AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #21 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det har vært tur ukentlig siden sfo start 1. August, så 4. Tur i morgen, med beskjed om at det er en ukentlig hendelse. Jeg kan ikke drive og bake sunne kjeks hver uke, hva nå enn det er. Kjeks har generelt mye fett og sukker, og er sånn sett en versting. Barnet mitt er ikke overvektig, men kryper oppover på kurven, og fra helsestasjon blir jo dette problematisert. Det er to kjeks på skolen, kake på svømming, vafler hos besteforeldre, alle skal kose og det skal alltid være mat. For ikke å snakke om skjerm til lunsj på skolen, som helsestasjon advarer mot. 15-20 % av 3. Klassinger er overvektig, men det skal fikses alene av hjemmet. Anonymkode: 12252...a2a To kjeks på skolen er ikke problemet. Og det er forskjell på å lære barn det å kose seg med mat og det å spise fordi noe er godt og tilgjengelig. Det å lære barn å kose seg med mat er faktisk en viktig ting. Men også at man ikke MÅ spise bare fordi noe er godt eller tilgjengelig. Måtehold. Kake på svømming har jeg aldri vært borti, ei heller på fotball/håndball eller annen sport. Joda de selger i kiosk på cup og kamper, men det er foreldrene sitt ansvar og da si nei - eller lære barna måtehold. Vafler hos besteforeldre er en sak du må ta med besteforeldrene eller deg selv. Vi spiser ikke godsaker/vafler/kake/kjeks etc når vi besøker besteforeldre. På skoleavsluttninger her serveres det frukt - ikke kaker og boller. De får ikke ha med kake/muffins etc på skolen ved bursdager - det fikk vi når jeg var barn. Og ja - det skal og må fikses hjemme - for det er primært hjemme barna spiser, eller foreldrene som står for maten barna får - og mengden de får. Barn spiser i dag større porsjoner enn hva de har behov for - selv om de spiser sunt og variert etc. De har for mye inn VS ut. Anonymkode: 18c35...e32 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #22 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har vært tur ukentlig siden sfo start 1. August, så 4. Tur i morgen, med beskjed om at det er en ukentlig hendelse. Jeg kan ikke drive og bake sunne kjeks hver uke, hva nå enn det er. Kjeks har generelt mye fett og sukker, og er sånn sett en versting. Barnet mitt er ikke overvektig, men kryper oppover på kurven, og fra helsestasjon blir jo dette problematisert. Det er to kjeks på skolen, kake på svømming, vafler hos besteforeldre, alle skal kose og det skal alltid være mat. For ikke å snakke om skjerm til lunsj på skolen, som helsestasjon advarer mot. 15-20 % av 3. Klassinger er overvektig, men det skal fikses alene av hjemmet. Anonymkode: 12252...a2a Baker opp store parti, de holder seg fint i tørr boks. Uten mye fett og sukker. Havregryn, frø og tørket frukt gir mye smak. Bruker ofte banan som søtning. Kombinerer det med å bake knekkebrød, og granola. Da har man mange av de samme ingrediensene ute, og alt er tørrvarer som holder deg lenge. Selvfølgelig skal det fikses av hjemmet. Du styrer fortsatt bortimot 90% av hva barnet får i seg. Anonymkode: d56b6...80a 6
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #23 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det har vært tur ukentlig siden sfo start 1. August, så 4. Tur i morgen, med beskjed om at det er en ukentlig hendelse. Jeg kan ikke drive og bake sunne kjeks hver uke, hva nå enn det er. Kjeks har generelt mye fett og sukker, og er sånn sett en versting. Barnet mitt er ikke overvektig, men kryper oppover på kurven, og fra helsestasjon blir jo dette problematisert. Det er to kjeks på skolen, kake på svømming, vafler hos besteforeldre, alle skal kose og det skal alltid være mat. For ikke å snakke om skjerm til lunsj på skolen, som helsestasjon advarer mot. 15-20 % av 3. Klassinger er overvektig, men det skal fikses alene av hjemmet. Anonymkode: 12252...a2a Så klart det skal fikses av hjemmet. Hvem andre tenker du har ansvar for det? Du skriver at dere er bevisst på kostholdet, da er det jo rart at barnet ditt er på vei til å bli overvektig. Er dere så bevisst som du tror? Er dere mye stillesittende? Anonymkode: e63e5...448 7 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #24 Skrevet 28. august 2024 Jeg gir mine barn akkurat det jeg vil gi de. Om andre barn sliter med overvekt og slikt er ikke mitt problem. Hvorfor skal mine barn nektes kjeks på fredager fordi andre barn overspiser? Anonymkode: ad38a...282 4 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #25 Skrevet 28. august 2024 Mine er ungdommer nå, men på barneskolen hadde de lov å ha med kjeks og kakao på tur til vanlig ( ca en dag i uka, ikke alltid det ble det). Skidag eller badeturdag, og siste skoledag før jul og sommer kunne de ha med brus og litt snop ( 4 dager i året). Anonymkode: 856fd...21c 1
Silviana Skrevet 28. august 2024 #26 Skrevet 28. august 2024 Kjeks er proppfulle med kalorier, til og med fullkornstypene. Så jeg skjønner at du reagerer ts. Kanskje du heller kan sende med noe spennende frukt eller noe annet som barnet syns er stas? Tenker at en kjeks eller to går an innimellom, men hver uke er litt mye. 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #27 Skrevet 28. august 2024 mommyaka skrev (4 timer siden): Om vår får med Kjeks er det 2 stk og sunne Sunne kjeks? Haha, det må nesten utdypes. Anonymkode: 28b11...634 1
mommyaka Skrevet 28. august 2024 #28 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sunne kjeks? Haha, det må nesten utdypes. Anonymkode: 28b11...634 Med fiber elle hjemmelaget. Iallefall ikke cartoonis, sjokoringer etc
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #29 Skrevet 28. august 2024 Lag kjeks med kun havregryn og smør. Det blir godt. Anonymkode: a19a4...a0a
fru Alving Skrevet 28. august 2024 #30 Skrevet 28. august 2024 Kanskje du kan lage grove vafler kvelden før turdag og at dette blir ditt barns turmat som er litt ekstra stas. Det er jo det som er poenget at det skal være noe litt ekstra godt på tur. Får de med kakao også? Når jeg drar på tur så unner jeg meg gjerne en kvikklunsj eller en vaffel om det byr seg en mulighet. Jeg tenker at denne overvekten må dere forholde dere til hjemme og at barnet totalt sett har godt av å bli glad i tur og det å bevege seg. 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #31 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke to kjeks i matpakke som gir overvekt. Det er mangel på to kjeks i matpakke som gir et veldig anstrengt forhold til mat. Anonymkode: d56b6...80a Nettopp. Har jobbet på skole i 24 år, så jeg vet litt om dette. Barna som aldri får med seg noe godt i matpakka er de som bruker lommepengene sine på sjokoladeboller, smågodt og brus. Og de som ser på mukbang på tiktok Anonymkode: b69a8...496 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #32 Skrevet 28. august 2024 Jeg synes det er helt unødvendig oppfordring med kjeks i matpakken på turdag. Likevel så blir man faktisk ikke overvektig av et par små kjeks per uke. Så kanskje først ta tak i andre ting? Anonymkode: 28c7e...bdf 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #33 Skrevet 28. august 2024 Det er ikke kjeksen der som utgjør problemet. Poenget er at det skal være litt kos. Lag matmuffins da, grove vafler med havregryn, et eller annet så lunsjen blir slått sammen med "kos." Du kommer til å få mange problemsituasjoner fremover dersom du mener at samfunnet skal rette seg etter ditt barn. Hva gjør du når det blir hundre bursdager, kamper og cuper, div andre markeringer, en lærer som kjøper is en sommerdag, en forelder som serverer kake på en tirsdag osv? Skal du gå til kamp mot alt og alle? Eller skal du innse at kun du har ansvar for ditt barn, og dersom han ikke skal få lov til ting må grensen komme fra deg, ikke i form av at tilbudet forsvinner for røkla? Anonymkode: 6ed38...3eb
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #34 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kostholdet hjemme, først og fremst. Kombinert med mangel på hverdagsaktivitet. Det er to skiver i stedet for en. To ekstra pizzastykker en lørdag. Drikke med kalorier. Brødmat til lunsj i stedet for mer mettende mat. Familier som ikke drar ut i naturen en søndag. Ikke to kjeks i matpakka en gang innimellom. Anonymkode: d56b6...80a Men er det ikke snodig å skulle kutte i grovbrød og middager for å gi plass til fete og søte kjeks? La ungen legge seg sulten og trøste med at det blir kjeks på skolen i morgen? Jeg setter det på spissen, men jeg skjønner ikke hvorfor så mange mener at man skal kutte i hverdagsmat som man blir mett av, men beholde alle de usunne ekstragreiene når det er barn som er overvektige. Det er jo akkurat det motsatte av det som anbefales voksne: "Spis deg mett på ordentlig mat, og unngå søtsaker." Men ikke for barn, tydeligvis. Anonymkode: 987e7...1df 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #35 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg synes det er helt unødvendig oppfordring med kjeks i matpakken på turdag. Likevel så blir man faktisk ikke overvektig av et par små kjeks per uke. Så kanskje først ta tak i andre ting? Anonymkode: 28c7e...bdf Nja.. Både jeg og mannen har vokst opp med at på tur kan man ta med noe godt i sekken. Tror det bidrar til å gi riktig innstilling til usunn mat. Det er noe man fortjener når man er i aktivitet, fordi kroppen trenger det, og det smaker ekstra godt da. Ikke noe man spiser fordi man sitter foran en TV, har eksamen, eller kjeder seg på en buss. Anonymkode: d56b6...80a 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #36 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nja.. Både jeg og mannen har vokst opp med at på tur kan man ta med noe godt i sekken. Tror det bidrar til å gi riktig innstilling til usunn mat. Det er noe man fortjener når man er i aktivitet, fordi kroppen trenger det, og det smaker ekstra godt da. Ikke noe man spiser fordi man sitter foran en TV, har eksamen, eller kjeder seg på en buss. Anonymkode: d56b6...80a Og da kan jo foreldre lære barna sine det? Alt er ikke skolens oppgave Anonymkode: 28c7e...bdf 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #37 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men er det ikke snodig å skulle kutte i grovbrød og middager for å gi plass til fete og søte kjeks? La ungen legge seg sulten og trøste med at det blir kjeks på skolen i morgen? Jeg setter det på spissen, men jeg skjønner ikke hvorfor så mange mener at man skal kutte i hverdagsmat som man blir mett av, men beholde alle de usunne ekstragreiene når det er barn som er overvektige. Det er jo akkurat det motsatte av det som anbefales voksne: "Spis deg mett på ordentlig mat, og unngå søtsaker." Men ikke for barn, tydeligvis. Anonymkode: 987e7...1df To havrekjeks er ca 2-300 kalorier, tilsvarende en skive grovbrød med pålegg. På en turdag går det opp i opp med aktivitet. Og er ikke noe annet som må kuttes. Uten at det er matte noe barn noen gang skal lære. Problemet oppstår i det "kos" er snop foran en skjerm. Anonymkode: d56b6...80a 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #38 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og da kan jo foreldre lære barna sine det? Alt er ikke skolens oppgave Anonymkode: 28c7e...bdf Har du i det hele tatt lest innleggene mine i tråden - der jeg legger alt ansvar på foreldre. Anonymkode: d56b6...80a
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #39 Skrevet 28. august 2024 Ungene mine får med muffins, kake, kjeks, wraps, frukt, bær, vafler, pannekaker, varm mat. Akkurat det som passer meg den dagen og det er det jeg og ingen andre som bestemmer jeg lager fra bunn og mine muffins er mer sunn en hva som helst kjøpe brød noensinne er. Anonymkode: 6b6df...5bc
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #40 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har du i det hele tatt lest innleggene mine i tråden - der jeg legger alt ansvar på foreldre. Anonymkode: d56b6...80a Da trenger man ikke spise kjeks på tur på skolen for å lære assosiasjonen slit på tur belønnes med kjeks Anonymkode: 28c7e...bdf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå