Gå til innhold

Barn innom i barnefri uke

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg flyttet ut av bydelen da vi ble skilt. Jeg kjører derfor barna fra og til, de kan begge også ta trikk og buss. Men de gidder sjelden det når de ikke har samvær her.

Min ekskone bor nærmest skolen og har gitt beskjed om at hun ikke vil at de går dit etter skolen når hun ikke har samvær (om de f eks skulle være ferdig tidligere enn forventet). Eldste er tenåring men får heller ikke være der når hun ikke er hjemme.

Jeg er mer fleksibel, men iom. at jeg ikke bor i helt umiddelbar gåavstand gidder de ikke dra hit selv. 

Mor er nok litt rigid, men jeg sier ikke noe på det. Vi holder oss slavisk til kalenderen siden det er det eneste som fungerer.

Anonymkode: 5be2e...1ab

Herremin, så trist. Man er jo mamma hele tiden. Får vondt av barna som blir så avvist.

Anonymkode: 9258e...78b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Herremin, så trist. Man er jo mamma hele tiden. Får vondt av barna som blir så avvist.

Altså hva feiler det dere som ikke klarer å lese skikkelig? Misforstår dere ts med vilje? 
Jeg har overhodet ingen problemer med å skjønne hva hun mener. 
Er det for å skape drama i tråden? Gi TS dårllg samvittighet?

Hvordan leser du at barna er avvist? Faen så dumt!

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg har ny samboer og ganske store barn, men det hender de stikker innom. Jeg har ikke noen problemer med det, men har nevnt at det kan være greit å gi et hint først. Det samme har vi sagt til bonusbarna. Vi vil gjerne se alle mest mulig, men de forstår også at det kan være det ikke passer. Det har de forståelse for (men vi har aldri nektet noen av dem, de bor jo her også). 

• Liker 2
Skrevet

Er koselig.Både stesønnen og sønnen min er her bestandig.  Var egentlig 40/60.men er glad for hvert minutt jeg har med barna mine. Er noen av dem borte ei natt får jeg ikke sove. Forelder var mest ute etter penger, men gutta har bodf hos  meg.  Var snakk om måneder i mellom overnatting eller nærmere et år. 

Anonymkode: 26291...63c

Da krever du endring av samvær og bidrag basert på faktiske antall netter hos deg. Dokumenter med datoer. Samværsforelder kan faktisk ikke nekte når han beviselig ikke har barna. 

Anonymkode: a5795...0ce

• Liker 1
Skrevet
Dojakitty skrev (10 minutter siden):

Altså hva feiler det dere som ikke klarer å lese skikkelig? Misforstår dere ts med vilje? 
Jeg har overhodet ingen problemer med å skjønne hva hun mener. 
Er det for å skape drama i tråden? Gi TS dårllg samvittighet?

Hvordan leser du at barna er avvist? Faen så dumt!

TS skal tas, det er regelen på kg. Kan man kombinere det med å kalle noen dårlig mor fordi de gjør helt normale ting er det enda bedre. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Se svaret mitt over. Postet den med utfyllende opplysninger rett etter du postet (så ikke din). Selvsagt er barna alltid velkommen, de kommer alltid først. Lurte bare på hvordan andre gjør det? Hva fyller dere barnefri uke med? Skal man sitte og vente og cancellere alle planer tilfelle ungene dropper innom? Hva blir riktig her? Vil selvsagt ikke avvise barna mine. Spør etter råd her i tråden og erfaringer. Det er virkelig ikke synd på barna mine. De er som sagt hjertelig velkommen og jeg er en dedikert og god mor

Anonymkode: 8beea...b8b

TS, du kan ikke alvorlig mene at du skal sitte i sofaen alene annenhver uke fordi anonyme idioter på kg sier man er en dårlig mor ellers. Ikke tro på noe folk på forum sier, de vil bare lage trøbbel. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ved å ha planer og ikke alltid være hjemme å vente på barna viser du at du har det bra også når de er hos far. Det kan gjøre barna tryggere og roligere hos far. Samtidig ble de alltid være velkomne når de vil. Jeg har pen dør uten at de må sove melding på forhånd hvis de bare ønsker å være her. Skal de ha mat må vi avtale, både så jeg har nok mat og så far vet at han ikke trenger å lage mat til dem. Det fungerer godt hos oss. 

Menn har jeg ikke dratt inn og kommer nok ikke til å gjøre det på lenge, så det problemet har jeg ikke. 

Anonymkode: 7d9a3...2a9

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Er vel slikt at det kommer mye rart i slike tråder. 

Nei, er ikke vanlig med en type impulsstyrt samværsordning etter samlivsbrudd, der barnas impulser hva dem har lyst til styrer. Det vanlige er ordning og struktur. 

Skal begge foreldre lage middag til barna, og så se om dem velger å spise hos den enna eller andre?

Handler ikke om å ikke ønske å ha sine barn, er sikker på at TS hadde ønsket å ha barna 100 %. Det å ha forutsigbarhet og struktur i livet, det bør TS få lov til å ønske uten usaklig kritikk. 

TS, hos de fleste løser seg dette nok så naturlig, da den foreldre som har sin uke (som er det vanlige), har omsorg for barne denne uken. Hvis det er behov for noe annet, så avtales det mellom de voksne. Har du snakket med far? Han syns nok ikke det er særlig stas å lage middag og se på maten som blir kald fordi barna henger hos deg. 

Er enig.

Selv om man er forelder hele tiden så har man jo eneansvar for barna når man har samvær etter en skilsmisse. For min del medfører det at jobber mindre når barna er her (er selvstendig og legger møter andre dager) så jeg er mer tilgjengelig for kjøring og oppfølging. Jeg fyller kjøleskapet dagen barna kommer, og gjør alt klart. Vi har ikke god nok plass, så stuen «konverteres» til rom til den ene. 

Jeg er gift med nye barn, så min kone har jo mer ansvar for barna når mine særkullsbarn er her. I retur tar jeg litt mer av jobben når de ikke er her, og vi bruker gjerne disse helgene på å reise bort på hytta el.l. 

Jeg vil aldri avvise barna i døren. Men hverdagslogistikken er helt avhengig av avklaring om endret samvær. I verste fall møter de jo en tom leilighet om vi er på hytta. Eldste kan være alene hjemme (og har vært det), men yngste er enda litt for ung.

Vi avklarer på forhånd om bytte av dager. Alle parter er inneforstått med det.

Anonymkode: 5be2e...1ab

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hva feiler det deg? Er du sånn i virkeligheten også?

Anonymkode: c2683...16b

• Liker 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Er vel slikt at det kommer mye rart i slike tråder. 

Nei, er ikke vanlig med en type impulsstyrt samværsordning etter samlivsbrudd, der barnas impulser hva dem har lyst til styrer. Det vanlige er ordning og struktur. 

Skal begge foreldre lage middag til barna, og så se om dem velger å spise hos den enna eller andre?

Handler ikke om å ikke ønske å ha sine barn, er sikker på at TS hadde ønsket å ha barna 100 %. Det å ha forutsigbarhet og struktur i livet, det bør TS få lov til å ønske uten usaklig kritikk. 

TS, hos de fleste løser seg dette nok så naturlig, da den foreldre som har sin uke (som er det vanlige), har omsorg for barne denne uken. Hvis det er behov for noe annet, så avtales det mellom de voksne. Har du snakket med far? Han syns nok ikke det er særlig stas å lage middag og se på maten som blir kald fordi barna henger hos deg. 

Det er jo som det er er å ha tenåringer.

De styrer seg selv litt. Men det forventes at de gir beskjed om de skal ha middag eller ikke i rimelig tid. Og om kjæresten/venninne overnatter hos dem, eller de overnatter hos andre. 

Om planene endrer seg er de selvfølgelig velkommen hjem likevel, uten å ringe hjem og spørre om de passer. Er det ikke nok middag lager de seg selv noe. 

Det er deres hjem. 

Anonymkode: b1a68...db6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her har det kommet inn mange svar siden jeg sjekket i går kveld ☺️ Takk for alle innspill 🙏 Vet ikke helt om hvordan jeg skal forklare ting for jeg opplever at en del ikke forstår hva jeg mener.. Det handler jo nettopp om at barn er velkomne alltid og at det er deres hjem også. Samtidig som jeg ønsker å vite hvordan dere gjør det i uken barna ikke er hos dere. Om det da er meningen at man skal sitte på vent uten noe eget liv eller sosialt liv, eller om man faktisk kan ha et sosialt liv og hvordan løse det til det beste for barna. De fleste, både de som bor med og de som bor uten den andre forelderen, gjør jo noe sosialt for seg selv. Og vi som ikke bor med den andre forelderen, for oss er det vel mest naturlig å gjøre det den uken vi ikke har barna? Til sammenligning for dere som bor med den andre forelderen, om dere har barnevakt av f eks besteforeldre, og har planlagt vennemiddag med vin, da hadde det kanskje vært litt upraktisk om barnet dukket opp på sykkel akkurat da? Eller har dere aldri barnevakt? 

Jeg spør her etter hvordan løse dette på en best mulig måte for barna, nettopp for at de ikke skal kjenne på at de ikke er velkommen og at de ikke skal kjenne på at de må spørre. Det er kjempefint at de er innom nå og da 

Nei, som sagt er jeg sosial både når jeg har barn og ikke har barn. Vennene mine kjenner da barna mine! Og jeg skjønner faktisk ikke problemet med at de dukker opp når jeg har vennemiddag. Jeg kan jo like gjerne ha vennemiddag i mine egne uker. 
(For vi snakker jo ikke om bitte små barn her, de stikker vel ikke bare innom på kveldstid).

Anonymkode: ec57e...59c

• Liker 2
Skrevet

Det er så tåpelig det folk skriver med at "da skaffer du barnevakt den dagen du har avtaler" Det blir jo veldig rart at mor skal skaffe barnevakt den dagen barna er hos FAR🤦🏼‍♀️ Dere som sier barna skal føle seg hjemme og ikke bli avvist skriver jo bare akkurat det samme som TS selv🤦🏼‍♀️ Hun VIL JO at di skal føle seg velkommen. Dere kunne jo f.eks hatt en avtale om at fredag - søndag den uka de er hos far må di ringe å høre at det passer før de evt kommer på besøk "fordi mamma ofte lager planer den helga dere ikke er hos meg for at vi skal få mest mulig tid sammen den uka dere er hos meg" også spesifiserer du at det ikke sikkert er hver helg du ikke har di du har laget avtaler. Så dere kan fortsatt komme den helga bare dere har ringt å hørt at det passer❤ Også sier du det til far også. Også kan du jo spør barna rett ut "syns dere det går bra? Dere må ikke tro dere ikke er vedkommende. Men innimellom når (venninnes navn og venninnes navn) f.eks. er på besøk så sitter jo vi med litt voksen ting. Og da er det litt greit hvis dere heller kan komme dagen etterpå😊

Anonymkode: 63649...a9e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har også mine barn 50/50. De er ofte innom her i de ukene hvor det er pappauke. Jeg gir aldri beskjed at i dag skal jeg dit eller dit, hvis jeg ikke er hjemme. De har egne nøkler og de skjønner at jeg enten er på jobb eller gjør noe annet hvis de kommer og jeg ikke er hjemme. Har jeg besøk og de kommer, er det bare hyggelig at de kommer når jeg har besøk. Når det gjelder menn så er det ikke noe jeg ønsker å dra inn i mitt hjem. Ja, jeg vet jeg høres sær ut, men det er sånn det er. Det er ikke bare mitt hjem, men også ungene sitt hjem. Om jeg møter noen som jeg får interesse for, vil jeg møte han for eksempel hjemme hos han eller andre steder. Nettopp fordi jeg ikke ønsker ungene plutselig kommer hjem også er det en fremmed mann de møter. 

Anonymkode: a3fee...2bf

Hvis han har unger også, møtes dere på hotell da?

Anonymkode: 3be50...032

• Liker 1
Skrevet

Jeg regner med at vi snakker om store barn her, som har egen nøkkel og som kommer seg rundt selv. De kommer jo ikke innom for å sitte i sofaen med mor, men for å hente noe, for å være litt på sitt eget rom, for å være sammen med venner som bor i nærheten, for å være litt i fred for småsøsken eller trangboddhet hos den andre forelderen.

Det kan være et par timer etter skoletid for eksempel, eller at de kommer innom om kvelden for å hente noe. Er jeg ikke hjemme, nei vel så er jeg ikke hjemme. Er jeg hjemme, så er jeg hjemme. Har jeg ikke så mye mat så får de ta det jeg har eller så får de stikke på butikken. Har jeg venner på besøk så er ikke det noe problem. Da sier de hei og veksler noen ord.

Uansett så ringes vi ofte, og så legges planer ut i fra det. Jeg har ikke behov for å ha regler for sånne ting, men hvis TS og andre har dette behovet så får dere vel bare lage regler da.

Anonymkode: ec57e...59c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er så tåpelig det folk skriver med at "da skaffer du barnevakt den dagen du har avtaler" Det blir jo veldig rart at mor skal skaffe barnevakt den dagen barna er hos FAR🤦🏼‍♀️ Dere som sier barna skal føle seg hjemme og ikke bli avvist skriver jo bare akkurat det samme som TS selv🤦🏼‍♀️ Hun VIL JO at di skal føle seg velkommen. Dere kunne jo f.eks hatt en avtale om at fredag - søndag den uka de er hos far må di ringe å høre at det passer før de evt kommer på besøk "fordi mamma ofte lager planer den helga dere ikke er hos meg for at vi skal få mest mulig tid sammen den uka dere er hos meg" også spesifiserer du at det ikke sikkert er hver helg du ikke har di du har laget avtaler. Så dere kan fortsatt komme den helga bare dere har ringt å hørt at det passer❤ Også sier du det til far også. Også kan du jo spør barna rett ut "syns dere det går bra? Dere må ikke tro dere ikke er vedkommende. Men innimellom når (venninnes navn og venninnes navn) f.eks. er på besøk så sitter jo vi med litt voksen ting. Og da er det litt greit hvis dere heller kan komme dagen etterpå😊

Anonymkode: 63649...a9e

Med forbehold om at mor ikke bor på Svalbard.

Barna sykler en kilometer alene for å komme innom. 

Da antar jeg automatisk at det er barn i en alder der man ikke lenger trenger barnevakt. Som enten snur i døra og finner på noe annet, eller går på eget rom litt, om mor har venninner på besøk. Eller de kommer til låst dør. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Må du få ny partner mens barna er små?

Anonymkode: 15b17...4f6

Ærlig talt, er du seriøs?? Livet må ikke settes på vent selv om man er mor, slike kommentarer som dette gjør meg så forbanna😂

Anonymkode: 6ee79...dba

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Med forbehold om at mor ikke bor på Svalbard.

Barna sykler en kilometer alene for å komme innom. 

Da antar jeg automatisk at det er barn i en alder der man ikke lenger trenger barnevakt. Som enten snur i døra og finner på noe annet, eller går på eget rom litt, om mor har venninner på besøk. Eller de kommer til låst dør. 

Barna er 7 og 9 år (snart 10). Det er rolig trafikk og sykkelsti mellom. 9 åringen sykler alene, 7 åringen sammen med 9 åringen, aldri alene. Om de bare er innom og leker for seg selv eller med venner mellom 16-18 og jeg har kaffebesøk, er det jo null stress. Men om jeg har venninnemiddag med vin på tidlig kveld, så er det jo annerledes. Eldste har trening som er ferdig kl 18 og kl 19 i nærheten og sykler gjerne innom meg da (ikke alltid, varierer) og begge innom i tidsrommet etter skolen. Ofte vil jo barna være sammen meg når de er innom, ikke bare hente noe eller være på rommet.

• Nyttig 1
Skrevet

Har du planer så har du planer, da kommer de til låst dør, eller du sier bare når de dukker opp at du dessverre skal bort om en halvtime. Sånn er det jo for par som lever sammen og, noen dager skal man på et møte eller til frisøren. Datingen bør du kunne ta utenfor husets fire vegger i starten uansett. 

Ikke la ungene dine føle at de ikke er velkommen til å komme innom når som helst, det er det verste du kan gjøre. De er barna dine 24/7. Og de er heldige som kan komme og gå som de vil. Du også. Du aner ikke hvor heldig du er. 

Anonymkode: 9df0a...d75

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barna er 7 og 9 år (snart 10). Det er rolig trafikk og sykkelsti mellom. 9 åringen sykler alene, 7 åringen sammen med 9 åringen, aldri alene. Om de bare er innom og leker for seg selv eller med venner mellom 16-18 og jeg har kaffebesøk, er det jo null stress. Men om jeg har venninnemiddag med vin på tidlig kveld, så er det jo annerledes. Eldste har trening som er ferdig kl 18 og kl 19 i nærheten og sykler gjerne innom meg da (ikke alltid, varierer) og begge innom i tidsrommet etter skolen. Ofte vil jo barna være sammen meg når de er innom, ikke bare hente noe eller være på rommet.

Synes det uheldige i dette er at de i den alderen (med mindre det er sommerferie) sykler rundt utpå kvelden. Det bør det vel være regler for i begge hjem? Det har vært så mange stygge saker, så en "ikke rundt alene etter 19" regel ville jeg syntes være fornuftig i den alderen. 

Og du har vel også besøk når de er hos deg, som gjør at de må klare seg selv i større grad? Om ikke bør du mulig endre atferd også her. Ikke heldig om du legger alt sosialt og alle avtaler til "barnefrie" uker, det vil gjøre dem mindre selvstendige da de er vant til at de alltid får fullt fokus. 

• Liker 2
Skrevet

Barna mine kommer stadig innom i "pappans uker", vi bor rett i nærheten av hverandre. Veldig koselig at de tar turen så jeg får sett dem litt i disse ukene også.

Stort sett ringer de eller sender melding før de kommer, noen ganger er jeg hjemme, andre ganger ikke. Hvis de dukker opp uanmeldt når jeg har besøk eller er opptatt med noe, pleier de ofte å dra "av seg selv" etter en kort stund 😅 Ikke fordi jeg avviser dem eller sier at det ikke passer osv, men mer fordi de nok ikke synes det er like interessant å være hos meg da. 😅❤️

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...