Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Henikka skrev (25 minutter siden):

Ja, det stemmer.

Faren til Frogner-kvinnen har lagt ut bilder fra denne kvelden på sin instagram. Marius er ikke med på disse bildene, men det er de samme som var (sladdet) i media.

*jeg vet ikke om de var der sammen med Marius, eller om det var et tilfeldig møte. Frogner er lite.

Det har jeg også stusset på. Det er vel først nylig at frognerkvinnen IKKE ønsker kontakt med MBH - det henger vel sammen med siste voldsepisode.

For det har vel vært tidligere episoder og da lurer jeg såfall litt på hva som har foregått i hodet på faren til frognerkvinnen - visste han om det da ?  Såfall hvorfor tok ikke han kvelertak på MBH???

Er jo mulig hun ikke har sagt så mye om hva som har skjedd før nå nylig

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Carrot skrev (6 minutter siden):

sansynligvis at hun provoserer i samtalen for å få han sinna og sette en "felle" slik de antydet med NH sitt opptak.. 

Men hvis det er sånn han blir hvis han føler seg provosert, er det i mine øyne bare bra at de får se det. Det finnes jo ikke sjans i havet at han skal kunne gå gjennom livet uten å bli provosert av et eller annet. Og klarer han da ikke å regulere seg, så kan han ikke gå fritt rundt.

Caniggia skrev (6 minutter siden):

Vitnemålene vil styrke hverandre fordi de bidrar til å sannsynliggjøre et generelt atferds-/personlighetsmønster hos Høiby. Dette underbygger kvinnenes troverdighet, og svekker hans.

Det er bra!

• Liker 15
Skrevet
missLynch skrev (16 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva han skal si til sitt forsvar senere i dag. Det kommer til å bli et shit show.

Enn at han fått herje fritt i så mange år, det burde ikke vært mulig. Dette mener jeg burde vært et eget tema i retten, hvem har visst og hvem har unnlatt å gjøre noe. Hvem har betalt for han,  for eksempel? Det stinker av hele saken. Få alt på bordet. 

Det er jo ganske irrelevant for skyldspørsmålet. Ingen grunn til at noe av det skal behandles i retten. Rettssaken handler ikke om å "få alt på bordet".  Den handler om å bevise de konkrete tiltalepunktene, verken mer eller mindre.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Men hvis det er sånn han blir hvis han føler seg provosert, er det i mine øyne bare bra at de får se det. Det finnes jo ikke sjans i havet at han skal kunne gå gjennom livet uten å bli provosert av et eller annet. Og klarer han da ikke å regulere seg, så kan han ikke gå fritt rundt.

nei det kan du si, men så er det dette med at om man provoserer frem en hendelse er det formildende omstendigheter etter loven og forsvarets eneste fornål er jo å skape rom for tvil og formildende omstendigheter slik at loven ikke kan dømme ham fordi en dom skal være hevet over enhver rimelig tvil der all fornuftig tvil / begrunnet tvil skal komme tiltalte tilgode. Så du kan være skyldig som bare pokker, men klarer forsvaret skape rom for tvil i hendelsene kan de også redusere straffen og i ytterste konsekvens føre til frifinnelse. 

• Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (10 timer siden):

Han kan få strafferabatt fordi han har erkjent deler av det han har tiltalt for? 

Elden har skrevet her hva som vektlegges ved tilståelsesrabatt. https://snl.no/tilståelsesrabatt 

Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

nei det kan du si, men så er det dette med at om man provoserer frem en hendelse er det formildende omstendigheter etter loven og forsvarets eneste fornål er jo å skape rom for tvil og formildende omstendigheter slik at loven ikke kan dømme ham fordi en dom skal være hevet over enhver rimelig tvil der all fornuftig tvil / begrunnet tvil skal komme tiltalte tilgode. Så du kan være skyldig som bare pokker, men klarer forsvaret skape rom for tvil i hendelsene kan de også redusere straffen og i ytterste konsekvens føre til frifinnelse. 

Det er forsåvidt sant. 

Skrevet

Haha! Fra den fornærmede frognerkvinnen i retten i dag:

https://www.nettavisen.no/nyheter/folg-rettssaken-mot-marius-borg-hoiby-her/s/5-95-2916299

"– Så går han ut og jeg går etter ham. Når vi kommer ut sier han at hele livet hans er ødelagt, at mammaens hans ikke bryr seg, pappaen hans bare ringer når han er full og søsknene ikke prater med ham og at han ikke har noe å leve for."

For et shitshow…

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (7 minutter siden):

Det er jo ganske irrelevant for skyldspørsmålet. Ingen grunn til at noe av det skal behandles i retten. Rettssaken handler ikke om å "få alt på bordet".  Den handler om å bevise de konkrete tiltalepunktene, verken mer eller mindre.

Han er jo etter alle solemerker en serieovergriper- så jo, det det har relevans. Han har plaget og mishandlet flere kvinner og det kunne spart disse damene for mye lidelse om han hadde blitt stoppet før. Noen må ha visst, men turte ikke å gå videre med det fordi «han er den han er». Haukland fortalte det jo til venner, hvorfor gjorde ingen noe? Totalt untouchable fordi han et sønn av kronprinsessen. Bare den «bagatellen» med råkjøring opp alleen på Skaugum (som jo er alvorlig nok i seg selv) ble ikke tatt tak i. Hvorfor? 

Endret av missLynch
  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Huff. Synes saken får alt for mye oppmerksomhet. Han har ikke valgt å være kjendis. 
Håper ikke han blir utsatt for justismord på samme måte som Viggo. 
De må holde seg til beviser og ikke dømme han for påstander. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er litt usikker på premisset om at han har "valgt å holde seg unna rampelyset". Han har jo ikke det? Da han var rundt 20 år hadde han åpen snap som jeg fulgte, da han var på gutterundtur i USA. Høy partyfaktor. Han har deltatt på en rekke offentlige arrangementer også i voksen alder, der pressen er til stede. Søsters offentlige feiring av 18 år, fotballkamper på Skaugum osv. Han deltok som statist i Skam.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet

Reagerer også på at det er så mye sjalusi, krangling, sjekking at telefoner og dramatikk fra alle parter!  Jeg tenker på alt det vitner og den tiltalte forteller om som ikke er direkte vold. En vanlig kveld på byen ender med krangling, kasting av telefoner, ...osv

Det er sikkert vanlig i enkelte "miljøer" og aldersgrupper?  

• Liker 1
Skrevet

Men Marius og forsvarerteamet hans er smarte. MBH har kun tilstått og innrømmet straffbare forhold med lavere strafferamme. Så blir han kun dømt for det han har tilstått blir det lav straff siden han også får strafferabatt for tilståelse. 

• Liker 4
Skrevet
SVK skrev (2 timer siden):

Teksten du siterer med på er "ekstreme handlinger" ikke "ekstrem vold".  Nå kan sikkert folk være uenig om hva som regnes som ekstremt. Dem om det.  Men det er relevant er at innlegget du siterer handler om avvergingsplikten. Der er det ikke noe tvil om at handlingene til Marius er så ekstreme at  avvergingsplikten blir gjeldende. avvergingsplikten i straffeloven nevner spesifikt mishandling i nære relasjoner  for hvor avvergingsplikten gjelder. 

Jeg tror vi har misforstått hverandre. For jeg tror du er enig i at det Marius har gjort er ekstremt nok til å både kvalifisere som vold i nære relasjoner og for å vise at han er en mann man bør frykte vil fortsette å mishandle kjærestene sine om han får sjansen.  Om det jeg antar nå er feil så si ifra.

Jeg prøvde også å skrive i de innleggene du har lest at man kan ikke kun se på antall knekte bein for å vurdere volden.  Man må se hvor redd ofrene blir under handlingene, man må se om handlingene viser  at man bør frykte at han vil gjøre dem igjen.  Når marius slår og kvelder samboeren gjentatte ganger  slik hun midlertidig mister hørselen, når han så skriker til henne ting hun ikke kan høre så vet samboeren kun at det får konsekvenser om hun ikke gjør som han skriker,men hun kan ikke høre hva han skriker fordi han har ødelagt hørselen hennes.  Når Marius så drar henne etter håret før han sier han skal drepe eksen han mener hun har vært utro med. Han tar henne med til eksen for å drepe han med kniv.  Samboeren har ikke fått noen fysiske  skader, men det sier seg selv at dette er mishandling i nære relasjoner og det sier seg selv at dette er handlinger som viser at han kan kommer til å gjøre lignende og muligens verre ting igjen.  Disse handlingene er ille nok i seg selv men dette var noe som kun skjedde i løpet av kanskje en time og Marius har gjort lignende handlinger drøssevis av ganger. Han sier selv han ikke anser det å kvele noen for å være voldelig. 

Handlinger som får kontroll over offeret er  i kjernen av mishandling i nære relasjoner. Det å gjøre at offeret er redd for konsekvensene om hun gjør noe han ikke aksepterer og det å være redd for hans ustabilitet.  I dette eksempelet så har han gjort klart hva som skjer ikke bare om hun er utro, men om han så mye som mistenker at hun kan ha vært utro mot noen. Ingen vet om han vil drepe noen neste gang han oppsøker noen med kniv for å drepe dem.    Da rettssaken startet truet han med kniv om hun ringte politiet.  Man får ingen fysiske skader av en slik trussel, men det gjør han livsfarlig og en man må skjerme både ofrene og samfunnet mot. 

Man kan ikke vente til Marius har drept personen før man prøver å beskytte personen fra å bli drept...

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, jeg er bare redd for at folk blir sjokkert og skuffet hvis ikke retten ser på det slik, og at han dermed slipper unna med en mildere straff en mange på kg mener han fortjener. Som mest sannsynlig vil skje. Mange her har spurt om han kan få forvaring. Noe som jo er helt usannsynlig. Selv om han tydeligvis skulle hatt verge, ikke livvakter, fra han var ung. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Vendetta skrev (1 minutt siden):

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, jeg er bare redd for at folk blir sjokkert og skuffet hvis ikke retten ser på det slik, og at han dermed slipper unna med en mildere straff en mange på kg mener han fortjener. Som mest sannsynlig vil skje. Mange her har spurt om han kan få forvaring. Noe som jo er helt usannsynlig. Selv om han tydeligvis skulle hatt verge, ikke livvakter, fra han var ung. 

Takk, da var det jeg som misforstod deg. 

• Liker 1
Skrevet
Grinch skrev (4 minutter siden):

Men Marius og forsvarerteamet hans er smarte. MBH har kun tilstått og innrømmet straffbare forhold med lavere strafferamme. Så blir han kun dømt for det han har tilstått blir det lav straff siden han også får strafferabatt for tilståelse. 

Nja det der er vel ganske vanlig i straffesaker, tror ikke dommere lar seg lure av det, strategien er jo ganske så synlig for den vanlige mannen i gata. Alt handler jo om hva de mener kan bevises utover enhver tvil. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Phitta Phjong skrev (16 minutter siden):

Huff. Synes saken får alt for mye oppmerksomhet. Han har ikke valgt å være kjendis. 

Han har selv valgt sin vei i livet. Om han ønsket, kunne han bodd i en luksusvilla og dratt på månedlige ferier, helt utenfor søkelyset. 

Istedenfor har han valgt et liv med vold, narkotika og kvinnehat. Han har valgt å være sammen med kjente influensere/modeller. Han har valgt å være med i tv serie, gå på rød løper og jobbe for motemagasin. Han har valgt å begå alvorlige kriminelle handlinger i 10+ år. 

Han har valgt sitt liv og dette er konsekvensene av det valgte livet. 

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet

Synes det er greit å nevne at hans biologiske far, ikke bare mora og kongehusets enabling, også har sin skyld i hvordan MBH har blitt. 
Når faren hans kun tar kontakt når han er full så skjønner man ståa. Og hvordan kan en ex convict noen gang være en god rollemodell?

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Grinch skrev (1 minutt siden):

Synes det er greit å nevne at hans biologiske far, ikke bare mora og kongehusets enabling, også har sin skyld i hvordan MBH har blitt. 
Når faren hans kun tar kontakt når han er full så skjønner man ståa. Og hvordan kan en ex convict noen gang være en god rollemodell?

Kan jo hende han er full ganske ofte?

Endret av Eyr
  • Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
Phitta Phjong skrev (34 minutter siden):

Dagens dummeste kommentar. Bevisene er overveldende for vold og mishandling av kvinner. Antar du er et nettroll. 

• Liker 16
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...