AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #1 Skrevet 24. november 2024 I klassen til datteren min har hele 15 barn ADHD. Det skal ta hensyn for alt, noen må ha musikk på mens de ha undervisning, andre må ut og lufte seg hele tiden. Andre igjen kan ikke spise med de andre, blir for mye stimuli osv. Brannfakkel her altså, men er det ikke grunn til å tro at det er overdiagnostisering på dette nå? Mange av disse barna virker ikke urolige en gang… Anonymkode: 2a726...610 22 1 12
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #2 Skrevet 24. november 2024 Stakksrs lærer som har den klassen.. Anonymkode: b599a...0d1 25 3 13
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #3 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): I klassen til datteren min har hele 15 barn ADHD. Det skal ta hensyn for alt, noen må ha musikk på mens de ha undervisning, andre må ut og lufte seg hele tiden. Andre igjen kan ikke spise med de andre, blir for mye stimuli osv. Brannfakkel her altså, men er det ikke grunn til å tro at det er overdiagnostisering på dette nå? Mange av disse barna virker ikke urolige en gang… Anonymkode: 2a726...610 Ærlig talt... setter de bare ad/hd diagnose på alle som ikke føler seg mainstream eller? Anonymkode: eb0d9...f30 20 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #4 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ærlig talt... setter de bare ad/hd diagnose på alle som ikke føler seg mainstream eller? Anonymkode: eb0d9...f30 Virker litt sånn.. skylder alt på ADHD og skal bli behandlet på en spesiell måte Anonymkode: 2a726...610 9 3
Kassettspiller Skrevet 24. november 2024 #5 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Brannfakkel her altså, men er det ikke grunn til å tro at det er overdiagnostisering på dette nå? Mange av disse barna virker ikke urolige en gang… Ikke alle med ADHD viser tydelige tegn på uro, altså ikke nødvendigvis den hyperaktive delen. Likevel synes jeg det virker bekymringsverdig at så mange har fått denne diagnosen. Hvor gamle er de? 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #6 Skrevet 24. november 2024 Jeg syns adhd snart virker mer å betegne et personlighetstrekk, ala introvert/ekstrovert. Hvis halve befolkningen har en slik diagnose, så er det nødvendigvis ikke så «sykt» som vi skal ha det til. Kanskje mer samfunnsskapt? Anonymkode: 17136...11d 19 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #7 Skrevet 24. november 2024 Det er nok noen tilfeldigheter som sier noe om at 15 av 30 barn i klassen har ADHD. Men noe sier meg at du vet ingenting om ADHD heller. Det er ikke nødvendig å ha hyperaktivitet som er synlig; det kan være på innsiden. Og det kan være at de virker rolige og "flinke" fordi de får tilpasset opplæring og pauser ved behov. For alt vi vet så kan det være flere av barna som har ASD eller AuDHD, men som ikke får den/de diagnosene fordi de ikke "påvirker" ANDRE nok. Syns det er bra at barna får hjelp, uavhengig av om de har diagnose eller ei. Anonymkode: 39e38...28b 2 1 8
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #8 Skrevet 24. november 2024 Det høres ut som alle som er annerledes er plassert i samme klasse, og virker som det også er endel autisme inne i bildet. Vet at flere med ADHD også er innenfor det spekteret. ADHD er så mye mer enn å være urolig, og regner med at de får medisiner som fjerner mye av symptomene. Medisinene tilfører det som kroppen deres ikke produserer nok av. Anonymkode: 21f35...d95 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #9 Skrevet 24. november 2024 Kassettspiller skrev (3 minutter siden): Ikke alle med ADHD viser tydelige tegn på uro, altså ikke nødvendigvis den hyperaktive delen. Likevel synes jeg det virker bekymringsverdig at så mange har fått denne diagnosen. Hvor gamle er de? De er 8. Det har bare kommet flere og flere med dette etter hvert, og foreldre opplyser om dette på foreldremøter. Jeg vet at det ikke bare er den hyperaktive delen, men i mange av tilfellene virker det som barna egentlig har det dårlig hjemme og utagerer på grunn av det Anonymkode: 2a726...610 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #10 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Virker litt sånn.. skylder alt på ADHD og skal bli behandlet på en spesiell måte Anonymkode: 2a726...610 Da jeg vokste opp hadde én av 23 ad/hd, resten av oss var bare i mer eller mindre grad litt tette i pappen. Den ene med ad/hd har fortsatt det, resten av oss har vokst seg til. Dette var på 80 tallet Anonymkode: eb0d9...f30 14 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #11 Skrevet 24. november 2024 ADHD øker sjansen for å havne i ulykker. Kanskje om man begynte å forsikringsselskapene tilgang til hvem som har ADHD slik at folk med ADHD betalte høyere forsikringspremier. Da hadde nok ikke "alle" krevd å få diagnosen og kun de som faktisk har ADHD hadde skaffet seg diagnosen. Anonymkode: 99956...0be 5 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #12 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det høres ut som alle som er annerledes er plassert i samme klasse, og virker som det også er endel autisme inne i bildet. Vet at flere med ADHD også er innenfor det spekteret. ADHD er så mye mer enn å være urolig, og regner med at de får medisiner som fjerner mye av symptomene. Medisinene tilfører det som kroppen deres ikke produserer nok av. Anonymkode: 21f35...d95 Mange av foreldrene vil ikke medisinere, det har de også vært åpne om. Medisinene har ofte så mange bivirkninger Anonymkode: 2a726...610
Kassettspiller Skrevet 24. november 2024 #13 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De er 8. Det har bare kommet flere og flere med dette etter hvert, og foreldre opplyser om dette på foreldremøter. Jeg vet at det ikke bare er den hyperaktive delen, men i mange av tilfellene virker det som barna egentlig har det dårlig hjemme og utagerer på grunn av det Anonymkode: 2a726...610 Det er snakk om feildiagnostisering eller overdiagnostisering, spesielt når det gjelder unge barn. For eksempel ser man at barn født sent på året oftere får ADHD-diagnoser. Mange mener dette skyldes at kriteriene ofte kan passe på dem fordi de er mer umodne sammenlignet med eldre klassekamerater. Altså skolesystemet "sykeliggjør" barn. Det er også mulig at flere faktisk blir født med ADHD, tatt i betraktning at det finnes faktorer som kan øke risikoen for å utvikle diagnosen. Sitat ADHD-diagnostikk er krevjande fordi det ikkje finst noko skarpt skilje mellom diagnosen og normal fungering. Høgt aktivitetsnivå, impulsivitet og mangelfull konsentrasjon er vanleg hos små barn, men trekka vert vanlegvis dempa ettersom barna mognast. https://www.fhi.no/nyheter/2018/adhd-diagnosar-ikkje-godt-nok-dokumenterte/ https://www.forskning.no/skole-og-utdanning-barn-og-ungdom-psykiske-lidelser/mest-adhd-blant-desemberbarna/346336 2 1 3
Maleficenta Skrevet 24. november 2024 #14 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): I klassen til datteren min har hele 15 barn ADHD. Det skal ta hensyn for alt, noen må ha musikk på mens de ha undervisning, andre må ut og lufte seg hele tiden. Andre igjen kan ikke spise med de andre, blir for mye stimuli osv. Brannfakkel her altså, men er det ikke grunn til å tro at det er overdiagnostisering på dette nå? Mange av disse barna virker ikke urolige en gang… Anonymkode: 2a726...610 Nekter å tro for at alle de har adhd. Man blir diagnostisert med adhd for ingenting. Gutter som ikke er skolenidne i første klasse og pga sin alder og mengder av energi ikke klarer å sitte for lenge i ro i klasserommet får faen meg denne diagnosen. 9 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #15 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De er 8. Det har bare kommet flere og flere med dette etter hvert, og foreldre opplyser om dette på foreldremøter. Jeg vet at det ikke bare er den hyperaktive delen, men i mange av tilfellene virker det som barna egentlig har det dårlig hjemme og utagerer på grunn av det Anonymkode: 2a726...610 Det kan hende ja. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Da jeg vokste opp hadde én av 23 ad/hd, resten av oss var bare i mer eller mindre grad litt tette i pappen. Den ene med ad/hd har fortsatt det, resten av oss har vokst seg til. Dette var på 80 tallet Anonymkode: eb0d9...f30 For de av oss som gikk under radaren og aldri vokste oss til, er det fint å endelig få hjelp til å fungere bedre. Anonymkode: 4ceba...a5b 9 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #16 Skrevet 24. november 2024 I dag så er det slik at skolen vil sende femåringer til utredning for de er urolige. Er ikke naturlig at man sitter så mye stille som man gjør i dag, er ikke rart at ungdommen sliter. Anonymkode: a8ac0...6b5 8 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #17 Skrevet 24. november 2024 Maleficenta skrev (Akkurat nå): Nekter å tro for at alle de har adhd. Man blir diagnostisert med adhd for ingenting. Gutter som ikke er skolenidne i første klasse og pga sin alder og mengder av energi ikke klarer å sitte for lenge i ro i klasserommet får faen meg denne diagnosen. Det er nok sant. Når man får ADHD diagnosen så ser man blant annet på om ungen er "mindre moden enn det alderen skulle tilsi" når det gjelder impulskontroll. Men man trenger ikke ha ADHD for å være mindre moden enn de andre barna. Barn modnes i ulikt tempo og det handler både om gener og oppdragelse. Anonymkode: 99956...0be 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #18 Skrevet 24. november 2024 Det høres jo helt usannsynlig ut. Hvor har du informasjonen fra? Anonymkode: 55530...1df 1 3
Paneera Skrevet 24. november 2024 #19 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): I klassen til datteren min har hele 15 barn ADHD. Det skal ta hensyn for alt, noen må ha musikk på mens de ha undervisning, andre må ut og lufte seg hele tiden. Andre igjen kan ikke spise med de andre, blir for mye stimuli osv. Brannfakkel her altså, men er det ikke grunn til å tro at det er overdiagnostisering på dette nå? Mange av disse barna virker ikke urolige en gang… Anonymkode: 2a726...610 Har alle 15 fått diagnose av spesialist, eller er det selvdiagnostisert fra foreldrene? 1 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #20 Skrevet 24. november 2024 Vel, hvis alle har ADHD, så kan det vel ikke være en diagnose lenger. Bare normalt. Jeg tenker at vi starte med spesialskoler for de med diagnoser. Så skal du se hvor friske disse ungene plutselig blir, og at det blir mindre morsomt for mødrene å jakte diagnoser. Anonymkode: 7df00...4e6 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå