Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kvinne31 skrev (33 minutter siden):

Alt han sier og alt han gjør. Hvis du mener noe annet så har du fullstendig rett til det. 

Akkurat. Så når han sier at han erkjenner straffeskyld for tiltalepunkter, så er det grunnlag for din påstand om offermentalitet. SKjønner.

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/L4Ma5x/jeg-er-ikke-lenger-marius-jeg-er-et-monster

Her er hele sluttinnlegget til MBH. Det står at han har gitt Aftenposten tillatelse til å trykke dette. Det er kanskje  bak betalingsmur, men inneholder litt mer enn det som ble gjengitt i de vanlige referatene i nettavisene. Et lite utdrag: 

MBH: 
«Jeg har til og med, når NN (Frogner-kvinnen, red.anm) og jeg var og besøkte både moren og faren hennes oppe i Trondheim i jula, og så skulle dra og stå på ski på Oppdal, så måtte jeg innom Oppdal legekontor for å stå der og fortelle at «hei, jeg må tisse i en kopp, og dere må stå og se på. Kan dere fikse det for meg?» 

Endret av Zenhouse
  • Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Akkurat. Så når han sier at han erkjenner straffeskyld for tiltalepunkter, så er det grunnlag for din påstand om offermentalitet. SKjønner.

Han erkjenner straffskyld, men i neste sekund er det grining over hvor vondt HAN har det, hvor ensom HAN er, hvor mange venner HAN har mistet. Har enda til gode å se ham grine over hva ofrene har måttet gå igjennom. Må innrømme at jeg måtte kjempe tilbake tårer og svelge bort en stor, vond klump i halsen når jeg leste beskrivelsene av volden Frognerkvinnen ble utsatt for. Og jeg har aldri møtt henne, kjenner henne ikke, vet ikke en gang hvem hun er, hvor gammel hun er, hva hun jobber med - kort sagt hun er totalt ukjent for meg. Allikevel gikk vitnemålet hennes så inn på meg at jeg var på gråten. Marius satt og tegnet. 

• Liker 34
  • Hjerte 4
  • Nyttig 10
Skrevet
Reisejenta skrev (6 minutter siden):

Hans evinnelige sutring og offermentalitet i retten antar jeg. Griner, sutrer og synes så synd på seg selv. Det er alle andres skyld hele tiden.  Å ta ansvar for egne handlinger er helt ukjent for denne lystløgneren av en kvinnehater og voldsmann. 

1. Han har erkjent straffeskyld for flere tiltalepunkter. Du kan ikke med rimelighet kalle det å skylde på andre.

2. Han griner, og sutrer og synes synd på seg selv i tillegg - ok, det gjør han sikkert.

3. Han forteller hvordan han opplever den helt unikt massive mediedekningen, som ikke ligner på noe som en annen som var tiltalt for samme forhold ville blitt utsatt for. Det er ikke "sutring" eller "offermentalitet". Han har god grunn til å reagere på det. Han har helt rett i at han mediedekningen i seg selv har hatt konsekvenser som andre i samme situasjon ikke ville fått. Det er helt reelt, og hvis det er noen som sutrer her, så er det ikke MBH men alle som ikke kan anerkjenne at det han har opplevd er langt forbi det andre tiltalte i lignende saker blir utsatt for.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Zenhouse skrev (8 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/L4Ma5x/jeg-er-ikke-lenger-marius-jeg-er-et-monster

Her er hele sluttinnlegget til MBH. Det står at han har gitt Aftenposten tillatelse til å trykke dette. Det er kanskje  bak betalingsmur, men inneholder litt mer enn det som ble gjengitt i de vanlige referatene i nettavisene. Et lite utdrag: 

MBH: 
«Jeg har til og med, når NN (Frogner-kvinnen, red.anm) og jeg var og besøkte både moren og faren hennes oppe i Trondheim i jula, og så skulle dra og stå på ski på Oppdal, så måtte jeg innom Oppdal legekontor for å stå der og fortelle at «hei, jeg må tisse i en kopp, og dere må stå og se på. Kan dere fikse det for meg?» 

Takk for deling av hele sluttinnlegget hans! 😊

• Liker 7
Skrevet
Zenhouse skrev (3 minutter siden):

MBH: 

Det siste du siterer der er jeg helt enig i at passer beskrivelsen "sutring for noe som er hundre prosent selvforskyldt". 

Men ellers så synes jeg han beskriver følger for ham, som går langt forbi det andre i samme situasjon opplever. Hvis vi ikke kan anerkjenne det han sier om at han har blitt utvisket som mennesker, og blitt et monster og hele Norges hatobjekt, så vil vi paradoksalt nok likevel bekrefte at det stemmer, for da ser vi jo bare monsteret og ikke mennesket. Som nettopp er det han sier.

Sitat:

"Det medietrykket som har vært, har hvisket ut meg som menneske. Jeg er ikke lenger Marius, jeg er et monster.

Jeg er hele Norges hatobjekt. Jeg har mistet 98 prosent av mitt sosiale nettverk. Og de få som jeg har igjen, tør ikke å gå ut og spise på restaurant med meg og vil ikke bli sett med meg, og ja. Jeg sitter helt alene.

Det har påført meg ganske store psykiske belastninger. Jeg er under utredning for PTSD."

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
TigerK skrev (4 minutter siden):

Mediadekningen har vært like stor for ofrene, og de er dratt inn i dette helt ufrivillig. Marius har utført handlinger som har resultert i medieoppmerksomhet, som mange andre kriminelle før ham. Men han gråter for seg selv. Ikke for ofrene. 

Godt og sterkt skrevet:

"...han gråter for seg selv. Ikke for ofrene."

Man ser det tydelig i sluttinnlegget hans også. Han gråter for seg selv. Ikke for ofrene.

• Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
TigerK skrev (4 minutter siden):

Mediadekningen har vært like stor for ofrene, og de er dratt inn i dette helt ufrivillig. Marius har utført handlinger som har resultert i medieoppmerksomhet, som mange andre kriminelle før ham. Men han gråter for seg selv. Ikke for ofrene. 

Ja. Det har du rett i. De ville også vært anonyme, hvis han var anonym. Men akkurat nå var det altså ikke ofrene vi snakket om .

MBH kan ikke peke på belastningen medieoppmerksomheten gir, uten å bli møtt med hat. Det er helt urimelig. At folk hater ham for det han har gjort er nå en ting, men den massive medieoppmerksomheten er der fordi han er den han er, og hvis vi ikke kan anerkjenne det, så hater vi han for den han er. Jeg synes ikke det er ok.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Henikka skrev (4 minutter siden):

Godt og sterkt skrevet:

Man ser det tydelig i sluttinnlegget hans også. Han gråter for seg selv. Ikke for ofrene.

Hvis han gråter for at han ble tatt, og har gått gjennom en rettssak og skal i fengsel for det han har gjort, så skal jeg være enig med deg.

Men når han gråter for det medieoppmerksomheten har gjort, så er det en helt annen sak.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Henikka skrev (4 minutter siden):

Godt og sterkt skrevet:

Og nå er han i tillegg i utredning for PTSD, som han har påført seg selv gjennom egne handlinger. Dette minner om kronprinsessen som « i året med kongefamilien 2024» var opptatt av å fortelle at de hadde fått psykisk helsehjelp. Så hva med ofrene til MBH? Har de fått hjelpen de trenger? Driver de å sutrer om at de har blitt utsatt for massivt mediepress og ryktespredning på diverse forum? At de har fått privatlivet sitt brettet ut i en rettssal fordi Marius har utsatt de for disse handlingene? Han er uten tvil en patetisk figur. 

• Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
MissLucy skrev (6 minutter siden):

Det siste du siterer der er jeg helt enig i at passer beskrivelsen "sutring for noe som er hundre prosent selvforskyldt". 

Men ellers så synes jeg han beskriver følger for ham, som går langt forbi det andre i samme situasjon opplever. Hvis vi ikke kan anerkjenne det han sier om at han har blitt utvisket som mennesker, og blitt et monster og hele Norges hatobjekt, så vil vi paradoksalt nok likevel bekrefte at det stemmer, for da ser vi jo bare monsteret og ikke mennesket. Som nettopp er det han sier.

Sitat:

"Det medietrykket som har vært, har hvisket ut meg som menneske. Jeg er ikke lenger Marius, jeg er et monster.

Jeg er hele Norges hatobjekt. Jeg har mistet 98 prosent av mitt sosiale nettverk. Og de få som jeg har igjen, tør ikke å gå ut og spise på restaurant med meg og vil ikke bli sett med meg, og ja. Jeg sitter helt alene.

Det har påført meg ganske store psykiske belastninger. Jeg er under utredning for PTSD."

Ja, hva skal man si? Hvis han mener han har fått PTSD av mediadekningen av handlinger han selv har utført, så lurer jeg på hvordan han har det etter flere år på en fengselscelle. Men planen er kanskje å kjøre en kopi av Eirik Jensen sin strategi; kan ikke sitte i fengsel fordi det er så ubehagelig for meg. 

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)

Videre så refser han politet for at de gjør jobben sin. 

«Politiet har også gjort en ganske god jobb med å utestenge meg fra alt jeg har av sosiale nettverk. De har tatt telefonnumrene mine. Telefonene. De har beslaglagt alle sosiale medie-kontoer jeg har hatt.

Og det er jo spesielt da Instagram, hvor jeg har hatt mitt kontaktnettverk i utlandet. Som jeg definitivt hadde hatt bruk for i den perioden. Å kunne være med venner som ikke blir påvirket av den sinnssyke mediebelastningen som er her i Norge. Det har jeg spurt om å få tilbake ved ganske mange anledninger. Det har jeg ikke fått. Uten noe god begrunnelse for det. Jeg har bedt ganske på mine knær og tryglet omtrent.

Hele mitt privatliv er hvisket bort. Det er ingenting jeg har som er privat lenger.»

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 7
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)

«Men saken her har vært by far det mest belastende jeg har opplevd i mitt liv.»

fra Marius’ innlegg, linker i innleggene over. Ok, får legge linken selv også :

Det skulle da bare mangle at konsekvensene av hans handlinger er det mest belastende i hans liv. Han snakker som om han skulle hatt et voldsomt vanskelig, langt liv. Tidligere krigsfange eller noe sånt, liksom….

Endret av Andrea59
Lagt inn link
  • Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)
Zenhouse skrev (33 minutter siden):

Her er hele sluttinnlegget til MBH. Det står at han har gitt Aftenposten tillatelse til å trykke dette. Det er kanskje  bak betalingsmur, men inneholder litt mer enn det som ble gjengitt i de vanlige referatene i nettavisene.

«Mediadekningen har påført meg PTSD» 

«presset fra media har visket ut personligheten min og fratatt meg alt privatliv»

«Kan Aftenposten publisere sluttinnlegget mitt, vær så snill, for jeg vil så gjerne at hele verden skal få lese det»

seriøst?

Endret av TigerK
  • Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet

Skal tro om han noen gang har reflektert over hvor han ville vært/hvem han hadde vært om hans mor ikke ble gift med krompen?

Han har jo unektelig fått ta del i goder som vi andre dødelige ikke er i nærheten av. 

I forbindelse med rettsaken så var det en dansk(?) journalist som sa at det omtrent ikke eksisterer bilder av Marius. Så kjøper ikke helt den greia med at han har vært så "forfulgt" fra barnsben av.

At det har vært ekstremt trykk de siste par årene kan han skylde seg selv for. Kanskje har pressen gjort kongehuset - og hovedpersonen selv - en bjørnetjeneste ved å legge lokk på det de visste for 10-15 år siden.

Det har åpenbart ikke vært noen som har regulert oppførselen hans i barneår og tatt tak i utfordringene før de festet seg og ble en del av hans personlighet. Merkelig med tanke på alle ressursene kongehuset har tilgjengelig. 

• Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)

Dette med å massere inn hvordan media har håndtert saken er en strategi som Marius og advokatene har brukt fra dag én av. Og er noe som Marius har blitt rådet av sin advokat å gjøre. I og med at Marius tilsynelatende skal ha blitt den han er, fordi han (som han selv sier det: ufrivillig har blitt giftet inn i en offentlig familie). 

Sannheten er jo snarere den at så fort Marius ble voksen ,så gikk moren ut og sa at Marius skulle skånes fra media. Dette ble gjort fordi problemene til Marius ikke skulle bli så tydelige. Noe som var dumt,for da kunne gutten ha fått hjelp tidligere. 

Og som noen her nevnte. Har ikke vært mange bilder av Marius under oppveksten. Han har fått være i fred. 

Istedenfor gjorde han som han ville. Han gikk under radaren på det meste. Paranoiaen hans  kommer mest sannsynlig fra rus. Og alt det han har måttet skjule. 

Det Marius ikke tenker på med at han tror at alle ser på han som er monster er at han er ung og at livet forandrer seg. 

Han ble være glad for at han ser hvilke dårlige venner han har. Og hvis han skikker seg ,så får han fort nye og bedre venner når han kommer ut av fengsel (hvis han får fengselsstraff).  Han har muligheten til å begynne med helt blanke ark, kanskje få seg en utdannelse i fengsel og en jobb når han kommer ut.  Han vil forhåpentligvis også være rusfri. 

Her i Norge er det ingen som kommer til å være noe spesielt opptatt av han hvis han skikker seg og gjør seg selv til en helt normal oppegående person. 

Men slikt krever selvinnsikt. Og har han ikke det,så er det også lett å skylde på andre for sine problemer. 

Endret av Mr.buksa
  • Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
pøbelsara skrev (2 timer siden):

Jeg håper han blir dømt, og jeg tenker at alt som har kommet frem i retten, er lærebokeksempler på nettopp vold i nære relasjoner.

Men han har rett i en ting. En hver annen brutal kjærestemishandler og voldtekstmistenkt, ville hatt sine dager i retten uten at pressen hadde ofret så mye som en kvart journalist til å rapportere. Så den voldsomme medieoppmerksomheten er ene og alene fordi han er mBH, og morens sønn. En hver annen drittsekk av en fyr hadde hatt sine dager i retten uten noen annet enn kanskje en notis i lokalavisen når dommen falt.

Og en hver annen drittsekk hadde fått konsekvenser etter rimelig langt kortere tiltaleliste enn MBHs 40 tiltalepunkt. MBH har fått holde på med drittsekk-holdningen sin i mange, mange år nettopp for at han er den han er. Han har blitt advart på grunn av den han er, han er blitt beskyttet nwttopp på grunn av den han er og han har aldri tidligere fått lære at drittsekk-oppførsel får konsekvenser. Han har i mange år fått grave seg ned i sin egenskapte dritt, nå kjenner han hvordan dritt føles. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet
TigerK skrev (15 minutter siden):

«Mediadekningen har påført meg PTSD» 

«presset fra media har visket ut personligheten min og fratatt meg alt privatliv»

«Kan Aftenposten publisere sluttinnlegget mitt, vær så snill, for jeg vil så gjerne at hele verden skal få lese det»

seriøst?

Dette er da bare det narrativet han er blitt flasket opp på. Tante Märtha har dratt det lengst og ligger i permanent fosterstilling så fort det dukker opp en mikrofon eller et kamera - helt til hun eller en av døtrene skal lansere noe, da, da er det rød løper og smil i alle retninger. Oppskriftsmessig. Det er helt utrolig at de ikke ser hvordan dette fremstår, og hvor mye negativt ladet fokus de har næret selv. 

• Liker 41
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Henikka skrev (3 timer siden):

Helt utrolig! Nok en gang skylder Marius på medietrykket. Men sannheten er jo at dette først og fremst er konsekvensene av egne valg og handlinger. Reaksjonene fra folk kommer jo ikke ut av ingenting!

Litt mer detaljert her:

"- Det medietrykket som har vært har visket meg ut som menneske. Jeg er ikke lenger Marius, jeg er et monster. Jeg er hele Norges hatobjekt. Jeg har mistet 98 prosent av mitt sosiale nettverk, og de få jeg har igjen, tør ikke å gå ut og spise på restaurant med meg og vil ikke bli sett med meg. Jeg sitter alene, sier han og tar til tårene."

https://www.seher.no/kongelig/na-kraftig-reaksjon-i-retten/84361656

Dette selvbildet, og denne uendelige selvmedlidenheten, minner faktisk om Breivik - uten sammenligning forøvrig. Store følelser, men ingen empati.

Endret av Caniggia
  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...