AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #81 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (På 28.8.2024 den 15.16): Blir litt sprø, og lurer på om det bare er meg. Jeg har et barn som ligger og vipper mot overvekt. Vi lever sunt, spiser regelmessig, godteri i helgen, ikke søte drikker etc. Nå har han begynt på skolen og de har turdag hver uke. Læreren sender melding og minner oss på at det er lov med kjeks. Jeg får og høre om alt det gode de andre har med. Blir helt sprø av at de skal lære barna at de trenger mat for kos og kos til tur!! Er det veldig ugreit å ta det opp? Anonymkode: 12252...a2a Er jo bare å bake selv! Pluss; noen kjeksbiter i uka fører ikke til overvekt. Da må du se på det totale kostholdet og mengden hans Anonymkode: 9b249...b03 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #82 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du får kanskje kjøre barnet selv om det er så mye McDonalds til kvelds. Er det ikke litt koselig at de andre foreldrene tar med barnet ditt på noe kos etter treningen? Det at andre barn kjøper godteri og serverer kjeks hjemme får du nok ikke gjort allverdens med. Barn liker nå en gang godteri og mange har et avslappet forhold til det. Barnebursdag og is på trening er det vel ikke hver uke. Hvis dere spiser generelt sunt og hjemmelaget mat så tenker jeg barnet tåler fint en tur på McDonalds i uken og litt godterier. Anonymkode: 98cec...39c Om du regner sammen hvor mange ganger barn får servert noe usunt som er utenfor foreldrenes kontroll så ser du fort at det er ikke bare foreldrenes ansvar, men samfunnets. Jeg kan ikke styre inntaket når jeg ikke er med. Og når barna blir større er det vel naturlig at foreldrene ikke er med på alt, men at man samkjører når de skal på ting som det er litt avstander til. McDonald’s en gang i mellom er ok, men McDonald’s fast etter kamp er en vane som er usunn uansett alder eller vekt. Og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor. Helt topp at de gjør hyggelige ting, men det virker som hygge/kos = drittmat eller godteri. I bursdager er det klart de kan slå på stortromma, poenget mitt med å ta med den anledningen var for å vise totalen. Er det ikke servert is på fotballtrening så er det noe annet. Det er lenge siden det har vært hverdag der det ikke har vært servert noe usunt på en arena barna er. Det andre barnet mitt er feks med i speideren, en gang i uka, der lager de kveldsmat på bål. Til nå har de blant annet laget smores, varmet boller fra butikken i stekepanne, med nugatti, og det er kun slik de serverer der. Jeg er ikke hysterisk, jeg ønsker en balanse i kostholdet der det er plass til både sunn og usunne ting. Men etter at jeg fikk skolebarn, og de er på flere arenaer uten foreldre blir jeg overrasket over hvor ofte og hvor mye barna blir tilbudt av usunt. For det bør ikke være normalen å spise usunt så godt som hver dag, uansett vekt eller alder. Anonymkode: 03c80...95a 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #83 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skjønner fortvilelsen din ts. Vi har også et barn som grenser opp mot overvekt, hun følger sin egen kurve og har aldri vært en flis, men vi er litt obs så det ikke får utvikle seg. Vi spiser «normalt» hjemme, stort sett mat fra bunnen, vanlige porsjoner, ingen snacks eller kjeks mellom måltidene, enkelt fortalt så er vi bevisst på dette. Og når vi er hjemme og for oss selv er det ingen problem. Det er ikke kjeks på turdag som er problemet, problemet er at det er ikke den eneste anledningen der barna får noe usunt eller søtt. Problemet er at det er anledninger der barna får noe usunt flere ganger i uka, gjerne av andre enn foreldrene. I vårt tilfelle er det nesten alltid av andre enn oss, det er på sfo, fotballtrening, vennebesøk, besteforeldre osv. Og når det blir mange slike anledninger blir det et kalorioverskudd, uansett hvor sunn maten hjemme er. Et barn på 8-9 år som elsker søtsaker har gjerne ikke gode forutsetninger til å begrense seg når det er værsågod og forsyn deg, med mengder som utgjør frotsing. Man kan snakke om å begrense seg og øve, men det er mye ansvar for et barn som elsker godis og søtt. Om jeg tenker tilbake på den siste 1 1/2 uka for dattera mi, altså fra hun begynte på skolen igjen: Mandag: Sfo feiret oppstart av skoleåret med kroneis Tirsdag: Besøk hos en venninne, de hadde delt en pakke kjeks venninna hadde Onsdag: På tur til fritidsaktivitet hadde en av vennene gått innom butikken og kjøpt godteri og spandert Torsdag: Satt på med en annen familie til og fra fotballkamp, istedenfor å komme hjem og spise kveldsmat dro de innom McDonald’s Fredag: Etter skolen gikk hun til farmor, som hadde bakt kake. Regner med hun fikk spise så mye hun ville Lørdag: Barnebursdag for en i klassen. Kake, godteripose. Søndag: ingenting Mandag: ingenting Tirsdag: Satt på med en annen familie (ikke den samme som sist), kveldsmat på McDonald’s igjen Onsdag: Fotballtrening, treneren hadde med is til alle I helga som kommer skal vi i en familiebursdag, og vi skal gå på fjelltur med bestemor. Bestemor har lommene fulle med godis så ungene skal kose seg på tur, dette serverer hun mens vi går. Så er det selvsagt med sjokolade i mengder i sekken. For ordens skyld: ungene trenger ikke godis for verken å gå tur eller kose seg når bestemor ikke er med. Og slik fortsetter det gjerne. Hun er med på to fritidsaktiviteter der en er fotball, da er det trening en kveld og kamp en kveld i uka. Der er det mange som har tradisjon på å dra på McDonald’s etter kampen. Den andre aktiviteten kan hun gå til, da er de noen som går sammen, og da er det alltid en (den samme) som har med ganske mye penger og kjøper ganske mye godis. Har prøvd å sende med penger så hun kan kjøpe seg en liten ting hun og, men da ble det den tingen i tillegg til det andre. Den venninna hun er mest sammen med har det ganske fritt med tanke på snacks og godis, så er de der er det fri tilgang på alt fra ostepop til sjokolade. Besteforeldrene er et kapittel for seg selv, har prøvd å snakke med dem, men de må vist få skjemme bort barnebarna sine. Vi gjør så godt vi kan, vi ønsker ikke at barnet vårt skal bli overvektig. Vi ønsker ikke at hun skal få et anstrengt forhold til mat eller kropp. Men det er faktisk ikke bare vårt ansvar, det er et samfunnsansvar. Og det er noe feil når det er unntaket at et barn ikke har fått servert noe usunt/snacks/godis i løpet av en uke. Hva skal man gjøre? Å ta det opp med foreldrene nytter ikke. Å ta det opp med besteforeldre nytter ikke. Skal vi unngå å møte dem? Det er så mange anledninger der barna får godteri og snacks, det handler faktisk ikke om to kjeks eller den ene isen lenger. Anonymkode: 03c80...95a Akkurat slik har vi det og. Det er noe nytt hver eneste dag og sier vi nei blir vi møtt med at vi er hysterisk og ungen tåler den ene isen. Men det er ikke den ene isen, det er hver jævla dag. Det er når barna er små vi legger vanene og når det blir obligatorisk med kjeks bare fordi vi skal gå tur er det en dårlig vane. Jeg ser hva ungomskolebarn spiser i lunsjen, det er brus/energidrikke og en pose chips/en pakke kjeks eller en pakke boller. Folk må virkelig åpne øynene sine. Anonymkode: c2ca9...670 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #84 Skrevet 29. august 2024 Stor pike skrev (På 28.8.2024 den 15.22): Min hadde alltid med en pakke kjeks på tur. Og instruks om å dele. Men det var ikke hver uke da. Kanskje noen få ganger i året. Det er litt dumt å sende med en hel pakke for å dele. De andre har jo også med så hvorfor skal de få enda mer? Og plutselig er det noen som ikke tåler noe i deres kjeks, men glemmer å si det. Og hvis det skulle være en eller to som har glemt så kan fortsatt ett barn som har med to kjeks gi bort den ene. Send bare med litt som jo faktisk er det skolen mener. Anonymkode: c40a3...ccd 1 1
luxifine Skrevet 29. august 2024 #85 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei? Vi fikk ikke lov og ha med kjeks på skolen, fikk da ikke et anstrengt forhold til mat av det. det er en uting at barn lærer at ikke selve turen er kosen. Og gå på tur er kos. Ferdig. At man skal ha med kjeks for og gjøre det kos er dumt. Nei, det er ikke 2 kjeks i matpakke som gir overvekt, men ideen om at kos må inneholde usunn mat gir overvekt. Anonymkode: ac355...26e Jo mer forbudt noe er (var) desto mer eufori ble det knyttet opp mot den tingen. Å spise en sjokolade i smug utløser mer endringer enn den godteri skålen som ligger fremme hele tiden. Jeg er vokst opp med en supermann forelder og jeg vippet helt den andre veien. Hun hadde sunne snacks og lettmat så det tøft ut av ørene men jeg ble (og er) en karbojunkie og sukker er min favoritt-dop. Når du gjør noe "forbudt" gir du det egenskaper det ellers ikke ville hatt. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja. Vi hadde ikke noen regler på den skolen jeg jobbet på, og de har heller ikke noen regler for matpakka på mitt barns skole. Jeg har inntrykk av at de fleste foreldre tar det som en selvfølge at man ikke sender med helgekosen som lunsj. Det var i hvert fall et sjeldent syn å se kaker og kjeks (ikke at jeg tittet oppi alle matbokser da...). Min datter har en venninne med foreldre fra usa, og hun sier at venninnen får ha med seg kake og potetgull. Så kanskje er dette noe som har kommet til de senere år, med påvirkning fra amerikansk kultur/SoMe? Anonymkode: 9131f...b56 Omg amerikanere er hel ramme på snacks. I tillegg har de sukker i alt (hørte på en restaurant at de hadde sukkerlake på/i salaten 🙈). Helfabrikater som varmes i ovnen regnes som sunne og snacks er i overflod. Altså det jeg skrev over om å gjøre noe forbudt er en ting men amerikanerne åpner jo alle sluser! Det blir jo galt den andre vegen fordi de ikke er det spor bevisste på HVA de spiser. Vit hva du spiser. Begrens mengdene. Hold deg aktiv. Det tenker jeg er nøkkelen. (Ser følgelig bort fra alle intoleranser, sykdom og andre ting som påvirker helsen og vekta når jeg nå generalliserer). 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #86 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om du regner sammen hvor mange ganger barn får servert noe usunt som er utenfor foreldrenes kontroll så ser du fort at det er ikke bare foreldrenes ansvar, men samfunnets. Jeg kan ikke styre inntaket når jeg ikke er med. Og når barna blir større er det vel naturlig at foreldrene ikke er med på alt, men at man samkjører når de skal på ting som det er litt avstander til. McDonald’s en gang i mellom er ok, men McDonald’s fast etter kamp er en vane som er usunn uansett alder eller vekt. Og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor. Helt topp at de gjør hyggelige ting, men det virker som hygge/kos = drittmat eller godteri. I bursdager er det klart de kan slå på stortromma, poenget mitt med å ta med den anledningen var for å vise totalen. Er det ikke servert is på fotballtrening så er det noe annet. Det er lenge siden det har vært hverdag der det ikke har vært servert noe usunt på en arena barna er. Det andre barnet mitt er feks med i speideren, en gang i uka, der lager de kveldsmat på bål. Til nå har de blant annet laget smores, varmet boller fra butikken i stekepanne, med nugatti, og det er kun slik de serverer der. Jeg er ikke hysterisk, jeg ønsker en balanse i kostholdet der det er plass til både sunn og usunne ting. Men etter at jeg fikk skolebarn, og de er på flere arenaer uten foreldre blir jeg overrasket over hvor ofte og hvor mye barna blir tilbudt av usunt. For det bør ikke være normalen å spise usunt så godt som hver dag, uansett vekt eller alder. Anonymkode: 03c80...95a Tror ikke McDonald’s fast etter kamp er normalen de fleste steder, heller ikke at det serveres noe på vanlige treninger. Har to barn, kun opplevd at det har vært McDonald’s siste kamp av sesongen f.eks, gjerne pizza på avslutningen. Ingenting serveres på trening. Er dette så utbredt i dine barns fritidsaktiviteter ville jeg tatt det opp med flere foreldre og fått en endring på det. Anonymkode: dc31f...e5e 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #87 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tror ikke McDonald’s fast etter kamp er normalen de fleste steder, heller ikke at det serveres noe på vanlige treninger. Har to barn, kun opplevd at det har vært McDonald’s siste kamp av sesongen f.eks, gjerne pizza på avslutningen. Ingenting serveres på trening. Er dette så utbredt i dine barns fritidsaktiviteter ville jeg tatt det opp med flere foreldre og fått en endring på det. Anonymkode: dc31f...e5e Første sesongen var det slik her også, sosialt samvær med god mat. Men denne og forrige sesong har det blitt en greie med McDonald’s. Det har vært tatt opp, men når trener og lagleder er iniativtakerne til dette er det en vane som er vanskelig å vende. Dette er på kamper der det er litt kjørevei, så da kjører de forbi nærmeste tettsted hvor det er McDonald’s. Og slik er det med de fleste kampene. Så kan man jo kjøre selv og droppe å være med, men når resten av laget skal dit blir det jo nesten som en straff for barnet. Dessverre er ikke dette unikt for dette laget. Anonymkode: 03c80...95a
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #88 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Første sesongen var det slik her også, sosialt samvær med god mat. Men denne og forrige sesong har det blitt en greie med McDonald’s. Det har vært tatt opp, men når trener og lagleder er iniativtakerne til dette er det en vane som er vanskelig å vende. Dette er på kamper der det er litt kjørevei, så da kjører de forbi nærmeste tettsted hvor det er McDonald’s. Og slik er det med de fleste kampene. Så kan man jo kjøre selv og droppe å være med, men når resten av laget skal dit blir det jo nesten som en straff for barnet. Dessverre er ikke dette unikt for dette laget. Anonymkode: 03c80...95a Skulle stå: Første sesongen var det slik her også, sosialt samvær med god mat etter sesongen var ferdig. Anonymkode: 03c80...95a
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #89 Skrevet 29. august 2024 Jeg er temmelig sikker på at læreren ikke mener at du skal sende med en hel pakke med kjeks. 2 kjeks i matboksen holder i massevis, det er faktisk med på å skape turglede og det er ikke disse to kjeksene som gjør at barnet ditt er overvektig, det er det du pakker i hen resten av uka som avgjør det🙄 Anonymkode: 21dd0...45b 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #90 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Skulle stå: Første sesongen var det slik her også, sosialt samvær med god mat etter sesongen var ferdig. Anonymkode: 03c80...95a Men er det kun dere som reagerer på dette? Hvis ingen andre bryr seg så ser jeg det blir vanskelig. Hvis mange mener det samme så ta det opp eller som du sier kjør barnet selv. Kanskje du kan ta initiativ til en sunnere markering etter disse kampene. Anonymkode: 98cec...39c
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #91 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg skjønner fortvilelsen din ts. Vi har også et barn som grenser opp mot overvekt, hun følger sin egen kurve og har aldri vært en flis, men vi er litt obs så det ikke får utvikle seg. Vi spiser «normalt» hjemme, stort sett mat fra bunnen, vanlige porsjoner, ingen snacks eller kjeks mellom måltidene, enkelt fortalt så er vi bevisst på dette. Og når vi er hjemme og for oss selv er det ingen problem. Det er ikke kjeks på turdag som er problemet, problemet er at det er ikke den eneste anledningen der barna får noe usunt eller søtt. Problemet er at det er anledninger der barna får noe usunt flere ganger i uka, gjerne av andre enn foreldrene. I vårt tilfelle er det nesten alltid av andre enn oss, det er på sfo, fotballtrening, vennebesøk, besteforeldre osv. Og når det blir mange slike anledninger blir det et kalorioverskudd, uansett hvor sunn maten hjemme er. Et barn på 8-9 år som elsker søtsaker har gjerne ikke gode forutsetninger til å begrense seg når det er værsågod og forsyn deg, med mengder som utgjør frotsing. Man kan snakke om å begrense seg og øve, men det er mye ansvar for et barn som elsker godis og søtt. Om jeg tenker tilbake på den siste 1 1/2 uka for dattera mi, altså fra hun begynte på skolen igjen: Mandag: Sfo feiret oppstart av skoleåret med kroneis Tirsdag: Besøk hos en venninne, de hadde delt en pakke kjeks venninna hadde Onsdag: På tur til fritidsaktivitet hadde en av vennene gått innom butikken og kjøpt godteri og spandert Torsdag: Satt på med en annen familie til og fra fotballkamp, istedenfor å komme hjem og spise kveldsmat dro de innom McDonald’s Fredag: Etter skolen gikk hun til farmor, som hadde bakt kake. Regner med hun fikk spise så mye hun ville Lørdag: Barnebursdag for en i klassen. Kake, godteripose. Søndag: ingenting Mandag: ingenting Tirsdag: Satt på med en annen familie (ikke den samme som sist), kveldsmat på McDonald’s igjen Onsdag: Fotballtrening, treneren hadde med is til alle I helga som kommer skal vi i en familiebursdag, og vi skal gå på fjelltur med bestemor. Bestemor har lommene fulle med godis så ungene skal kose seg på tur, dette serverer hun mens vi går. Så er det selvsagt med sjokolade i mengder i sekken. For ordens skyld: ungene trenger ikke godis for verken å gå tur eller kose seg når bestemor ikke er med. Og slik fortsetter det gjerne. Hun er med på to fritidsaktiviteter der en er fotball, da er det trening en kveld og kamp en kveld i uka. Der er det mange som har tradisjon på å dra på McDonald’s etter kampen. Den andre aktiviteten kan hun gå til, da er de noen som går sammen, og da er det alltid en (den samme) som har med ganske mye penger og kjøper ganske mye godis. Har prøvd å sende med penger så hun kan kjøpe seg en liten ting hun og, men da ble det den tingen i tillegg til det andre. Den venninna hun er mest sammen med har det ganske fritt med tanke på snacks og godis, så er de der er det fri tilgang på alt fra ostepop til sjokolade. Besteforeldrene er et kapittel for seg selv, har prøvd å snakke med dem, men de må vist få skjemme bort barnebarna sine. Vi gjør så godt vi kan, vi ønsker ikke at barnet vårt skal bli overvektig. Vi ønsker ikke at hun skal få et anstrengt forhold til mat eller kropp. Men det er faktisk ikke bare vårt ansvar, det er et samfunnsansvar. Og det er noe feil når det er unntaket at et barn ikke har fått servert noe usunt/snacks/godis i løpet av en uke. Hva skal man gjøre? Å ta det opp med foreldrene nytter ikke. Å ta det opp med besteforeldre nytter ikke. Skal vi unngå å møte dem? Det er så mange anledninger der barna får godteri og snacks, det handler faktisk ikke om to kjeks eller den ene isen lenger. Anonymkode: 03c80...95a Fy søren, her var det mye ansvarsfraskiving. Besteforedrene MÅ ingenting, du sier NEI og JEG BESTEMMER. Ferdig snakka. Og så må ungen ta ansvar selv for å si nei. Det er mange sånne situasjoner for mitt barn også, men 7-åringen her klarer faktisk å si at nei jeg får ikke spise det i dag. En som også ELSKER søtt. Ta ansvar selv. Anonymkode: 88381...031 2
Rosa Dartle Skrevet 29. august 2024 #92 Skrevet 29. august 2024 Skjønner ikke hva kjeks har på skolen å gjøre. Her har de masse uteskole. Sender med frukt. Ville ikke giddet å ta det opp eller skape noe støy, men fortsatt å sende med noe annet godt som en frukt de liker ekstra godt, bær eller noe sånt. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #93 Skrevet 29. august 2024 On 8/28/2024 at 3:16 PM, AnonymBruker said: Blir litt sprø, og lurer på om det bare er meg. Jeg har et barn som ligger og vipper mot overvekt. Vi lever sunt, spiser regelmessig, godteri i helgen, ikke søte drikker etc. Nå har han begynt på skolen og de har turdag hver uke. Læreren sender melding og minner oss på at det er lov med kjeks. Jeg får og høre om alt det gode de andre har med. Blir helt sprø av at de skal lære barna at de trenger mat for kos og kos til tur!! Er det veldig ugreit å ta det opp? Anonymkode: 12252...a2a Ja. Det er ugreit. Du kan jo bare la være å sende med kjeks? Send noe annet barnet liker godt i stedet? Frukt? Yoghurt med granola, hjemmelagde tørka frukstenger, grove havrevafler med kardemomme og kanel. Dette er et ikke-problem. Anonymkode: ef691...f0d 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #94 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Fy søren, her var det mye ansvarsfraskiving. Besteforedrene MÅ ingenting, du sier NEI og JEG BESTEMMER. Ferdig snakka. Og så må ungen ta ansvar selv for å si nei. Det er mange sånne situasjoner for mitt barn også, men 7-åringen her klarer faktisk å si at nei jeg får ikke spise det i dag. En som også ELSKER søtt. Ta ansvar selv. Anonymkode: 88381...031 Så bra, da har du et lydig barn. Du er sikkert kjempegod på oppdragelse. Jeg kan snakke med mine om slik jeg og, men når de kommer til farmor etter skolen og hun står der med nybakte boller eller kake takker de ikke nei. Heller ikke når bestemor spør om de vil ha smågodt på butikken. Eller når hele laget drar på McDonald’s og spiser, da vil hun ha hun også. Oppi det hele ønsker jeg virkelig at barnet mitt ikke skal få et anstrengt forhold til mat, for mange regler og restriksjoner tror jeg kan trigge noe negativt. Jeg ønsker heller ikke at hun skal føle skam over å ville ha mer, ville ha noe eller å spise det samme som de andre. Det er selvsagt vårt foreldre sitt ansvar, noe vi virkelig kjenner på. Men noen uker blir det mange situasjoner som er utenfor vår kontroll. Vi kan ikke begynne å følge henne på alt. Jeg mener at det er ikke vi som skal gi barna våre en haug med restriksjoner og regler, men at anledningene der barna får noe usunt må reduseres. Det er ikke sunne vaner å ha med seg verken om du bikker til overvekt eller undervekt. Overvekt og fedme er et såpass stort og stigende problem i samfunnet at man må begynne å se litt større på det. Det er matkulturen vår som har endret seg. Det er vokst frem en kosekultur der vi skal kose oss så ofte vi kan, og kos = snacks, usunn mat og godteri. Anonymkode: 03c80...95a 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #95 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så bra, da har du et lydig barn. Du er sikkert kjempegod på oppdragelse. Jeg kan snakke med mine om slik jeg og, men når de kommer til farmor etter skolen og hun står der med nybakte boller eller kake takker de ikke nei. Heller ikke når bestemor spør om de vil ha smågodt på butikken. Eller når hele laget drar på McDonald’s og spiser, da vil hun ha hun også. Oppi det hele ønsker jeg virkelig at barnet mitt ikke skal få et anstrengt forhold til mat, for mange regler og restriksjoner tror jeg kan trigge noe negativt. Jeg ønsker heller ikke at hun skal føle skam over å ville ha mer, ville ha noe eller å spise det samme som de andre. Det er selvsagt vårt foreldre sitt ansvar, noe vi virkelig kjenner på. Men noen uker blir det mange situasjoner som er utenfor vår kontroll. Vi kan ikke begynne å følge henne på alt. Jeg mener at det er ikke vi som skal gi barna våre en haug med restriksjoner og regler, men at anledningene der barna får noe usunt må reduseres. Det er ikke sunne vaner å ha med seg verken om du bikker til overvekt eller undervekt. Overvekt og fedme er et såpass stort og stigende problem i samfunnet at man må begynne å se litt større på det. Det er matkulturen vår som har endret seg. Det er vokst frem en kosekultur der vi skal kose oss så ofte vi kan, og kos = snacks, usunn mat og godteri. Anonymkode: 03c80...95a Jeg kan være enig. Vi har her hatt barn som alltid har vært slanke så vi har ikke følt så mye på sånne ting selv om vi her hjemme ikke nødvendigvis lever så sunt (eller usunt) vi er midt på treet. Spiser ordentlig middag og har ikke søtt pålegg. Men vi har helt klart forbedringspotensiale. Besteforeldrene kan dere vel snakke med? Jeg synes at det å servere hjemmebakst er en ting, gi penger til godteri det kan de godt droppe. Du får nok ikke styrt hva andre familier gjør, at barnets venner kjøper seg noe for egne penger, vel sånn er livet. Om kun få år kan dette dreie seg om alkohol og røyk, vi må nesten lære barna å ta egne valg og å ta vare på seg selv. Anonymkode: 98cec...39c
Jajakvinne12 Skrevet 30. august 2024 #96 Skrevet 30. august 2024 mommyaka skrev (På 28.8.2024 den 15.23): Om vår får med Kjeks er det 2 stk og sunne Hva slags kjeks er det da? Aldri sett eller hørt om en sunn kjeks. Med mindre den er hjemmelaga.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #97 Skrevet 30. august 2024 Herregud å kjipe foreldrene er blitt. Unner ikke barna noen ting. Anonymkode: 399b0...7b4 2
TomBombadil Skrevet 30. august 2024 #98 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (På 28.8.2024 den 15.16): Blir litt sprø, og lurer på om det bare er meg. Jeg har et barn som ligger og vipper mot overvekt. Vi lever sunt, spiser regelmessig, godteri i helgen, ikke søte drikker etc. Nå har han begynt på skolen og de har turdag hver uke. Læreren sender melding og minner oss på at det er lov med kjeks. Jeg får og høre om alt det gode de andre har med. Blir helt sprø av at de skal lære barna at de trenger mat for kos og kos til tur!! Er det veldig ugreit å ta det opp? Anonymkode: 12252...a2a Du tenker at en kjeks eller to på en turdag er det som vipper ungen din mot overvekt? Skjerp deg. Denne jobben gjøres hjemme. 2
TomBombadil Skrevet 30. august 2024 #99 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (På 28.8.2024 den 15.30): Det er en skikkelig uting med kjeks hver uke! Hadde tatt det opp med lærer. Hvis det er tur en skjelden gang i blant er det uproblematisk. Ikke rart nordmenn er så overvektige. Det er jo summen av all den forbanna kosen. Anonymkode: 61be6...069 Nei, det er ikke kjeksen på tur som er problemet. Det er overspising av mat, godteri og brus i hjemmet som er problemet.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #100 Skrevet 30. august 2024 Så glad jeg har barn som trener så mye at jeg sender kjeks, sjokolade mm overalt for å sørge for at de får i seg nok.. Datteren spiser flere sjokolader i uka, men ikke som lørdagsgodt, men som litt ekstra før trening siden maten 1- 2 timer før trening ikke er nok. Serverer til og med vafler til kveldsmat (riktignok med masse egg, cottage cheese, havgregryn og grovt mel mm) Alt handler om balanse. Er en og annen kjeks her og kake på en avslutning for mye så er det vel på tide å se på aktivitetsnivået og totalen. Har vært mye på tur med ungene og sjokolade og kjeks har så utrolig god effekt for å få de opp den siste bakken. Hadde aldri kommet oss opp på Gaustatoppen uten og det var unger i veldig god form. Det er heller ikke uten grunn av på samlinger med f.eks langrennslandslaget så går det kilovis med blant annet smågodt. Anders Aukland sparer ikke på sjokaden til frokost og han har holdt koken leeenge. Anonymkode: f48e9...bb1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå