Gå til innhold

Kan man snakke bokmål?


Gjest Gjesta

Kan man snakke bokmål?  

81 stemmer

  1. 1. Kan man snakke bokmål?

    • Ja
      17
    • Nei
      55
    • Vet ikke
      1
    • Bryr meg mindre
      6


Anbefalte innlegg

Jeg mener såklart nei. Har i alle år lært på skolen at vi har to norske skriftspråk her i landet, bokmål og nynorsk.

Man kan snakke nokså likt slik man skriver enten det er nynorsk eller bokmål, men ikke snakke rent bokmål. Det blir min påstand.

Endret av Violetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, nynorsk og bokmål er skriftspråk. Selv om noen snakker akkurat slik de leser når de leser en tekst på bokmål, snakker de likevel ikke bokmål. Da snakker de oslo-dialekt. Selv ikke nyhetsoppleserne som leser opp på nynorsk, snakker nynorsk. Nynorsk er et SKRIFT-språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lupi ii.

det skal mye til for å snakke bokmål, men de fra bærum er vel kanskje nærmest? + noen fra alta har jeg hørt...

bokmål er et skriftspråk mener jeg, men jeg forstår hva folk mener dersom de sier at noen snakker bolkmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener såklart nei. Har i alle år lært på skolen at vi har to norske skriftspråk her i landet, bokmål og nynorsk.

Man kan snakke nokså likt slik man skriver enten det er nynorsk eller bokmål, men ikke snakke rent bokmål. Det blir min påstand.

Mitt spørsmål til dere som mener at man ikek kan snakke bokmål: mener dere at man kan snakke nynorsk da?

Hvis dere mener at man kan snakke nynorsk, hva er så begrunneslen for at dere mener at man ikek kan snakke bokmål?

Jeg registrerer at mange sier at de snakker nynorsk. Det er veldig akseptert å si. Vel, i og med at det eksisterer et jevnbyrdig språk, bokmål, må det da være like stuerent å si at man snakker bokmål.

Jeg snakker bokmål.

:forvirret::overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man snakker ikke nynosrk heller. Nynorsk er et skriftspråk.

Men veldig mange mennesker sier at de "snakker nynorsk". Det virker som om det er mer akseptert enn at noen sier "jeg snakker bokmål".

Selv om det er skriftspråk, betyr ikke det at man ikke kan snakke et skriftspråk. Tenk selv, hvis du leser høyt fra Haugtussa, elelr fra et annet makkverk, bokmål eller nynorsk, da leser du jo skriftspråket - og i det du leser skriftspråket blir det et talespråk.

Og noen mennesker leser nynorsk eller bokmål i sin dagligtale når de snakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alle som har en spesiell dialekt, så hva snakker de da om de ikke snakker bokmål ?

Oslodialekt er vel egentlig ingen dialekt ?

Jeg vil hardnakket påstå at jeg snakker bokmål, med enkelte dialektord innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslomål ?

Hvorfor ikke bare si bokmål ?

Jeg er ikke fra Oslo, men selv om jeg har bodd der i noen år, snakker jeg ikke pen Oslodialekt, slik jeg tenker på Oslodialekt. (Og da tenker jeg på de som ikke bruker a-endinger, men -en....osv)

Når man i tillegg har enkelte dialektord er det jo greiest å si at man prater bokmål og knoter litt.

Folk snakker jo nynorsk, så jeg ser ikke hvorfor man ikke kan snakke bokmål.

Jeg vil si man snakker bokmål om man ikke har en spesiell dialekt fra noe spesielt sted og snakker mer eller mindre slik bokmål skrives.

Østlandsk...Østlandet er stort, og har mange dialekter, så å si man snakker østlandsk blir en smule forvirrende..

Endret av Replica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg snakker så leser jeg ikke. Gjør du? Har du et manus foran deg under en samtale?

Mitt poeng er: enkelte mennesker snakker slik de normalt sett også leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge er et land for spesielt interessert - med mange særinteresser:

Vi har de to enkle skriftspråkene nynorsk og bokmål. Noen synes det er greit å plassere seg i en av de båsene også mht. sitt talespråk. Andre sier at de snakker xxxdialekt.

Det er dialekter både innenfor nynorsk og bokmål. Istedenfor å knote seg inn i alle variasjonene, velger noen å si at de snakker en av de to hovedskriftspråkene. For man kan tale et skriftspråk.

Østlandsk er kanskje ikke rent bokmål, men det er mer bokmål enn nynorsk!

Telemarksdialekt er ikke ren nynorsk, men det er mer nynorsk enn bokmål.

Og av de enkle årsaker velger altså mange å forenkle litt å si at de snakker det ene (framfor det andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll

Jeg hadde en venninne fra Bærum, og hun snakket AKKURAT sånn en leser, og da vil jeg påstå at hun snakker bokmål!! Det hørtes helt stivt og rart ut, men det er en helt annen diskusjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som språkstudent skjærer det meg langt inn i hjarterota når folk pratar om at dei snakkar bokmål eller nynorsk. Både bokmål og nynorsk er skriftspråk, og kan korkje snakkast eller syngast. Dei kan berre skrivast og lesast. Med ein gong ein les skriftspråk høgt blir det tillagt intonasjon og dialektale nyansar, og vips - det er ikkje lenger eit skriftspråk, men eit bokprega talemål!

det skal mye til for å snakke bokmål, men de fra bærum er vel kanskje nærmest? + noen fra alta har jeg hørt...

Korkje dei frå Bærum eller dei frå Alta snakkar bokmål, dialekta kan vere ganske lik skriftspråket i ord og vendingar, men det er stooor forskjell berre på å seie /jai/ og å lese [jeg], om de forstår?

Oslomål ?

Hvorfor ikke bare si bokmål ?

Jeg er ikke fra Oslo, men selv om jeg har bodd der i noen år, snakker jeg ikke pen Oslodialekt, slik jeg tenker på Oslodialekt. (Og da tenker jeg på de som ikke bruker a-endinger, men -en....osv)

Når man i tillegg har enkelte dialektord er det jo greiest å si at man prater bokmål og knoter litt.

Folk snakker jo nynorsk, så jeg ser ikke hvorfor man ikke kan snakke bokmål.

Jeg vil si man snakker bokmål om man ikke har en spesiell dialekt fra noe spesielt sted og snakker mer eller mindre slik bokmål skrives.

Østlandsk...Østlandet er stort, og har mange dialekter, så å si man snakker østlandsk blir en smule forvirrende..

Det går ikkje an å knote bokmål vel!

Det er ingen som snakkar nynorsk, og det er ingen som snakkar bokmål!

Basta!!!

Blir så provosert av dette..

Kan de ikkje ta ein telefon til Sylfest Lomheim om de er så usikre på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis språknerdene mener det ikek er lov å si at man snakker et skriftspråk (bokmål eller nynorsk), vel, så la meg få si det på en annen måte da:

A) På min egen måte: jeg snakker bokmål

B) På språknerdenes måte: jeg snakker dialekten Oslo vestkant-dialekt.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Det er jo ikke alle som har en spesiell dialekt, så hva snakker de da om de ikke snakker bokmål ?

Oslodialekt er vel egentlig ingen dialekt ?

Det er en vanlig misforståelse, men man snakker dialekt i Oslo også.

Så ingen snakker bokmål eller nynorsk, man bør skille mellom talespråk og skriftspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Humlen¤

Jeg kommer fra Oslo, og prater slik man skriver bokmål. Dermed basta!!

Dette er noe töys og tull! HVorfor denne diskusjonen har kommet opp er fordi man vil likestille de to skriftspråkene. Og INGEN kan prate nynorsk - fordi det först og fremst ikke er en dialekt, men en framprovosert sådan.

Også påstår nå at ingen kan prate bokmål! Her er det snakk om begrepene man bruker.

..og ja - man prater ikke ett skriftspåk - bla bla - det skriver man. I KNOW!

Endret av ¤Humlen¤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...