinert. Eller mener du at de skal bruke x antall måneder på å nedtrapping medisinen, slik at de kan utredes igjen, og evtentuelt ødelegge mye for seg selv og de rundt seg, mens man er uten medisiner?

Det psykiske helsevesenet er allerede sterkt, sterkt presset. Og svaret er å utredes for samme diagnose x 2, og i påvente av nedtrappingen også risikere at folk får det undøvendig dårligere en periode? Samt man risikerer også at andre som trenger behandling må vente dobbelt så lenge, siden noen må få diagnosen på nytt?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du tenker at jeg skal mene noe om det ut i fra innlegget mitt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

«Problemet» er ikke overdiagnotisering nå, men heller underdiagnotisering tidligere. De visst kun typiske symptomer på 50% av befolkingen, altså gutter. 

Diagnostisering er et sosial konstruert konsept for å frigjøre tilrettelegging og sosiale ytelser. Problemet er slik jeg ser det verken over- eller underdiagnostisering, men en for lite aktiv skole og for mye konformitet. Vi lever på en måte, og forventer at menneskebarn skal leve på en måte, som er dypt uforenelig med hva arten vår er ment for. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Rainstorm2.0 skrev (5 minutter siden):

Kan legge til at jeg tipper foreldre i dag tilbringer mindre tid med barna enn de gjorde for 40 år siden.  Barna starter tidligere i barnehagen, flere barn går i barnehagen, flere foreldre bor ikke sammen og det er mindre vanlig for mødre å jobbe deltid. 

Da er det ikke rart at flere barn sliter

I tillegg er det i dag høyere krav til utdanning enn det var for 40 år siden. I dag skal "alle" studere. Og klarer man ikke studiene så antar man at man har ADHD. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du tenker at jeg skal mene noe om det ut i fra innlegget mitt? 

Hvordan tror du man kan vurdere om en person har adhd igjen i voksen alde uten at det ikke legge mer press på et allerede presset psykisk helsevesen, og hvordan sette en diagnose på en som er under riktig behandling?

bare se på høyt blodtrykk fks. Får du riktig medisin så holder blodtrykket seg fint. Er først når medisinen fjernes at du vil merke om du faktisk har diagnosen eller ikke

Skrevet
Rainstorm2.0 skrev (1 minutt siden):

Diagnostisering er et sosial konstruert konsept for å frigjøre tilrettelegging og sosiale ytelser. Problemet er slik jeg ser det verken over- eller underdiagnostisering, men en for lite aktiv skole og for mye konformitet. Vi lever på en måte, og forventer at menneskebarn skal leve på en måte, som er dypt uforenelig med hva arten vår er ment for. 

ADHD er så mye mer enn om man klarer skolen eller ikke. Det er et kontant tankekjør som blant annet kan gå utover skole, men også mye, mye mer. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er lærer med en ADHD% i klassen som minner om overskriften her. Hos meg er det ett barn jeg har kontaktet foreldrene og spurt hva de tenker om situasjonen, som har ført til en diagnose. Hos alle de andre er det foreldrene selv som har tatt kontakt med fastlege og bup for å få diagnose +medisiner fordi de sliter på hjemmebane. For all del, jeg har sett noen tendenser jeg også, men ikke mer enn jeg kan tilrettelegge for i et ADHD vennlig klasserom, som forsåvidt er et klasserom vennlig for de fleste. 
Så jeg lurer veldig på hvordan det er hjemme i mange hjem, når ungene må få medisiner for at foreldrene skal takle dem.

På noen av barna med ADHD vil du kun se den maskerte versjonen, og et barn som maskerer hele dagen vil få utløp for det hjemme. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har ingen oversikt over hvor mange som har diagnoser i klassene til mine barn. Hvordan har du skaffet deg denne informasjonen? 

Anonymkode: 227d6...b6f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan legge til at jeg tipper foreldre i dag tilbringer mindre tid med barna enn de gjorde for 40 år siden.  Barna starter tidligere i barnehagen, flere barn går i barnehagen, flere foreldre bor ikke sammen og det er mindre vanlig for mødre å jobbe deltid. 

Da er det ikke rart at flere barn sliter

I tillegg er det i dag høyere krav til utdanning enn det var for 40 år siden. I dag skal "alle" studere. Og klarer man ikke studiene så antar man at man har ADHD. 

Ikke sant! Det er ikke rart at flere barn sliter. 

Et annet eksempel på det her er noe så enkelt som renoveringen av et stort bygg i nærheten her jeg bor. Alle arbeiderne snakker polsk eller et annet utenlands språk sammen. Fordi vi lærer nordmenn at det er feil og ikke godt nok å bli tømrer, snekker, entreprenør, o.l. Det outsourcer vi til folk fra andre land. Det finnes mange holdninger om når en er god nok. Og hvis de menneskene som ville vært fantastiske i mer aktive yrker, mer kreative yrker, må få alt initiative og selvtillit banket ut av seg med 10 år på grunnskolen, så er det ikke rart at flere sliter da heller. 

• Liker 1
Skrevet

Å Tro at foreldre før i tiden tilbrakte mer tid med barna enn i dag er merkelig. 
mat fler får diagnosen er vel at vi har blitt mer opplyst, samt at foreldre og lærere er mer observante på barna enn de var før. 

ikke tro at fordi mor var hjemmeværende betyr det at hun hadde fri og var masse med barna. selvom hun ikke fikk betalt, hadde hun arbeid. Mye mer arbeid enn nå. 

Skrevet

Jeg har ingen oversikt over hvor mange som har diagnoser i klassene til mine barn. Hvordan har du skaffet deg denne informasjonen? 

Anonymkode: 227d6...b6f

Foreldrene til mange av vennene til barna mine har sagt det, i tillegg har flere sagt det på foreldremøter. I startet av skoleåret på foreldremøtet var det en gruppe som fortalte at ungene hadde det. 

Anonymkode: 2a726...610

• Nyttig 2
Skrevet

Å Tro at foreldre før i tiden tilbrakte mer tid med barna enn i dag er merkelig. 
mat fler får diagnosen er vel at vi har blitt mer opplyst, samt at foreldre og lærere er mer observante på barna enn de var før. 

ikke tro at fordi mor var hjemmeværende betyr det at hun hadde fri og var masse med barna. selvom hun ikke fikk betalt, hadde hun arbeid. Mye mer arbeid enn nå. 

Før folk fikk vaskemaskin, oppvaskmaskin, støvsuger, kjøleskap og fryser er det selvsagt sant. Men alle disse tingene fantes på 80-tallet. Det var ikke slik at mødre dro til elva for å vaske klærne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ærlig talt... setter de bare ad/hd diagnose på alle som ikke føler seg mainstream eller? 

Anonymkode: eb0d9...f30

Ja virker sånn i dag,ser Infulensere som skryter av diagnoser.Ser fler på jobben sier dem har det å.

Anonymkode: 1b598...b2d

Skrevet

ADHD er så mye mer enn om man klarer skolen eller ikke. Det er et kontant tankekjør som blant annet kan gå utover skole, men også mye, mye mer. 

Jeg vil gjerne diskutere med deg, men ikke når du diskuterer stråmenn.  Jeg har ikke sagt at ADHD handler om å ikke "klare skole". Det høres ut som du også er indoktrinert og har internalisert diagnosesystemet. ADHD er ikke en sykdom, og det er ikke en skade. Det er en annerledesfungering som gjennom årtusener har forblitt og utviklet seg fordi det var nyttig i en gruppe. En del av lidelsen kommer av at vi både omtaler ADHD som noe feil, som en skade og lidelse, i stedet for å se hvordan ADHD i flere tilfeller er et nyttig tillegg i en gruppe. Og mest av alt fordi en har utformet samfunnet på en måte som er tilrettelagt for nevrotypiske mennesker. (Og helt ærlig, ikke en gang for dem.) 

Jeg benekter ikke at ADHD medfører fungering som i dagens samfunn (og kanskje om en levde som urfolk også) oppleves som lidelse. Men jeg er nysgjerrig på hvor mye av det som kommer av at en forventer at en "burde funger nevrotypisk". 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Før folk fikk vaskemaskin, oppvaskmaskin, støvsuger, kjøleskap og fryser er det selvsagt sant. Men alle disse tingene fantes på 80-tallet. Det var ikke slik at mødre dro til elva for å vaske klærne. 

Tror du mødrene på 80 tallet var mer observante og opplyste ang barna sine enn det de er idag? Det tror jeg virkelig ikke. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...