Gå til innhold

Barn innom i barnefri uke

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er tydelig både skilte og ikke som svarer her, og det preger nok svarene noe.

Når man blir skilt, svelger man noen kameler. Spesielt de av oss som ikke valgte å bli skilt, men hadde en partner som valgte det. Man gir opp det felles hjemmet, og får en hverdag som preges av dobbelt så mye logistikk, kompromisser og diskusjoner, uten at barna kanskje uansett ikke får det så bra som de kunne ha hatt det. Mine egne foreldre har vært gift i 50 år, og jeg vokste opp i en enebolig med egen inngang jeg kunne benytte i et tenårene og en kjellerstue som stod der for oss som unge voksne. Og det er klart en viss sorg at det aldri blir helt slik for mitt første kull. Om ikke annet fordi boligmarkedet i Oslo nå umuliggjør å ha 20 kvm til fri disposisjon som blir brukt en brøkdel av tiden.

Barna våre forholder seg til samværsplanen vår og har det nå fint med det. De er blitt store nok til at de begynner å se oss som ikke bare foreldre, men voksne mennesker. De vet også at voksne mennesker, på tross av å elske barna betingelsesløst, har voksenaktiviteter de har glede av uten barn. De må ofte bli tenåringer før de kommer dit, fordi tenåringer selv vil ha tid uten de voksne.

Anonymkode: 5be2e...1ab

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Synes det uheldige i dette er at de i den alderen (med mindre det er sommerferie) sykler rundt utpå kvelden. Det bør det vel være regler for i begge hjem? Det har vært så mange stygge saker, så en "ikke rundt alene etter 19" regel ville jeg syntes være fornuftig i den alderen. 

Og du har vel også besøk når de er hos deg, som gjør at de må klare seg selv i større grad? Om ikke bør du mulig endre atferd også her. Ikke heldig om du legger alt sosialt og alle avtaler til "barnefrie" uker, det vil gjøre dem mindre selvstendige da de er vant til at de alltid får fullt fokus. 

Anonymkode: b1a68...db6

Skolen og trening er rett ved meg, og pappaen bor en kilometer unna (sykkelsti hele veien). At en snart 10 åring sykler alene fra trening kl 18 / 19 er ikke unormalt her. De fleste i klassen har innetid kl 19:30 eller 20. 7 åringen sykler aldri alene bort til meg, alltid med venner eller broren, men noen ganger innom på vei fra skolen. Han har tidligere innetid enn storebroren, så det er primært eldstemann som er innom meg på kveld.

I uken jeg har barna er fokuset på de. Dessuten mye mindre overskudd når jeg er på en uke i strekk. Jeg er ikke komfortabel med å ta et glass vin med ei venninne med barn i hus

Anonymkode: 8beea...b8b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo som det er er å ha tenåringer.

De styrer seg selv litt. Men det forventes at de gir beskjed om de skal ha middag eller ikke i rimelig tid. Og om kjæresten/venninne overnatter hos dem, eller de overnatter hos andre. 

Om planene endrer seg er de selvfølgelig velkommen hjem likevel, uten å ringe hjem og spørre om de passer. Er det ikke nok middag lager de seg selv noe. 

Det er deres hjem. 

Anonymkode: b1a68...db6

Det er stor forskjell å ha tenåringer som du har daglig omsorg for og tenåringer der den daglige omsorgen den "uken" er hos en annen foreldre. Men skjønte ikke helt kommentaren din til min post. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Barna er 7 og 9 år (snart 10). Det er rolig trafikk og sykkelsti mellom. 9 åringen sykler alene, 7 åringen sammen med 9 åringen, aldri alene. Om de bare er innom og leker for seg selv eller med venner mellom 16-18 og jeg har kaffebesøk, er det jo null stress. Men om jeg har venninnemiddag med vin på tidlig kveld, så er det jo annerledes. Eldste har trening som er ferdig kl 18 og kl 19 i nærheten og sykler gjerne innom meg da (ikke alltid, varierer) og begge innom i tidsrommet etter skolen. Ofte vil jo barna være sammen meg når de er innom, ikke bare hente noe eller være på rommet.

Så de kommer for å være sammen med deg? Da ville jeg sett på samværsløsningen. Kanskje får en større brøk?

Uansett så er du vel ikke alltid tilgjengelig i dine egne uker heller? De klarer jo å underholde seg selv i noen timer, enten det er fordi du må jobbe eller trene eller drikke vin med venninner. 

Jeg trodde ærlig talt det var snakk om tenåringer. Jeg synes dine høres for små ut til å sykle rundt sent på kvelden. Hvis eldste kommer innom i 19-tiden og du allerede har satt deg til med vennemiddag, ja, hva så? Da sier du det da. Da kan de sykle videre hjem til far eller gå på kjøkkenet og ta seg en brødskive.

Anonymkode: ec57e...59c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så de kommer for å være sammen med deg? Da ville jeg sett på samværsløsningen. Kanskje får en større brøk?

Uansett så er du vel ikke alltid tilgjengelig i dine egne uker heller? De klarer jo å underholde seg selv i noen timer, enten det er fordi du må jobbe eller trene eller drikke vin med venninner. 

Jeg trodde ærlig talt det var snakk om tenåringer. Jeg synes dine høres for små ut til å sykle rundt sent på kvelden. Hvis eldste kommer innom i 19-tiden og du allerede har satt deg til med vennemiddag, ja, hva så? Da sier du det da. Da kan de sykle videre hjem til far eller gå på kjøkkenet og ta seg en brødskive.

Det er bare eldste som sykler på den tiden. Som nevnt bor jeg nært skole og trening og han passerer huset mitt når han sykler på sykkelstien på vei fra trening til faren. Omtrent alle i klassen sykler hjem selv kl 18 og 19, de fleste har innetid kl 19:30 eller 20. Det er egentlig ikke en del av diskusjonen her. Blir jo underlig om han skal ha innetid kl 19, som betyr at han må dra FØR treningen er avsluttet for å rekke det. Det er virkelig ikke noe stort problem at barn sykler til og fra trening selv. Er jo ikke som om de henger ute halve natten.

• Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Et vennepar vi har 50/50. Hatt fra de gikk fra hverandre.  Altid hatt godt forhold etterpå. De feieren fortsatt jul,bursdager osv sammen,med sin nye ektefeller også.

De bor 2 hus i fra hverandre.  Ungene er nå ungdommer. De har nå mer eller mindre gått fritt mellom boligene fra dag en. De har hatt egen nøkler fra de var 8-9 år  og var nå ikke foreldrene hjemme hentet de det de skulle å gikk til den andre. Der sa de at de som voksen selv sa til ungene eller x- den og den dagen er det fint om unga ikke stikker innom, det passer ikke og det har nå vært greit. 

Ungdommen sier selv de er utrolig glade for at de hadde denne muligheten å ha det så fritt og vite at de var velkommen selv om det ikke var mor/far sin dag.

Dette er noe du bare må ta opp og dere som familie får finne en løsning på. Som passer dere best

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Spørsmål til dere som ikke er sammen med / bor med forelderen til barna og har delt omsorg eller en type samværsordning. Den uka (eller tiden) dere ikke har barna, pleier de å komme innom dere? Her kommer guttene mine støtt og stadig innom (bor en km fra hverandre, barna er i skolealder og syklet selv avstanden). Det er veldig koselig forsåvidt. Men det blir jo litt uforutsigbart når de kommer hit og ikke i min barnefrie uke. Jeg gir de gjerne mat og er med de, men innimellom har jeg jo planer eller hatt besøk hvor det ikke har passet like godt. Og har tenkt meg ut i dating livet snart igjen, og hva da om jeg plutselig har besøk og de dukker opp? Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: d6da9...561

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er bare eldste som sykler på den tiden. Som nevnt bor jeg nært skole og trening og han passerer huset mitt når han sykler på sykkelstien på vei fra trening til faren. Omtrent alle i klassen sykler hjem selv kl 18 og 19, de fleste har innetid kl 19:30 eller 20. Det er egentlig ikke en del av diskusjonen her. Blir jo underlig om han skal ha innetid kl 19, som betyr at han må dra FØR treningen er avsluttet for å rekke det. Det er virkelig ikke noe stort problem at barn sykler til og fra trening selv. Er jo ikke som om de henger ute halve natten.

Men hva er egentlig problemstillingen? At du ikke vil han skal komme innom etter trening? Javel, da får du vel si det til ham da?

Men….

Hvis det uansett er på veien så forstår jeg egentlig enda mindre av problemet. Er du ikke hjemme, nei så er du ikke hjemme. Har du besøk, ja så sier du det. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Spørsmål til dere som ikke er sammen med / bor med forelderen til barna og har delt omsorg eller en type samværsordning. Den uka (eller tiden) dere ikke har barna, pleier de å komme innom dere? Her kommer guttene mine støtt og stadig innom (bor en km fra hverandre, barna er i skolealder og syklet selv avstanden). Det er veldig koselig forsåvidt. Men det blir jo litt uforutsigbart når de kommer hit og ikke i min barnefrie uke. Jeg gir de gjerne mat og er med de, men innimellom har jeg jo planer eller hatt besøk hvor det ikke har passet like godt. Og har tenkt meg ut i dating livet snart igjen, og hva da om jeg plutselig har besøk og de dukker opp? Hvordan gjør dere det?

Herregud og du er Mamma???? Hadde aldri aldri stengt døra for mine egne barn uansett. Jisses stakkars unger😭 Så utrolig tris😭😭😭 Håper de dropper deg 110%

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor skal det handle om penger? Det er unga dine for pokker

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Herregud og du er Mamma???? Hadde aldri aldri stengt døra for mine egne barn uansett. Jisses stakkars unger😭 Så utrolig tris😭😭😭 Håper de dropper deg 110%

Ring fastlegen i morgen tidlig og vis fram det du nettopp skrev her.

Anonymkode: c2683...16b

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal det handle om penger? Det er unga dine for pokker

Nå må du ha forvekslet meg med en annen. Jeg har ikke sagt et ord om penger. 

Skrevet

Bare snakk sammen hvis barna spring /sykler mellom hjemmene på kveldene for å ha litt kontroll. Det er jo for å vite hvor de er. Hos oss hadde vi det sånn med stebarna. Det var helt grusomt. De ville også overnatte uten å gi beskjed når far var på jobb-reiser. Det endte med at ingen kom seg på skolen dagen etter. Jeg jobber på rare tidspunkter og hadde ingen mulighet til å følge de opp. Skolen varslet heldigvis så det ble strammet litt inn.

Anonymkode: 2045c...ab1

Skrevet

Ærlig talt, gjør dere alt dere kan for å misforstå hva TS skriver? Jeg forstår iallefall godt hva TS ønsker å få frem - til og med uten å legge godviljen til 🤷‍♀️ Eller kanskje dere er sånne som utsletter dere selv fullstendig fordi dere har fått barn? Det er i tilfelle ikke noe annet enn veldig, veldig trist og egentlig ganske skummelt.

Du kan fint gi barna beskjed om at du er opptatt en kveld TS. Det forstår de, de aller fleste barn forstår at mamma har lyst til å være med sine venner en kveld uten at de føler seg avvist. Det er en av tingene de må lære - at de ikke alltid er «verdens navle». Barna er jo hos pappaen sin!

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Sirah skrev (3 minutter siden):

Ærlig talt, gjør dere alt dere kan for å misforstå hva TS skriver? Jeg forstår iallefall godt hva TS ønsker å få frem - til og med uten å legge godviljen til 🤷‍♀️ Eller kanskje dere er sånne som utsletter dere selv fullstendig fordi dere har fått barn? Det er i tilfelle ikke noe annet enn veldig, veldig trist og egentlig ganske skummelt.

Du kan fint gi barna beskjed om at du er opptatt en kveld TS. Det forstår de, de aller fleste barn forstår at mamma har lyst til å være med sine venner en kveld uten at de føler seg avvist. Det er en av tingene de må lære - at de ikke alltid er «verdens navle». Barna er jo hos pappaen sin!

Det jeg ihvertfall ikke forstår er hvorfor dette er en så stor problemstilling. Barnet sykler innom på vei hjem fra skole og trening. Er det sånn at TS vil ha helt slutt på det? Javel, så får hun si ifra om det da.

Eller så kan hun sende melding om at i dag er jeg ikke hjemme/i dag skal jeg ha besøk. Eller så kan hun si når de ringer på; i dag er jeg opptatt, men du kan ta deg en brødskive og sitte på rommet litt hvis du vil.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det jeg ihvertfall ikke forstår er hvorfor dette er en så stor problemstilling. Barnet sykler innom på vei hjem fra skole og trening. Er det sånn at TS vil ha helt slutt på det? Javel, så får hun si ifra om det da.

Eller så kan hun sende melding om at i dag er jeg ikke hjemme/i dag skal jeg ha besøk. Eller så kan hun si når de ringer på; i dag er jeg opptatt, men du kan ta deg en brødskive og sitte på rommet litt hvis du vil.

Det er jo nettopp det TS spør om: Er det innafor å sende en sånn melding? Og ikke minst spør hun om hvordan andre foreldre løser en lignende situasjon.

TS er redd for å såre barna sine, derfor spør hun om råd. Når man ser på svarene hun får skulle man jo trodd at hun skulle kjørt dem midt ut i Sahara og hatt sex treff hjemme i stua fire ganger i uken, og nektet ungene å være i samme gate hele uken pappaen har dem. Det handler jo ikke om det i det hele tatt 🤷‍♀️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er en interessant problemstilling for oss som har delt omsorg i hvert fall. Både med tanke på om ungen kommer til meg (som far) eller plutselig blir borte i timesvis og det viser seg at hun er hos moren som hverken sier fra at hun er der eller opplyser om at hun har fått middag og sitter og gumler smågodt på kvelden. Det er faktisk mye logistikk som skal gå opp når man bor fra hverandre, og en del rutiner som må etableres. Det er viktig å ha en viss kontroll, og man har jo ansvaret for ungen sin. Forøvrig er jo disse problemstillingene greit belyst i tråden så det er sikkert mulig å bla litt bakover når du sier at du ikke forstår det.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har aldri stengt og kommer aldri til å stenge døren for de. Spør om råd for hvordan andre gjør dette. Sitter man på vent hele barnefri uken eller skal man ha litt sosialt liv og i så fall hvordan gjøre det best mulig for barna? 
Jeg har veldig god relasjon for barna mine og gjør alt jeg kan for de, vet jeg er en kjempegod mor for de. Så jeg er ikke bekymret for at de skal droppe meg. 

• Liker 1
Skrevet
Sirah skrev (Akkurat nå):

Det er jo nettopp det TS spør om: Er det innafor å sende en sånn melding? Og ikke minst spør hun om hvordan andre foreldre løser en lignende situasjon.

TS er redd for å såre barna sine, derfor spør hun om råd. Når man ser på svarene hun får skulle man jo trodd at hun skulle kjørt dem midt ut i Sahara og hatt sex treff hjemme i stua fire ganger i uken, og nektet ungene å være i samme gate hele uken pappaen har dem. Det handler jo ikke om det i det hele tatt 🤷‍♀️

Dette! Hilsen TS

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en interessant problemstilling for oss som har delt omsorg i hvert fall. Både med tanke på om ungen kommer til meg (som far) eller plutselig blir borte i timesvis og det viser seg at hun er hos moren som hverken sier fra at hun er der eller opplyser om at hun har fått middag og sitter og gumler smågodt på kvelden. Det er faktisk mye logistikk som skal gå opp når man bor fra hverandre, og en del rutiner som må etableres. Det er viktig å ha en viss kontroll, og man har jo ansvaret for ungen sin. Forøvrig er jo disse problemstillingene greit belyst i tråden så det er sikkert mulig å bla litt bakover når du sier at du ikke forstår det.

Takk, du forstår hva jeg mener ☺️ Jeg spør alltid far i forhold til mat, så de ikke kommer stappa til middag om de spiser noe her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...