Gjest zmurfen Skrevet 23. februar 2006 #1 Skrevet 23. februar 2006 Nå har jeg flere ganger observert her inne at det kommer meget uvitende forklaringer om ADHD ( disse kommer garantert fra de med friske barn eller fra de som ikke har barn ),og jeg vil legge dette ut for å øke forståelsen hos uvitende bessevisere her inne og til de menneskene som er oppriktig innteressert i å forstå og lære. ADHD er den viktigste psykiske lidelsen blant barn, og tre til fem prosent av befolkningen rammes. Men hva vet vi egentlig om sykdommen i dag? De freser rundt i klasserommet, velter melkeglass og hiver seg ut i veien på rødt lys. De glemmer leksene, handler før de tenker og roter seg opp i all slags trøbbel. ADHD minner kanskje om dårlig oppdragelse, men i dag vet vi at symptomene skyldes kjemisk ubalanse i hjernen. Dopamin - Stoffet dopamin fungerer ikke optimalt, sier professor Terje Sagvolden, som har jobbet med ADHD i flere tiår. Hjernen bruker dopaminet til å regulere overføringen av signaler fra én nervecelle til den neste, men i hjernen til et menneske med ADHD virker dopaminet dårligere enn vanlig. - Det er altså en kjemisk uballanse, forklarer Sagvolden, og resultatet blir at en del hjerneceller får problemer med å holde seg passe aktive. Dermed blir cellenes korttidshukommelse dårligere. Dessuten er ADHD-barn ofte klossete. De kommer borti og ødelegger ting uten å ville det, og det liker verken andre barn eller lærere. Barn med ADHD: - Er ofte impulsive og overaktive, men kan også være passive og uoppmerksomme - Har problemer med å konsentrere seg over tid - Er klossete - Blir lett distrahert, og glemmer gjøremål - Har vanskelig for å vente på tur Hemmende impulsivitet - Det er ofte impulsiviteten, og ikke hyperaktiviteten, som er det største problemet, sier Sagvolden. ADHD-pasientene handler for ofte på impuls, uten å ha tenkt igjennom hva gjerningene vil føre til. Dermed havner de fort ut i farlige situasjoner, og kommer lett på kant med både venner, lærere og myndigheter. Og mens mennesker med ADHD ofte vokser av seg hyperaktiviteten, følger impulsiviteten og oppmerksomhetsproblemene med dem hele livet. - For bare ti år siden trodde vi at ADHD gikk over i puberteten, kanskje nettopp fordi hyperaktiviteten ser ut til å dempe seg med årene. Men lidelsen forsvinner ikke. Minst 70 prosent av barna med en ADHD-diagnose fortsetter å slite med sykdommen i voksen alder. Ligger i genene I dag vet vi at visse gener gir den karakteristiske kjemiske ubalansen i hjernen. Sykdommen er svært arvelig, og rammer oftest gutter. Det er for eksempel ganske vanlig at både bestefar, far og sønn har ADHD. - Man vet ikke hvorfor lidelsen ser ut til å være mer vanlig hos gutter. Det kan være fordi guttene oftest får en hyperaktiv versjon av ADHD, mens jenter får en mer passiv, uoppmerksom variant som ikke oppdages like lett. Men det er også mulig at jenter er beskyttet på en eller annen måte, for eksempel av hormoner i kroppen. Forskerne er i det hele tatt ikke sikre på hvordan miljøfaktorer kan påvirke den genetiske disposisjonen. Det fryktes at PCB og andre miljøgifter kan spille en stor rolle – ja, til og med være hovedårsaken til ADHD i enkelte tilfeller. Problemet er at det er gjort lite forskning på feltet. Det finnes en del indikasjoner, men ingen kan si noe sikkert om sammenhengene mellom ADHD og miljøpåvirkninger. Uansett skal ikke foreldrene føle seg skyldige. - Foreldre eller skole har ikke skylda for at barn får ADHD. Men måten oppdragelsen og skoledagen legges opp på kan bety mye for hvordan sykdommen utvikler seg. En riktig kombinasjon av medisiner og psykologisk behandling kan gjøre situasjonen mye bedre for både pasienten, familien og samfunnet. Hilsen mor til et voksent ADHD barn.
Gjest Gjesta Skrevet 23. februar 2006 #2 Skrevet 23. februar 2006 Takk for informasjonen! Er nok mye synsing og myter om adhd dessverre. Virker som en ganske stor belastning å ha adhd og tenker med gru på dem som ikke får/har fått hjelp, det river i hjerterota på en som er mor selv. Mine unger har heldigvis ikke adhd, men det er barn i omgangskretsen som har det. Noen ganger kan det være vanskelig å forholde seg til både for barn og voksne derfor er det så viktig med ordentlig informasjon! Håper det har gått greit med dere!
pinnestol Skrevet 23. februar 2006 #3 Skrevet 23. februar 2006 Flott innlegg! Jeg har lest og funnet masse stoff om dette temaet, da jeg har ei venninne som venter på utredning av ADHD for sin datter på snart 3 år. Hun skal legges inn på barnepsykiatrisk avdeling i 3 måneder og foreldrene er helt ute av seg... Min venninne opplever også at hun og pappa`n til barnet er svært uenige i oppdragelsen av "umulig" oppførsel av jenta... han er pedagog og mener at man må være, fast, streng og konsekvent og at hun må "tas" nåre hun gjøre ting som ikke er lov. Hvis jeg har forstått det riktig, så er det feil å "ta" dem for ting som ikke er akseptabelt, men har lest lite om hva man faktisk skak gjøre... Igjen flott innlegg, håper du kan fortelle mer"
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #4 Skrevet 23. februar 2006 Alt for mange barn får betegnelsen eller diagnosen ADHD der problemet egentlig er ubrukelige foreldre eller foreldre som har masse problemer, ikke greier å samarbeide etc.
Gjest spesialpedagog - for anledningen Skrevet 23. februar 2006 #5 Skrevet 23. februar 2006 Alt for mange barn får betegnelsen eller diagnosen ADHD der problemet egentlig er ubrukelige foreldre eller foreldre som har masse problemer, ikke greier å samarbeide etc. ← DETTE ER DET RENE OG SKJÆRE VRØVL! Ingen får en diagnose pga. dårlig oppdragelse. Det kan nok hende at noen tanter og nabokjerringer mener at barnet ikkert har ADHD på et slikt grunnlag. Psykiatrien stiller aldri diagnoser på et slikt grunnlag. Nettopp derfor er det kjempeviktig at disse nabokjerringene (som naturligvis har barn som har oppført seg fint) får saklig informasjon ala den trådstarter kom med.
Gjest Bellatrix Skrevet 23. februar 2006 #6 Skrevet 23. februar 2006 Alt for mange barn får betegnelsen eller diagnosen ADHD der problemet egentlig er ubrukelige foreldre eller foreldre som har masse problemer, ikke greier å samarbeide etc. ← Feil Det skal mange grundige undersøkelser til for å få diagnosen. Og for de som har virkning av ritalin er det ikke tvil om at de har adhd.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #7 Skrevet 23. februar 2006 Uansett årsaken. ADHD-barna har ødelagt for mang et annet stille barn i deres skolehverdag, for å ikke snakke om lærernes.. ADHA-barna er et sant mareritt for pedagogisk personale og for medelevene. ADHD-barna skaper støy hver eneste dag, fra begynnelse til slutt og de skaper stress hos andre.
Brunhilde Skrevet 23. februar 2006 #8 Skrevet 23. februar 2006 Uansett årsaken. ADHD-barna har ødelagt for mang et annet stille barn i deres skolehverdag, for å ikke snakke om lærernes.. ADHA-barna er et sant mareritt for pedagogisk personale og for medelevene. ADHD-barna skaper støy hver eneste dag, fra begynnelse til slutt og de skaper stress hos andre. ← Du burde skjems! En ting er å tenke det du skriver, men at du kan sette det på trykk?!! Det sier mer om deg enn om all verdens ADHD-barn tilsammen... Bare moderer meg, det måtte ut!
Gjest Gjesten Skrevet 23. februar 2006 #9 Skrevet 23. februar 2006 Mi erfaring er at ein ikkje skal "ta" desse barna, ein skal vel generelt ikkje ta ungar så hardt, men ADHD barn likar at det er klare og faste rammer rundt dei, slik at dei veit kva dei har å forholde seg til. Dei likar vaksne som er tydelege og som klarar å ta ein del med eit smil, men samstundes viser at dette er ikkje greit. Det eg lurer på er om det er noko forskning på auka fare for ADHD ved rusmisbruk hos foreldre? Eg kjenner ein kar med ADHD der mora åt sterke antidepressiva under svangerskapet, og så vidt vi veit har ingen av foreldra ADHD. Desse medisinane ho åt var det ikkje nett meininga ho skulle ete under svangerskapet for å sei det slik. Kva med alkoholikarar og narkomane, har dei auka risiko for barn med ADHD dersom dei rusar seg under svangerskapet? Eg veit ikkje, så eg spør.
Gjest Bellatrix Skrevet 23. februar 2006 #10 Skrevet 23. februar 2006 Uansett årsaken. ADHD-barna har ødelagt for mang et annet stille barn i deres skolehverdag, for å ikke snakke om lærernes.. ADHA-barna er et sant mareritt for pedagogisk personale og for medelevene. ADHD-barna skaper støy hver eneste dag, fra begynnelse til slutt og de skaper stress hos andre. ← Men skjønner du ikke at disse barna ikke ødelegger for å ødelegge? At grunnen til at de ødelegger er fordi de kanskje ikke får riktig behandling og tilrettelegging? Du virker i hvert fall som et stort mareritt for barn med handicap. Klager du på barn som sitter i rullestol også?
Gjest Bellatrix Skrevet 23. februar 2006 #11 Skrevet 23. februar 2006 Mi erfaring er at ein ikkje skal "ta" desse barna, ein skal vel generelt ikkje ta ungar så hardt, men ADHD barn likar at det er klare og faste rammer rundt dei, slik at dei veit kva dei har å forholde seg til. Dei likar vaksne som er tydelege og som klarar å ta ein del med eit smil, men samstundes viser at dette er ikkje greit. Det eg lurer på er om det er noko forskning på auka fare for ADHD ved rusmisbruk hos foreldre? Eg kjenner ein kar med ADHD der mora åt sterke antidepressiva under svangerskapet, og så vidt vi veit har ingen av foreldra ADHD. Desse medisinane ho åt var det ikkje nett meininga ho skulle ete under svangerskapet for å sei det slik. Kva med alkoholikarar og narkomane, har dei auka risiko for barn med ADHD dersom dei rusar seg under svangerskapet? Eg veit ikkje, så eg spør. ← Jeg har aldri hørt om noen sammenheng. Men adhd kommer av arv og av eventuelle skader ved fødselen. Kanskje noe gikk galt ved fødselen? Mangel på surstoff o.l.?
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #12 Skrevet 23. februar 2006 Uansett årsaken. ADHD-barna har ødelagt for mang et annet stille barn i deres skolehverdag, for å ikke snakke om lærernes.. ADHA-barna er et sant mareritt for pedagogisk personale og for medelevene. ADHD-barna skaper støy hver eneste dag, fra begynnelse til slutt og de skaper stress hos andre. ← Ja vi med adhd barn er fullt klar over dette,men kan du tenke deg hvor vondt disse adhd barna har det da,de tenker en ting også gjør de noe helt annet,de får kjeft og straffer fordi de er bare "rampete", men så er det stoffer i hjernen som mangler eller ikke sender de signalene det skal. Ingen barn vil være rampete hele tiden , hver dag,hver time,hvert minutt,disse barna kan ikke noe for det. Mitt barn måtte igjennom laaaaaange tester,flere tester,gjentatte møter osv,så får ham medisiner,etter 3 dager sier han" mamma jeg merker stor forskjell allerede nå,jeg klarer å snakke rolig,stå rolig,trenger ikke fikle med noe,klarer å ha øyekontakt osv. OG jeg har kjempa i mange år jeg,men ble ikke hørt og trodd. Så mye ekstralærere,så mye tiltak,flere pedagoger,ppt,BV,tiltak i barnehage osv. Og nå endelig...............14 dager før han ble 18 får jeg svaret jeg søkte etter da han gikk i 2 klasse,han har adhd. Da han gikk i 2 klasse fikk jeg svaret på ppt"nei denna gutten feiler det ingen ting" Så det er mye ressurser som er bortkastet,det kan jeg også som mor se,for her har de hatt tiltak og opplegg for gutten i mange år,men hvordan skulle kan få taket på noe av dette,han evnet jo ikke å ta imot denne stimulansen,fordi det var feil. Jeg er mamma,jeg ba om hjelp,jeg fikk ikke. Hvis ikke jeg er talerøret til mitt barn,hvem er det da?? Så mye forstyrrelser og bortkasta ressurser er kasta vekk bare i denne saken fordi jeg ikke ble hørt. Og den lidende part er.............gutten min ( og mange medelever oppigjennom ) Hadde hjelpen kommet i gang for 10 år siden da jeg ba om det hadde gutten min klart seg mye bedre på maaaaaange plan. Men neida !! Jeg var jo bare en ung og uvitende mor.
Gjest Bellatrix Skrevet 23. februar 2006 #13 Skrevet 23. februar 2006 Ja vi med adhd barn er fullt klar over dette,men kan du tenke deg hvor vondt disse adhd barna har det da,de tenker en ting også gjør de noe helt annet,de får kjeft og straffer fordi de er bare "rampete", men så er det stoffer i hjernen som mangler eller ikke sender de signalene det skal. Ingen barn vil være rampete hele tiden , hver dag,hver time,hvert minutt,disse barna kan ikke noe for det. Mitt barn måtte igjennom laaaaaange tester,flere tester,gjentatte møter osv,så får ham medisiner,etter 3 dager sier han" mamma jeg merker stor forskjell allerede nå,jeg klarer å snakke rolig,stå rolig,trenger ikke fikle med noe,klarer å ha øyekontakt osv. OG jeg har kjempa i mange år jeg,men ble ikke hørt og trodd. Så mye ekstralærere,så mye tiltak,flere pedagoger,ppt,BV,tiltak i barnehage osv. Og nå endelig...............14 dager før han ble 18 får jeg svaret jeg søkte etter da han gikk i 2 klasse,han har adhd. Da han gikk i 2 klasse fikk jeg svaret på ppt"nei denna gutten feiler det ingen ting" Så det er mye ressurser som er bortkastet,det kan jeg også som mor se,for her har de hatt tiltak og opplegg for gutten i mange år,men hvordan skulle kan få taket på noe av dette,han evnet jo ikke å ta imot denne stimulansen,fordi det var feil. Jeg er mamma,jeg ba om hjelp,jeg fikk ikke. Hvis ikke jeg er talerøret til mitt barn,hvem er det da?? Så mye forstyrrelser og bortkasta ressurser er kasta vekk bare i denne saken fordi jeg ikke ble hørt. Og den lidende part er.............gutten min ( og mange medelever oppigjennom ) Hadde hjelpen kommet i gang for 10 år siden da jeg ba om det hadde gutten min klart seg mye bedre på maaaaaange plan. Men neida !! Jeg var jo bare en ung og uvitende mor. ← Du er nok ikke den eneste med en sånn historie. Synd at man ikke skal ta barn på alvor.
Tule Skrevet 23. februar 2006 #14 Skrevet 23. februar 2006 hei bra inlegg jeg har hat lyst til å skrive et selv. Det eneste jeg lurer litt på er det med at minst 70% sliter med det i voksen alder, gjør ikke egentlig alle det? For når hyperaktiviteten avtar i tenåra så blir det jo over til indre uro og det kan jo vere minst like stort problem, det kan vere et stort problem med og fungere, utagerende hyperaktivitet kan jo og dempes med økt fysisk aktivitet har du forresten fat med deg debaten i aftenposten, det har vert lit skriving der etter at en man skrev et innlegg der. hilsen
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #15 Skrevet 23. februar 2006 Jeg synes ADHD-barna bør få gå i egne klasser. Det er ikke riktig at andre normale og rolige barn skal få hverdagen sin ødelagt av bråkete barn. "Arbeidsmiljøet" til alle elevene som ikke har denne diagnosen ødelegges direkte fordi ADHD-barna lager støy hele dagen hver dag. Det er alltid noe ekstra med dem! Noen klasser setter inn ressurser som en ekstra-lærer osv. men det skaper bare bråk! Jeg er lei av at et helt system skal la 1 barn i hver klasse ødelegge for alle de over 20 andre, inkludert læreren.
Gjest Bellatrix Skrevet 23. februar 2006 #16 Skrevet 23. februar 2006 hei bra inlegg jeg har hat lyst til å skrive et selv. Det eneste jeg lurer litt på er det med at minst 70% sliter med det i voksen alder, gjør ikke egentlig alle det? For når hyperaktiviteten avtar i tenåra så blir det jo over til indre uro og det kan jo vere minst like stort problem, det kan vere et stort problem med og fungere, utagerende hyperaktivitet kan jo og dempes med økt fysisk aktivitet har du forresten fat med deg debaten i aftenposten, det har vert lit skriving der etter at en man skrev et innlegg der. hilsen ← Mannen min har adhd og sliter masse med indre uro. Hvordan det går med voksne adhd-ere kommer veldig an på graden, og om de får behandling.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #17 Skrevet 23. februar 2006 Jeg synes ADHD-barna bør få gå i egne klasser. Det er ikke riktig at andre normale og rolige barn skal få hverdagen sin ødelagt av bråkete barn. "Arbeidsmiljøet" til alle elevene som ikke har denne diagnosen ødelegges direkte fordi ADHD-barna lager støy hele dagen hver dag. Det er alltid noe ekstra med dem! Noen klasser setter inn ressurser som en ekstra-lærer osv. men det skaper bare bråk! Jeg er lei av at et helt system skal la 1 barn i hver klasse ødelegge for alle de over 20 andre, inkludert læreren. ← Min lille erfaring er at det finnes mange ADHD-barn som kan oppføre seg fint i en vanlig klasse såframt de er diagnostisert og får bra oppfølging og forståelse fra skole og foreldre, enten det er snakk om medisinering eller ei. Jeg er enig i at det er noe feil med et system som lar en elev ødelegge for resten av klassen, og har opplevd liknende ting selv (broren min gikk i klasse med hele fire stykker som, da de ble utredet etter SJU år ble sendt enten på spesialskoler eller fikk mye tilrettelagt undervisning. Før den tid hadde både de og resten av klassen gått glipp av mye). Men i mange tilfelle er nok hovedproblemet at skolen/systemet/foreldre ikke tar tak i problemene barnet har, får det utredet skikkelig og gir det den hjelpen det trenger, og som er årsaken til at det ikke klarer å følge med. Vi har akkurat hatt en gutt med ADHD på besøk - han er en kjempesøt, omsorgsfull og hyggelig gutt. Han har ressurssterke foreldre, og er "grei" på skolen - sliter med lærevansker og at lærere ikke gir han uttelling for arbeidet han legger ned for å få til noe, men ødelegger ikke for andre.
Gjest vsn Skrevet 23. februar 2006 #18 Skrevet 23. februar 2006 Uansett årsaken. ADHD-barna har ødelagt for mang et annet stille barn i deres skolehverdag, for å ikke snakke om lærernes.. ADHA-barna er et sant mareritt for pedagogisk personale og for medelevene. ADHD-barna skaper støy hver eneste dag, fra begynnelse til slutt og de skaper stress hos andre. ← Det kan så være, men de gjør det jo ikke for å være slem. De kan ikke noe for det. Jeg tror nok det er aller verst for dem selv. Og spesielt hvis de blir møtt med så liten forståelse.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #19 Skrevet 23. februar 2006 Det kan så være, men de gjør det jo ikke for å være slem. De kan ikke noe for det. Jeg tror nok det er aller verst for dem selv. Og spesielt hvis de blir møtt med så liten forståelse. ← Jo, men det hjelper ikke at jeg forstår ADHD-barna - det vil ikke hjelpe for alle de stakkars rolige barna som får hverdagene sine på skolen ødelagt år etter år fra bråkmakerne. Greit at ADHD-barna ikke kan noe for det, men det hjelper jo ikke akkurat situasjonen. De andre barna (og læreren) må fortsatt lide.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå