Gå til innhold

Kan man snakke bokmål?


Gjest Gjesta

Kan man snakke bokmål?  

81 stemmer

  1. 1. Kan man snakke bokmål?

    • Ja
      17
    • Nei
      55
    • Vet ikke
      1
    • Bryr meg mindre
      6


Anbefalte innlegg

Jeg kommer fra Oslo, og prater slik man skriver bokmål. Dermed basta!!

Dette er noe töys og tull! HVorfor denne diskusjonen har kommet opp er fordi man vil likestille de to skriftspråkene. Og INGEN kan prate nynorsk - fordi det först og fremst ikke er en dialekt, men en framprovosert sådan.

Også påstår nå at ingen kan prate bokmål! Her er det snakk om begrepene man bruker.

..og ja - man prater ikke ett skriftspåk - bla bla - det skriver man. I KNOW!

Eeehh, kan ikkje sei at eg forstår deg heilt altså.. Du meiner at det går an å snakke bokmål, men ikkje nynorsk? Talemålet nokre stader i indre Hardanger er like tilnærma likt nynorsk som talemålet nokre stader i Oslo er tilnærma likt bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det skal mye til for å snakke bokmål, men de fra bærum er vel kanskje nærmest? + noen fra alta har jeg hørt...

bokmål er et skriftspråk mener jeg, men jeg forstår hva folk mener dersom de sier at noen snakker bolkmål.

Hæi, jæi er fra Østlandet og prater relativt pent mener mange. Likevel ær de ikke vanskeli å se at jeg ikke prater slik jæi skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Hæi, jæi er fra Østlandet og prater relativt pent mener mange. Likevel ær de ikke vanskeli å se at jeg ikke prater slik jæi skriver.

:klappe::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Det er sant, i Øst-Finnmark snakker man tilnærmet bokmål...med en litt eksotisk klang ;) Vet det, for jeg har selv bodd der.

Skal du svare på spørsmålene våre? Sier du jeg eller jæi? Uttaler di både t-en og j-en i tjukkeste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier "jæi", som alle andre som snakker norsk. Det har med forskjellen talespråk-skrivespråk å gjøre, ikke med dialekt.

Akkurat, det er derfor du ikke snakker bokmål, det er et skriftspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "jæi", som alle andre som snakker norsk. Det har med forskjellen talespråk-skrivespråk å gjøre, ikke med dialekt.

Akkurat, og dermed er det ingen som prater bokmål da dette er et skriftspråk. Case closed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker bokmål.

Og da mener jeg BOKMÅL, altså en gjennomsnittlig fordeling av -en og -a -endelser, ikke Oslo vest, heller ikke Oslo øst, et helt gjennomsnittlig, bokmålaktig talespråk.

Selvsagt kan man snakke sånn! Er født på tjukkeste Oslo øst, med akademikerforeldre, da ender man opp med å snakke ganske normert. Og jeg synes det er fint jeg!

Det er ingenting som heiter normert talemål. Du kan sei at du har ei eiga idiolekt, med har element både frå østkantsdialekt og akademikar-milø, men du kan aldri i verda sei at at snakkar bokmål, i alle fall så lenge du ikkje uttalar kvart einaste vesle segment i alle ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Der skrev du det selv. Det er forskjell på talespråk og skriftspråk. Du snakker norsk, men skrive bokmål. Og ikke alle som snakker norsk sier jæi. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "jæi", som alle andre som snakker norsk. Det har med forskjellen talespråk-skrivespråk å gjøre, ikke med dialekt.

Det er jo forskjellen talemål-skriftmål vi diskuterer jo!!! Dialekt er berre eit anna ord for talemål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
...og før noen slakter meg, jeg mente "norsk" som i bokmål, men ikke i den hentydningen at det bare er bokmål som er norsk. OK?

Poenget er at alle som snakker bokmål sier "jæi" i en eller annen form, og ikke "jeg". Det gjør det ikke mindre bokmål, fordi det er forskjell på tale- og skrivespråk.

Jo, det gjør det til mindre bokmål, for bokmål er et skiftspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at alle som snakker bokmål sier "jæi" i en eller annen form, og ikke "jeg". Det gjør det ikke mindre bokmål, fordi det er forskjell på tale- og skrivespråk.

Jammen, der seier du det igjen, prøv å vere konsekvent da jente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...og før noen slakter meg, jeg mente "norsk" som i bokmål, men ikke i den hentydningen at det bare er bokmål som er norsk. OK?

Poenget er at alle som snakker bokmål sier "jæi" i en eller annen form, og ikke "jeg". Det gjør det ikke mindre bokmål, fordi det er forskjell på tale- og skrivespråk.

Ja, det er forskjell på talemål og skriftmål. Bokmål er det sistnevnte og ordet jeg skrives jeg. I diverse dialekter uttales jeg jæi. Det de. De di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver bokmål, og snakker en ganske nøytral (og inkonsekvent...) Oslodialekt.

En ting jeg alltid har lurt på er hvordan de som mener at Oslofolk ikke snakker dialekt, egentlig definerer dialekt? Hva er det som gjør at det vi snakker her ikke er en dialekt? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som språkstudent skjærer det meg langt inn i hjarterota når folk pratar om at dei snakkar bokmål eller nynorsk. Både bokmål og nynorsk er skriftspråk, og kan korkje snakkast eller syngast. Dei kan berre skrivast og lesast. Med ein gong ein les skriftspråk høgt blir det tillagt intonasjon og dialektale nyansar, og vips - det er ikkje lenger eit skriftspråk, men eit bokprega talemål!

Korkje dei frå Bærum eller dei frå Alta snakkar bokmål, dialekta kan vere ganske lik skriftspråket i ord og vendingar, men det er stooor forskjell berre på å seie /jai/ og å lese [jeg], om de forstår?

Det går ikkje an å knote bokmål vel!

Det er ingen som snakkar nynorsk, og det er ingen som snakkar bokmål!

Basta!!!

Blir så provosert av dette..

Kan de ikkje ta ein telefon til Sylfest Lomheim om de er så usikre på dette?

Knote bokmål ?

Jeg skrev at jeg snakker bokmål, og har enkelte dialektord innimellom, som altså ikke er bokmål.

Jeg snakker derfor ikke 100 % bokmål, men 98 % og ca 2 % av en annen dialekt som heller mer mot nynorsk, men som altså er en ganske brei dialekt.

Så faren min som opprinnelig er trønder, men snakker bokmål (i mine øyne), han skal egentlig gå rundt og si at han snakker Oslodialekt han da, selv om han aldri noensinne har bodd i Oslo ?

Endret av Replica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Knote bokmål ?

Jeg skrev at jeg snakker bokmål, og har enkelte dialektord innimellom, som altså ikke er bokmål.

Jeg snakker derfor ikke 100 % bokmål, men 98 % og ca 2 % av en annen dialekt som heller mer mot nynorsk, men som altså er en ganske brei dialekt.

Så faren min som opprinnelig er trønder, men snakker bokmål (i mine øyne), han skal egentlig gå rundt og si at han snakker Oslodialekt han da, selv om han aldri noensinne har bodd i Oslo ?

Fra ordboka:

Bokmål: 1 litteraturspråk, t forskj fra talemål.

Men hær vi vi nok fortsette me å stange hue i veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knote bokmål ?

Jeg skrev at jeg snakker bokmål, og har enkelte dialektord innimellom, som altså ikke er bokmål.

Jeg snakker derfor ikke 100 % bokmål, men 98 % og ca 2 % av en annen dialekt som heller mer mot nynorsk, men som altså er en ganske brei dialekt.

Så faren min som opprinnelig er trønder, men snakker bokmål (i mine øyne), han skal egentlig gå rundt og si at han snakker Oslodialekt han da, selv om han aldri noensinne har bodd i Oslo ?

Er han trønder så snakker han vel trøndersk, evt. sin egen idiolekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Både bokmål og nynorsk er skriftspråk De kan skrives, men ikke snakkes.

Det vi snakker er ulike dialekter av språket norsk!

Veldig enkelt (men tydeligvis ikke for alle.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det gjør det til mindre bokmål, for bokmål er et skiftspråk.

Ja, greit at det er et skriftspråk. Men man må da kunne få lov til å si at man snakker nært opp til det som likner taleutgaven av skriftspråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...