AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #61 Skrevet 29. august 2024 Enig i det mange sier her - det er ikke disse turdagene som er problemet. Og hva betyr det egentlig at barnet ditt «grenser til overvekt»? Kanskje du er for opptatt av vekt og utseende og ikke av sunne vaner? Jeg tror ikke på «demonisering» av mat. Mat skal ikke være belønning eller straff, men noe man koser seg med og som skal gi den næringen og energien man har behov for. Vi spiser søte ting midt i uka også om det passer seg sånn, men ikke mye og etter skikkelig mat først. Barna skal ikke spise seg mette på søtsaker. Men jeg tenker at man får et usunt forhold til det søte om man bare får det til spesielle anledninger og det settes på en pidestall. Og det er holdninger man tar med seg inn i voksenlivet også Anonymkode: f118c...b83
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #62 Skrevet 29. august 2024 Jeg skjønner fortvilelsen din ts. Vi har også et barn som grenser opp mot overvekt, hun følger sin egen kurve og har aldri vært en flis, men vi er litt obs så det ikke får utvikle seg. Vi spiser «normalt» hjemme, stort sett mat fra bunnen, vanlige porsjoner, ingen snacks eller kjeks mellom måltidene, enkelt fortalt så er vi bevisst på dette. Og når vi er hjemme og for oss selv er det ingen problem. Det er ikke kjeks på turdag som er problemet, problemet er at det er ikke den eneste anledningen der barna får noe usunt eller søtt. Problemet er at det er anledninger der barna får noe usunt flere ganger i uka, gjerne av andre enn foreldrene. I vårt tilfelle er det nesten alltid av andre enn oss, det er på sfo, fotballtrening, vennebesøk, besteforeldre osv. Og når det blir mange slike anledninger blir det et kalorioverskudd, uansett hvor sunn maten hjemme er. Et barn på 8-9 år som elsker søtsaker har gjerne ikke gode forutsetninger til å begrense seg når det er værsågod og forsyn deg, med mengder som utgjør frotsing. Man kan snakke om å begrense seg og øve, men det er mye ansvar for et barn som elsker godis og søtt. Om jeg tenker tilbake på den siste 1 1/2 uka for dattera mi, altså fra hun begynte på skolen igjen: Mandag: Sfo feiret oppstart av skoleåret med kroneis Tirsdag: Besøk hos en venninne, de hadde delt en pakke kjeks venninna hadde Onsdag: På tur til fritidsaktivitet hadde en av vennene gått innom butikken og kjøpt godteri og spandert Torsdag: Satt på med en annen familie til og fra fotballkamp, istedenfor å komme hjem og spise kveldsmat dro de innom McDonald’s Fredag: Etter skolen gikk hun til farmor, som hadde bakt kake. Regner med hun fikk spise så mye hun ville Lørdag: Barnebursdag for en i klassen. Kake, godteripose. Søndag: ingenting Mandag: ingenting Tirsdag: Satt på med en annen familie (ikke den samme som sist), kveldsmat på McDonald’s igjen Onsdag: Fotballtrening, treneren hadde med is til alle I helga som kommer skal vi i en familiebursdag, og vi skal gå på fjelltur med bestemor. Bestemor har lommene fulle med godis så ungene skal kose seg på tur, dette serverer hun mens vi går. Så er det selvsagt med sjokolade i mengder i sekken. For ordens skyld: ungene trenger ikke godis for verken å gå tur eller kose seg når bestemor ikke er med. Og slik fortsetter det gjerne. Hun er med på to fritidsaktiviteter der en er fotball, da er det trening en kveld og kamp en kveld i uka. Der er det mange som har tradisjon på å dra på McDonald’s etter kampen. Den andre aktiviteten kan hun gå til, da er de noen som går sammen, og da er det alltid en (den samme) som har med ganske mye penger og kjøper ganske mye godis. Har prøvd å sende med penger så hun kan kjøpe seg en liten ting hun og, men da ble det den tingen i tillegg til det andre. Den venninna hun er mest sammen med har det ganske fritt med tanke på snacks og godis, så er de der er det fri tilgang på alt fra ostepop til sjokolade. Besteforeldrene er et kapittel for seg selv, har prøvd å snakke med dem, men de må vist få skjemme bort barnebarna sine. Vi gjør så godt vi kan, vi ønsker ikke at barnet vårt skal bli overvektig. Vi ønsker ikke at hun skal få et anstrengt forhold til mat eller kropp. Men det er faktisk ikke bare vårt ansvar, det er et samfunnsansvar. Og det er noe feil når det er unntaket at et barn ikke har fått servert noe usunt/snacks/godis i løpet av en uke. Hva skal man gjøre? Å ta det opp med foreldrene nytter ikke. Å ta det opp med besteforeldre nytter ikke. Skal vi unngå å møte dem? Det er så mange anledninger der barna får godteri og snacks, det handler faktisk ikke om to kjeks eller den ene isen lenger. Anonymkode: 03c80...95a 1 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #63 Skrevet 29. august 2024 Jeg hadde gitt beskjed, for dette er normalen overalt. Summen av alle disse "sjeldne" enkelthendelsen gjør at det er snakk om manger ganger i uken. Kjempe bra om du tar det opp og jeg tror nok det er flere som irriterer seg over det👏👏 Anonymkode: b6f75...67f 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #64 Skrevet 29. august 2024 Jeg synes det er ugreit å lære de at de må ha noe søtt hver uke på tur. De må kunne føle glede av å komme seg ut i friskluft uten å bli lokket med godter fra ung alder. De spiser vel ikke godter i gymtimene? Ikke fare for overvekt her i hjemmet, men jeg er ikke begeistret for alt det søte de putter i ungene på sfo og i barnehage. Ikke drikker de vann heller etterpå. Dårlig for tannhelsa. Skolen kan ikke styre hva foreldre sender med, og er det foreldre som synes det er greit at barna får nugatti og kjeks til hverdags og har null hull så ser jeg så klart ikke problemer med det. Det må være fritt valg. Å oppmuntre til å sende med søtsaker, synes jeg er dårlig. Jeg ville ha tatt det opp. På skidager og annet som er et par ganger årlig så blir det jo noe annet, og lørdagsgodt og bursdager er det fri flyt og det er okey, men ukentlig i skoletida er for mye og du er neppe den eneste som tenker det. Anonymkode: 9131f...b56 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #65 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg skjønner fortvilelsen din ts. Vi har også et barn som grenser opp mot overvekt, hun følger sin egen kurve og har aldri vært en flis, men vi er litt obs så det ikke får utvikle seg. Vi spiser «normalt» hjemme, stort sett mat fra bunnen, vanlige porsjoner, ingen snacks eller kjeks mellom måltidene, enkelt fortalt så er vi bevisst på dette. Og når vi er hjemme og for oss selv er det ingen problem. Det er ikke kjeks på turdag som er problemet, problemet er at det er ikke den eneste anledningen der barna får noe usunt eller søtt. Problemet er at det er anledninger der barna får noe usunt flere ganger i uka, gjerne av andre enn foreldrene. I vårt tilfelle er det nesten alltid av andre enn oss, det er på sfo, fotballtrening, vennebesøk, besteforeldre osv. Og når det blir mange slike anledninger blir det et kalorioverskudd, uansett hvor sunn maten hjemme er. Et barn på 8-9 år som elsker søtsaker har gjerne ikke gode forutsetninger til å begrense seg når det er værsågod og forsyn deg, med mengder som utgjør frotsing. Man kan snakke om å begrense seg og øve, men det er mye ansvar for et barn som elsker godis og søtt. Om jeg tenker tilbake på den siste 1 1/2 uka for dattera mi, altså fra hun begynte på skolen igjen: Mandag: Sfo feiret oppstart av skoleåret med kroneis Tirsdag: Besøk hos en venninne, de hadde delt en pakke kjeks venninna hadde Onsdag: På tur til fritidsaktivitet hadde en av vennene gått innom butikken og kjøpt godteri og spandert Torsdag: Satt på med en annen familie til og fra fotballkamp, istedenfor å komme hjem og spise kveldsmat dro de innom McDonald’s Fredag: Etter skolen gikk hun til farmor, som hadde bakt kake. Regner med hun fikk spise så mye hun ville Lørdag: Barnebursdag for en i klassen. Kake, godteripose. Søndag: ingenting Mandag: ingenting Tirsdag: Satt på med en annen familie (ikke den samme som sist), kveldsmat på McDonald’s igjen Onsdag: Fotballtrening, treneren hadde med is til alle I helga som kommer skal vi i en familiebursdag, og vi skal gå på fjelltur med bestemor. Bestemor har lommene fulle med godis så ungene skal kose seg på tur, dette serverer hun mens vi går. Så er det selvsagt med sjokolade i mengder i sekken. For ordens skyld: ungene trenger ikke godis for verken å gå tur eller kose seg når bestemor ikke er med. Og slik fortsetter det gjerne. Hun er med på to fritidsaktiviteter der en er fotball, da er det trening en kveld og kamp en kveld i uka. Der er det mange som har tradisjon på å dra på McDonald’s etter kampen. Den andre aktiviteten kan hun gå til, da er de noen som går sammen, og da er det alltid en (den samme) som har med ganske mye penger og kjøper ganske mye godis. Har prøvd å sende med penger så hun kan kjøpe seg en liten ting hun og, men da ble det den tingen i tillegg til det andre. Den venninna hun er mest sammen med har det ganske fritt med tanke på snacks og godis, så er de der er det fri tilgang på alt fra ostepop til sjokolade. Besteforeldrene er et kapittel for seg selv, har prøvd å snakke med dem, men de må vist få skjemme bort barnebarna sine. Vi gjør så godt vi kan, vi ønsker ikke at barnet vårt skal bli overvektig. Vi ønsker ikke at hun skal få et anstrengt forhold til mat eller kropp. Men det er faktisk ikke bare vårt ansvar, det er et samfunnsansvar. Og det er noe feil når det er unntaket at et barn ikke har fått servert noe usunt/snacks/godis i løpet av en uke. Hva skal man gjøre? Å ta det opp med foreldrene nytter ikke. Å ta det opp med besteforeldre nytter ikke. Skal vi unngå å møte dem? Det er så mange anledninger der barna får godteri og snacks, det handler faktisk ikke om to kjeks eller den ene isen lenger. Anonymkode: 03c80...95a Støtter denne. Hver enkelt is gjør ingenting. Problemet er at alle trenerne og besteforeldrene tror at is er spesielt og vil glede barna. Min er blitt lei av kroneis og pinneis etter i sommer, for det blir bare så alt for mye til sammen, og sukker er ikke spesielt lenger. Man har også alle turneringene der barna lever på godis fra kiosken, så jeg synes de kan klare seg uten på trening. Anonymkode: 9131f...b56 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #66 Skrevet 29. august 2024 Bari skrev (15 timer siden): Ser virkelig ikke problemet. Er vokst opp med brødskiver, kjeks og Kvikk Lunsj på tur, min omgangskrets likedan. Sukkerhysteriet har tatt helt av. Lege Skavlan har et poeng; https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/zGXxq9/fastlege-joergen-skavlan-tar-et-oppgjoer-med-nordmenns-fokus-paa-mat-og-helse-dette-er-ernaeringshysteri Betalingsmur men jeg personlig synes det skal være forskjell på bursdag og skoletid, og det synes nok de fleste leger og tannleger også. Samt helsediektoratets kostholdsråd. Hva er poenget med godteposer og kake i bursdager hvis man spiser kjeks til hverdags i skoletida? Anonymkode: 9131f...b56 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #67 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er ikke to kjeks i matpakke som gir overvekt. Det er mangel på to kjeks i matpakke som gir et veldig anstrengt forhold til mat. Anonymkode: d56b6...80a Nei? Vi fikk ikke lov og ha med kjeks på skolen, fikk da ikke et anstrengt forhold til mat av det. det er en uting at barn lærer at ikke selve turen er kosen. Og gå på tur er kos. Ferdig. At man skal ha med kjeks for og gjøre det kos er dumt. Nei, det er ikke 2 kjeks i matpakke som gir overvekt, men ideen om at kos må inneholde usunn mat gir overvekt. Anonymkode: ac355...26e 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #68 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei? Vi fikk ikke lov og ha med kjeks på skolen, fikk da ikke et anstrengt forhold til mat av det. det er en uting at barn lærer at ikke selve turen er kosen. Og gå på tur er kos. Ferdig. At man skal ha med kjeks for og gjøre det kos er dumt. Nei, det er ikke 2 kjeks i matpakke som gir overvekt, men ideen om at kos må inneholde usunn mat gir overvekt. Anonymkode: ac355...26e Ja. Vi hadde ikke noen regler på den skolen jeg jobbet på, og de har heller ikke noen regler for matpakka på mitt barns skole. Jeg har inntrykk av at de fleste foreldre tar det som en selvfølge at man ikke sender med helgekosen som lunsj. Det var i hvert fall et sjeldent syn å se kaker og kjeks (ikke at jeg tittet oppi alle matbokser da...). Min datter har en venninne med foreldre fra usa, og hun sier at venninnen får ha med seg kake og potetgull. Så kanskje er dette noe som har kommet til de senere år, med påvirkning fra amerikansk kultur/SoMe? Anonymkode: 9131f...b56 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #69 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner fortvilelsen din ts. Vi har også et barn som grenser opp mot overvekt, hun følger sin egen kurve og har aldri vært en flis, men vi er litt obs så det ikke får utvikle seg. Vi spiser «normalt» hjemme, stort sett mat fra bunnen, vanlige porsjoner, ingen snacks eller kjeks mellom måltidene, enkelt fortalt så er vi bevisst på dette. Og når vi er hjemme og for oss selv er det ingen problem. Det er ikke kjeks på turdag som er problemet, problemet er at det er ikke den eneste anledningen der barna får noe usunt eller søtt. Problemet er at det er anledninger der barna får noe usunt flere ganger i uka, gjerne av andre enn foreldrene. I vårt tilfelle er det nesten alltid av andre enn oss, det er på sfo, fotballtrening, vennebesøk, besteforeldre osv. Og når det blir mange slike anledninger blir det et kalorioverskudd, uansett hvor sunn maten hjemme er. Et barn på 8-9 år som elsker søtsaker har gjerne ikke gode forutsetninger til å begrense seg når det er værsågod og forsyn deg, med mengder som utgjør frotsing. Man kan snakke om å begrense seg og øve, men det er mye ansvar for et barn som elsker godis og søtt. Om jeg tenker tilbake på den siste 1 1/2 uka for dattera mi, altså fra hun begynte på skolen igjen: Mandag: Sfo feiret oppstart av skoleåret med kroneis Tirsdag: Besøk hos en venninne, de hadde delt en pakke kjeks venninna hadde Onsdag: På tur til fritidsaktivitet hadde en av vennene gått innom butikken og kjøpt godteri og spandert Torsdag: Satt på med en annen familie til og fra fotballkamp, istedenfor å komme hjem og spise kveldsmat dro de innom McDonald’s Fredag: Etter skolen gikk hun til farmor, som hadde bakt kake. Regner med hun fikk spise så mye hun ville Lørdag: Barnebursdag for en i klassen. Kake, godteripose. Søndag: ingenting Mandag: ingenting Tirsdag: Satt på med en annen familie (ikke den samme som sist), kveldsmat på McDonald’s igjen Onsdag: Fotballtrening, treneren hadde med is til alle I helga som kommer skal vi i en familiebursdag, og vi skal gå på fjelltur med bestemor. Bestemor har lommene fulle med godis så ungene skal kose seg på tur, dette serverer hun mens vi går. Så er det selvsagt med sjokolade i mengder i sekken. For ordens skyld: ungene trenger ikke godis for verken å gå tur eller kose seg når bestemor ikke er med. Og slik fortsetter det gjerne. Hun er med på to fritidsaktiviteter der en er fotball, da er det trening en kveld og kamp en kveld i uka. Der er det mange som har tradisjon på å dra på McDonald’s etter kampen. Den andre aktiviteten kan hun gå til, da er de noen som går sammen, og da er det alltid en (den samme) som har med ganske mye penger og kjøper ganske mye godis. Har prøvd å sende med penger så hun kan kjøpe seg en liten ting hun og, men da ble det den tingen i tillegg til det andre. Den venninna hun er mest sammen med har det ganske fritt med tanke på snacks og godis, så er de der er det fri tilgang på alt fra ostepop til sjokolade. Besteforeldrene er et kapittel for seg selv, har prøvd å snakke med dem, men de må vist få skjemme bort barnebarna sine. Vi gjør så godt vi kan, vi ønsker ikke at barnet vårt skal bli overvektig. Vi ønsker ikke at hun skal få et anstrengt forhold til mat eller kropp. Men det er faktisk ikke bare vårt ansvar, det er et samfunnsansvar. Og det er noe feil når det er unntaket at et barn ikke har fått servert noe usunt/snacks/godis i løpet av en uke. Hva skal man gjøre? Å ta det opp med foreldrene nytter ikke. Å ta det opp med besteforeldre nytter ikke. Skal vi unngå å møte dem? Det er så mange anledninger der barna får godteri og snacks, det handler faktisk ikke om to kjeks eller den ene isen lenger. Anonymkode: 03c80...95a Du får kanskje kjøre barnet selv om det er så mye McDonalds til kvelds. Er det ikke litt koselig at de andre foreldrene tar med barnet ditt på noe kos etter treningen? Det at andre barn kjøper godteri og serverer kjeks hjemme får du nok ikke gjort allverdens med. Barn liker nå en gang godteri og mange har et avslappet forhold til det. Barnebursdag og is på trening er det vel ikke hver uke. Hvis dere spiser generelt sunt og hjemmelaget mat så tenker jeg barnet tåler fint en tur på McDonalds i uken og litt godterier. Anonymkode: 98cec...39c 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #70 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Betalingsmur men jeg personlig synes det skal være forskjell på bursdag og skoletid, og det synes nok de fleste leger og tannleger også. Samt helsediektoratets kostholdsråd. Hva er poenget med godteposer og kake i bursdager hvis man spiser kjeks til hverdags i skoletida? Anonymkode: 9131f...b56 Okey, jeg ser at man kan se videoen uten abonnement. Har sett et par minutter. Dette er standup og jeg tenker at man skal ta det han sier her med en klype salt siden han setter ting på spissen for å få fram et poeng - de fleste tenker nok at det ikke er greit å "røyke gjennom 4 svangerskap selv om det gikk bra før" Det går mye på helsekost, myter og påstått glutensensitivitet og overdrevne matpakker. Sier han i det hele tatt noe om at det er galt av skolene å ikke oppfordre til å spise kjeks til hverdags? Anonymkode: 9131f...b56
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #71 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Okey, jeg ser at man kan se videoen uten abonnement. Har sett et par minutter. Dette er standup og jeg tenker at man skal ta det han sier her med en klype salt siden han setter ting på spissen for å få fram et poeng - de fleste tenker nok at det ikke er greit å "røyke gjennom 4 svangerskap selv om det gikk bra før" Det går mye på helsekost, myter og påstått glutensensitivitet og overdrevne matpakker. Sier han i det hele tatt noe om at det er galt av skolene å ikke oppfordre til å spise kjeks til hverdags? Anonymkode: 9131f...b56 Det er nok veldig mange som ikke "tåler" gluten fordi de har insett at de holder seg slankere ved å kutte hvetemel. Mye jåleri når det gjelder matallergier og selvsagt mange som reelt er allergiske. Men mange mødre bør gå litt i seg selv når de overfører egne hangups og matfobier til barna (les døterene) sine. Anonymkode: 98cec...39c 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #72 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du får kanskje kjøre barnet selv om det er så mye McDonalds til kvelds. Er det ikke litt koselig at de andre foreldrene tar med barnet ditt på noe kos etter treningen? Det at andre barn kjøper godteri og serverer kjeks hjemme får du nok ikke gjort allverdens med. Barn liker nå en gang godteri og mange har et avslappet forhold til det. Barnebursdag og is på trening er det vel ikke hver uke. Hvis dere spiser generelt sunt og hjemmelaget mat så tenker jeg barnet tåler fint en tur på McDonalds i uken og litt godterier. Anonymkode: 98cec...39c Det er virkelig ikke koselig på McDonalds etter trening. Det er latskap og en helt forferdelig vane å tilegne små barn. Maten der er det bevist at man blir avhengig og deprimert av. Anonymkode: 31638...2cb 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #73 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er nok veldig mange som ikke "tåler" gluten fordi de har insett at de holder seg slankere ved å kutte hvetemel. Mye jåleri når det gjelder matallergier og selvsagt mange som reelt er allergiske. Men mange mødre bør gå litt i seg selv når de overfører egne hangups og matfobier til barna (les døterene) sine. Anonymkode: 98cec...39c Mye hvetemel og sukker i glutenbakst. De har bare fjernet gluten. Det er absolutt ikke noe for de som vil slanke seg. Å kutte bakevarer helt (keto) blir man slankere av. Anonymkode: 31638...2cb
Bari Skrevet 29. august 2024 #74 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Betalingsmur men jeg personlig synes det skal være forskjell på bursdag og skoletid, og det synes nok de fleste leger og tannleger også. Samt helsediektoratets kostholdsråd. Hva er poenget med godteposer og kake i bursdager hvis man spiser kjeks til hverdags i skoletida? Anonymkode: 9131f...b56 Jeg er vokst opp med at besteforeldrene mine spiste dessert, skuffkake, safarikjeks eller twist hver eneste dag etter middag (de gikk bort i 2014 så dette var ikke i gamle dager) samt at mine foreldre spiser dessert nesten hver dag (oftest is eller kaffebrød) og alle er normalvektige og friske. Franske foreldre gir barna kjeks/muffins hver dag før middag og spiser som italienere ofte hvitt brød med Nutella til frokost. De lever like lenge eller lengre enn nordmenn.. Derfor synes jeg det blir for dumt at noen hyler over at barn spiser kjeks. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #75 Skrevet 29. august 2024 Bari skrev (3 minutter siden): Jeg er vokst opp med at besteforeldrene mine spiste dessert, skuffkake, safarikjeks eller twist hver eneste dag etter middag (de gikk bort i 2014 så dette var ikke i gamle dager) samt at mine foreldre spiser dessert nesten hver dag (oftest is eller kaffebrød) og alle er normalvektige og friske. Franske foreldre gir barna kjeks/muffins hver dag før middag og spiser som italienere ofte hvitt brød med Nutella til frokost. De lever like lenge eller lengre enn nordmenn.. Derfor synes jeg det blir for dumt at noen hyler over at barn spiser kjeks. Okey, er ikke vant med det. Pleide å få twist hos besteforeldrene, men den posen lå en stund og gikk ut på dato. De franske og italienske barna spiser kanskje ikke en halvkilo lørdagsgodt i tillegg? Er det vanlig med is på fotballtrening i disse landene? De spiser kanskje litt mere grønnsaker enn vi gjør her? Anonymkode: 9131f...b56
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #76 Skrevet 29. august 2024 Jeg blir sprø av alle som sier at en kjeks ikke velter lasset. Barn nå til dags har alt for mange anledninger til å få i seg sukker og usunne ting. Det handler aldri om den ene kjeksen eller den ene isen. Foreldre som sier nei til den ene isen er bevisste foreldre som ser det totale inntaket, og nei de er ikke hysterisk! skolen vår og sa det var greit med kjeks og sjokolade på turdag en dag i uken, helt til jeg minnet de på Helsedirektoratetet sine retningslinjer. Skolen bør være fri for sukker, og hvertfall ikke oppfordre til å gi det ukentlig. Her må du gi beskjed, for det er garantert mange som tenker det samme. Det har jeg fått tilbakemeldinger på når jeg har gitt beskjed. Helsedirektoratet skriver: “De aller fleste barn i Norge får i seg for mye sukker. Dette er et problem vi må ta alvorlig. Hovedutfordringen er det høye inntaket av saft og andre søte drikker, godteri, søte kjeks og bakervarer.” I dagens samfunn får barna tilbud om sukker fra mange steder. Barna får tilbud på besøk, på butikken, hos besteforeldre og ved feiringer hjemme. Dette kan føre til at det totale inntaket blir for stort. Vi håper på at skolen kan være et fristed for sukker. Dette er I tråd med Nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider I skolen: «Skolehelsetjenesten har et ansvar for å medvirke til å øke barn og ungdoms kunnskaper om hvordan mestre sitt eget liv og ta selvstendige valg i forhold til egen helse og levevaner. Skolehelsetjenesten kan gjennom sitt helsefremmende arbeid bidra til sunnere kosthold og bedre kunnskap om mat og helse blant elevene.» Anonymkode: c2ca9...670 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #77 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er virkelig ikke koselig på McDonalds etter trening. Det er latskap og en helt forferdelig vane å tilegne små barn. Maten der er det bevist at man blir avhengig og deprimert av. Anonymkode: 31638...2cb Ja ser for meg at det ikke hadde vært så populært for andre kunder at en kom innom McDonalds etter trening i stallen hvor en ikke akkurat lukter så godt. Anonymkode: 1a2d6...722
Bari Skrevet 29. august 2024 #78 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Okey, er ikke vant med det. Pleide å få twist hos besteforeldrene, men den posen lå en stund og gikk ut på dato. De franske og italienske barna spiser kanskje ikke en halvkilo lørdagsgodt i tillegg? Er det vanlig med is på fotballtrening i disse landene? De spiser kanskje litt mere grønnsaker enn vi gjør her? Anonymkode: 9131f...b56 Italienske barn har en helt suveren skolelunch med mye sunn mat, der har norske skoler mye å lære. De spiser også endel is (gelato og endel sorbetbasert is) og masse pasta og pizza. Jeg tenker at norske foreldre har et ansvar for å ikke kjøpe en halvkilo smågodt til de minste barna på Lørdagene. Det er bedre å gi litt hver dag slik at man ikke kaster i seg en stor pose til gullrekka og blir kvalm.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #79 Skrevet 29. august 2024 Bari skrev (11 minutter siden): Jeg er vokst opp med at besteforeldrene mine spiste dessert, skuffkake, safarikjeks eller twist hver eneste dag etter middag (de gikk bort i 2014 så dette var ikke i gamle dager) samt at mine foreldre spiser dessert nesten hver dag (oftest is eller kaffebrød) og alle er normalvektige og friske. Franske foreldre gir barna kjeks/muffins hver dag før middag og spiser som italienere ofte hvitt brød med Nutella til frokost. De lever like lenge eller lengre enn nordmenn.. Derfor synes jeg det blir for dumt at noen hyler over at barn spiser kjeks. Jeg glemte å si at jeg ser absolutt poenget ditt. Det kan være vel så sunt å spise litt snop hver dag som å gå bananas i helgene. Jeg foretrekker også klart en sjokobit til kaffen hver dag framfor å spise hele plata på lørdagen. I Norge så er vi opptatt av lørdagsgodt og det skapes forventninger fra ung alder om at det er lov å kose seg i helga. Her begynte de i barnehagen å snakke fram lørdagsgodtet, på samlingsstund, før jeg hadde gitt ettåringen is eller sjoko. Jeg opplever at mange utvider lørdagen til halve uka, fra fre til søn og at jeg blir streng hvis jeg prøver å begrense. Jeg synes derfor det blir vanskelig når vi innfører godt på ukedagene i tillegg . Hvis det kun var en kjeks for dagen så ville det ikke vært så farlig, men det skal feires bursdager med godtepose og så er det alle fotballturneringene med kiosk. Og sånt noe hadde ikke mine besteforeldre i oppveksten i hvert fall. De hadde saftgrøt til hverdags men drakk ikke brus og hadde ikke godteri. De fikk ikke is på sfo i tillegg til at de var på kino med godteri på kvelden. Og folk var mye mer aktive før. Kan ikke huske at jeg så min bestefar sitte passiv noensinne. Bortsett fra når han sov middagslur Anonymkode: 9131f...b56 1
Bari Skrevet 29. august 2024 #80 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg glemte å si at jeg ser absolutt poenget ditt. Det kan være vel så sunt å spise litt snop hver dag som å gå bananas i helgene. Jeg foretrekker også klart en sjokobit til kaffen hver dag framfor å spise hele plata på lørdagen. I Norge så er vi opptatt av lørdagsgodt og det skapes forventninger fra ung alder om at det er lov å kose seg i helga. Her begynte de i barnehagen å snakke fram lørdagsgodtet, på samlingsstund, før jeg hadde gitt ettåringen is eller sjoko. Jeg opplever at mange utvider lørdagen til halve uka, fra fre til søn og at jeg blir streng hvis jeg prøver å begrense. Jeg synes derfor det blir vanskelig når vi innfører godt på ukedagene i tillegg . Hvis det kun var en kjeks for dagen så ville det ikke vært så farlig, men det skal feires bursdager med godtepose og så er det alle fotballturneringene med kiosk. Og sånt noe hadde ikke mine besteforeldre i oppveksten i hvert fall. De hadde saftgrøt til hverdags men drakk ikke brus og hadde ikke godteri. De fikk ikke is på sfo i tillegg til at de var på kino med godteri på kvelden. Og folk var mye mer aktive før. Kan ikke huske at jeg så min bestefar sitte passiv noensinne. Bortsett fra når han sov middagslur Anonymkode: 9131f...b56 Enig i mye her. Jeg tenker også at det er mindre "farlig" at et aktivt barn som klatrer i trær, sykler og herjer ute hele dagen får litt godteri enn et barn på samme alder som kun sitter i sofaen med Ipaden. Det er en tynn linje mellom det å slappe av og kose seg vs det å være hysterisk slik at noen får et anstrengt forhold til mat. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå