Gå til innhold

Barn innom i barnefri uke

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Spørsmål til dere som ikke er sammen med / bor med forelderen til barna og har delt omsorg eller en type samværsordning. Den uka (eller tiden) dere ikke har barna, pleier de å komme innom dere? Her kommer guttene mine støtt og stadig innom (bor en km fra hverandre, barna er i skolealder og syklet selv avstanden). Det er veldig koselig forsåvidt. Men det blir jo litt uforutsigbart når de kommer hit og ikke i min barnefrie uke. Jeg gir de gjerne mat og er med de, men innimellom har jeg jo planer eller hatt besøk hvor det ikke har passet like godt. Og har tenkt meg ut i dating livet snart igjen, og hva da om jeg plutselig har besøk og de dukker opp? Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 8beea...b8b

Jeg hadde vel ikke prioritert annet enn mest mulig tid med de. 

Anonymkode: bcd2b...c42

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Voldsomt da. Dette er et diskusjonsforum. Vi kan dele meninger uten å ødelegge caps look brikken. 

Vi er uenige. Om mitt barn sykler rett forbi mitt hjem etter trening, så skal det være lov å stikke innom uten tillatelse. Og om jeg har venninner på besøk, så får barnet likevel en klem, og lov til å være der frem til det er på tide å sykle hjem. Akkurat slik det ville vært om det var barnets eneste hjem. 

Jeg velger hva slags mor jeg ønsker å være. Du velger hva som er best for dine barn. 

Anonymkode: 

Hvis vi utelukker en ting da. Og barna til TS syns det går helt fint at det en sjelden gang innimellom ikke passer å komme innom fordi mamma er opptatt med noe den dagen og det passer ikke at di kommer hjem den dagen. Ellers helt greit å komme hjem I mammas uke. Syns du virkelig det er en feil løsning? Jeg tror mange av dere som svarer og syns dette er feil tar utgangspunkt i at barna ikke føler seg velkomne. Det er jo en sjangs. Men det er VELDIG mange barn som ikke hadde kjent på det men heller evt kjent på det den dagen di ikke fikk komme hjem at "det var kjipt jeg ikke kan hente den og den leka" eller "Domt jeg ville jo hjem å spille på playstasion som jeg har hos mamma" og det hadde nok vært det største problemet for det barnet. Noe som jeg tenker ikke er ett stort nok problem til å la være å lage en avtale om at "den og den dagen må du ringe først"  Vi må ikke gå utifra at barnet tar det så stort som mange av dere tror. Det bør jo heller TS vurdere og snakke med barna for å finne ut hva di tenker. 

Anonymkode: 63649...a9e

Skrevet

Her får du veldig mye rare svar…🙈 Kan si noe om hvordan vi løser det. Jeg og far bor ca 1 km fra hverandre, og jeg er den som bor nærmest skolen.
Ungene får i utgangspunktet komme og gå som de vil, og 4 av 5 dager kommer de hit etter skolen, også kommer pappaen innom og plukker de opp når han er på vei hjem fra jobb. Det skjer innimellom at de vil være her å spise middag, men da avtales det. Rett og slett fordi det er unødvendig at far planlegger middag, også skal de ikke ha. 
Jeg forteller det til ungene hvis jeg ikke er hjemme, eller hvis det ikke passer med besøk. Ja, noen ganger passer det ikke, akkurat som når jeg og far bodde sammen, og vi avtalte at en hadde ansvaret den dagen fordi den andre skulle noe.

Når jeg datet han som nå er kjæresten min, og jeg ikke syns ungene trengte å vite om han, så sa jeg at jeg skulle bort de gangene han var her.  Jeg har også snakket en del med ungene om at jeg velger å putte inn mye sosiale ting de ukene de ikke er her, fordi det gjør at jeg har mer tid til dem de ukene de er her. De har ca 0 problem med å forstå det…

Så det å ha en åpen dialog, og snakke om at også voksne gjør ting har løst det meste. De vet også godt at jeg flytter på ting de ukene de ikke er her hvis de har lyst/ behov for å være her, men det må avtales litt på forhånd.

Anonymkode: 851f7...fb9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nope de bare velger annerledes PG vil ha mest mulig tid med barna 

Anonymkode: 0d72f...1ab

Tror også TS har masse tid til barna. Vi har det selv om vi har planer av og til. 

Anonymkode: 2045c...ab1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis vi utelukker en ting da. Og barna til TS syns det går helt fint at det en sjelden gang innimellom ikke passer å komme innom fordi mamma er opptatt med noe den dagen og det passer ikke at di kommer hjem den dagen. Ellers helt greit å komme hjem I mammas uke. Syns du virkelig det er en feil løsning? Jeg tror mange av dere som svarer og syns dette er feil tar utgangspunkt i at barna ikke føler seg velkomne. Det er jo en sjangs. Men det er VELDIG mange barn som ikke hadde kjent på det men heller evt kjent på det den dagen di ikke fikk komme hjem at "det var kjipt jeg ikke kan hente den og den leka" eller "Domt jeg ville jo hjem å spille på playstasion som jeg har hos mamma" og det hadde nok vært det største problemet for det barnet. Noe som jeg tenker ikke er ett stort nok problem til å la være å lage en avtale om at "den og den dagen må du ringe først"  Vi må ikke gå utifra at barnet tar det så stort som mange av dere tror. Det bør jo heller TS vurdere og snakke med barna for å finne ut hva di tenker. 

De er ikke "innom mamma".

De er hjemom. Til eget rom, egne ting. Mulig også kjæledyr. Eller mat de vet hun har i skapet, som pappa har glemt. I stedet for å få beskjed om at de bare må sykle rett forbi. 

Jeg forstår hvorfor mange skilsmissebarn føler de blir sendt frem og tilbake som en pakke når jeg leser denne typen innlegg, og alle som omtaler det som "barnefri". 

Anonymkode: b1a68...db6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

TS her! Elsker barna overalt og synes det er hyggelig at de stadig er innom altså ☺️ Tenkte bare mer hvordan dere andre gjør det, om dere f eks har planlagt venninnemiddag (eller date (skal vel snart ut på markedet)) og ungene ramler inn døren. Vil jo ikke avvise egne barn og de er jo alltid velkomne. Likevel så er jo ikke timingen optimal om jeg står midt i forberedelser eller har besøk med en bedre middag og vin.. (Eller verre, om jeg i fremtiden har date hjemme). Må man gi opp helt et eget liv i barnefri uke? Hva blir rett her?

Neida. Men man sier til barna: hei, er dere her? Anne kommer snart innom for voksenmiddag, så dere kan være her en liten stund og så sees vi heller i morgen. 

• Liker 1
Skrevet

Hva med å sovet de er velkomne når som helst, men at DU sier i fra når du har planer.  Feks sender mld om at o dag er det venninnekveld og hvis de kommer innom må de regne med mye folk osv.

Anonymkode: 6cdce...a8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

De er hjemom. Til eget rom, egne ting. Mulig også kjæledyr. Eller mat de vet hun har i skapet, som pappa har glemt. I stedet for å få beskjed om at de bare må sykle rett forbi. 

Jeg forstår hvorfor mange skilsmissebarn føler de blir sendt frem og tilbake som en pakke når jeg leser denne typen innlegg, og alle som omtaler det som "barnefri". 

Syns du det er å sende barna frem å tilbake å si at 2 dager annennhver uke har mamma avtaler og barna må holde samvær med far? For jo det jo faktisk bare det det er snakk om. 1 - 2 dager ANNENHVER uke. Tror du virkelig de har så vondt av det? De får jo fly som di vil bare ikke akkurat den ene dagen?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Syns du det er å sende barna frem å tilbake å si at 2 dager annennhver uke har mamma avtaler og barna må holde samvær med far? For jo det jo faktisk bare det det er snakk om. 1 - 2 dager ANNENHVER uke. Tror du virkelig de har så vondt av det? De får jo fly som di vil bare ikke akkurat den ene dagen?

Barn må jo uansett lære som alle andre. At innimellom har foreldre også ting å gjøre der det er fint om barna er ett annet sted. På samme måte som barna sikkert liker å innimellom leke i fred uten foreldre. Ja di har rett på å føle seg velkommen i eget hjem. Men foreldre har også rett på å sette en grense for å bevare eget privatliv. En så sjelden gang som det lar seg gjøre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Alle sammen som syns dette er dårlig ovenfor barna. HUSK: At barna ikke føler seg velkommen lenger er EN ting som KAN skje. HVIS TS ikke snakker med barna og har en åpen dialog. Det er ikke sånn at alle barn automatisk føler seg uvedkommende i eget hjem fordi mamma har avtaler hvor det ikke passer en gang innimellom. Mange av dere tenker virkelig det verste og det er jo fint å tenke så mye på barna som dere gjør. Men husk at de fleste barn nok ikke har vondt av å ikke kunne komme hjem en kveld innimellom. Hvis TS bare forklarer det på en fin måte😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forstår det som en del KG bruker mener jeg skal sitte hjemme, savne og tvinne tommeltotter og vente på ungene som kanskje kommer innom, i barnefri uker. Tar til meg det. Men jeg tror det ikke er bra for verken de eller meg, så derfor ønsker jeg råd, hvordan kan barna få komme og gå som de vil, uten at de føler seg avvist eller må spørre om å komme hjem? Og samtidig f eks ha venninnekveld eller andre ting? Andre foreldre (både skilte og dere som er sammen med barnets mor/far): Gjør dere aldri noe sosialt som ikke egner seg for barn?

Eh jo. Vi er vel kanskje mer avslappet vi andre da.
Jeg har aldri sagt at du skal sitte og vente på dem, men det gjør du vel ikke i de ukene du har dem heller? Jeg opplever at uenigheten her går på at noen (du?) mener at når barna er hjemme så må de få 100% fokus. Mens vi andre har barn som er vant til at mor har venner og hobbier og gjør ting stadig vekk. Det er ikke noe dramatisk i det. Mamma jobber overtid, mamma er hos en venninne, mamma har venner på besøk, mamma jobber i hagen osv. Hvorfor lage drama av det?

Anonymkode: ec57e...59c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det er jo barnefri. Fri fra barna som at man ikke har dem. 

Anonymkode: c9b7d...143

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er jo barnefri. Fri fra barna som at man ikke har dem. 

Anonymkode: c9b7d...143

Virker jo som om flere av dere ser på skilsmisser og 50-50 som en fin ting, da man får fri fra egne barn annenhver uke. 

Jeg kunne hatt et slik forhold til egne barn.

Om det skulle blitt slutt mellom meg og mannen vil hjemmet uansett være barnas hjem, der de alltid er velkomne. Og jeg hadde krysset fingrene for at samarbeidet var slik at de kunne stikke innom, begge veier. 

• Liker 1
Skrevet

Eh jo. Vi er vel kanskje mer avslappet vi andre da.
Jeg har aldri sagt at du skal sitte og vente på dem, men det gjør du vel ikke i de ukene du har dem heller? Jeg opplever at uenigheten her går på at noen (du?) mener at når barna er hjemme så må de få 100% fokus. Mens vi andre har barn som er vant til at mor har venner og hobbier og gjør ting stadig vekk. Det er ikke noe dramatisk i det. Mamma jobber overtid, mamma er hos en venninne, mamma har venner på besøk, mamma jobber i hagen osv. Hvorfor lage drama av det?

Fordi det rent praktisk hadde vært best for alle parter om dette skjedde når barna er hos far

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samværsavtaler er vel til dels også til for å verne om foreldrenes rett til å ha samvær med barna sine. Selv om jeg er like glad i foreldrene mine, er jeg ikke i tvil om at jeg stort sett hadde dratt hjem til min mor som barn/ungdom hvis de hadde gått fra hverandre og jeg fritt skulle bestemme dette selv. Og det hadde sikkert vært veldig vondt for faren min, og sånn tror jeg det er for mange fedre spesielt. 

Anonymkode: 4fede...01b

• Liker 1
Skrevet

Hva med å planlegge sammen med barna?

vil dere komme på middag på torsdag?

på lørdag er jeg ikke hjemme.

på søndag har jeg besøk 

Anonymkode: 5c2c5...00a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Samværsavtaler er vel til dels også til for å verne om foreldrenes rett til å ha samvær med barna sine. Selv om jeg er like glad i foreldrene mine, er jeg ikke i tvil om at jeg stort sett hadde dratt hjem til min mor som barn/ungdom hvis de hadde gått fra hverandre og jeg fritt skulle bestemme dette selv. Og det hadde sikkert vært veldig vondt for faren min, og sånn tror jeg det er for mange fedre spesielt. 

Her snakker vi om at barnet som sykler fra trening kl 19, og må være hjemme hos far for leggetid senest 20, stopper innom mamma. I en 50-50 ordning. 

Ikke om at far har annenhver helg, og at barnet da stort sett er hos mor. 

Skrevet

Virker jo som om flere av dere ser på skilsmisser og 50-50 som en fin ting, da man får fri fra egne barn annenhver uke. 

Jeg kunne hatt et slik forhold til egne barn.

Om det skulle blitt slutt mellom meg og mannen vil hjemmet uansett være barnas hjem, der de alltid er velkomne. Og jeg hadde krysset fingrene for at samarbeidet var slik at de kunne stikke innom, begge veier. 

Så da er dem ikke så mye hos deg, hos far så har dem så mye kule ting som den nye rike stemoren har kjøpt til dem. Middag som dem selve kan velge fra Foodora er så mye bedre enn den mat du lager på budsjett... 

Vet ikke hva dere tenker på som i denne tråden promoterer "la barna selve velge hos hvem dem skal ha den daglige omsorgen ved delt omsorg". 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her snakker vi om at barnet som sykler fra trening kl 19, og må være hjemme hos far for leggetid senest 20, stopper innom mamma. I en 50-50 ordning. 

Ikke om at far har annenhver helg, og at barnet da stort sett er hos mor. 

Jo, men det man i all "verste" grad kan snakke om, er om barna da hele tiden stopper innom mamma etter skolen, etter trening osv. og kun er hos pappa til leggetid. Har pappa da egentlig særlig samvær på sine dager/uker? Nå sier jeg ikke at dette er tilfellet hos ts, men at det er grunner til at man har samværsavtaler med spesifikke avtaler for hvem barna skal være hos og når. 

Skrevet

Kom med noen konkrete situasjoner som er vanskelige da! For oss som ikke skjønner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...