Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kongehuset må også ta ned det brevet MM skrev om M. Det et veldig rart at det ikke er fjernet allerede.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man leser alt det som har kommet frem under rettssaken , så tenker jeg at dette må være en person som også er vanskelig å forholde seg til for nærmeste familie også🤷‍♀️ Så tenker da at de, MM og HM, må i hvert fall ha hatt en mistanke…, har man ikke plikt til å forsøke å avverge slikt?

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Avispapir skrev (Akkurat nå):

Kongehuset må også ta ned det brevet MM skrev om M. Det et veldig rart at det ikke er fjernet allerede.

Jeg synes det er bra at det ligger ute. Det er av samfunnsmessig interesse at det faktisk skjedde at hun skrev et slikt brev. 

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Hebbe-lille skrev (3 minutter siden):

Og noen år etterpå fikset kronprinsessen opp i hærverk utført av MBH under et sinneutbrudd hos Nora, og etter det så var det en episode på feriestedet til Kongen og dronningen der hele kongefamilien også var tilstede. Når skal kongehuset stilles til veggs for den grove unnfallenheten? Er det NRK som skal stille seg til disposisjon med en rekke ferdig avtalte spørsmål der hele gjengen nok en gang skal settes i en offerrolle? 

Det tegner seg et stygt bilde som blir vanskelig å viske ut uansett hvordan dette ender i retten. Det er en liten sorgprosess å miste et samlende nasjonalsymbol på denne måten. Det føles litt som det øyeblikket man begynner å oppdage at en forelder ikke er det magiske trygge ufeilbarlige ankeret man tror fra man er baby og de første årene.

Det er også triggende å lese om forklaringene, for oss som kjenner/har kjent opplevelsene på kroppen selv. Denne dagen har vært ekstremt tung, å lese om situasjoner man selv har vært oppi. Hvorfor lese, lurer sikkert noen på, men man får et umettelig behov for informasjon, en illusjon om oversikt. I tillegg er det stor spenning knyttet til hvordan dette vil ende. Blir ofrene trodd? Hvordan har våre instanser håndtert ting, hva får foregå på toppen av samfunnet, uten konsekvenser? Det føles skumlere å la være å lese enn å lese, fordi materien er så kjent. See? Better the devil you know. Så man sitter stille og håper det går over, og det gjør det. Til neste gang. I mellomtiden øker skammen og følelsen av å være dum, og å være så dum at man ikke fortjener bedre. Sender noen gode vibber til alle som vet hva det er :hjerte: Husk å prate med noen.

• Liker 17
  • Hjerte 23
Gjest Ninaen
Skrevet
JustAsking skrev (1 minutt siden):

Det tegner seg et stygt bilde som blir vanskelig å viske ut uansett hvordan dette ender i retten. Det er en liten sorgprosess å miste et samlende nasjonalsymbol på denne måten. Det føles litt som det øyeblikket man begynner å oppdage at en forelder ikke er det magiske trygge ufeilbarlige ankeret man tror fra man er baby og de første årene.

Det er også triggende å lese om forklaringene, for oss som kjenner/har kjent opplevelsene på kroppen selv. Denne dagen har vært ekstremt tung, å lese om situasjoner man selv har vært oppi. Hvorfor lese, lurer sikkert noen på, men man får et umettelig behov for informasjon, en illusjon om oversikt. I tillegg er det stor spenning knyttet til hvordan dette vil ende. Blir ofrene trodd? Hvordan har våre instanser håndtert ting, hva får foregå på toppen av samfunnet, uten konsekvenser? Det føles skumlere å la være å lese enn å lese, fordi materien er så kjent. See? Better the devil you know. Så man sitter stille og håper det går over, og det gjør det. Til neste gang. I mellomtiden øker skammen og følelsen av å være dum, og å være så dum at man ikke fortjener bedre. Sender noen gode vibber til alle som vet hva det er :hjerte: Husk å prate med noen.

Veldig godt skrevet. Det føles nesten mer traumatisk å ikke lese, når det uansett er oppslag i mediene, og man vet at saken eksisterer og pågår. Lettere å ikke la seg påvirke på feil grunnlag gjennom enkeltstående artikler eller kommentarer fra andre hvis man selv har lest alt.

Skrevet (endret)
TigerK skrev (1 time siden):

Etter å ha kvalt henne en tre-fire ganger, måker Marius til henne med en styrkegrad hun beskriver som 8 på en skala fra 1-10.

«– Det tok et par sekunder før jeg fikk hørselen tilbake, så tok han tak i håret mitt og sa noe dritt. Jeg vet ikke hva han sier. Jeg tror jeg bare ble liggende og gråt en stund før jeg turte å reise meg igjen, for da skulle vi dra til N.N (kompisen) og drepe ham, visstnok.»https://www.nettavisen.no/nyheter/folg-rettssaken-mot-marius-borg-hoiby-her/s/5-95-2914261 14:12

Jadda, mildeste form for vold. 

Enig.  Ikke bare er volden ekstrem, men den gjøres også på en måte som gir en ekstrem følelsene av maktesløshet og redsel for å bli utsatt for enda grovere vold.

Bare volden alene burde få en til å frykte for livet, men her sier også Marius at han ikke bare er villig til å drepe, han skal drepe nå.

Endret av SVK
  • Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Frogner kvinnen kom med et godt vitnemål utfra referatene, tydelig og detaljert. 

Tror hennes vitnemål vil ramme inn saken samlet sett på en god måte. 

• Liker 20
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Skrevet
Sarinabalerina skrev (7 minutter siden):

Når man leser alt det som har kommet frem under rettssaken , så tenker jeg at dette må være en person som også er vanskelig å forholde seg til for nærmeste familie også🤷‍♀️ Så tenker da at de, MM og HM, må i hvert fall ha hatt en mistanke…, har man ikke plikt til å forsøke å avverge slikt?

De har absolutt hatt en plikt til å avverge det som har skjedd.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Han må bare bli dømt! Før har jeg vært i tvil, mye gråsone og ord mot ord. Men dette? Heftig lesing. 

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Frogner kvinnen kom med et godt vitnemål utfra referatene, tydelig og detaljert. 

Tror hennes vitnemål vil ramme inn saken samlet sett på en god måte. 

Det tror jeg også. Jeg var redd for at hun var hektet inn igjen og kom til å nekte for alt. Nå tror jeg de andres saker står sterkere også.

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Nymerïa skrev (8 minutter siden):

Jeg synes det er bra at det ligger ute. Det er av samfunnsmessig interesse at det faktisk skjedde at hun skrev et slikt brev. 

Enig - det er overraskende at det fortsatt ligger der, nesten litt uvirkelig - men for så vidt etterrettelig av dem. Om det er bevisst.

• Liker 10
Skrevet (endret)
SVK skrev (10 minutter siden):

Enig.  Ikke bare er volden ekstrem, men den gjøres også på en måte som gir en ekstrem følelsene av maktesløshet og redsel for å bli utsatt for enda grovere vold.

Bare volden alene burde få en til å frykte for livet, men her sier også Marius at han ikke bare er villig til å drepe, han er villig til å drepe nå. 

…og etter å ha blitt banka helseløs, skulle Marius altså ha henne med seg ut på tur for å knivdrepe en mann foran øynene på henne!

Det blir bare sjukere og sjukere jo lenger inn i materien vi kommer!

Endret av TigerK
  • Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Sarinabalerina skrev (14 minutter siden):

Jo, det har man :)

https://plikt.no/

Fra nettsiden: 

Hva er avvergingsplikten?

I Norge har vi en lovpålagt plikt til å handle når vi får kjennskap til alvorlige lovbrudd som drap, voldtekt, vold i nære relasjoner eller seksuelle overgrep mot barn. Denne plikten kalles avvergingsplikten, og den gjelder alle – både deg som jobber med mennesker og har taushetsplikt, og deg som privatperson.

Endret av Purple Basil
Må bare legge til at det ikke bare er kongefamilien som har sviktet her, men også PST og andre ansatte på Skaugum som nok har vært vitne til litt av hvert uten å si ifra.
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Andrea59 skrev (1 minutt siden):

Enig - det er overraskende at det fortsatt ligger der, nesten litt uvirkelig - men for så vidt etterrettelig av dem. Om det er bevisst.

Ja.

Når noen viser hvem de er, tro dem.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Det tror jeg også. Jeg var redd for at hun var hektet inn igjen og kom til å nekte for alt. Nå tror jeg de andres saker står sterkere også.

Jeg tror også det. Dette mønsteret vi har snakket om, styrker seg mer og mer når vi hører hva hun har å si.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
TigerK skrev (1 time siden):

Jeg hadde et så godt inntrykk av henne, og er så ufattelig skuffet over at en kvinnelig forsvarer kan synke ned til det nivået.

Ja, alle fortjener et godt forsvar og alle er uskyldige til det motsatte er bevist, men hørte aldri at forsvareren til ABB brukte tid på å beskrive ofrene, hva de hadde på seg, hva de gjorde, om de forsvarte seg eller provoserte ham. Det er så nedrig å basere forsvar av vold ved å stille spørsmål ved ofrene.

Jeg er enig. Men det har vært skrevet mye om dette med voldtektssaker, vold i nære relasjoner, osv og det virker som det er helt vanlig praksis at forsvarsadvokatene i slike saker er brutale mot ofrene.  Etter min mening så burde dommerne strammet inn kraftig.  Det viktigste er å få riktig dom og det gjøres ikke ved å skremme  ofre fra å tørre å gå gjennom en rettssak eller å skremme dem fra å fortelle hele sannheten. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
TigerK skrev (32 minutter siden):

Dessverre for Marius, så fører denne taktikken til at han taper saken selv om han skulle vinne den i retten.

Det er INGEN scenarioer i verden som vil lede til at Marius kommer fra dette med æren og ryktet sitt i behold! Alle i hele Norge (og resten av verden) har nå sett og hørt ham avbryt, banne, sverte, flire og kverulere i retten, sett ham skylde på pressen for alt han har gjort og opplevd av vonde ting i livet og opplevd hvordan han forsøker å manipulere retten med gråt og selvmedlidenhet. Og alle har hørt de ukontrollerte raserianfallene hans på lydopptak, sett bilder av raserte leiligheter, kniv i veggen samt hans egne innrømmelser av bruk av og transport av narkotika, vennskap med folk knyttet til organisert kriminalitet, forkvaklede syn på kvinner og hensynsløse atferd. 

Tap - Tap for Marius

Ja, jeg tror neppe jeg var helt alene om å mene at han fremviste alle kjennetgn på en fullblods psykopat allerede for lenge siden. Men nå kan iallfall ingen med gangsynet i behold være i tvil?

Han kan slippe unna et par episoder eller noen enkelttilfeller, der ugjerningene er vanskelige å bevise. Men han slipper ikke unna  det faktum at atferden og reaksjonsmåtene danner et tydelig personlighetsmønster. Det er derfor det er så viktig at saken omfatter såvidt mange fornærmede og tiltalepunkter. Nora og Frognerkvinnen styrker utvilsomt hverandres saker. Det gjør også ofrene for sovevoldtektene, selv om han sikkert blir frikjent for noe.

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
TigerK skrev (38 minutter siden):

Kan jo minne om denne saken fra turen til Lofoten med kongeskipet i 2020, hvor Marius utagerte så voldsomt mot JS at mamma’n hans (kronprinsessen altså) måtte komme på lugaren for å roe ham ned. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/etterforsker-hendelse-pa-kongeskipet-vanskelig/17358187/

Marius sin forklaring var at det var han som ble utsatt for vold av JS!

Så, ja, selvfølgelig har hele familien visst!

Takk! 

TigerK skrev (5 minutter siden):

…og etter å ha blitt banka helseløs, skulle Marius altså ha henne med seg ut på tur for å knivdrepe eks-kjæresten foran øynene på henne!

Det blir bare sjukere og sjukere jo lenger inn i materien vi kommer!

Absolutt.   Marius er godt eksempel på at kun 1 situasjon er nok til å skape et redselsregime. Det trenger ikke skje flere ganger når handlingene er så ekstreme som de er.

Endret av SVK
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Nymerïa skrev (På 2.3.2026 den 12.50):

Det er jo noen år siden hun sa det med forbilde, jeg håper ikke hun visste om seksuallovbruddene og volden da. I tillegg tenker jeg situasjonen var formildende, mange ville ha sagt noe hyggelig om rusmisbrukeren i familien i en sånn sammenheng. Om de så måtte dikte opp noe. Enda en formildende omstendighet er at hun har vokst opp med foreldre som ikke har evnet å sette grenser og dermed normalisert oppførselen hans.

Da synes jeg det er verre at hun stikker og drikker øl med han før rettssaken. Og poster om mediekjøret. Nå vet hun mer. Og hun er 22, ikke 18. 

Ja, altså eg har prøvd å forsvare ovenfor meg selv at hun ikke visste den gang, at hun bare var 18, at hun nok ikke hadde sagt det samme idag. Det var før hendelsene og standpunktet hun har vist i år og alt som har kommet frem med helse familien og hvor langt tilbake Marius sin oppførsel viser seg. 

Eg klarer ikke å forsvare det lengre. 

Og ang ett annet innlegg du svarte på, eg lurer også på om Andenæs har hatt klienter av Marius sitt kaliber før. Vet ikke hvor en finner det ut, men hun er jo svært erfaren og en skulle jo tro at hun hadde vært innom alt? 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Purple Basil skrev (9 minutter siden):

Jo, det har man :)

https://plikt.no/

Fra nettsiden: 

Hva er avvergingsplikten?

I Norge har vi en lovpålagt plikt til å handle når vi får kjennskap til alvorlige lovbrudd som drap, voldtekt, vold i nære relasjoner eller seksuelle overgrep mot barn. Denne plikten kalles avvergingsplikten, og den gjelder alle – både deg som jobber med mennesker og har taushetsplikt, og deg som privatperson.

Må bare legge til at det ikke bare er kongefamilien som har sviktet her, men også PST og andre ansatte på Skaugum som nok har vært vitne til litt av hvert uten å si ifra.

Jeg lurer på hvordan politi kun har tatt "alvorsprater" med Marius når han er så ekstrem som dette. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...