AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #101 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Om du regner sammen hvor mange ganger barn får servert noe usunt som er utenfor foreldrenes kontroll så ser du fort at det er ikke bare foreldrenes ansvar, men samfunnets. Jeg kan ikke styre inntaket når jeg ikke er med. Og når barna blir større er det vel naturlig at foreldrene ikke er med på alt, men at man samkjører når de skal på ting som det er litt avstander til. McDonald’s en gang i mellom er ok, men McDonald’s fast etter kamp er en vane som er usunn uansett alder eller vekt. Og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor. Helt topp at de gjør hyggelige ting, men det virker som hygge/kos = drittmat eller godteri. I bursdager er det klart de kan slå på stortromma, poenget mitt med å ta med den anledningen var for å vise totalen. Er det ikke servert is på fotballtrening så er det noe annet. Det er lenge siden det har vært hverdag der det ikke har vært servert noe usunt på en arena barna er. Det andre barnet mitt er feks med i speideren, en gang i uka, der lager de kveldsmat på bål. Til nå har de blant annet laget smores, varmet boller fra butikken i stekepanne, med nugatti, og det er kun slik de serverer der. Jeg er ikke hysterisk, jeg ønsker en balanse i kostholdet der det er plass til både sunn og usunne ting. Men etter at jeg fikk skolebarn, og de er på flere arenaer uten foreldre blir jeg overrasket over hvor ofte og hvor mye barna blir tilbudt av usunt. For det bør ikke være normalen å spise usunt så godt som hver dag, uansett vekt eller alder. Anonymkode: 03c80...95a Så klart det er foreldrenes ansvar. Om man har så bestemte meninger om noe så MÅman følge opp barnet/ ungdommen sin selv. Min lille flis får dra på MC Donalds når de vinner kampen. Om du ikke vil at ditt barn skal være med på det, så må du kjøre selv, eller fikse en sjåfør som drar rett hjem. Dette er ditt ansvar å ordne. Det er ditt ansvar å oppdra barnet ditt til å si nei takk til usunn mat. At det koser seg like mye med frukt og grønnsaker. Det er bare ditt ansvar og ikke samfunnet sitt. Anonymkode: e63e5...448 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #102 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så glad jeg har barn som trener så mye at jeg sender kjeks, sjokolade mm overalt for å sørge for at de får i seg nok.. Datteren spiser flere sjokolader i uka, men ikke som lørdagsgodt, men som litt ekstra før trening siden maten 1- 2 timer før trening ikke er nok. Serverer til og med vafler til kveldsmat (riktignok med masse egg, cottage cheese, havgregryn og grovt mel mm) Alt handler om balanse. Er en og annen kjeks her og kake på en avslutning for mye så er det vel på tide å se på aktivitetsnivået og totalen. Har vært mye på tur med ungene og sjokolade og kjeks har så utrolig god effekt for å få de opp den siste bakken. Hadde aldri kommet oss opp på Gaustatoppen uten og det var unger i veldig god form. Det er heller ikke uten grunn av på samlinger med f.eks langrennslandslaget så går det kilovis med blant annet smågodt. Anders Aukland sparer ikke på sjokaden til frokost og han har holdt koken leeenge. Anonymkode: f48e9...bb1 Litt avsporing, men hvorfor gir du ikke mer av sunn og næringstett mat fremfor sjokolade flere ganger i uken? Anonymkode: 28c7e...bdf 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #103 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Litt avsporing, men hvorfor gir du ikke mer av sunn og næringstett mat fremfor sjokolade flere ganger i uken? Anonymkode: 28c7e...bdf Fordi de ikke klarer å proppe i seg mer av den sunne maten av gangen og fordi den næringstette maten trenger lang tid gjennom kroppen. I tillegg tåler de ikke nøtter og yoghurt kan ikke oppbevares i bagen lenge, som hadde vært greie mellommål. Anonymkode: f48e9...bb1
TomBombadil Skrevet 30. august 2024 #104 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fordi de ikke klarer å proppe i seg mer av den sunne maten av gangen og fordi den næringstette maten trenger lang tid gjennom kroppen. I tillegg tåler de ikke nøtter og yoghurt kan ikke oppbevares i bagen lenge, som hadde vært greie mellommål. Anonymkode: f48e9...bb1 Banan?!
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #105 Skrevet 30. august 2024 TomBombadil skrev (4 minutter siden): Banan?! Igjen, mye å proppe i seg og kan ikke bare ligge i tursekk/treningsbag. Anonymkode: f48e9...bb1
TomBombadil Skrevet 30. august 2024 #106 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Igjen, mye å proppe i seg og kan ikke bare ligge i tursekk/treningsbag. Anonymkode: f48e9...bb1 Banan er ikke «mye» å proppe i seg. En banan kan fint ligge i sekk/bag. Jeg har klart det i tyve år, da klarer du det. Sjokolade er helt meningsløst å gi. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #107 Skrevet 30. august 2024 TomBombadil skrev (9 minutter siden): Banan er ikke «mye» å proppe i seg. En banan kan fint ligge i sekk/bag. Jeg har klart det i tyve år, da klarer du det. Sjokolade er helt meningsløst å gi. Nå er ikke jeg ts, men hvis man har svært aktive barn som i tillegg kanskje er litt småspiste, så er det mye å proppe i seg en banan jo. Det tar mye plass i magen rett etter middag. Anonymkode: 88381...031 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #108 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå er ikke jeg ts, men hvis man har svært aktive barn som i tillegg kanskje er litt småspiste, så er det mye å proppe i seg en banan jo. Det tar mye plass i magen rett etter middag. Anonymkode: 88381...031 Sjokolade er da mer mektig å kvalmende enn en banan? Det er ikke bare hvordan man ser ut på utsiden som teller. Det er viktig å være sunn på innsiden også, ikke bare tynn på utsiden. Ikke skryt av at du gir barna dine godteri før og etter trening. Det er en forferdelig uvane. De blir jo avhengig av alt sukkeret også. Anonymkode: 31638...2cb 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #109 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sjokolade er da mer mektig å kvalmende enn en banan? Det er ikke bare hvordan man ser ut på utsiden som teller. Det er viktig å være sunn på innsiden også, ikke bare tynn på utsiden. Ikke skryt av at du gir barna dine godteri før og etter trening. Det er en forferdelig uvane. De blir jo avhengig av alt sukkeret også. Anonymkode: 31638...2cb Denne siste uken har datteren spist tilsammen 3 New Energy barer før/under totalt 8 økter 1- 3 timer hver, men spiste 0 lørdagsgodis. Hadde du gått to 3 timers turer med 20 kg + sekk hadde også du spist sjokolade… Sjokolade er ikke kosemat. Kaller ikke det å være avhengig av sukker eller være usunn på innsiden… Har også spist bananer - etter trening. Spist masse pasta også (før trening) og vafler (etter trening) De spiser ofte cookies også, dvs proteinrike cookies med havregryn og dadler… Alt handler om balanse, ja, jeg vet at de fleste har ikke så mange økter i uka, men de som har det kan trenge litt ekstra. Anonymkode: f48e9...bb1
TomBombadil Skrevet 30. august 2024 #110 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er ikke jeg ts, men hvis man har svært aktive barn som i tillegg kanskje er litt småspiste, så er det mye å proppe i seg en banan jo. Det tar mye plass i magen rett etter middag. Anonymkode: 88381...031 Hvorfor skal barnet ha en sjokolade dersom det fortsatt er mett etter middag?! AnonymBruker skrev (1 time siden): Denne siste uken har datteren spist tilsammen 3 New Energy barer før/under totalt 8 økter 1- 3 timer hver, men spiste 0 lørdagsgodis. Hadde du gått to 3 timers turer med 20 kg + sekk hadde også du spist sjokolade… Sjokolade er ikke kosemat. Kaller ikke det å være avhengig av sukker eller være usunn på innsiden… Har også spist bananer - etter trening. Spist masse pasta også (før trening) og vafler (etter trening) De spiser ofte cookies også, dvs proteinrike cookies med havregryn og dadler… Alt handler om balanse, ja, jeg vet at de fleste har ikke så mange økter i uka, men de som har det kan trenge litt ekstra. Anonymkode: f48e9...bb1 Trenger man litt ekstra er ikke New Energy løsningen. Du har bare falt for et eldgammelt PR-stunt. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #111 Skrevet 30. august 2024 TomBombadil skrev (2 timer siden): Hvorfor skal barnet ha en sjokolade dersom det fortsatt er mett etter middag?! Trenger man litt ekstra er ikke New Energy løsningen. Du har bare falt for et eldgammelt PR-stunt. Det blir New Energy for det er så mye nøtter i så mange barer, vanlig melkesjokolade blir kvalmende. New Energy for at den er lett å spise litt av og Europris selger 4 for 25 kr. Det er forskjell på mett i magen og ha nok energi. Det er også forskjell på alder, kjønn og evne til å fylle opp magen. Anonymkode: f48e9...bb1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #112 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det blir New Energy for det er så mye nøtter i så mange barer, vanlig melkesjokolade blir kvalmende. New Energy for at den er lett å spise litt av og Europris selger 4 for 25 kr. Det er forskjell på mett i magen og ha nok energi. Det er også forskjell på alder, kjønn og evne til å fylle opp magen. Anonymkode: f48e9...bb1 100% sukker 👍 Billigere å blande noen spiseskjeer sukker i litt kondensert melk. Anonymkode: 31638...2cb 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #113 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 100% sukker 👍 Billigere å blande noen spiseskjeer sukker i litt kondensert melk. Anonymkode: 31638...2cb Ja, poenget er å få i noe lett med sukker siden man ikke skal spise masse tett innpå trening. Noe som kan ligge i sekken/bagen når det trengs og som ikke gir hold/fyller opp for mye. Anonymkode: f48e9...bb1
TomBombadil Skrevet 30. august 2024 #114 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det blir New Energy for det er så mye nøtter i så mange barer, vanlig melkesjokolade blir kvalmende. New Energy for at den er lett å spise litt av og Europris selger 4 for 25 kr. Det er forskjell på mett i magen og ha nok energi. Det er også forskjell på alder, kjønn og evne til å fylle opp magen. Anonymkode: f48e9...bb1 Nei, det er ikke forskjell på mett i magen og nok energi. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, poenget er å få i noe lett med sukker siden man ikke skal spise masse tett innpå trening. Noe som kan ligge i sekken/bagen når det trengs og som ikke gir hold/fyller opp for mye. Anonymkode: f48e9...bb1 Hvorfor skal et barn fylle på med sukker rett før trening? Hvor er det du har fått kostholdsrådene dine fra?! 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #115 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, poenget er å få i noe lett med sukker siden man ikke skal spise masse tett innpå trening. Noe som kan ligge i sekken/bagen når det trengs og som ikke gir hold/fyller opp for mye. Anonymkode: f48e9...bb1 Men hvis hun er så småspist (og dermed i risiko for å få i seg for lite), hvorfor lar du henne holde på med så intensiv trening? Anonymkode: 28c7e...bdf
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #116 Skrevet 30. august 2024 TomBombadil skrev (1 time siden): Nei, det er ikke forskjell på mett i magen og nok energi. Hvorfor skal et barn fylle på med sukker rett før trening? Hvor er det du har fått kostholdsrådene dine fra?! Olympiatoppen https://olympiatoppen.no/en/fagomrader/idrettspsernaering/faktaark/fakta-om-mat-og-drikke-under-trening/ «Konkurranser i de fleste lagidretter og individuelle idretter varer ikke lengre enn 90 minutter, men væske er viktig uansett hvilken idrett det dreier seg om. Påfyll av karbohydrat er en fordel, rent prestasjonsmessig, dersom; aktiviteten varer en time eller lengre, ved kortere intervaller med høy intensitet og i de tilfeller der utøveren ikke har fulle karbohydratlagre ved start (for eksempel ved utilstrekkelig energiinntak, mangelfull restitusjon og lignende).» «I utholdenhetsidretter som varer i over 90 minutter, anbefales det å innta karbohydrat underveis. Inntak av karbohydrat vil utsette tretthetsfølelsen og føre til at intensiteten i større grad kan opprettholdes. Karbohydratinntaket bør være 30-60 gram per time, og det skal ha høy glykemisk indeks.» Anonymkode: f48e9...bb1
TomBombadil Skrevet 31. august 2024 #117 Skrevet 31. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Olympiatoppen Står ingenting om sjokolade her altså. Tror du må revurdere dette opplegget ditt… 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #118 Skrevet 31. august 2024 TomBombadil skrev (3 timer siden): Står ingenting om sjokolade her altså. Tror du må revurdere dette opplegget ditt… Nå var det noen få små sjokolader fordelt på 8 økter, hvorav to var veldig lange. Ideelt er proteinbar med karvohydrater for restitusjon, men de er så svindyre og mange inneholder nøtter, litt sjokolade er billig og enkel løsning i kampsammenheng eller langtur. Hadde tenåringene kun trent lette økter et par ganger på kvelden i uka så hadde de ikke fått noe. Anonymkode: f48e9...bb1
exictence Skrevet 31. august 2024 #119 Skrevet 31. august 2024 Du kan jo lage sunne gode kjeks som er supergode å ha med. jeg så nettopp en enkel oppskrift med bare gulrøtter og havre. En drueklase eller frukt er også godt. Er man på tur smaker det jo ekstra godt med å kunne sette seg ned og nyte. Synes det er fint å gi noe god, men sunn matpakke
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #120 Skrevet 31. august 2024 exictence skrev (12 minutter siden): Du kan jo lage sunne gode kjeks som er supergode å ha med. jeg så nettopp en enkel oppskrift med bare gulrøtter og havre. En drueklase eller frukt er også godt. Er man på tur smaker det jo ekstra godt med å kunne sette seg ned og nyte. Synes det er fint å gi noe god, men sunn matpakke Jeg lager kjeks av havregryn, dadler, proteinpulver ++, men det er som banan for mye volum rett før tøff trening/kamp. Til tur passer de bedre. Sjokolade, kjeks, vafler osv er ikke for nytelse, de er for å orke mengder. Anonymkode: f48e9...bb1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå