Gå til innhold

Dette er ADHD

Fremhevede innlegg

Gjest Bellatrix
Skrevet
Beklager men du har for Arrogant tone til at det kan være sundt for deg - veldig lik hun frøkena på tv.. Jeg Har bare en ting å si deg - du skulle prøve medisinen selv du og se hvordan du har det uten følelser.... Der alt er bare greit... Høres moro ut for deg det Bellatrix?? Har du prøvd å argumentere bedre og ikke ty til irrasjonelle svar? Hva har vel angst og psykose med ADHD å gjøre bortsett fra at det er direkte bivirkninger av medisinen du så gjerne vil stappe i dem?

Poenget mitt, er at om folk har positive erfaringer med medisin ser jeg ingen grunn til å ikke medisinere. Jeg har selv sett hvor mye medisin kan hjelpe mennesker til å fungere, og hvor dårlig de fungerer uten. Angst og psykoser er også sykdommer som det gis medisine mot. Jeg kunne skrevet hva som helst. Vanndrivende til de med dårlige nyrer. Det handler om å gi folk den hjelpen de trenger. Jeg vil ikke prøve Ritalin. Jeg har ikke adhd, så jeg vil neppe få noe positivt ut av Ritalin.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet
Denne linke er utgammel - fra 20 02 og 20 03 - det er massevis av nyere info på nett om dette :

Om linken er gammel eller ikke, så har hun som skrev artikkelen og mange andre fått et nytt og bedre liv etter at de fikk medisin.

Skrevet
Om linken er gammel eller ikke, så har hun som skrev artikkelen og mange andre fått et nytt og bedre liv etter at de fikk medisin.

Men selvsagt har det betydning - for 3 - 5 år siden visste man ikke om bivirkningene man kjenner i dag - kanskej hun selv ville skrevet en annen avhandling i dag enn den gang - Verden går videre. Det jeg alikevel syns vi ikke skal skyve under en stol er at tidlig på 1970 tallet kjente man til at Ritalin IKKE burde gis til UNGE - mens man i dag hat fullstendig tatt bort advarselen fordi "sammfunnet" tjener på at unge mesisineres...

Nei - bruk gode argument så kanskje...

Skrevet

Uff, jeg så TV-programmet og synes det er sjokkerende hvor mye dop disse stakkars små og familiene deres må holde ut med. :sur:

Skrevet

Har ikke lest riktig alt i denne tråden, men kjenner til mange barn som har fått diagnosen adhd, og har en del betenkeligheter til det voldsomme trøkke for å bli diagnostisert og medisinert.

-symptomer på adhd er til forveksling lik symptomer på vold, mishandling, traumer, overgrep av ulike slag som barna kan ha vært utsatt for. Noe som ofte ikke blir spurt om i forbindelse med utredninger. Den atferden man ser hos barnet kan ha mange andre alvorlige forklaringer enn adhd. Jeg mener at det må være rett å spørre om det er en overdiagnostisering vi nå ser.

-det er for lett å få en adhd-diagnose. Skole/bah og hjem krysser av for å beskrive barnets atferd. De er slitne og utkjørte, og ønsker HJELP, NÅ... klart at det er en del psykologiske faktorer hos de voksne som kan bidra til å gi barnet diagnosen.

-medsin (ritalin) virker også dempende på en "redd" hjerne, altså hos et barn med traumer. At Ritalin virker, er ikke ensbetydende med at en diagnose er riktig.

Dersom det er andre grunner en kjemisk ubalanse som er årsaken til vanskene som barnet har, er det forholdsvis sannsynlig at de IKKE får hjelp med det, fordi AHDH og Ritalin er svaret....

Skrevet

Mye dop skriver dere, men medisineringen er nøye utprøvd på hver enkelt.

Hos min sønn holder det med den svakeste doseringen av concerta, for det er det han trenger for å fungere sosialt. Hvordan skulle det ha gått med ham hvis han ikke fungerer godt sosialt, når han ble mobbet fordi han har tourettes syndrom om han ikke skal ha flere problemer i tillegg å bli mobbet for.

Det som er mitt største ønske i dette samfunnet er at foreldre skal lære sine barn å akseptere at alle er forskjellige og selv være et forbilde for sine barn på det området, da hadde mange funksjonshemmede og andre fått et mye bedre liv.

Oi nå tråkker jeg vist noen på tærne...

Skrevet

Hos min sønn holder  det med den svakeste doseringen av concerta, for det er det han trenger for å fungere sosialt. Hvordan skulle det ha gått med ham hvis han ikke fungerer godt sosialt, når han ble mobbet fordi han har tourettes syndrom om han ikke skal ha flere problemer i tillegg å bli mobbet for.

Det som er mitt største ønske i dette samfunnet er at foreldre skal lære sine barn å akseptere at alle er forskjellige og selv være et forbilde for sine barn på det området, da hadde mange funksjonshemmede og andre fått et mye bedre liv.

Oi nå tråkker jeg vist noen på tærne...

Huff, stakkars barn. Jeg og mange andre føler med dere!

Gjest Bellatrix
Skrevet
Har ikke lest riktig alt i denne tråden, men kjenner til mange barn som har fått diagnosen adhd, og har en del betenkeligheter til det voldsomme trøkke for å bli diagnostisert og medisinert.

-symptomer på adhd er til forveksling lik symptomer på vold, mishandling, traumer, overgrep av ulike slag som barna kan ha vært utsatt for. Noe som ofte ikke blir spurt om i forbindelse med utredninger.  Den atferden man ser hos barnet kan ha mange andre alvorlige forklaringer enn adhd. Jeg mener at det må være rett å spørre om det er en overdiagnostisering vi nå ser.

-det er for lett å få en adhd-diagnose. Skole/bah og hjem krysser av for å beskrive barnets atferd. De er slitne og utkjørte, og ønsker HJELP, NÅ... klart at det er en del psykologiske faktorer hos de voksne som kan bidra til å gi barnet diagnosen.

-medsin (ritalin) virker også dempende på en "redd" hjerne, altså hos et barn med traumer. At Ritalin virker, er ikke ensbetydende med at en diagnose er riktig.

Dersom det er andre grunner en kjemisk ubalanse som er årsaken til vanskene som barnet har, er det forholdsvis sannsynlig at de IKKE får hjelp med det, fordi AHDH og Ritalin er svaret....

Det er ikke bare adferd utad som legges vekt på ved diagnostisering. Og folk uten adhd blir veldig urolige og får kaos i hodet med Ritalin.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Hos min sønn holder  det med den svakeste doseringen av concerta, for det er det han trenger for å fungere sosialt. Hvordan skulle det ha gått med ham hvis han ikke fungerer godt sosialt, når han ble mobbet fordi han har tourettes syndrom om han ikke skal ha flere problemer i tillegg å bli mobbet for.

Nettopp. Uten medisin er sjansen for at det ender opp med virkelig narkotika stor.

Skrevet

Det jeg mener er at nå fungerer han i utplassering og får skryt og ros for den jobben han gjør, i tillegg til at han fungerer på skolen. Det gjør at han får bedre selvtillit. Og istedet for å bli psyket ned av medelever så søker de også hans kompetanse på de områdene han er flink. Slik som i mattematikk og data.

Han stortrives med sin nye situasjon med concerta, det fungerte ikke like bra med Dexamin som han prøvde tidligere. Han har selv gitt uttrykk for at det går bedre nå. Jeg tror faktisk at det stemmer så får vi heller lese pakningsvedleggene på medisinene hans som vi gjør på alle andre medisiner.

Det er ikke en eneste medisin uten bivirkninger på pakningsvedlegget.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Det jeg mener er at nå fungerer han i utplassering og får skryt og ros for den jobben han gjør, i tillegg til at han fungerer på skolen. Det gjør at han får bedre selvtillit. Og istedet for å bli psyket ned av medelever så søker de også hans kompetanse på de områdene han er flink. Slik som i mattematikk og data.

Han stortrives med sin nye situasjon med concerta, det fungerte ikke like bra med Dexamin som han prøvde tidligere. Han har selv gitt uttrykk for at det går bedre nå. Jeg tror faktisk at det stemmer så får vi heller lese pakningsvedleggene på medisinene hans som vi gjør på alle andre medisiner.

Det er ikke en eneste medisin uten bivirkninger på pakningsvedlegget.

Nettopp. Godt å høre at han får hjelp.

Gjest Gjest_mammamia_*
Skrevet

Jeg så også programmet på TV2 ikveld, og jeg er enig i at barn som får det bedre med medisiner burde fortsette å bruke det. Jeg må også si at jeg reagerte på den arrogante holdningen til lederen for ADHD kompetansesenteret, Gerd Strand. Det bekymrer meg at en som henne skal videreformidle og lære opp andre m.h.t ADHD barn og medisinering. Dette fordi at hun ikke kunne se skadevirkningen enkelte kan få av medisiner, og også det at hun var kun fokusert på medisiner og ikke det faktum at medikamenter er et suplimang til annen behandling. Jeg fikk inntrykk av at det bare var å medisinere ADHD barna, noe som resten av samfunnet ville være tjent med.

Når jeg var ung så hadde vi såkalte "gutteskoler", skoler for vanskelige og urolige barn. Jeg regner med at mange av de som gikk der sikkert ville fått diagnosen ADHD idag.

Jeg mener at ADHD barna har krav på opplæring på sine premisser, noe som er vanskelig å gjennomføre i den "vanlige" skolen. Så hvorfor forsvant disse alternative skolene? Hadde vi hatt flere sånne skoler så ville ADHD barna hatt muligheter til opplæring på sitt grunnlag.

Ja, jeg ser også faren ved det, at ADHD barna blir satt i bås og blir sett på som annerledes, men på en slik skole vil de i det minste ha muligheter til å få litt igjen etter endt skolegang.

Jeg vil også si at mitt barn (som ikke har ADHD) også har krav på opplæring på premissene h*n har. H*n fortjener å gå på skole der de lærer noe uten stadig avbrudd pga uro i klassen. H*n skal selvfølgelig lære og akseptere at vi er ulike, med samme menneskeverd, men med ulike forutsetninger.

H*n har krav på å ha lærere som har tid til å følge pensum for klassen, og h*n skal lære å ta hensyn til andre å føle empati, men det skal gå alle veier og ikke bare overfor ADHD barna som krever ganske mye.

Det er ikke det at jeg vil sile ut de forskjellige gruppene, men vi ser jo stadig at integrering i "vanlige" skoler ikke fungerer hverken for de såkalte normale elevene eller ADHD barna. Lærerne har heller ikke den kompetansen det trengs for å undervise eller för at skoledagen skal fungere for ADHD barn. Å de barna fortjener undervisningspersonell som har den rette kompetansen.

Nå er det bare å skyte løs, for reaksjonene vil komme.

Skrevet (endret)

Dop meg her, og dop meg der.

Jeg har hatt en håndfull ADHD-barn "mellom fingrene". Neddopa? Følelsesløse? Hah! Med medisin var de akkurat som alle andre barn - bare et par hakk mer viltre. Uten medisin.. Vel, for å si det slik, de var selv fortvilet over egen situasjon da, ute av stand til å takle egne reaksjoner, ute av stand til å roe seg ned selv om de ville.

Selvsagt er det noen som får diagnosen som ikke skulle hatt den. Selvsagt er det noen som får medisin som kanskje ville hatt det bedre uten. Og, selvsagt er det de som trenger hjelp (også medisinsk) som aldri får det.

Endret av Orestes
Skrevet

ADHD eller ikke - et barn har krav på et godt liv - også i barnehage og skole! Det kan vel alle enes om.

Så - har man spesielle behov er skole og barnehage PÅLAGT av LOV å tilrettelegge opplegget for å TILPASSE SEG BARNETS BEHOV... Gjør vi det ved å diagnostisere dem og medisinere dem? Dersom vi har en treffprosent opp mo 90 i denne diagnostiseringen og vi setter diagnosen på 100 000 barn pr. år - hva da med de 10 000 barna som medisineres feil? Er det en god nok statistikk? Er vi fornøyd med en "kostnad" helsemessig på 10 000 barn? Er 90% sikkerhet god nok?

Og hva med de 2% som opplever de bivirkningene - de 200 barna det dreier seg om? Skal de alikevel "påtvinges" medisiner de ikke har det bra med fordi "vi i sammfunnet ellers" har det bra?

Vil vi virkelig ha det slik????

Jeg betakker meg for egen del - i Carrots lille verden i hundremeterskogen er ALLE inkludert, ALLE er på samme rangering innen verdi og livskvalitet - og ALLE har krav på å bli respektert og behandlet på en rettferdig og verdig måte - uansett hvem eller hva de er.....

Selvsagt skal sykdommer behandles når det er et behov for det - men er ADHD en sykdom eller et problem adferdsmessig med å innrette seg etter andres forventninger - og i så fall er det rett at man til de grader skal tilpasse seg andres forventninger til ens person??

Gjest gaja ii
Skrevet

skal barna dopes så de kan sitte stille i en normal skole, eller skal de få lov til å utfolde seg i en spesialskole? Enhetsskolen passer ikke for alle, noen har praktiske evner, andre teoretiske. De som har praktiske evner burde ikke bli tvunget gjennom en teoretisk opplæring i 11 år før de fikk lov til å bruke hendene sine! Istedenfor går staten andre veien, og skal sidestille pensum i mange teoretiske fag for almennfaglig og yrkesfaglig utdannelse :frustrert:

jeg har møtt folk med alvorlig grad av ADHD, og disse må selvsagt få medisin slik at de i det hele tatt kan fungere i hverdagen, men barn som "bare" er veldig aktive bure fått et tilbud på skolen som gjorde at de kunne fungere uten medisin. Et tilbud med strikte rammer slik at de vet hva de har å forholde seg til, men mye aktivitet slik at de får bruk for energien sin.

Og så bør de få hjelp til å velge et yrke hvor de kan fremheve de gode sidene sine. Det er ikke selvsagt at alle skal gjennom en universitetsutdannelse!

Skrevet

Jeg så dokumentaren i går, og ble sjokkert over Gerd Strands holdninger, hun sitter som leder av ADHD kompetansesenteret, og burde heller være åpen for annen behandling av ADHD enn kun medisinering.

Noen med ADHD trenger medisin, andre gjør det nok ikke. Alt for mange får medisin, og ikke den hjelp og veiledning de egentlig trenger.

Her står det om et forsøk med fiskeolje.

Gjest Bellatrix
Skrevet

For de som klarer seg uten medisiner så er jo det bra, men vi kan da ikke nekte folk som trenger medisin å få det? Det er det mange opplever.

Skrevet
For de som klarer seg uten medisiner så er jo det bra, men vi kan da ikke nekte folk som trenger medisin å få det? Det er det mange opplever.

Selvsagt skal man ikke nekte folk medisiner når de IKKE klarer seg uten. Poenget mitt, og flere andre her, er at det er for mange som får medisin - som hadde klart seg uten!

Gjest Bellatrix
Skrevet

Ja, men da er vi jo enige da. Jeg mener ikke man skal medisinere folk som ikke trenger det.

Skrevet
-symptomer på adhd er til forveksling lik symptomer på vold, mishandling, traumer, overgrep av ulike slag som barna kan ha vært utsatt for. Noe som ofte ikke blir spurt om i forbindelse med utredninger.  Den atferden man ser hos barnet kan ha mange andre alvorlige forklaringer enn adhd. Jeg mener at det må være rett å spørre om det er en overdiagnostisering vi nå ser.

Jeg er enig med Tiit om at det må være rett å spørre om det er en overdiagnostisering vi nå ser. Mange barn og voksne har ADHD, men jeg tror også at det finnes en del som har fått feil diagnose. Det blir litt for enkelt å gi medisin, og ikke oppfølging og veiledning. Dessverre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...