Gå til innhold

Kan man snakke bokmål?


Gjest Gjesta

Kan man snakke bokmål?  

81 stemmer

  1. 1. Kan man snakke bokmål?

    • Ja
      17
    • Nei
      55
    • Vet ikke
      1
    • Bryr meg mindre
      6


Anbefalte innlegg

Men si meg en ting, du.

Hvis en stakkars person fra lille Oslo skal forklare hva slags talemål den har, hva skal den si?

Den får jo ikke lov til å si verken "bokmål" eller "Oslodialekt".

Hva gjenstår da?  :frustrert:

Du kan si at du snakker en Oslo-sosiolekt. Hvis det er nødvendig kan du utdype mer med å si at du for eksempel snakker en Østkant-sosiolekt eller en Vestkant-sosiolekt.

Det er adskillig mer nøyaktig og betegnende enn å si "Oslodialekt" eller "Bokmål", som i sistnevnte tilfelle vil bli tolket som feil av de aller fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

..Så da er det ingen som snakker nynorsk heller da?

Hvis ingen får lov til å snakke bokmål, så får heller ingen lov til å snakke nynorsk. Ingen særbehandling til det undertrykte triste folket, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sosiolektene i Oslo er jo på god vei til å forsvinne, jfr flere oppslag i Aftenposten...?

Selv føler jeg ikke at jeg snakker utpreget noe som helst, men et helt "midtimellom-bokmålspråk". Sier verken "øyen" eller "avvisa". Ville lest det jeg skriver her 100% rett ut (bortsett fra "jæi" da, dere språkfanatikere ;) ). Kan ikke si jeg føler at jeg har verken dialekt eller sosiolekt, men tvert imot et helt standard, kjedelig talespråk som er 99% bokmål.

Enig, samme her. Og hva sier vi da?! :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiolekt.

Og så forklarer du kva element den inneheld.

Nei, vet du hva. Det blir for tungvint. Folk flest er ikke språkforskere så selv om jeg vet hva en idiolekt er, vet ikke de fleste andre det, og jeg gidder ikke å forklare det for andre hver gang.

Jeg sier, og folk sier til meg, "Oslodialekt" eller "bokmål" og slik blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler:

Siden mange forstår hvordan foilk snakker når de sier de snakker bokmål, så er det jo tydelig at det funker.

Siden det blir gjentatt til det kjedsommelige at en del østlandsmennesker mener de snakker bokmål er det bare naturlig at man har hørt om det.

Problemet oppstår når jeg som bergenser mener jeg har like stor rett til å bruke bokmål som du som er fra Oslo, eller en som er fra finnmark. Om det da er akseptert at du snakker bokmål, hvordan kan du da forklare at jeg skriver oslomål? For meg blir det det samme. Jeg hører nemlig ikke forskjell på mange av disse østlandsdialektene, og for meg er det revnende likegyldig hva de kaller sin dialekt bare de ikke kaller det bokmål, for det er et skriftspråk som veldig mange bruker.

Ordet bokmål er oppbrukt. Det beskriver et skriftspråk som brukes over hele landet.

Hva med å finne på noe annet?

Det er klart at man akademsik sett kan diskutr bokmål-dialekt-talespåk-skriftspråk i stykker...

Det jeg mente, og mener, er at jeg snakker det mest standardiserte språket som finnes i Norge., et slags normert, u-sosiolektisk Oslo-mål. Ikke mer enn det. Og at ord skrives annerledes enn det uttales, behøver ikke å være dialekt. Slik er det jo i de fleste språk?!?

Hvordan definerer du standardisert? Hvilken dekning har du for at det du snakker er det standardiserte språket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at ord skrives annerledes enn det uttales, behøver ikke å være dialekt. Slik er det jo i de fleste språk?!?

Ja, av den enkle og åpenbare grunn at man kan ikke SNAKKE et SKRIFTspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet enn at det er det som snakkes i de fleste TV-kanaler, de fleste radiostasjoner, og skrives (slik jeg faktiske snakker det) i de fleste aviser. Og snakkes av folk i Oslo og Akershus, dvs rundt regnet 1/4 av Norges befolkning. OG at det ligger, som tidligere sagt, kloss inntil det største skriftspråket (bokmål).

Flere argumenter har jeg ikke :ironi:

Det du sier stemmer ikke. Man snakker ikke slik man skriver i størstedelen av Oslo. Om noen gjør det, gjelder det i hvert fall ikke størstedelen av befolkningen der.

Og når man leser så snakker man helt annerledes enn når man snakker naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Eg meiner at korleis ein skal skildre eller kalle sitt eige talemål, er eit gradsspørsmål. Eg skriv nynorsk (om nokon skulle vere i tvil..) Eg snakkar norsk. Meir presist: vestlandsk. Meir presist: nord-vestlandsk. Meir presist: Sunnmøring. Enda meir presist: Volding. Hadde eg komt frå ei av småbygdene i Volda, kunne eg ha presisert det enda meir. Alle desse begrepa er heilt riktige!

Kva begrep eg brukar om talemålet mitt, varierer ut ifra kven som spør. Er det ein fra Uruguay som spør, sei eg at eg snakkar norsk. Det er presist nok, om han da ikkje er språkforskar og studerer skandinaviske språk eller noko. Er det ein svenske som spør, kan eg sei at eg snakkar vestlending. Er det ein Ålesundar som spør, sei eg at eg snakkar Volding. (Er det ein Ørsting eg snakkar med, vil han protestere og sei at eg hørest ut som ein Nordfjording.....)

Poenget mitt er: Å sei at du snakkar Oslodialekt, er omtrent like presist som å sei at eg snakkar sunnmøring. Det er stor forskjell på dei ulike sunnmørsdialektene, men du må nesten vere sunnmøring sjølv for å høyre det, og for å bry deg. Er du frå Oslo og snakkar med ein annan fra Oslo, kan det kanskje vere på sin plass å sei Majorstuen-dialekt eller Hosle-dialekt osv. Men snakkar du med meg, held det å sei at du snakkar Oslo-dialekt. Det er presist nok. Dessutan veit eg ikkje kvar Majorstua ligg uansett. Snakkar du med ein fra Troms, held det kanskje å sei at du snakkar søring....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man snakker forskjellige varianter av oslodialekten. Slik man i Bergen snakker forskjellige varianter av bergensdialekten, og i Stavanger forskjellige varianter av stavangerdialekten.

Hvorfor er det så viktig for deg å "snakke bokmål"?

Antakelig fordi jeg snakker tilnærma lik slik man skriver bokmål og noe annet ville for meg være helt unaturlig.

Det er også helt feil å si at jeg snakker den dialekten jeg har enkelte ord av, for de er altså i mindretall. Derfor blir det mest riktig å si at jeg snakker bokmål, og ikke Oslomål eller Østlandsk !

Å bruke Østlandsk blir helt feil, mener jeg, nettopp fordi man ikke kun snakker på èn bestemt måte på Østlandet ! Det er et hav av ulike dialekter på østlandet og bokmål er derfor en betegnelse på hvordan man snakker om man ikke har en utpreget dialekt fra et bestemt sted, men snakker så og si slik man skriver bokmål, mener jeg.

Jeg sier derfor at jeg snakker bokmål, det er faktisk særdeles få som kan høre at jeg opprinnelig hadde en spesiell og ganske brei dialekt, og når jeg sier at jeg snakker bokmål, så forstår merkelig nok alle hva jeg mener og hvordan jeg snakker.

Så det akter jeg å fortsette med ;)

Endret av Replica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Så det akter jeg å fortsette med ;)

Du kan fortsette å stange hodet i veggen så mye du bare vil, du.. Men hva enn som har fått deg til å insistere på å bruke ord feil, så må du likevel forstå og akseptere at det er og blir FEIL!

Når barn sier at noe er "goere" eller andre ting i den sjangeren forstår vi hva de mener... Men det de sier er likeful ikke korrekt..

Dersom jeg møtte deg og snakket om dialekter og du påstod overfor meg at du "snakket bokmål" ville jeg ikke påpeke overfor deg hvor feil dette var av ren høffelighet. Jeg ville bare tenke mitt om dine kunnskaper om språk, og være overbærende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Men si meg en ting, du.

Hvis en stakkars person fra lille Oslo skal forklare hva slags talemål den har, hva skal den si?

Den får jo ikke lov til å si verken "bokmål" eller "Oslodialekt".

Hva gjenstår da?  :frustrert:

Hvor har du fått det fra at det ikke er lov å si "oslodialekt"?? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Humlen¤
Hæi, jæi er fra Østlandet og prater relativt pent mener mange. Likevel ær de ikke vanskeli å se at jeg ikke prater slik jæi skriver.

Idiot! Man prater ikke nödvendigvis slik man skriver, men man kan prate slik ett skriftmål uttales.

Endret av ¤Humlen¤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Humlen¤
Eeehh, kan ikkje sei at eg forstår deg heilt altså.. Du meiner at det går an å snakke bokmål, men ikkje nynorsk? Talemålet nokre stader i indre Hardanger er like tilnærma likt nynorsk som talemålet nokre stader i Oslo er tilnærma likt bokmål.

Når oppstod nynorsken Veslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Idiot! Man prater ikke nödvendigvis slik man skriver, men man kan prate slik ett skrivtmål uttales.

Det var vel litt sterkt å kalle noen idiot, selv om du er uenig i det som var sagt?

Selv mener jeg at alle "prater slik et skriftsspråk uttales" - nemlig slik man selv uttaler skriftsspråket. :ironi:

Ellers enig i at bokmål og nynorsk er skriftsspråk og kan ikke "snakkes".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fortsette å stange hodet i veggen så mye du bare vil, du.. Men hva enn som har fått deg til å insistere på å bruke ord feil, så må du likevel forstå og akseptere at det er og blir FEIL!

Når barn sier at noe er "goere" eller andre ting i den sjangeren forstår vi hva de mener... Men det de sier er likeful ikke korrekt..

Dersom jeg møtte deg og snakket om dialekter og du påstod overfor meg at du "snakket bokmål" ville jeg ikke påpeke overfor deg hvor feil dette var av ren høffelighet. Jeg ville bare tenke mitt om dine kunnskaper om språk, og være overbærende.

Vet du, det går an å ha forskjellige meninger.

Det er helt iorden for meg at du mener jeg ikke snakker bokmål, mens jeg mener at jeg gjør det.

At DU mener jeg stanger hodet i veggen, får være din mening - jeg kan fint leve med det ;)

Og jeg har fortsatt ikke sett at noen av dere som er så anti dette med å si at man snakker bokmål komme med en brukbar erstatning for dette ordet.

Oslomål/Oslodialekt og Østlandsk er det eneste jeg har fått med meg som erstatning for dette ordet, og sorry, men det syns jeg er nøyaktig like misvisende og feil som dere syns det er å si at man snakker bokmål !

Endret av Replica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Idiot! Man prater ikke nödvendigvis slik man skriver, men man kan prate slik ett skrivtmål uttales.

Selfølgelig gjør man det!! Det kalles å snakke sin dialekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, det går an å ha forskjellige meninger.

Det er helt iorden for meg at du mener jeg ikke snakker bokmål, mens jeg mener at jeg gjør det.

Jada, meninger er flott å ha. Men det du mener at du gjør er jo faktisk ikke mulig. Jeg kan også gå rundt å tro og mene at 2+2= 5, men det er jo alikevel ikke riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...