Gå til innhold

Kjeks på skolen

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Blir litt sprø, og lurer på om det bare er meg. Jeg har et barn som ligger og vipper mot overvekt. Vi lever sunt, spiser regelmessig, godteri i helgen, ikke søte drikker etc. 

Nå har han begynt på skolen og de har turdag hver uke. Læreren sender melding og minner oss på at det er lov med kjeks. Jeg får og høre om alt det gode de andre har med. Blir helt sprø av at de skal lære barna at de trenger mat for kos og kos til tur!! Er det veldig ugreit å ta det opp? 

Anonymkode: 12252...a2a

Noen kjeks på tur gir ikke barn i aktivitet noe overvekt! De spiser på tur og forbenningen er nok god da på små!

Kan umulig være hver eneste uke?

Her er det noen få ganger i året og det er helt ok med kjeks!

Trist å være den uten. Hadde det vært veldig ofte så er det jo ikke så bra!

Anonymkode: a9ea5...86d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her får vi bare beskjed om sunn matpakke og drikke til turdag. Noen få ganger står det at det er lov å ha med kakao. Hender jeg legger oppi noen Ritz kjeks eller Tuc kjeks. 

Anonymkode: b18cf...ef8

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Blir litt sprø, og lurer på om det bare er meg. Jeg har et barn som ligger og vipper mot overvekt. Vi lever sunt, spiser regelmessig, godteri i helgen, ikke søte drikker etc. 

Nå har han begynt på skolen og de har turdag hver uke. Læreren sender melding og minner oss på at det er lov med kjeks. Jeg får og høre om alt det gode de andre har med. Blir helt sprø av at de skal lære barna at de trenger mat for kos og kos til tur!! Er det veldig ugreit å ta det opp? 

Ser virkelig ikke problemet. Er vokst opp med brødskiver, kjeks og Kvikk Lunsj på tur, min omgangskrets likedan. Sukkerhysteriet har tatt helt av.

Lege Skavlan har et poeng; https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/zGXxq9/fastlege-joergen-skavlan-tar-et-oppgjoer-med-nordmenns-fokus-paa-mat-og-helse-dette-er-ernaeringshysteri

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg gir mine barn akkurat det jeg vil gi de. Om andre barn sliter med overvekt og slikt er ikke mitt problem. Hvorfor skal mine barn nektes kjeks på fredager fordi andre barn overspiser? 

Anonymkode: ad38a...282

Amen! Gjør det samme.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå er det vel ikke den kjeksen på den turen en gang i uka som har gjort at barnet ditt vipper mot overvekt, så det du burde ta fatt er å undersøke om det kostholdet dere har hjemme er så sunt som du selv mener.

Anonymkode: 1d753...77b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er det som gir overvekt, da?

Jeg ser ofte argumentet med at det ikke er X, Y, Z som gir overvekt, men når det blir både X, Y og Z i tillegg til et sunt kosthold blir det for mye og gir overvekt. 

Anonymkode: 987e7...1df

Det er selvsagt totalsummen, men jeg hadde nå heller begrenset det til ett kakestykke, hvis de får kake på svømming (det er vel ikke normalt at man får kake på svømming hver gang?), og snakket med besteforeldrene om at de kan droppe å ha spiselig kos, men heller tilbringe tid sammen, enn å nekte barnet å ha med et par kjeks én gang i uka, når hele klassen får ha med kjeks...

Anonymkode: 25a32...1f2

• Liker 3
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kan ikke drive og bake sunne kjeks hver uke, hva nå enn det er. Kjeks har generelt mye fett og sukker, og er sånn sett en versting. 

Det finnes en rekke kjeks man kan fryse/som man oppbevares tett og tørt lenge, så du bare trenger å bake en gang i måneden... 

Eller send med 2 stk Sætre Mariekjeks. En sånn pakke kjeks vil da holde til 24 turer. Det er 37.5 kcal for to kjeks, som burde være mindre enn det barnet forbrenner ekstra ved å være på tur uansett. 

Eller så kan du be besteforeldrene om å bake kjeks sammen med barnet ditt, til turformål, i stedet for å ha vafler :)

Anonymkode: 25a32...1f2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Altså! En Oreo eller Maryland cookie innholder typ 55 kcal, så å spise ett par sånne på turdag en gang i uka er da virkelig ikke ett problem!!!!!

Anonymkode: c048c...ef4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Men er det noe sunt barnet er veldig glad i? Mine barn elsker bær, og hadde blitt veldig glade hvis de hadde fått med seg det, da hadde de ikke brydd seg om de andre barna fikk kjeks.

Anonymkode: 6083e...8dd

Skrevet

Viktig å lære små barn å forbinde tur med kjeks og kos. Man kan få et veldig anstrengt forhold til mat om man ikke får kose/trøstemat ved slike aktiviteter. Kose/trøstemat er viktig for framtiden. Små barn tar dette med inn i voksenlivet. Kose/trøstemat er viktig for kostholdet i framtiden. Det er jo kjeksen som er kosen ikke selve turen 😃

Anonymkode: 31638...2cb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ut fra overskriften trodde jeg det gjaldt skolemat ala Usa ,der mødre gjerne sender med både potetgull og usunne kjeks hver dag. Men en eller to sunne kjeks skader vel ikke på en turdag. Da er jo barnet i aktivitet og forbrenner mer kalorier.

Det er vel ikke de to kjeksene som gjør han overvektig akkurat. Se på totalpakken angående mat og aktivitet.

Anonymkode: 1a2d6...722

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva er det som gir overvekt, da?

Jeg ser ofte argumentet med at det ikke er X, Y, Z som gir overvekt, men når det blir både X, Y og Z i tillegg til et sunt kosthold blir det for mye og gir overvekt. 

Anonymkode: 987e7...1df

I så fall skulle vel langt flere barn vært overvektig, for de fleste får jo som du sier både x, y og z. Man må som forelder vurdere totalen og se på mengder og noen ganger alternativer. Overvekt tror jeg som oftest kommer av mengder og unødvendig hyppighet. F.eks barnet som tar 3-4 kakestykker på avslutning, i stedet for 1-2. Mine kan spørre etter mer, både av dessert, kaker i kiosken på kamp etc, men da sier jeg det holder. Er de i bursdag en lørdag blir det ikke lørdagsgodt i tillegg. Protein og fett metter og gir mer stabilt blodsukker, så måltidene er viktig. 

Mine barn deltar på både avslutninger, fritidsaktiviteter, bursdager og turdager, men de er normalvektige begge to, det samme ser jeg de aller fleste vennene er. 

Det sagt så er jeg helt enig i at det er mye sukker ute og går og at det blir både her og der. Så man må være bevisst. 

Anonymkode: dc31f...e5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I så fall skulle vel langt flere barn vært overvektig, for de fleste får jo som du sier både x, y og z. Man må som forelder vurdere totalen og se på mengder og noen ganger alternativer. Overvekt tror jeg som oftest kommer av mengder og unødvendig hyppighet. F.eks barnet som tar 3-4 kakestykker på avslutning, i stedet for 1-2. Mine kan spørre etter mer, både av dessert, kaker i kiosken på kamp etc, men da sier jeg det holder. Er de i bursdag en lørdag blir det ikke lørdagsgodt i tillegg. Protein og fett metter og gir mer stabilt blodsukker, så måltidene er viktig. 

Mine barn deltar på både avslutninger, fritidsaktiviteter, bursdager og turdager, men de er normalvektige begge to, det samme ser jeg de aller fleste vennene er. 

Det sagt så er jeg helt enig i at det er mye sukker ute og går og at det blir både her og der. Så man må være bevisst. 

Mange som er overvektige. Overvektige har blitt den nye normalen. Kanskje mange ikke eser ut som barn, da de er veldig aktive, men de tar det igjen som voksne. 

Lær barn hvilken mat som er bra for kroppen og hjernen. Lær barn hvordan en normal porsjon skal se ut. Det er så unødvendig å lære små barn at trøstespising/kosespising er sunt. Det blir bare mer av det når de blir voksne, som leder til overvekt og avhengighet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mange som er overvektige. Overvektige har blitt den nye normalen. Kanskje mange ikke eser ut som barn, da de er veldig aktive, men de tar det igjen som voksne. 

Lær barn hvilken mat som er bra for kroppen og hjernen. Lær barn hvordan en normal porsjon skal se ut. Det er så unødvendig å lære små barn at trøstespising/kosespising er sunt. Det blir bare mer av det når de blir voksne, som leder til overvekt og avhengighet.

Poenget var at de barna som er normalvektige også spiser kjeks på tur, kake på avslutning, vafler hos bestemor osv osv, det er totalen med hva man spiser ellers som teller, hva man lærer barna, samt mengden som har mye og si. Er det to kjeks på tur eller en hel pakke? Er det kake og gele i bursdag pluss lørdagsgodt hjemme og godteri på kino dagen etter? Er det 4 kakestykker på sommeravslutning, eller er det 1? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er lærer på 1.trinn og hos oss er det også lov med «et par kjeks» i matpakka på turdagen. Folk sender gjerne med et par Bixit-kjeks, eller noe fullkornskjeks. Alle har ikke kjeks hver uke, og for mange er det minst like populært med f.eks. oppskåret vannmelon, jordbær o.l. En av grunnene til at vi har valgt å formidle til foreldrene at «det er lov med et par kjeks på tur» er for å signalisere at vi IKKE ønsker det til vanlig.

Anonymkode: c72b3...181

Hei alle sammen. Husk at skolen ikke har anledning til å lage egne lover, verken når det gjelder mat eller sykling til skolen ;)  Skolen kan komme med sine anbefalinger men både ernæring og for eksempel travsport til skolen, har ikke skolen mandat for å lage en LOV. Sorry litt off tonic, men skolen har nok å jobbe med om dagen om de ikke skal finne opp egne lover i tillegg. Mange skoler tillater seg dette, og mange foreldre tror det er ok. 

Anonymkode: cb2bb...8f0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjeks er jo ikke bare usunne og fulle av sukker. Kjøp fullkornskjeks eller lag noe selv. 

Anonymkode: 4e5f3...251

Skrevet

Jeg liker å ha noen av disse kjeksene i fryseren. Ja, de inneholder både fett og sukker (fra tørket frukt, banan, honning), men de er likevel sunnere enn mange kjøpe-kjeks, de er raske å lage, og holder seg godt i fryseren. Det holder lenge med en i matpakken, og størrelsen justerer man jo selv. 

Havrekjeks

• 1 banan
  • 3 ss smeltet smør
  • 2-3 ss honning
  • 2 ss melk
  • 100g havregryn (store)
  • 50g mel
  • 100 – 150 g tørket frukt/nøtter 
  • 50g gresskarfrø
  • 25g solsikkefrø
  • 1 ss chiafrø
  • 1/2 ts kanel
  • 1/2 ts bakepulver
  • 1/4 ts salt

Mos banan, smør, honning og melk med mikser.

Bland det tørre, ha i det våte, rør godt. La stå 10 min, så chiafrøene kan svelle. Sett runde kaker på steke-brett, stek i ca 15 min (avhengig av størrelsen), ved 180 °C, til de er tørre og myke.

Anonymkode: 030cf...138

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hos oss var det slik at ungene hadde med brus, kjeks, sjokolade, kaker til vanlig. De måtte nedlegge forbud mot det ene etter det andre, men det er grenser for hvor detaljerte skolen kan forsøke styre, og mange ga blaffen. Så det var  kjeksforbud fra før, saftforbud, kakeforbud osv. Dafikk vi info før turdager "det er lov med kjeks (ikke kake, godteri) på denne turen denne dagen. Det er lov med varm saft i morgen NB! Ikke brus. Osv. Meningen var nok ikke at barna nødvendigvis skulle ha med seg kjeks, men at de ikke skulle det alle andre dager. 

Anonymkode: 5efc0...35c

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

To havrekjeks er ca 2-300 kalorier, tilsvarende en skive grovbrød med pålegg. På en turdag går det opp i opp med aktivitet. Og er ikke noe annet som må kuttes.

Uten at det er matte noe barn noen gang skal lære. 

Problemet oppstår i det "kos" er snop foran en skjerm. 

Anonymkode: d56b6...80a

En brødskive med pålegg er ca 150kcal, ikke 2-300. Og dette kommer i tillegg til maten, ikke i stedet for. Klart det bidrar til overvekt. 

Anonymkode: 5a63b...38d

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ok. Skolen skriver «kjeks». Da er det helt lov å pakke ned 1-2 kjeks. Man pakker ikke ned en pakke til ett barn. Du står fritt til å pakke ned helkorn eller mummikjeks - pakk det du vil. Du kan også bare helt udramatisk la være. Å lære barn at det ikke får noe bare fordi «alle andre» får er ekstremt viktig.

Og når vi først er inne på å lære barn ting: å lære dem at mat er belønning er selvsagt og allment kjent etisk helt feil (og derunder inngår også ukulturen med lørdagsgodteri, som jeg da antar du ikke praktiserer?), men å lære barn at noe mat er «fy» eller har andre moralske heftelser ved seg er også utenfor ønskelig adferd. 

Anonymkode: 99b43...f07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...