Gjest Bellatrix Skrevet 27. februar 2006 #81 Skrevet 27. februar 2006 Årsaker • Arvelighet er den viktigste årsaksfaktoren. • Lite tyder på at psykiske og sosiale vansker forårsaker AD/HD. • Fødselsskader, lav fødselsvekt og ervervede hjerneskader kan gi lignende symptombilde http://www.adhd-foreningen.no/foreningen/hva%20er%20det.htm
Amanlis Skrevet 27. februar 2006 #82 Skrevet 27. februar 2006 I kveld kl 22.30 er det en dokumentar på TV2 om bruken av Ritalin hos norske barn. Skal bli spennende å se hva som kommer fram der.
Theka Skrevet 27. februar 2006 #83 Skrevet 27. februar 2006 På TV2 i kveld går Dokument 2: Stille med pille. Kanskje noe å få med seg.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #84 Skrevet 27. februar 2006 Nå er det jo lett å bruke diagnosen som en "sovepute" da for enkelte som har slitt mye og lenge for å få påvist hva som er i veien med barnet ← Det er nok sant. Vi har et vennepar med et 13 år gammelt barn som ble diagnostisert som ADHD barn i barnehagen og ble medisinert deretter. De har hatt jevnlige møter med helsesøster, psykolog, PPT og skole for å tilrettelegge mest mulig for dette barnet. I fjor høst var plutselig alt endret for da hadde de kommet til at barnet egentlig var autist.
Gjest gjesta Skrevet 27. februar 2006 #85 Skrevet 27. februar 2006 I kveld kl 22.30 er det en dokumentar på TV2 om bruken av Ritalin hos norske barn. Skal bli spennende å se hva som kommer fram der. ← Takk skal du ha. Skal se dette programmet. Sønnen min går på Concerta, som er en depomedisin. Samme virkestoff som i Ritalin, men mens Ritalin virker i 3-4 timer så virker denne i 10-12 timer. Det gjør at barnet ikke får de svigningene.
Gjest gjesta Skrevet 27. februar 2006 #86 Skrevet 27. februar 2006 Det er nok sant. Vi har et vennepar med et 13 år gammelt barn som ble diagnostisert som ADHD barn i barnehagen og ble medisinert deretter. De har hatt jevnlige møter med helsesøster, psykolog, PPT og skole for å tilrettelegge mest mulig for dette barnet. I fjor høst var plutselig alt endret for da hadde de kommet til at barnet egentlig var autist. ← Det er ikke uvanlig at ADHD-barn har tilleggsdiagnoser. De vanlige er lære- og skrivevansker, Aspbergers syndrom (en type autisme) samt Tourettes syndrom. Uansett så er ikke ADHD en lett diagnose å stille. Og da kanske ikke for de barna som ikker er hyperaktive.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #87 Skrevet 27. februar 2006 Hvor er lærernes ansvar i forhold til de stakkars Ritalin-barna?
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #88 Skrevet 27. februar 2006 Hvor er lærernes ansvar i forhold til de stakkars Ritalin-barna? ← Stakkars? Hvorfor er det synd på barn som går på Ritalin? Og hvilket ansvar er det du etterlyser fra lærerne?
Gjest Kane Skrevet 27. februar 2006 #89 Skrevet 27. februar 2006 Hva med å se på dokument 2 i kveld 22.30 ? ? ?
Gjest Bellatrix Skrevet 27. februar 2006 #90 Skrevet 27. februar 2006 http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1229002.ece Et godt innlegg skrevet av en kvinne med adhd.
Orestes Skrevet 27. februar 2006 #91 Skrevet 27. februar 2006 Det er ikke uvanlig at ADHD-barn har tilleggsdiagnoser. ← Jeg vil tro det vel snarere er slik at ADHD ofte er tilleggsdiagnosen der det er snakk om andre ting, som autisme, tourettes osv.
Gjest Kane Skrevet 27. februar 2006 #92 Skrevet 27. februar 2006 Så dere på dokument 2 nettopp? Jeg er mildest talt sjokkert over holdningen lederen av ADHD kompetansesenteret Gerd Strand viste, den arroganse er vanskelig å svelge - og jeg har ikke ADHD barn selv en gang.. Jeg er sjokkert! Dypt og inderlig - like sjokkert er jeg over alle her inne som mener som henne - at medisinering er eneste alternativ for at ADHD barn skal få "et godt liv" - etter hvem sin standard måles det gode livet? Jeg bare spør? Det vil jeg ha sagt - hadde mitt barn møtt en slik diagnose tror jeg at jeg ville kjempet til mitt siste hjerteslag for at barnet selv skulle fortelle hva som var et godt liv.. Jeg ville prøvd alt av alternativer før jeg landet på medisiner etter å ha sett på dette programmet. Og til alle der ute som har ADHD, har barn eller familie som lever med denne diagnosen ; jeg føler med dere i den vanskelige hverdagen og den uforsåtte og arrogante holdning mennesker rundt dere måtte ha - jeg beklager på vegne av dem alle, og ønsker dere lykke til videre i kampen for deres gode liv! Hadde jeg visst hvordan ville jeg startet en kampanje for å få endret norsk politikk, Gerd Strands arrogante holdning og hennes likes syn - og tilrettelagt og sørget for at alle barn uavhengig av diagnoser fikk det de faktisk har krav på av oppfølging og hjelp på alle plan - DET burde være en menneskerett ànno 20 06 å leve et godt liv uten å bli "dopet" ned fordi sammfunnet finner at det er ditt beste... Dypt rystet og sjokert... Rystet Håper det finnes en for alle de der ute som trenger en...
Gjest Bellatrix Skrevet 27. februar 2006 #93 Skrevet 27. februar 2006 Dopet ned? Det er da bedre å kunne fungere i hverdagen enn å ha fullstendig innvendig kaos hele tiden og ikke klare å konsentere seg om noe? Du vil kjempe for at adhd-ere skal slippe å bli medisinert? Vil du kjempemot medisin for andre sykdommer også? Allergi? Angst? Psykoser? Eller mener du at folk bare kan ha det så godt?
Gjest Kane Skrevet 27. februar 2006 #94 Skrevet 27. februar 2006 http://www.adhd-foreningen.no/foreningen/hva%20er%20det.htm ←
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #95 Skrevet 27. februar 2006 Jeg synes nå fryktelig synd på disse neddopede barna. De kan utvikle narkomani og det som verre er!
Gjest Kane Skrevet 27. februar 2006 #96 Skrevet 27. februar 2006 http://www.adhd-foreningen.no/foreningen/hva%20er%20det.htm ← Denne linke er utgammel - fra 20 02 og 20 03 - det er massevis av nyere info på nett om dette : http://www.elevsiden.no/1121186626/1140997741 Om medisinering http://www.elevsiden.no/1121186626/1140997741 Om ADHD http://www.elevsiden.no/psykiskhelse/1098313680 Om Autisme Om alt annet : http://www.elevsiden.no/psykiskhelse/1098313269 http://www.elevsiden.no/psykiskhelse/1098313905 Det er bare å lese....
Gjest Kane Skrevet 27. februar 2006 #97 Skrevet 27. februar 2006 Dopet ned? Det er da bedre å kunne fungere i hverdagen enn å ha fullstendig innvendig kaos hele tiden og ikke klare å konsentere seg om noe? Du vil kjempe for at adhd-ere skal slippe å bli medisinert? Vil du kjempemot medisin for andre sykdommer også? Allergi? Angst? Psykoser? Eller mener du at folk bare kan ha det så godt? ←
Gjest Kane Skrevet 27. februar 2006 #98 Skrevet 27. februar 2006 Beklager men du har for Arrogant tone til at det kan være sundt for deg - veldig lik hun frøkena på tv.. Jeg Har bare en ting å si deg - du skulle prøve medisinen selv du og se hvordan du har det uten følelser.... Der alt er bare greit... Høres moro ut for deg det Bellatrix?? Har du prøvd å argumentere bedre og ikke ty til irrasjonelle svar? Hva har vel angst og psykose med ADHD å gjøre bortsett fra at det er direkte bivirkninger av medisinen du så gjerne vil stappe i dem?
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #99 Skrevet 27. februar 2006 Så samme program som innskriver over, og ja jeg skjønner du er rystet. MEN vi har en jente med ADD som har gått på Ritalin, men som har startet med Concerta nå. Vi har prøvd mye før medisinering, men for vår jente er det kun medisinering som har hjulpet. Det har så langt (etter 3 år) ikke vært noe bivirkninger, tablettene fungerer kjempeflott. Prøvde henne uten tabletter nå i i 3 dager, for å sjå, men vi holder på å "bli gal". Vennene trekker seg unna og ...ja det må oppleves før man skjønner det Vi har 2 andre barn i familien som er "normal" og selv om det er full aktivitet på disse også, rop og skrik --så er det mye som gjør hverdagen til jenten vår på medisinering bedre på skole, blandt venner og familien. Men flott at det er en diskusjon, vi har hatt den innad i familien. Jeg trodde ALLDRI en tablett skulle virke så positivt. (håper bare det ikke er noen langtidsbivirkninger)
Gjest Kane Skrevet 27. februar 2006 #100 Skrevet 27. februar 2006 Så samme program som innskriver over, og ja jeg skjønner du er rystet. MEN vi har en jente med ADD som har gått på Ritalin, men som har startet med Concerta nå. Vi har prøvd mye før medisinering, men for vår jente er det kun medisinering som har hjulpet. Det har så langt (etter 3 år) ikke vært noe bivirkninger, tablettene fungerer kjempeflott. Prøvde henne uten tabletter nå i i 3 dager, for å sjå, men vi holder på å "bli gal". Vennene trekker seg unna og ...ja det må oppleves før man skjønner det Vi har 2 andre barn i familien som er "normal" og selv om det er full aktivitet på disse også, rop og skrik --så er det mye som gjør hverdagen til jenten vår på medisinering bedre på skole, blandt venner og familien. Men flott at det er en diskusjon, vi har hatt den innad i familien. Jeg trodde ALLDRI en tablett skulle virke så positivt. (håper bare det ikke er noen langtidsbivirkninger) ← Men er hun medisinert fordi "andre" har det bra da - eller fordi hun selv vil det - dere "ble gal" men hadde hun det bedre de dagen uten medisin? Vi tenker for egoistisk - Beklager men jeg kan ikke tro at å "dope" et barn er den beste løsningen voksne og samfunnet rundt kan komme opp med... Det er bare for utrolig.. At vi i dag ikke har andre tilbud enn å medisinere dem fordi de ikke passer inn i vår forventning til hvordan de skal være?? Høres ille ut for meg..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå