Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #21 Skrevet 23. februar 2006 Javel. Hva mener du løsninga er da? ← Som jeg skrev i et tidligere innlegg: løsningen er aå la alle ADHD-barna ved hver skole gå i egne klasser. Så kan alle de rolige barna få jobbe i fred.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #22 Skrevet 23. februar 2006 DETTE ER DET RENE OG SKJÆRE VRØVL! Ingen får en diagnose pga. dårlig oppdragelse. Det kan nok hende at noen tanter og nabokjerringer mener at barnet ikkert har ADHD på et slikt grunnlag. Psykiatrien stiller aldri diagnoser på et slikt grunnlag. Nettopp derfor er det kjempeviktig at disse nabokjerringene (som naturligvis har barn som har oppført seg fint) får saklig informasjon ala den trådstarter kom med. ← Leser du det jeg skriver før du snakker? Eller har du de typiske pedagogbrillene på som gjør deg stokk blind? Svært mange unger reagerer som om de skulle hatt ADHD fordi de lever under forhold som ikke er tilfredsstillende for barn å leve i! At du velger å tolke mitt første innlegg som hets ovenfor BARN og trekker frem nabokjerringer, sier ganske mye om hvor "flinke" pedagoger er.... ADHD er en diagnose som er MEGET vanskelig å stille, og som blir yppig misbrukt fordi pedagoger og andre ikke er tøffe nok til å plassere ansvaret hos mor som driter i alt, og far som flyr på fylla. Eller de foreldrene som har en lekker fasade og koker gift mot hverande når ingen ser det. Det er også en diagnose som er enkel å henge på ungen, fordi ungen er den eneste som ikke kan forsvare seg mot merkelappen "problem". Eller de ungene som reagerer slik, fordi de rett og slett ikke greier å håndtere stresset de er utsatt for i hverdagen, med skole, venner og fritid. Voksne vet å frita seg for skyld! Særlig når det hintes om at kanskje de burde gå i seg selv før de diagnostiserer unger. OGSÅ i de tilfellene der ADHD KAN med sikkerhet konstateres. Jeg synes neimen ikke synd i foreldre med ADHD barn. For oftest skal man sitte der og sympatisere med "de stakkars utslitte voksne som må tåle så mye fra de nevnte nabokjerringene". Og så kan de lene seg tilbake og la ungen slite med problemet. DET er en side av saken de fleste ikke tør å si høyt!
Gjest vsn Skrevet 23. februar 2006 #23 Skrevet 23. februar 2006 Ok, jeg leste ikke så nøye gjennom alle innleggene. Hmm, vet ikke helt hva jeg synes om det. Bra at alle "normale" får arbeidsro, men samtidig synes jeg det er synd at bare fordi man er litt annerledes så skal man skvises ut. Det har jeg ikke sansen for. Ingen av mine unger har ADHD, men min ene bror har det. Jeg tror faktisk klassekameratene oppigjennom skoletiden har klart seg godt, selv med han i klassen Så jeg synes ikke det er en ok løsning å opprette egne ADHD klasser. Hva blir det neste da?
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #24 Skrevet 23. februar 2006 Ok, jeg leste ikke så nøye gjennom alle innleggene. Hmm, vet ikke helt hva jeg synes om det. Bra at alle "normale" får arbeidsro, men samtidig synes jeg det er synd at bare fordi man er litt annerledes så skal man skvises ut. Det har jeg ikke sansen for. Ingen av mine unger har ADHD, men min ene bror har det. Jeg tror faktisk klassekameratene oppigjennom skoletiden har klart seg godt, selv med han i klassen Så jeg synes ikke det er en ok løsning å opprette egne ADHD klasser. Hva blir det neste da? ← De med briller må ha egne klasser De som er overvektige må ha egne klasser De som har skilte foreldre må ha egne klasser De som har dårlig råd må ha egne klasser De med utenlandske foreldre må ha egne klasser De med kviser må ha egne klasser De med dårlige karakterer må ha egne klasser De som har dårlig ånde må ha egne klasser osv,osv,osv Ja for slike uvitende mennesker hadde gått med på en slik ordning de!!
Gjest vsn Skrevet 23. februar 2006 #25 Skrevet 23. februar 2006 Javel da. Men hva med de som har skilte foreldre, dårlig ånde, elendige karakterer og en kvise på haka?? Jeg tror skoledagen må bli noe vanskelig for dem, hvis du får drømmen din oppfylt :grine2:
Gjest guiseppe Skrevet 23. februar 2006 #26 Skrevet 23. februar 2006 bare et lite innlegg - det er ikke på noen måte BEVIST at det er kjemisk ubalanse i hjernen på unger som diagnostiseres ADHD. Det er og blir en påstand, men så klart er det lettere å overbevise foreldre om å gi ungene sine narko hvis de får høre at det avhjelper en "kjemisk ubalanse".
Gjest Bellatrix Skrevet 23. februar 2006 #27 Skrevet 23. februar 2006 Hvis Ritalin kan hjelpe dem til et bedre liv, så spiller det vel ikke så stor rolle om man ikke har bevis for den kjemiske ubalansen vel?
Gjest LoisLane Skrevet 23. februar 2006 #28 Skrevet 23. februar 2006 Flott innlegg fra trådstarter. Ser at mange har fått en roligere hverdag (for oss voksne, ikke minst) med ritalin. Men noen blir også veldig passive og virker "fjerne". Skal ikke uttale meg om ADHD er overdiagnostisert, men min erfaring er at det ikke er lett å få denne diagnosen.
c",) Skrevet 24. februar 2006 #29 Skrevet 24. februar 2006 Uansett årsaken. ADHD-barna har ødelagt for mang et annet stille barn i deres skolehverdag, for å ikke snakke om lærernes.. ADHA-barna er et sant mareritt for pedagogisk personale og for medelevene. ADHD-barna skaper støy hver eneste dag, fra begynnelse til slutt og de skaper stress hos andre. ← Du får det til å høres ut som om ADHD - barna kan noe for dette. Å jeg tror heller ikke alt av personale og medelever ser på det som noe problem å ha ADHD - barn i sin klasse eller omgangskrets.
Gjest Rubina D Skrevet 24. februar 2006 #30 Skrevet 24. februar 2006 Jeg har en sønn på 6 år med adhd. Det er ikke synd på meg som mor, jeg har en flott og ressurssterk sønn med ett stempel som problembarn. Han er ikke noe problembarn, men han KAN være en utfordring i sine dårlige perioder. Og det er feil å si at hvis man ikke har virkning av ritalin så har han ikke adhd. Min sønn hadde null virkning av ritalin, men kjempegod virkning av dexedrine. Og det er heller ikke snakk om å ha en dårlig unnskyldning for å gi ham narko som det blir sagt her. Det var ingen lett avgjørelse å la ham bli medisinert, men vi kan ikke la det være uprøvd. Her er det kun snakk om å gi gutten ett verdig liv og en likeverdig oppvekst som andre barn uten stempel som problembarn. Vis respekt for mennesker med adhd og andre handicap. Ingen mennesker er mindre verdt enn andre selv om de ikke er som alle andre.
Gjest Liten Tapir Skrevet 24. februar 2006 #31 Skrevet 24. februar 2006 Leser du det jeg skriver før du snakker? Eller har du de typiske pedagogbrillene på som gjør deg stokk blind? Svært mange unger reagerer som om de skulle hatt ADHD fordi de lever under forhold som ikke er tilfredsstillende for barn å leve i! At du velger å tolke mitt første innlegg som hets ovenfor BARN og trekker frem nabokjerringer, sier ganske mye om hvor "flinke" pedagoger er.... ADHD er en diagnose som er MEGET vanskelig å stille, og som blir yppig misbrukt fordi pedagoger og andre ikke er tøffe nok til å plassere ansvaret hos mor som driter i alt, og far som flyr på fylla. Eller de foreldrene som har en lekker fasade og koker gift mot hverande når ingen ser det. Det er også en diagnose som er enkel å henge på ungen, fordi ungen er den eneste som ikke kan forsvare seg mot merkelappen "problem". Eller de ungene som reagerer slik, fordi de rett og slett ikke greier å håndtere stresset de er utsatt for i hverdagen, med skole, venner og fritid. Voksne vet å frita seg for skyld! Særlig når det hintes om at kanskje de burde gå i seg selv før de diagnostiserer unger. OGSÅ i de tilfellene der ADHD KAN med sikkerhet konstateres. Jeg synes neimen ikke synd i foreldre med ADHD barn. For oftest skal man sitte der og sympatisere med "de stakkars utslitte voksne som må tåle så mye fra de nevnte nabokjerringene". Og så kan de lene seg tilbake og la ungen slite med problemet. DET er en side av saken de fleste ikke tør å si høyt! ← Bare til opplysning så er det ikke pedagoger som setter en ADHD-diagnose.
Carrot Skrevet 24. februar 2006 #32 Skrevet 24. februar 2006 (endret) DETTE ER DET RENE OG SKJÆRE VRØVL! Ingen får en diagnose pga. dårlig oppdragelse. Det kan nok hende at noen tanter og nabokjerringer mener at barnet ikkert har ADHD på et slikt grunnlag. Psykiatrien stiller aldri diagnoser på et slikt grunnlag. Nettopp derfor er det kjempeviktig at disse nabokjerringene (som naturligvis har barn som har oppført seg fint) får saklig informasjon ala den trådstarter kom med. ← Nå er det jo lett å bruke diagnosen som en "sovepute" da for enkelte som har slitt mye og lenge for å få påvist hva som er i veien med barnet - OG at det ofte er andre regler og rutiner som fungerer vel så bra som medisinering.. Så å si at det ener er vrøvl og det andre er sannhet er feil det også.. ADHD er en sykdom, javel - men mange flere barn og unge i dag får diagnosen enn noen gang tidligere - og mange av dem er nok "bare urolige" og ikke nødvendigvis syke.. Samfunnet leger opp til en A4 vurdering av barn / unge fra barnehagen av og de som ikke passer inn skal på død og liv diagnostiseres gjennom helsestasjonen, ppt osv for å få "ekstra ressurser" inn i en skole / barnehage som sliter.. Men hvem sliter egentlig? Ungen som har energi eller de voksne som skal ha kontroll? Jeg sier ikke at ADHD er "svada" for all del - jeg sier bare at enkelte voksne i miljøer rundt desse barna kanskje kunne strekke seg litt lengre og dømme litt mindre - støtte litt mer og medisinere litt mindre... ADHD er ingen alvorlig sykdom for de fleste som diagnostiseres i dag i den grad at de virkelig lider under det selv - men de rundt dem "lider" fordi de er annerledes - men av og til kan annerledes være bra........ Legger til dette for at jeg skal unngå å bli skutt på...... Forøvrig kan alle lese om ADHD her og også se hva som skal til for å få diagnosen... En link de fleste burde titte innom... ; http://www.elevsiden.no/psykiskhelse/1098313780 ADHD står for "Attention Deficit Hyperactivity Disorder" som kan oversettes som vansker med oppmerksomhet og hyperaktivitet. ADHD er en diagnose som er inkludert i det amerikanske diagnosesystemet DSM-IV, men ikke i ICD-10 som er det offisielle diagnosesystemet i Norge. ICD-10 benytter betegnelsen "hyperkinetisk forstyrrelse" om samme problematikk. Siden diagnosen ADHD er vanligere i norsk helsevesen og i norsk offentlighet enn diagnosene som benyttes for å klassifisere samme typen vansker i ICD-10, velger vi å benytte betegnelsen ADHD når vi omtaler elever som har vansker med oppmerksomhet, konsentrasjon og hyperaktivitet . Endret 24. februar 2006 av Carrot
ellapille Skrevet 24. februar 2006 #33 Skrevet 24. februar 2006 Psykolog i samråd med lege gir vedkommende og foreldrene testen og det er ikke test på 2-3 spørsmål altså,her skal man sette karakter fra 1-4, 4 er sterkest. Det er side opp og side ned. Det er flere tester,forskjellige tester,terapi og hele pakka. Denne testen får ikke hvem som helst. Man leverer ikke ut "dop" i hytt å pine. Det var jeg som la inn hovedinnlegget foresten. Jeg merker enda at det forekommer usaklige ting rundt dette emnet. For barn og dens familier med adhd så er dette kjempetøft. Jeg ville hatt hjelp for 10 år siden,men fikk det ikke før forrige mnd. Nå er han som sagt 18 år,og han har gått glipp av nesten hele grunnskolen fordi han ikke evnet å ta imot lærdom på akkuratt samme måte som andre. Nå er han motivert selv og merker stooor forskjell på kroppens oppførsel,bevegelser,roligere til sinns osv. Jeg visste fra barneskolen av at han var i stor fare til å kunne bli en kriminell,nå kom diagnosen og medisinene i siste liten. For det har allerede vært noen runder med onkel politi allerede. Barn som ikke kjenner ansvar,empati,forståelse eller angrer osv,hvordan kan de ikke bli kriminelle??
Carrot Skrevet 24. februar 2006 #34 Skrevet 24. februar 2006 Barn som ikke kjenner ansvar,empati,forståelse eller angrer osv,hvordan kan de ikke bli kriminelle?? ← Shhh - ikke skrik slik da... Nå handler kriminalitet om mer enn å føle - det handler om påvirkningutenfra også - og jeg er overbevist om at man kan rykke barna over på rette siden av loven selv om de har ADHD altså.. Man kan bare ikke gi opp og si "han er syk, og vi klarer ikke mer" heller - man kan ikke bruke ADHD som en unnskyldning og mene at siden personen fikk diagnoesn for sent er han unnskyldt sin kriminalitet eller sin utagerende væremåte.. ADHD er en sykdom, javel - men man kan faktisk leve med sykdommen, også uten medisiner... Poenget er vel at ADHD ikke er en unnskyldning men heller en forklaring - så må man gjøre noe selv da for å komme ut best mulig...
ellapille Skrevet 24. februar 2006 #35 Skrevet 24. februar 2006 Shhh - ikke skrik slik da... Nå handler kriminalitet om mer enn å føle - det handler om påvirkningutenfra også - og jeg er overbevist om at man kan rykke barna over på rette siden av loven selv om de har ADHD altså.. Man kan bare ikke gi opp og si "han er syk, og vi klarer ikke mer" heller - man kan ikke bruke ADHD som en unnskyldning og mene at siden personen fikk diagnoesn for sent er han unnskyldt sin kriminalitet eller sin utagerende væremåte.. ADHD er en sykdom, javel - men man kan faktisk leve med sykdommen, også uten medisiner... Poenget er vel at ADHD ikke er en unnskyldning men heller en forklaring - så må man gjøre noe selv da for å komme ut best mulig... ← Ja adhd er en forklaring for en viss adferd,og man kan selvfølgelig leve med adhd med og uten medisiner,men det finnes grader av dette også.
Carrot Skrevet 24. februar 2006 #36 Skrevet 24. februar 2006 ,men det finnes grader av dette også. ← Hva mener du med det?
Jens Skrevet 24. februar 2006 #37 Skrevet 24. februar 2006 Hvor tidlig kan man merke adhd hos ett barn?
Gjest Rubina D Skrevet 24. februar 2006 #38 Skrevet 24. februar 2006 Det er litt forskjellig når man begynner å merke sånn. Vi begynte å stille spørsmål om adferden til sønnen vår allerede da han var 1 1/2. Men vi startet ikke utredning før han var 4. Nå hører det også med til historien at jeg har adhd selv og er blant de som har klart meg uten medisiner fordi jeg har en veldig mild grad av adhd. Dessuten ble jeg ikke utredet før jeg gikk på vgs. Men derimot som ble jeg stemplet på skolen som både lat og giddaslaus. Og det er fordi at jeg har evnen til å følge med på alt som foregår + litt til samtidig som jeg gjør 100 ting på en gang. Det er min måte å gjøre ting på.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2006 #39 Skrevet 24. februar 2006 De med briller må ha egne klasser De som er overvektige må ha egne klasser De som har skilte foreldre må ha egne klasser De som har dårlig råd må ha egne klasser De med utenlandske foreldre må ha egne klasser De med kviser må ha egne klasser De med dårlige karakterer må ha egne klasser De som har dårlig ånde må ha egne klasser osv,osv,osv Ja for slike uvitende mennesker hadde gått med på en slik ordning de!! ← Hvis du har forstått det (?) så er det slik at ADHD-barna lager støy hver eneste dag i klasserommet på skolen. Denne støyen skaper stress for alle de andre barna og for læreren. Det å ha kviser, være tykk, osv. er ikke støy og skader ikke miljøet til de andre barna. Det er altså en gradsforskjell her.
Gjest Gjest_Louise_* Skrevet 24. februar 2006 #40 Skrevet 24. februar 2006 Leser du det jeg skriver før du snakker? Eller har du de typiske pedagogbrillene på som gjør deg stokk blind? Svært mange unger reagerer som om de skulle hatt ADHD fordi de lever under forhold som ikke er tilfredsstillende for barn å leve i! At du velger å tolke mitt første innlegg som hets ovenfor BARN og trekker frem nabokjerringer, sier ganske mye om hvor "flinke" pedagoger er.... ADHD er en diagnose som er MEGET vanskelig å stille, og som blir yppig misbrukt fordi pedagoger og andre ikke er tøffe nok til å plassere ansvaret hos mor som driter i alt, og far som flyr på fylla. Eller de foreldrene som har en lekker fasade og koker gift mot hverande når ingen ser det. Det er også en diagnose som er enkel å henge på ungen, fordi ungen er den eneste som ikke kan forsvare seg mot merkelappen "problem". Eller de ungene som reagerer slik, fordi de rett og slett ikke greier å håndtere stresset de er utsatt for i hverdagen, med skole, venner og fritid. Voksne vet å frita seg for skyld! Særlig når det hintes om at kanskje de burde gå i seg selv før de diagnostiserer unger. OGSÅ i de tilfellene der ADHD KAN med sikkerhet konstateres. Jeg synes neimen ikke synd i foreldre med ADHD barn. For oftest skal man sitte der og sympatisere med "de stakkars utslitte voksne som må tåle så mye fra de nevnte nabokjerringene". Og så kan de lene seg tilbake og la ungen slite med problemet. DET er en side av saken de fleste ikke tør å si høyt! ← Jeg er ganske enig med deg i mye av det du skriver her. ADHD-diagnosen kan lett bli en sovepute der man putter inn alle de barna man helt ikke vet hvorfor bråker og støyer, men som gjør det likevel. Jeg synes mest synd på alle de rolige og "normale" barna som må holde ut med såpass mye bråk, stress og uro hver eneste dag i klasserommet (som jo er deres "arbeidsplass").
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå