Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg synes det store positive med denne saken er at man får en bevistgjøring rundt noen problemstillinger som samfunnet ikke hittil har tatt ordentlig tak i. Det er meget viktig og nødvendig for at vi skal ha en felles referanse for hva som er riktig og galt:

1. Sovevoldtekter: langt inn i kvinnemiljøer har det vært argumentert med at hvis du har ligget med en fyr tre ganger en kveld så er det ikke så alvorlig om han forsyner seg en gang til etter at du har sovnet. Kanskje vi kan få helt slutt på at det er en akseptabel unnskyldning?

2. Snikfotografering: At gutter snikfotografer jenter de har sex med er selvfølgelig helt uakseptabelt i de fleste miljøer. At noen gutter synes det er greit, deler bilder/ videoer og at jentene ikke tør/klarer å gjøre noe med det er helt horribelt.

3. Psykisk mishanling og "exit"- gutter. Denne saken viser hvordan (rike/status) gutter i enkelte miljøer faktisk opptrer og hvordan jentene blir hjernevasket til å akseptere det. Kunnskap om at samfunnet faktisk ikke aksepterer det kan kanskje bidra til å redusere dette og hjelpe jentene ut?

Så denne rettsaken blir en prøvesten for disse. Vil vi ha en ny standard? Takk til politiet som gjennomført saken!

Så om Marius ikke har mye positivt å bidra generelt med så har han kanskje vært et utmerket skrekkeksempel som kan bidra til en høyere moralsk standard fremover. Så er han ikke helt bortkastet.

Endret av Brutex
  • Liker 26
  • Nyttig 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (59 minutter siden):

Hadde selvsagt også hentet min egen datter/flyttet inn med henne/et eller annet som kunne beskytte henne. Jeg hadde krevd at hun også holdt seg unna MBH, selv om han ikke nødvendigvis ikke opprettholdt besøksforbud. Jeg hadde vært til stede 100% i ettertid av dette, og frem mot/under rettssak. Dette reagerte jeg også på nemlig. Men hun vitnet likevel godt, og jeg synes vitnemålet svekker Marius sin sak. 

Det er nok ikke så enkelt som du vil ha det til , dessverre. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Moens skrev (6 minutter siden):

Enig. Og her bør man velge sine ord med omhu, for jeg vet at når man snakker om denne saken så er folk helt tydelig på at Marius er en dust og det finnes ingenting å forklare eller forstå. Det er tydelig at MH har problemer med emosjonell ubalanse, Men det er faktisk ganske mye jeg har reagert på når jeg har lest vitneforklaringene. Høyt konfliktnivå og trusler om utroskap virker som en gjenganger hos alle parter i tidligere forhold også. Jeg mener igjen ikke at vold er greit. Men det får virkelig være måte på å ikke forstå at folk har en grense. Noen klarer å regulere seg, slik som eksene til de fornærmede, og andre har rett og slett ikke de rette verktøyene til å takle at tillitten gjentatte ganger blir satt på prøve, få fingre opp i nesen, bli klappet til og alt det offentlig. 

Jeg synes også slike ting er sykt å gjøre....

Det er nok flere veldig sårbare og skadde mennesker som har funnet hverandre i denne saken og der utgangen kunne blitt fatal. 🥺 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Miss Anthropy skrev (4 minutter siden):

Det er nok flere veldig sårbare og skadde mennesker som har funnet hverandre i denne saken og der utgangen kunne blitt fatal. 🥺 

Kvelertakene han har tatt på henne er normalt forbundet med høy dødelighet de påfølgende 12 månedene (volden bare øker i omfang). Til sammenligning er disse ørefikene han har gitt henne så hun fikk hjernerystelse faktisk mindre bekymringsverdig. Men klart, nå skiller jeg mellom pest og kolera.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Moens skrev (9 minutter siden):

Enig. Og her bør man velge sine ord med omhu, for jeg vet at når man snakker om denne saken så er folk helt tydelig på at Marius er en dust og det finnes ingenting å forklare eller forstå. Det er tydelig at MH har problemer med emosjonell ubalanse, Men det er faktisk ganske mye jeg har reagert på når jeg har lest vitneforklaringene. Høyt konfliktnivå og trusler om utroskap virker som en gjenganger hos alle parter i tidligere forhold også. Jeg mener igjen ikke at vold er greit. Men det får virkelig være måte på å ikke forstå at folk har en grense. Noen klarer å regulere seg, slik som eksene til de fornærmede, og andre har rett og slett ikke de rette verktøyene til å takle at tillitten gjentatte ganger blir satt på prøve, få fingre opp i nesen, bli klappet til og alt det offentlig. 

Absolutt. Trusler er forsåvidt en form for psykisk vold det også. Sitter litt igjen, med at disse forholdene innheholder mye drama, sjalusi kontroll og turbulens. Ddr det bikker litt over med både den ene og andre. Der marius ender med å gjøre svært alvorlige og farlige handlinger. Det er forsåvist han som må trekke unna, og håndtere så store følser.

Men det er noe mer med de to.enn bare turbulens , traumebånd etc. Sist jeg var borti et par som kan ligne litt. De endte med å gjøre noe skikkelig ille sammen. Det er noe her jeg får litt gufs av

• Liker 1
Skrevet
Orly skrev (11 minutter siden):

Det er nok ikke så enkelt som du vil ha det til , dessverre. 

Du har nok rett i at det ikke er enkelt, selvsagt. Er veldig lett for andre å si hva vi ville gjort og ikke. Men jeg vet at jeg ikke hadde vært et annet sted i landet om min datter ble utsatt for noe sånt. Da hadde jeg vært i nærheten, 100%. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Vi får håpe at de kvinnene som mener sovevoldtekter er greit, ikke er de samme kvinnene som SM og hans likesinnede liker.

Jeg har ungdom i huset selv og de følger saken og er frastøtt. Fram til nå har de ikke vært interessert i kongefamilien i det hele tatt. De har knapt visst navnene på dem.

Har aldri hørt om at noen syntes sove voldtekter er greit. Så jeg forstår ikke hvorfor ikke eksisterende problem stadig tas opp, i en sak med så mye eksisterende problemer å diskutere. Ikke ett innlegg i denne tråden på snaut 2000 sider. Pluss noen tusen sider til som er slettet. Har noen fremmet dette synet. 

Men det siktes dmsyadog vekl til deisse ikke eksisterende kvinne. Så nå må jeg bare spørre hvorfor?

• Liker 1
Skrevet

Tja, hva som læres generelt ut fra saken, handler jo om hva dommen blir. Det bekymrer meg. At frikjenninga på noen punkter vil medføre at lista legges lavere for hva kvinner skal finne seg i. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
missLynch skrev (56 minutter siden):

Et av vitnene i dag hevdet at jenter flokket seg rundt han. Det må jo være noe som trekker (ref. sønn av Norges neste dronning). Noen damer er ganske enkle slik.

Spesielt jenter med spesielt behov for berømmelse, luksus og jetset-liv.
(Uten, på noen måte, å forsvare det Marius har tilstått å ha gjort.)

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Jeg sitter igjen med mange spørsmål rundt vitnene som skal vitne til fordel for MBH. Så mange konkrete bevis på at MBH er voldelig, i tillegg til at hvis man legger til hans ytringer og bortforklaringer på hvorfor han gjør som han gjør så blir det vanskelig å tro på det vitnet her sier. Vitnet er vel en venn til MBH? 

https://www.nettavisen.no/nyheter/folg-rettssaken-mot-marius-borg-hoiby-her/s/5-95-2927551 (kl.13.47)

«Andenæs påpeker at vitnet har beskrevet fornærmede som «ustabil» i avhøret med politiet.

– Ja, det var meldinger på Signal [kryptert app, journ.anm.], hvor hun sa at hun var med andre gutter. Marius viste meg meldingene, sier vitnet.

– Vil du beskrive Marius som en sint eller voldsom type? spør Andenæs.

– Ikke sint, men du ser om han er glad eller lei seg. Ikke sint på raseri-måten. Jeg ser ikke på Marius som en voldelig fyr, svarer vitnet.» 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Det er noe med denne frogner kvinnen jeg ikke helt får tak i. Det er noe med hva hennes ex sier, mora sier, venner  av begge sier, marius sier, hun selv sier og blikking mellom hun og marius. Klarer ikke sette fingeren på det, men føler at det eksisterer en hemlighet til her.som går veldig under radaren. Jeg tenker at mye av hennes "aksept" her ligger i traumebånd. Men det er litt for enkelt kjenner jeg. Det er noe mer. Bare klarer ikke å sette fingeren på det. Det er noe mef lydopptaket fra leiligheten også oppi mixen her

Herregud.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Krokenguri skrev (20 minutter siden):

Absolutt. Trusler er forsåvidt en form for psykisk vold det også. Sitter litt igjen, med at disse forholdene innheholder mye drama, sjalusi kontroll og turbulens. Ddr det bikker litt over med både den ene og andre. Der marius ender med å gjøre svært alvorlige og farlige handlinger. Det er forsåvist han som må trekke unna, og håndtere så store følser.

Men det er noe mer med de to.enn bare turbulens , traumebånd etc. Sist jeg var borti et par som kan ligne litt. De endte med å gjøre noe skikkelig ille sammen. Det er noe her jeg får litt gufs av

Minner meg mye om dynamikken Johnny Depp/Amber Heard. Har selv levd i slike forhold som er så følelsesmessig intense at ingenting når opp mot det. Det finnes noe forskning på at kvinner som er utsatt for slike forhold er de som skårer høyt på en kombinasjon av omsorgsevne og spenningssøking. Der ble jo sagt at Frognerkvinnen lett kjedet seg og aldri kunne ha noen A4-mann. Dette i kombinasjon med at hun synes så synd på MBH er en skummel kombinasjon.. 😫

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Så fint at mamma kan bestille ferietur når man føler et behov for det. 

https://sol.no/nyheter/opprort-eks-altsa-hvem-gjor-det/84357373

«Ifølge ekskjæresten skal Frogner-kvinnen ha sagt at hun ikke ville reise noe sted, men Høiby skal ha vært bastant på at han ville reise. 

- Han fortsatte å mase om en billett, utenlands og til slutt hadde mammaen hans da kjøpt en reise til Marrakech eller Marokko, sier han. « 

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet

Så hver gang han har kranglet med damene sine, så er det rett på kokain og voldtekt? Han beskylder damene sine for å være utro, så ruser han seg og voldtar andre? 

• Liker 17
  • Nyttig 13
Skrevet
Moens skrev (56 minutter siden):

https://www.charliehealth.com/post/what-is-reactive-abuse

jeg vil anbefale deg å lese denne. Når det kommer til sjalusien så kan jeg tenke meg at Marius har spilt opp jentene selv, fordi han tross alt har landet veldig vakre damer som han ikke føler han lever opp til og da kan han ha tenkt at å gjøre de sjalu gjør de mer forelsket. Det gjorde eksen min som var voldelig. Forholdet startet NEPPE med at de stikker fingrene i nesen på han, truet med å være utro, der tror jeg faktisk har startet det. Jeg er ikke en sjalu person, men min faktisk veldig stygge eks greide å spille på ting som gjorde at jeg følte jeg konstant måtte gå å passe på. Det gjorde han helt bevisst men det forsto jeg ikke da. Da hadde jeg bare tenkt æsj og snudd og gått, men sånn gikk det ikke. Å sitte å «skjule» telefonen med vilje for å få jentene til å begynne å lure, til slutt klikker du og SKAL se den telefonen. Been there done that. Og han eeelsket det. Ser jeg nå i ettertid… det betydde jo for han at jeg brydde meg. Han ruste seg også og det ble også noe jeg måtte gå å sjekke og passe på, gikk på tå hev hele tiden for å «catche» han så jeg kunne «hjelpe» han. Veldig vanskelig å se fra utsiden, jeg så jo gal og sjalu ut også. Og det var AKKURAT det han ønsket. Når du får «slag på slag» med usikkerhet så har alle mennesker en iboende behov for å hevde seg tilbake, så det sa jeg også flere ganger til han rett ut, og ja det var for å såre. 

når det gjelder frognerkvinnen har hun vært i et voldelig forhold før, og menn som Marius vet å plukke ut akkurat de jentene med slike sårbarheter. Trenger ikke fortelle han om hva som har skjedd engang, det kan være helt hemmelig, men de spotter oss ut for å si det sånn. Det kan være en forklaring til hvordan og hvorfor enkelte kvinner, for det er stort sett kvinner det gjelder, havner i nok et voldelig forhold. Tror dette også gjelder denne «eldre» eksen som sier han ville leve et rolig liv med henne, men så jobber han faktisk i utelivet og det har jeg også gjort, og der er det myyyye fest blant alle ansatte. Jo, noen går hjem tidligere enn andre, men jeg vil kategorisk si at alle som jobber i den bransjen er glad i å ta noen glass. 

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
CeXNS skrev (44 minutter siden):

Tja, hva som læres generelt ut fra saken, handler jo om hva dommen blir. Det bekymrer meg. At frikjenninga på noen punkter vil medføre at lista legges lavere for hva kvinner skal finne seg i. 

Han vil få en latterlig lav straff som vil føre til debatt og lovendring. Det sier spåkula mi. 

• Liker 3
Skrevet

Nå spør jeg sikkert veldig dumt, men har noen damer blitt sammen med Marius uten å vite hvem moren og stefaren er?

(Jeg føler jeg går forbi så mange Mariuser her i parken i Kristiansand, som krangler høylytt med en øl i hånda. Kan liksom ikke se for meg at influencere og andre står i kø for å bli med dem hjem...)

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Callisto83 skrev (2 minutter siden):

Nå spør jeg sikkert veldig dumt, men har noen damer blitt sammen med Marius uten å vite hvem moren og stefaren er?

(Jeg føler jeg går forbi så mange Mariuser her i parken i Kristiansand, som krangler høylytt med en øl i hånda. Kan liksom ikke se for meg at influencere og andre står i kø for å bli med dem hjem...)

Garantert ikke. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner egentlig ikke at det kan spille noen rolle heller om hun krangler med å si at hun skal dra til eksen. Finnes det presedens på at det gir redusert straff?

jeg ser heller ikke relevansen.

TulleTall skrev (3 timer siden):

Nok en ex-kjæreste av ofrene. Jeg får helt vondt når ofre skal henges ut som vanskelige, kranglete osv i rettsaker. Joda, skjønner at dette liksom er til forsvar til den tiltalte. Men det er bare så skrekkelig ufint. 

Uansett hvor kranglete og ufine ofrene er så forvarer det aldri at de utsettes for vold. Aldri! Heller ikke i denne saken

Nei sant! MBH er i sin fulle rett til å slå opp med dem dersom de er ufyselige. Han har lov å være utro også, så lenge han sørger for at det er med en våken og villig person. Men samme hvor utro, triggende, provoserende, kranglete de måtte være har han faktisk ikke lov å tisse på dem, spytte dem i ansiktet mens han skriker hore, slå eller kvele dem.

Miss Anthropy skrev (3 timer siden):

Retten er ute etter å skille mellom fryktregimer og høykonfliktforhold  der vold går begge veier og begge er like "ille". Dette er vel det forsvaret prøver å lage et slags narrativ rundt... 🙄

Og hvis det fungerer, er lærdommen for norske menn at man kan urinere på og kvele kvinner som er provoserende 🙄

Jaddah123 skrev (43 minutter siden):

Så hver gang han har kranglet med damene sine, så er det rett på kokain og voldtekt? Han beskylder damene sine for å være utro, så ruser han seg og voldtar andre? 

det ser ut til å være mønsteret.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
mia90 skrev (50 minutter siden):

Han vil få en latterlig lav straff som vil føre til debatt og lovendring. Det sier spåkula mi. 

Og så vil det bli hysjet ned. Det sier min spåkule. Neste store "skandale" vil overskygge hele mariussaken. 

• Liker 7
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...