Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Håper Mette-Marit trekker seg som beskytter av bl.a Kirkens SOS umiddelbart. Det blir så falskt med tanke på alt vi vet nå. 

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krokenguri skrev (2 minutter siden):

De kam ikke anmelde det når de får beskjed om det flere mnd etter et brudd. Da det har gått så lang tid,  er dette  noe offeret må gjøre selv. Det er jo offeret som sitter med kunnskapen iht alt som er skjedd. Og kan fortelle det til politiet.  

Derimot hadde de direkte sett det, er det mer å anmelde.  Men de kan ikke gjøre det heller  om offeret selv ikke ønsker det. Det vil også  være et overtramp  mot offeret. 

Du kan ikke steppe opp på et politikammer å si at jeg har hørt....

Men du kan steppe opp å si at du har sett. 

De kan steppe inn å vise politiet at de har fått en skriftlig tekstmelding, som beskriver grov psykisk og fysisk vold. 

• Liker 8
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Eyr skrev (1 time siden):

På FB er det veldig mye stakkars MM og HM. + rusproblematikken. Blir sjokkert. Der er det også mye offer»shaming» ute å går. 😳  Vondt å lese. Prøvd meg på er par svar der men det er skummelt🫢😅

Det er muligens fordi tilsvar på at MM ikke gjorde noe, er at han ble sendt til avrusning. Dette uten å dokumentere at det faktisk skjedde i den perioden. Som at svaret på voldshandlingene hans er å sende han på rehab, og ikke hjelpe jentene å anmelde. Mange som ruser seg og som har psykiske utfordringer som ikke er voldsutøvere, så at det er noe automatikk i at rehab er svaret på voldsproblemene hans er nødvendigvis ikke riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (Akkurat nå):

Det er muligens fordi tilsvar på at MM ikke gjorde noe, er at han ble sendt til avrusning. Dette uten å dokumentere at det faktisk skjedde i den perioden. Som at svaret på voldshandlingene hans er å sende han på rehab, og ikke hjelpe jentene å anmelde. Mange som ruser seg og som har psykiske utfordringer som ikke er voldsutøvere, så at det er noe automatikk i at rehab er svaret på voldsproblemene hans er nødvendigvis ikke riktig. 

Han burde sendes en plass langt vekk i helvete, hvor han lærer seg å regulere sinnet og følelsene sine. Marius er dårligere på å regulere følelsene sine enn en gjennomsnittlig 2 åring. 

• Liker 7
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (7 minutter siden):

De kan steppe inn å vise politiet at de har fått en skriftlig tekstmelding, som beskriver grov psykisk og fysisk vold. 

Uansett er det offeret som har hele  historien.  Vi vet ikke engang hva som var temaet eller  målet om å gi beskjed. 

Det er nevnt at hun ikke ønsket  dette skulle skje igjen.  

Der er det, dessverre  begrenset hva man kan få gjort om voldsmann ikke vil det selv, eller er mottakelig for det. 

Siden dette kommer lenge etterpå, så må J  anmelde selv. Ellers blir det ingen sak. Og skal det meldes  er det fordi hun ønsker det selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
MissHannigan skrev (13 minutter siden):

Han burde sendes en plass langt vekk i helvete, hvor han lærer seg å regulere sinnet og følelsene sine. Marius er dårligere på å regulere følelsene sine enn en gjennomsnittlig 2 åring. 

For å si det sånn, de voldshandlingene som er ute i det offentlige er bare toppen av isfjellet. Vi får se om politet gjør en grundig  nok etterforskning av saken. 

Endret av Kattedama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Uansett er det offeret som har hele  historien.  Vi vet ikke engang hva som var temaet eller  målet om å gi beskjed. 

Det er nevnt at hun ikke ønsket  dette skulle skje igjen.  

Der er det, dessverre  begrenset hva man kan få gjort om voldsmann ikke vil det selv, eller er mottakelig for det. 

Siden dette kommer lenge etterpå, så må J  anmelde selv. Ellers blir det ingen sak. Og skal det meldes  er det fordi hun ønsker det selv. 

Og da starter de prosessen ved å sende tekstmeldinger til politiet, så etterforsker politiet resten.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (1 time siden):

Jeg kjenner jeg blir eitrende forbanna her når enkelte tillater seg å si at "disse jentene som har blir voldsutsatt må da ha visst om hverandre, og burde da har advart hverandre", og plasserer ansvaret der, særlig når man vet at det er så mye frykt, skam og skyld (dessverre) knyttet til det å være voldsutsatt. Makan! Jeg mener man har et tydelig ansvar, særlig når man er maktperson, å gå videre med saken når man har blitt vist stor tillitt og blitt betrodd hendelser om vold. Alt annet er en stor skam, misbruk av makt og rett og slett nedrig.

Blir provosert jeg også. Det  har vært flere innlegg de siste dagene hvor enkelte forsøker å skyve ansvaret over på de unge kvinnene. 

Jeg har lite sans for slikt. Vold og overgrep er fremdeles preget av tabu. Mange kvier seg for å si fra og anmelde. Resultatet er at man finner store mørketall i Norge.

Kronprinsparet er en maktbastion. Man kommer ikke utenom det. De har et emosjonelt tak på befolkningen. De er forankret i landets kongetradisjon. Og de har en unik talerstol, i den forstand st de når som helst kan sitte seg ned med NRK og snakke om det som opptar dem (Gjerne ved julehøytiden).

Jeg syntes det har vært modig av disse unge kvinnene å stå frem. Mest sannsynlig får man nå et større fokus på parnervold i samfunnet, noe som vil være svært positivt.

• Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer det fra at det er "for sent" for MM å anmelde at hun får vite om volden mot JS ETTER at det ble slutt med Marius @Krokenguri ? 

Jeg anmeldte vold lenge etter at det hadde skjedd (men da jeg fikk vite det) - og uavhengig av hva politiet måtte tenke om tid osv, så var de pålagt å opprette en sak på bakgrunn av det de fikk vite. 

Det er også da offentlig påtale evt kommer inn i bildet. Det er ganske MYE politiet kan/skal gjøre hvis de får vite om vold. 

JS valgte å betro seg til Norges førstedame, som også var ex-svigermor, det syns jeg var riktig vei å gå. Og som ambassadør for voldsutsatte kvinner og kommende statsoverhode burde vi vel tatt for gitt at MM hadde tatt JS alvorlig og tatt kontakt med politiet med det hun hadde fått vite? 

• Liker 16
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening skulle Marius blitt mer inkludert. Jeg forstår at han ikke kunne blitt kronprins, da han ikke har blodsbånd til kongefamilien og hele systemet rundt det der er skikkelig gammeldags. (Blått blod) Men jeg synes faktisk han kunne fått tittelen prins. Jeg syntes alltid litt synd på han. Ingenting av dette var han sitt valg. Han ble latterliggjort når de kalte han prins i utlandet. Han har generelt sett blitt mye latterliggjort og har måtte leve som en offentlig person, uten en tittel eller oppgaver som medfulgte berømmelsen. Tror ikke vi skal undervurdere hvor vanskelig det har vært. Penger løser ingenting. Ser det er mye kommentarer på at han knapt har jobbet og fått flotte stillinger gjennom kontakter. Men det gjør da mange, så det er ikke noe unikt. Det fjolset som sitter som president i USA nå arvet jo hele rikdommen og hadde vel ikke vært noe stort og mektig uten den gullskjeen i munnen fra scratch. Jeg tenker jo at Marius virkelig må ha hatt det tøft. Han må jo virkelig ha slitt. Han hadde jo alle muligheter, men valgte rus og en dårlig vei. Det er jo selvfølge en grunn til det. Jeg tror ikke han taklet den rollen han ble tvunget til å ta så godt. Jeg personlig hadde jo aldri giftet meg med en kronprins hvis jeg hadde barn fra før. Hadde rett og slett tenkt at det ønsket jeg ikke for mitt barn. Ser på det som en stor belastning i seg selv, og legg på at han på en måte er utenfor hele «selskapet» så tror jeg det har vært tøft. Han vasset i vakre kvinner, hadde alle muligheter for toppjobber, null økonomisk bekymring, bodde i krembolig og hadde «alt». Likevel gikk det sånn? Hvorfor? Selvfølgelig fordi han har slitt med sin rolle. Han var jo ikke født en drittsekk. Han var jo en søt uskyldig gutt, da Mette ville bli prinsesse. Ville han bli del av det showet da? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FORFAR skrev (5 minutter siden):

Blir provosert jeg også. Det  har vært flere innlegg de siste dagene hvor enkelte forsøker å skyve ansvaret over på de unge kvinnene. 

Jeg har lite sans for slikt. Vold og overgrep er fremdeles preget av tabu. Mange kvier seg for å si fra og anmelde. Resultatet er at man finner store mørketall i Norge.

Kronprinsparet er en maktbastion. Man kommer ikke utenom det. De har et emosjonelt tak på befolkningen. De er forankret i landets kongetradisjon. Og de har en unik talerstol, i den forstand st de når som helst kan sitte seg ned med NRK og snakke om det som opptar dem (Gjerne ved julehøytiden).

Jeg syntes det har vært modig av disse unge kvinnene å stå frem. Mest sannsynlig får man nå et større fokus på parnervold i samfunnet, noe som vil være svært positivt.

Marius burde gå ut og si sannheten, at dette her har ikke han taklet. Han er blitt syk som følge av en oppvekst som sort får i den ellers så perfekte og pertentlige kongefamilien. Dette passet nok ikke han. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkalei skrev (4 minutter siden):

Etter min mening skulle Marius blitt mer inkludert. Jeg forstår at han ikke kunne blitt kronprins, da han ikke har blodsbånd til kongefamilien og hele systemet rundt det der er skikkelig gammeldags. (Blått blod) Men jeg synes faktisk han kunne fått tittelen prins. Jeg syntes alltid litt synd på han. Ingenting av dette var han sitt valg. Han ble latterliggjort når de kalte han prins i utlandet. Han har generelt sett blitt mye latterliggjort og har måtte leve som en offentlig person, uten en tittel eller oppgaver som medfulgte berømmelsen. Tror ikke vi skal undervurdere hvor vanskelig det har vært. Penger løser ingenting. Ser det er mye kommentarer på at han knapt har jobbet og fått flotte stillinger gjennom kontakter. Men det gjør da mange, så det er ikke noe unikt. Det fjolset som sitter som president i USA nå arvet jo hele rikdommen og hadde vel ikke vært noe stort og mektig uten den gullskjeen i munnen fra scratch. Jeg tenker jo at Marius virkelig må ha hatt det tøft. Han må jo virkelig ha slitt. Han hadde jo alle muligheter, men valgte rus og en dårlig vei. Det er jo selvfølge en grunn til det. Jeg tror ikke han taklet den rollen han ble tvunget til å ta så godt. Jeg personlig hadde jo aldri giftet meg med en kronprins hvis jeg hadde barn fra før. Hadde rett og slett tenkt at det ønsket jeg ikke for mitt barn. Ser på det som en stor belastning i seg selv, og legg på at han på en måte er utenfor hele «selskapet» så tror jeg det har vært tøft. Han vasset i vakre kvinner, hadde alle muligheter for toppjobber, null økonomisk bekymring, bodde i krembolig og hadde «alt». Likevel gikk det sånn? Hvorfor? Selvfølgelig fordi han har slitt med sin rolle. Han var jo ikke født en drittsekk. Han var jo en søt uskyldig gutt, da Mette ville bli prinsesse. Ville han bli del av det showet da? 

Alle som velger rus har ikke hatt en vanskelig oppvekst. 

Alle som tyr til vold har ikke hatt en vanskelig oppvekst. 

Alle som har hatt en vanskelig oppvekst har ikke penger, behandlingstilbud og muligheter rundt seg på alle kanter. 

Jeg sier ikke at det ikke kan ha vært vanskelig å være Marius, men det unnskylder ikke handlingene hans.  Offerene hans skal ikke tåle dette fordi han har hatt en vanskelig oppvekst, fordi han sliter med rus, fordi han har diagnoser eller alle andre unnskyldninger folk kommer med. 

• Liker 20
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Fortsatt, det er Marius  som har banka damer og ruset seg. Det er ikke noe mora kan hindre han i å gjøre. Og ikke noe hun har bedt han om å gjøre. Denne tråden handler jo mer om å få kriminalisert mora, enn hva han har gjort mot damene sine og familien sin. 

Å dytte ansvaret fpr det over på alle  andre, er det samme som å ta vekk skylden han selv har for egne handlinger.  

Da burde han ha anmeldt seg selv. Det blir det samme. 

Har hun forventet at de skulle anmelde det for henne mener du?

Kjører du forbi en trafikkulykke også, uten å sjekke om noen trenger hjelp? Om du fikk vite at et barn ble misbrukt, hadde du bare latt være å gjøre noe? Om din beste venninne ble banket og nær drept av kjæresten, hadde du bare trukket på skuldrene og sagt "jaja, er ikke min sak"?

Jeg må sjekke om du virkelig mener det det ser ut som om du sier: Mener du i fullt alvor at mennesker som får kunnskap om mishandling ikke har noen plikt til å gripe inn, men at det er helt OK å la offeret stå i det alene?

For å illusterere hva normale, oppegående mennesker gjør: Da Marius' siste ex ble mishandlet tok venninnen hennes affære og meldte fra til politiet.

Da MM fikk vite at Marius' hadde vært voldelig mt JS var reaksjonen en "sympatisk tekstmelding". Og det var det hele. Selvsagt har kronprinsparet en moralsk plikt til å melde fra til politiet, eller som et absolutt minimum støtte JS i en eventuell anmeldelse. I tillegg har man faktisk en juridisk plikt til å forsøke å avverge blaa vold i nære relasjoner, dersom man har mistanke om at det kan være forestående.

Når kronprinsparet allerede kjenner til at Marius' har vært voldelig mot JS skal det ikke mye informasjon til i forhold til hvordan han behandlet siste ex, før de har begått lovbrudd (straffelovens §196) for ikke å ha oppfylt avvergingsplikten sin. Jeg nevner det bare for å illustrere hvor utrolig alvorlig det er at de JS betrodde seg til ikke løftet en finger, og at det var viktigere å beskytte Marius enn det var å beskytte voldsutsatte kvinner. Det er bare flaks at Marius ikke har blitt drapsmann, ALLE som har visst hva han har utsatt kjærestene (og andre) for har en forbannet plikt til å melde fra.

• Liker 7
  • Nyttig 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Hvem har sagt de ikke har prøvd å gripe inn. Selv om du ikke har innsyn i det, så kan du ikke påstå at de ikke har grepet inn. Det er ikke sånn at media vet eller har skrevet alt. Og det er ikke slik at de selv går ut i media å kjører  daglige oppdateringer som en influenser  om hvordan de håndterer marius. Så å anta at de har gjort ingenting er ren spekulasjon 

Og det er HVERTFALL spekulasjon å anta at de HAR grepet inn. Vi VET jo at kronprinsparet, etter å ha fått vite om volden mot JS, IKKE har besvart hennes henvendelser, og de har heller ikke gjort noe med informasjonen de ble gitt. Ellers hadde ikke JS sin advokat ønsket en forklaring fra MM, for da hadde det allerede ligget en hos politiet.

• Liker 8
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkalei skrev (1 minutt siden):

Marius ble nok en farlig kvinnemishandler, fordi han ikke har fått tittelen prins... 

Tenk å bare få alle godene til en prins, men ikke få tittelen? Det må være vondt det. 

Hva med lillebroren? Lurer på hvordan det føles å ikke være like viktig som storesøster? Tenk å bare være prins, mens søsteren blir dronning? Han må vel få lov til å slå litt med flat hånd han også da? Vi vil alle forstå hvorfor. Stakkars.

• Liker 28
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellglad skrev (Akkurat nå):

Kjører du forbi en trafikkulykke også, uten å sjekke om noen trenger hjelp? Om du fikk vite at et barn ble misbrukt, hadde du bare latt være å gjøre noe? Om din beste venninne ble banket og nær drept av kjæresten, hadde du bare trukket på skuldrene og sagt "jaja, er ikke min sak"?

Jeg må sjekke om du virkelig mener det det ser ut som om du sier: Mener du i fullt alvor at mennesker som får kunnskap om mishandling ikke har noen plikt til å gripe inn, men at det er helt OK å la offeret stå i det alene?

For å illusterere hva normale, oppegående mennesker gjør: Da Marius' siste ex ble mishandlet tok venninnen hennes affære og meldte fra til politiet.

Da MM fikk vite at Marius' hadde vært voldelig mt JS var reaksjonen en "sympatisk tekstmelding". Og det var det hele. Selvsagt har kronprinsparet en moralsk plikt til å melde fra til politiet, eller som et absolutt minimum støtte JS i en eventuell anmeldelse. I tillegg har man faktisk en juridisk plikt til å forsøke å avverge blaa vold i nære relasjoner, dersom man har mistanke om at det kan være forestående.

Når kronprinsparet allerede kjenner til at Marius' har vært voldelig mot JS skal det ikke mye informasjon til i forhold til hvordan han behandlet siste ex, før de har begått lovbrudd (straffelovens §196) for ikke å ha oppfylt avvergingsplikten sin. Jeg nevner det bare for å illustrere hvor utrolig alvorlig det er at de JS betrodde seg til ikke løftet en finger, og at det var viktigere å beskytte Marius enn det var å beskytte voldsutsatte kvinner. Det er bare flaks at Marius ikke har blitt drapsmann, ALLE som har visst hva han har utsatt kjærestene (og andre) for har en forbannet plikt til å melde fra.

Hvis du leser varslingsplikten  så handlee den om pågående  saker du vet  om. Iht J og de fikk vite  om det var det ikke noen pågående  situasjon.  Dessuten vet vi heller inom at J ønsket DE skulle anmelde  det.

Hva vun mener im oppfølging vet jeg ikke. Om det gjelder beskjeden, eller om det  gjelder det praktiske og økonomiske 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
PusheenPusheen skrev (2 timer siden):

Den blir for tynn. Man har selvsagt et ansvar hvis man får vite at noen slår andre mennesker. Folk flest ville aldri lukket øynene og snudd ryggen til hvis deres eget barn hadde slått folk. Men vi har jo skjønt at MM og HM ikke er folk flest.

Dette er IKKE et forsvar av MM og HM, bare så ikke det blir misforståelser. Vil bare påpeke at mange nok vil bli sjokka over hvor mange som nettopp lukker øynene og snur ryggen til, det er en del av problemet… og det er hinsides alt at MM og HM tilsynelatende har valgt å tilhøre den gruppa… 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkalei skrev (11 minutter siden):

Marius burde gå ut og si sannheten, at dette her har ikke han taklet. Han er blitt syk som følge av en oppvekst som sort får i den ellers så perfekte og pertentlige kongefamilien. Dette passet nok ikke han. 

Dette er ting han sikkert skal ta tak i i behandlingen tenker jeg - årsakene til at han har vært/blitt voldelig. Så kan man ta stilling til om "han ikke visste hva han gjorde" fordi han har hatt en så forferdelig barndom når det eventuellt vil komme frem i et forsvar. 

Voldelig er nemlig ikke en sykdom. Det KAN derimot være et symptom. Men da snakker vi svært alvorlige pyskiske lidelser. Vi får se hva som kommer frem som relevant for saken, når behandling er over og retten skal gjøre sitt. 

Det har garantert vært tøft på mange måter å være på "utsiden" i den familien. Samtidig føler jeg vi har sett at han både har blitt forsøkt skjermet og på alle måter vært inkludert, og kronprinsens tredje barn.

Han kan jo være en helt vanlig drittsekk også? Som oftest så har voldsutøvere mangel på empati og manglende selvkontroll. De diagnosene som ofte treffer der, er ikke så veldig sympatiske. Det er ikke så ofte de blir sett på som offer. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (2 minutter siden):

Dette er ting han sikkert skal ta tak i i behandlingen tenker jeg - årsakene til at han har vært/blitt voldelig. Så kan man ta stilling til om "han ikke visste hva han gjorde" fordi han har hatt en så forferdelig barndom når det eventuellt vil komme frem i et forsvar. 

Voldelig er nemlig ikke en sykdom. Det KAN derimot være et symptom. Men da snakker vi svært alvorlige pyskiske lidelser. Vi får se hva som kommer frem som relevant for saken, når behandling er over og retten skal gjøre sitt. 

Det har garantert vært tøft på mange måter å være på "utsiden" i den familien. Samtidig føler jeg vi har sett at han både har blitt forsøkt skjermet og på alle måter vært inkludert, og kronprinsens tredje barn.

Han kan jo være en helt vanlig drittsekk også? Som oftest så har voldsutøvere mangel på empati og manglende selvkontroll. De diagnosene som ofte treffer der, er ikke så veldig sympatiske. Det er ikke så ofte de blir sett på som offer. 

Jepp, med Occhams razor her, har jeg falt ned på at svaret nok er at MBH har en eller flere svært usympatiske diagnoser som er av den uhelbredelige sorten. Da har det ikke vært lett for de voksne å gi ham hjelp, og det er veldig lett for kjærester å bli villedet og så tro det var deres egen feil fordi de ble slått. Man hører jo på opptaket hvordan han bagatelliserer egne handlinger og vold. Det virker ikke som om empati akkurat er noe han føler på i det daglige.

• Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (27 minutter siden):

Hvor kommer det fra at det er "for sent" for MM å anmelde at hun får vite om volden mot JS ETTER at det ble slutt med Marius @Krokenguri ? 

Jeg anmeldte vold lenge etter at det hadde skjedd (men da jeg fikk vite det) - og uavhengig av hva politiet måtte tenke om tid osv, så var de pålagt å opprette en sak på bakgrunn av det de fikk vite. 

Det er også da offentlig påtale evt kommer inn i bildet. Det er ganske MYE politiet kan/skal gjøre hvis de får vite om vold. 

JS valgte å betro seg til Norges førstedame, som også var ex-svigermor, det syns jeg var riktig vei å gå. Og som ambassadør for voldsutsatte kvinner og kommende statsoverhode burde vi vel tatt for gitt at MM hadde tatt JS alvorlig og tatt kontakt med politiet med det hun hadde fått vite? 

Ja, kan du svare på dette (uthevet), Krokenguri, jeg lurer oppriktig på hva du kommer til å svare her?

• Liker 15
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...