Gjest Bellatrix Skrevet 24. februar 2006 #41 Skrevet 24. februar 2006 ADHD er ingen alvorlig sykdom for de fleste som diagnostiseres i dag i den grad at de virkelig lider under det selv - men de rundt dem "lider" fordi de er annerledes - men av og til kan annerledes være bra........ ← Tror du virkelig ikke at folk med adhd lider av det selv? Selvfølgelig gjør de det.
Gjest Bellatrix Skrevet 24. februar 2006 #42 Skrevet 24. februar 2006 Hva mener du med det? ← Her innrømmet du nettopp at du har liten kunnskap om adhd...
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2006 #43 Skrevet 24. februar 2006 Hva mener du med det? ← Noen har klart og tydelig adhd,det er i undersøkelsen at noen skårer over alle problemsymptomene og noen ikke på riktig så mange plan,medisineringen blir da også ulik i doseringen.
Hiawata- Skrevet 24. februar 2006 #44 Skrevet 24. februar 2006 Alle har sine meninger om ADHD barn, og slik vil det alltid være. Men uansett hvordan man vrir og vender på det, så vet de som har et ADHD barn selv hvordan det er. Andre kan ikke sskjønne det helt uten å ha opplevd det selv. Er stemor til en gutt på 10 med ADHD. Det krever mye.... Jobbet en del i barnehage og der ble det ofte før fort snakk om at barnet kansje har ADHD visst det var veldig aktivt og litt "umulig". Alle bar kan være aktive eller hatt endårlig oppdragelse. Og (unskyld at jeg sier det) mange foreldre følger barna sine alt for dårlig opp. Det finnes gode foreldre, men de dårlige eksisterer også.... En klasse med bare ADHD barn??? Nei, hvordan skulle det gått mon tro..... Skal man begynne med egne jente og gutte klasser også? Skal utleningene heller ikke få dele klasse med de norske barna?? Barn men ADHD trenger å ha kontakt med andre "friske" barn. Visst man skylder på at de ødelegger for de andre i klassen, så har skolen et veldig dårlig opplegg i forhold til klasser som har barn med ADHD. Med et godt nettverk mellom hjem og skole, og en skole og lærer som er flink, og kan mye om ADHD barn og har egne opplegg, kan det fungere kjempebra. Selvsagt er ikke hverdagen på skolen uproblematisk. Men man kan ikke bare kaste ADHD barna i et klasserok for seg, som om de skulle ha en smittsom sykdom eller noe....... Og til alle dere som er så imot ADHD barn, og vil ha dem i egne klasser og synes de bare er til bry. Gå i dere selv og tenk igjennom hva dere egentlig sier. Det er uskyldige barn dere snakker om, som har en vanskelig hverdag og ei tøff framtid.... Vil bare si til dere alle der ute som har barn med ADHD, Stå på og hold motet oppe. Alt du gjør er verdt noe, selv om du kansje ikke ser det før i ettertid. Og disse barna vi snakker om er jo noen gullunger som er kjempeflinke og virkelig står på. Jeg er stolt over ADHD barn, for de har det ikke så lett.....
Amanlis Skrevet 24. februar 2006 #45 Skrevet 24. februar 2006 Å jeg tror heller ikke alt av personale og medelever ser på det som noe problem å ha ADHD - barn i sin klasse eller omgangskrets. ← Helt enig med deg. Jeg har leste i gjennom innlegga her og får et inntrykk av at de som kommer med bastante påstander egentlig ikke vet hva ADHD er. Personlig tror jeg at den del av de som diagnostiseres for ADHD ikke har det, men de er litt mer urolige enn andre barn. Desverre er det vanskeligere å få bort en diagnose enn å få den, hvis hypotesen min stemmer. Man skal få lov til å ha litt "mark" i rompa når man er et barn, men det finnes noen grenser over hva slags atferd man skal tolerere.
Gjest Gjesten Skrevet 24. februar 2006 #46 Skrevet 24. februar 2006 Eg ser at mange skriv at skulen har dårleg opplegg for klassar med ADHD barn. Kva opplegg fungerer? Har litt kjennskap til klasserom og ADHD barn, og dei langt fleste skulane eg kjenner har ikkje økonomi til å ha ein ekstra vaksen i rommet for eksempel. Så eg berre lurer på kva som fungerer. Denne tråden er svært interessant, og eg har no sendt link rundt til diverse vener som arbeider i skulen. Sjelden ein får foreldreerfaringar som her! Så mange takk for svar!
Ann Mari Skrevet 24. februar 2006 #47 Skrevet 24. februar 2006 Eg ser at mange skriv at skulen har dårleg opplegg for klassar med ADHD barn. Kva opplegg fungerer? Har litt kjennskap til klasserom og ADHD barn, og dei langt fleste skulane eg kjenner har ikkje økonomi til å ha ein ekstra vaksen i rommet for eksempel. Så eg berre lurer på kva som fungerer. Denne tråden er svært interessant, og eg har no sendt link rundt til diverse vener som arbeider i skulen. Sjelden ein får foreldreerfaringar som her! Så mange takk for svar! ← Det er vel slik tror jeg, at har man diagnose ADHD kan man få assistent, og da får skolen ekstra ressurser til dette. Det som er virkelig tragisk i mine øyne er at andre som ser barn med ADHD ser bare sykdommen, ikke barnet, og dømmer derfor barnet for sykdommen deres. Trist, ikke bare skal barna forholde seg til sin egen sykdom, men andres fordommer også.
Amanlis Skrevet 24. februar 2006 #48 Skrevet 24. februar 2006 Eg ser at mange skriv at skulen har dårleg opplegg for klassar med ADHD barn. Kva opplegg fungerer? Har litt kjennskap til klasserom og ADHD barn, og dei langt fleste skulane eg kjenner har ikkje økonomi til å ha ein ekstra vaksen i rommet for eksempel. Så eg berre lurer på kva som fungerer. ← Det finnes et opplegg som heter PALS som fungerer godt. Det er en del skoler i Norge som har innført dette og som har positiver erfaringer i fht barn med atferdsproblemer og normalbarna. Du kan lese om det på denne linken. http://www.atferd.unirand.no/pals.html I tillegg vet jeg det er en del foreldre som får tilbud om PMT (Parent Management Training), et foreldretreningsprogram hvor atferden til barnes er i fokus. Jeg hørte en av de som har utarbeidet opplegget i Norge snakke om det og vedkommende fortalte at resultatene er bedre enn ved å sende problembarna/ungdommen vekk. Ved PMT er det barn mellom 12 og 18 som får tilbud om opplegget. http://www.atferd.unirand.no/pmto.htm
Lassie Skrevet 25. februar 2006 #49 Skrevet 25. februar 2006 Kjempebra hovedinnlegg! Alt for mange barn får betegnelsen eller diagnosen ADHD der problemet egentlig er ubrukelige foreldre eller foreldre som har masse problemer, ikke greier å samarbeide etc. ← Tror ikke akkurat at det er "altfor mange barn" som får diagnosen. Min mann fikk ikke diagnosen før han var 26år gammel, og da hadde han vært igjennom utallige tester i MANGE år først. Han ble lenge sett på som en "uoppdragen unge" rett og slett, så det tok veldig lang tid. Uansett årsaken. ADHD-barna har ødelagt for mang et annet stille barn i deres skolehverdag, for å ikke snakke om lærernes.. ADHA-barna er et sant mareritt for pedagogisk personale og for medelevene. ADHD-barna skaper støy hver eneste dag, fra begynnelse til slutt og de skaper stress hos andre. ← Hver enkelt person i verden som har ADHD er like forskjellig som alle mennesker. Det går ikke an å si at ADHD barn er et mareritt for personale og medelever, og si at ADHD barn skaper støy hver eneste dag. Det finnes ADHD barn som ikke gjør dette også!! Blir utrolig provosert av denne kommentaren, det finnes ikke to like ADHD barn!! Dessuten, som noen andre har påpekt, det finnes forskjellige grader av ADHD. Jeg har aldri hørt om noen sammenheng. Men adhd kommer av arv og av eventuelle skader ved fødselen. Kanskje noe gikk galt ved fødselen? Mangel på surstoff o.l.? ← Min mann ble født med barneafasi, dvs. født uten talesenter i hjernen. Legene tror at han fikk ADHD pga skader ved fødsel, siden de sentrene i hjernen som styrer slikt ligger like ved hverandre. Jeg synes ADHD-barna bør få gå i egne klasser. Det er ikke riktig at andre normale og rolige barn skal få hverdagen sin ødelagt av bråkete barn. "Arbeidsmiljøet" til alle elevene som ikke har denne diagnosen ødelegges direkte fordi ADHD-barna lager støy hele dagen hver dag. Det er alltid noe ekstra med dem! Noen klasser setter inn ressurser som en ekstra-lærer osv. men det skaper bare bråk! Jeg er lei av at et helt system skal la 1 barn i hver klasse ødelegge for alle de over 20 andre, inkludert læreren. ← Jeg håper du tuller! For det første; hvordan vil en klasse kun med ADHD barn være, tror du den vil fungere særlig bra?? For det andre, mange mennesker med ADHD sliter utrolig mye fra før, tror du virkelig at å putte dem i egne klasser vil gjøre hverdagen lettere for dem? For det tredje; har du den minste anelse om hva du snakker om egentlig???? Min mann slet seg gjennom skolen, både pga ADHD som gjorde ham ukonsentrert og han hadde lærevansker. Han har ikke denne hyperaktiviteten, så noen sier ADD - kutter ut H'en som står for hyperaktivitet. Men - han gikk gjennom skolen med svært få venner fordi flere av foreldrene til hans klassekamerater sa at deres barn ikke skulle leke med ham fordi han ikke var normal. Tror du ikke dette forfølger ham den dag i dag? Tror du han ville hatt det lettere om han gikk i en spesialklasse? Sønnen til noen tidligere bekjente av meg har ADHD, han var heldig og fikk diagnosen i tidlig alder. Foreldrene fikk ham inn i en spesialklasse, en klasse med flere psykisk utviklingshemmede barn. I dag er han i tenårene og klarer ikke fungere normalt i hverdagen. Jeg tror ikke det var foreldrenes smarteste trekk å få ham overført til en spesialklasse for å si det sånn.... Å si at ADHD barn ikke har problemer, at de bare skaper problemer for de rundt seg, det sier meg faktisk ALT om hvor lite peiling en person faktisk kan ha på ADHD. *utrolig provosert*
Smella Skrevet 25. februar 2006 #50 Skrevet 25. februar 2006 Du burde skjems! En ting er å tenke det du skriver, men at du kan sette det på trykk?!! Det sier mer om deg enn om all verdens ADHD-barn tilsammen... Bare moderer meg, det måtte ut! ← Ja den der var ikke mye lur..Snakk om å dra alle under en kam da.. Djeeezzz!!! :grine2:
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #51 Skrevet 25. februar 2006 Jeg vet ikke om jeg skal grine eller le når jeg leser denne tråden....Min sønn er nettopp utredet for ADHD, han er 8 år. Første gang jeg tok kontakt med hjeldpeapparatet var han 3. Så å påstå st dette er en enkel diagnose å fp er det reneste vrøvl!Han har gått igjennom omfattende tester hos lege, spespedagog, psykolog, MR, EEg osv. det er ikke akkurat en diagnose man kaster etter barn. Og å si at ADHD ikke er et problem for barna...???? Vel når min sønn gråter seg i søvn om kvelden fordi han ikke klarer å samhandle med de andre barna i klassen vil jeg ikke akkurat kalle det ubetydelig. Han har også faglige evner som overgår de fleste i klassen hans, men brukewr så mye krefter på bare å sitte i ro på stolen, ikke være til sjenanse for de andre at det ikke er mer igjen til faglig læring. så nå prøver vi å få til et opplegg hjemme i helgene slik at han kan henge med. Heldigvis for min gutt går han i en klasse med mange foreldre som forstår at barnet ikke er slemt, og forsøker å unngå å la ham bli syndebukk. Så der er vi heldig. Men skolen er jeg utrolig skuffet over. Det fungerer bra nå. Men det er først etter mange måneders kamp for å få lærerene til å forstå at det ikke er viljen det går på! Lykke til alle dere som har barn med ADHD eller ADHD symptomer og klem fra meg
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #53 Skrevet 25. februar 2006 Selvfølgelig er det synd i ADHD-barna og deres familier - de "kan jo ikke noe for det". Jeg synes det blir helt feil å overfokusere på ADHD-barna, når det er over 20 andre i klasserommet som må lide for at 1 har ADHD. Mitt barn har fått sitt arbeidsmiljø totalt ødelagt av ADHD-barn, han kommer hjem med hodepine fordi ADHD-eleven i klassen har laget støy - hver dag. Når ADHD-eleven er syk nyter alle elevene arbeidsroen som de da får. Jeg er nå i en prosess der jeg vil flytte min sønn til en annen klasse der jeg vet det ikke er noen ADHD-barn. Det blir for dumt at 1 skal få ødelegge for såpass mange andre. Min sønn er sjeleglad for at han endelig skal få gå i en "normal" klasse.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #54 Skrevet 25. februar 2006 Skolen kn gjøre mye i forbindelse med tilretteleggig for elever med ADHD. Struktur og forutsigbarhet er noe og det å være i forkjøpet er lurt. Anbefaler alle å lese boken: Kan de ikke bare ta seg sammen? Om barn og unge med MBD, AD/HD og Tourette syndrom av Lisbeth Iglum
Amanlis Skrevet 25. februar 2006 #55 Skrevet 25. februar 2006 Anbefaler alle å lese boken: Kan de ikke bare ta seg sammen? Om barn og unge med MBD, AD/HD og Tourette syndrom av Lisbeth Iglum ← Helt enig med deg. Tittelen sier jo mye om hva boka handler om.
Gjest Gjesten Skrevet 25. februar 2006 #56 Skrevet 25. februar 2006 Men når eg snakke med kjenningar i skulen så høyrest det ikkje nett ut som om det er dei store moglegheitene til å legge til rette då; det er ikkje råd til assistent, i Oslo følger ikkje sånt automatisk med ein diagnose. Då står læraren der aleine med 28 elevar der minst ein har ADHD og det er div andre lærevanskar. Korleis kan denne læraren legge til rette? Eg tykkjer ikkje eg har fått reint praktisk brukbare tips å gje vidare her, anna enn at skulen må legge til rette. Det hjelper jo ingen så lenge ingen seier noko om korleis dette skal skje! Eg har ingen råd, eg har gått på skule sjølv og veit kor slitsomme slike medelevar kan vere, men eg føler det er mykje skyting i alle retningar med kritikk av alt offentleg uten konkrete eksempel på kva som kan praktisk gjerast for å skape endring, uten at dette skal øydelegge for dei andre og ta for mykje tid vekk frå dei andre elevane.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #57 Skrevet 25. februar 2006 Men når eg snakke med kjenningar i skulen så høyrest det ikkje nett ut som om det er dei store moglegheitene til å legge til rette då; det er ikkje råd til assistent, i Oslo følger ikkje sånt automatisk med ein diagnose. Då står læraren der aleine med 28 elevar der minst ein har ADHD og det er div andre lærevanskar. Korleis kan denne læraren legge til rette? Eg tykkjer ikkje eg har fått reint praktisk brukbare tips å gje vidare her, anna enn at skulen må legge til rette. Det hjelper jo ingen så lenge ingen seier noko om korleis dette skal skje! Eg har ingen råd, eg har gått på skule sjølv og veit kor slitsomme slike medelevar kan vere, men eg føler det er mykje skyting i alle retningar med kritikk av alt offentleg uten konkrete eksempel på kva som kan praktisk gjerast for å skape endring, uten at dette skal øydelegge for dei andre og ta for mykje tid vekk frå dei andre elevane. ← Eleven bør meldes til PPT for få en sakkyndig vurdering som forhåpentligvis konkluderer med at eleven har behov for spesialundervisning. Denne "spesialundervisningen" kan være en assistent.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #58 Skrevet 25. februar 2006 Ja vi kan være sinte på adhd, men ikke på barna. det er diagnosen(skaden) hos disse barna som ødelegger en hel masse. Tro ikke at ikke adhd barna sliter,de har sjelden eller aldri venner(for det meste) fordi de vet ikke hvordan de skal skaffe seg venner,holde på venner,oppføre seg osv. De er mye alene. De tenker rett i mange situasjoner også blir resultatet/utslaget helt feil. Tenk deg selv,du er voksen oppegående som vet hva som er rett og feil. Du vet at du ikke skal gå ut uten sko,det er kaldt,du kan bli syk og naboen har akkuratt støpt noe sement. Du hører og vet ....men så kan du tvinge deg selv til å gå i sokkelesten da,gå å trampe oppå sementen til naboen. Naboen vil bli fly forbanna. Gjør en unge med adhd dette vil han også få kjeft han også,men han skjønner ikke rekkevidden av dette. Han skulle jo bare............................signalene i hjernen fungerer ikke som de skal. Så da er det ikke ungen vi ikke liker,det vi ikke liker er lidelsen/sykdommen !!
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #59 Skrevet 25. februar 2006 Jeg tror det kan være en fordel for ADHD barna også å gå i en klasse som har et spesialopplegg for dem. Det kan være kortere timer f.eks. 20 minutters undervisning avbrutt av fem minutters lek. Læring som legges inn i leken og ikke i så stor grad krever at barnet sitter stille. Læringsopplegg som er spesielt tilrettelagt for å fange oppmerksomheten til barn som sliter med konsentrasjonsvansker og opplegg for å bedre deres konsentrasjon i seg selv osv. Dette kan være små klasser på 4 til 5 elever med spesialpedagog som har spesiell kompetanse på ADHD. Det er ikke sikkert det er nødvendig å gå i egne klasser gjennom hele skoletiden eller heller ikke for alle ADHD barn, men jeg ser ikke poenget med å for enhver pris skulle plasere barn sammen. Jeg tror at det av og til kommer mer utav å tilrettelegge for at barna skal få en undervisning som er tilrettelagt for dem. Det er ikke alt som er mulig å få til i en enkelt klasse og lærerne har ikke den kompetansen som er nødvendig for å tilrettelegge for alle mulige lærevansker. Det vil desuten blir helt umulig å skulle gjøre alt for alle slik det legges opp til i dag.
Gjest Gjesten Skrevet 25. februar 2006 #60 Skrevet 25. februar 2006 Eleven bør meldes til PPT for få en sakkyndig vurdering som forhåpentligvis konkluderer med at eleven har behov for spesialundervisning. Denne "spesialundervisningen" kan være en assistent. ← Joa, når h*n har ADHD diagnosen så har vel PPT vore inne i bildet, men så er det no ein gong slik at PPT ikkje deler ut pengar då... Og spesialundervisning kan innebere mange ting, dei fleste skular i Oslo no har ikkje råd til ein lærar/ assistent på ein elev, då må vi snakke om ei gruppe, og det er det igjen ikkje alle foreldre som seier ja til. Og det er foreldra som har siste ordet her. Poenget mitt er at det er så lett å skrike om skule og alt det der, men lærarar flest er ikkje spesialpedagogar med spisskompetanse på alle mulige liingar som siste gjest her skriv. Og dette gjer at ein faktisk heller må skrike litt om økonomi, om tilsetjing av spesialpedagogar ved skulane, om reell oppretting av spesialteam osv, ikkje berre på papiret. Og slike team KOSTAR. Den dagen folk flest innser at dei som jobbar i skulen, PPT, barnevernet, helsevesenet osv berre er menneske som ikkje alle har spisskompetanse i alt, så vil det truleg bli lettare å få gjort tiltak som endrar livet til det betre for pasienten/ brukaren.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå