Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (32 minutter siden):

Det står nok engang i referatene at alle vitner forplikter seg til å forklare seg sannferdig i retten. Men hvordan er det når Marius skal forklare seg? Får han samme beskjed? 

For Marius gjelder: Den som graver en grav for andre, faller selv i den.  Desto mindre troverdig han er desto mer kommer han til å bli dømt for og desto hardere straff vil han få. Det er ikke forbudt for titalte å lyve. Men det er straffbart å voldta, slå, kvele, true osv, osv. 

Det er ingen som kommer til å tro at han er en angrende synder ved straffeutmålingen. 

Endret av SVK
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
SVK skrev (Akkurat nå):

For Marius gjelder: Den som graver en grav for andre, faller selv i den.  Desto mindre troverdig han er desto mer kommer han til å bli dømt for og desto hardere straff vil han få. Det er ikke forbudt for titalte å lyve. Men det er straffbart å voldta, slå, kvelde, true osv, osv. 

Det er ingen som kommer til å tro at han er en angrende synder ved straffeutmålingen. 

Det er veldig sant.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hvem i all verden inviterer noen med på konsert i Berlin uten billetter? Og drar med seg partner helt til inngangen for å bli avvist  i døra? Som flere av oss har vært inne på er det noe seriøst galt med mannen.

Endret av Nymerïa
  • Liker 33
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (4 minutter siden):

Hvem i all verden inviterer noen med på konsert i Berlin uten billetter? Og blir avvist  i døra på grunn av manglende billett? Som flere av oss har vært inne på er det noe seriøst galt med mannen.

Jeg reagerte også på dette. Rimelig unormal oppførsel. 🤨 Hvor får man slik fra?

Vet at andre ting er drøyere altså. Men likevel😵‍💫

Endret av Eyr
  • Liker 14
  • Nyttig 2
Gjest Juraibura
Skrevet
Nymerïa skrev (3 minutter siden):

Hvem i all verden inviterer noen med på konsert i Berlin uten billetter? Og blir avvist  i døra på grunn av manglende billett? Som flere av oss har vært inne på er det noe seriøst galt med mannen.

Marius er en voksen baby. Derfor.
Mette Marit og Haakon Magnus har gjort en glimrende jobb som oppdragere. 

Skrevet
Nymerïa skrev (2 minutter siden):

Hvem i all verden inviterer noen med på konsert i Berlin uten billetter? Og drar med seg partner helt til inngangen for å bli avvist  i døra? Som flere av oss har vært inne på er det noe seriøst galt med mannen.

Jeg reagerte på det samme. Hvis et "normalt" menneske skulle ha løyet om noe sånt, så ville man vil underveis komme med en unnskyldning for å ikke kunne dra eller et eller annet? Men å faktisk dra, og møte opp ved døra... Da er det noe som er feilkoblet et sted.

• Liker 11
  • Nyttig 12
Skrevet

Håper dette dårlige menneske(MBH) får 30 års forvaring. Det finnes jo ingen oppdragelse på denne lille drittungen 
Kan ikke ha sånne som han gående løs i samfunnet. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Jdlso skrev (1 time siden):

Nei, en tiltalt i en norsk straffesak er ikke juridisk pliktig til å forklare seg sannferdig, på samme måte som et vitne er.

Retten til å være taus: Tiltalte har rett, men ingen plikt, til å forklare seg for politiet eller domstolen.

Ingen straff for løgn: Dersom tiltalte velger å forklare seg, kan vedkommende som hovedregel ikke straffes for å lyve for å forsvare seg selv.

Unntak: Det er straffbart dersom tiltalte bevisst beskylder en annen person for handlingen (falsk anklage).

Oppfordring til sannhet: Tiltalte blir vanligvis oppfordret til å snakke sant, men det er ingen rettslig sanksjon dersom dette ikke følges. 

I praksis kan da en tiltalt person som ordlegger seg godt i samarbeid med gode, skruppelløse forsvarere, suse gjennom en rettssak og ende opp med glorien, mens ofrene ender opp i gapestokk. 
Vi er prisgitt en litt uskarp tiltalt. 
Nå ser det vel ut til at det er litt mangler hos tiltalte her som er såpass tydelig at han graver sin egen grav, men det føles ikke som «rettssikkerhet» med så mange x-faktorer, det føles som bingo. Det er ikke rart det er store mørketall.

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 14
Skrevet
Crab_Nebula6523 skrev (5 minutter siden):

Håper dette dårlige menneske(MBH) får 30 års forvaring. Det finnes jo ingen oppdragelse på denne lille drittungen 
Kan ikke ha sånne som han gående løs i samfunnet. 

Jeg skulle ønske det ble forvaring, men det blir ikke det. Det er krav om at det gjøres klart før rettssaken starter at forvaring kan være aktuelt. 

Men jeg håper han ikke får spesialbehandling ved hvilket fengsel han blir sendt til. Han skal til fengsel med høyt sikkerhetsnivå. Å la han få sone i fengsel med lavere sikkerhetsnivå er gi han ekstrem særbehandling. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Eyr skrev (14 minutter siden):

Jeg reagerte også på dette. Rimelig unormal oppførsel. 🤨 Hvor får man slik fra?

Vet at andre ting er drøyere altså. Men likevel😵‍💫

Ja, det er absolutt ikke det verste han har gjort. Men bare bisart.

Juraibura skrev (14 minutter siden):

Marius er en voksen baby. Derfor.
Mette Marit og Haakon Magnus har gjort en glimrende jobb som oppdragere. 

-Pusheen- skrev (14 minutter siden):

Jeg reagerte på det samme. Hvis et "normalt" menneske skulle ha løyet om noe sånt, så ville man vil underveis komme med en unnskyldning for å ikke kunne dra eller et eller annet? Men å faktisk dra, og møte opp ved døra... Da er det noe som er feilkoblet et sted.

Jeg lurer på om det kan ha vært et utslag av oppblåst ego at han håpet de ville slippe han inn uten billett fordi «han var den han var». I så fall vet han ikke mye om tyskere og deres forhold til regler.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Gjest Juraibura
Skrevet
SVK skrev (2 minutter siden):

Jeg skulle ønske det ble forvaring, men det blir ikke det. Det er krav om at det gjøres klart før rettssaken starter at forvaring kan være aktuelt. 

Men jeg håper han ikke får spesialbehandling ved hvilket fengsel han blir sendt til. Han skal til fengsel med høyt sikkerhetsnivå. Å la han få sone i fengsel med lavere sikkerhetsnivå er gi han ekstrem særbehandling. 

Hvis han ikke dømmes til forvaring så vil han være sintere og mer hatefull enn noensinne når han slipper ut igjen. 

Skrevet
Juraibura skrev (1 minutt siden):

Hvis han ikke dømmes til forvaring så vil han være sintere og mer hatefull enn noensinne når han slipper ut igjen. 

Nå håper jeg at Marius blir bedre av å sitte i fengsel.  Men enig i at det er er livsfarlig å ikke han forvaring for å være sikker på at han ikke slipper ut før han er frisk. 

Strafferammen er 16 år. Jeg håper straffen blir noe i i nærheten av strafferammen. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (16 minutter siden):

Jeg lurer på om det kan ha vært et utslag av oppblåst ego at han håpet de ville slippe han inn uten billett fordi «han var den han var». I så fall vet han ikke mye om tyskere og deres forhold til regler.

Det er sikkert deler av forklaringen. Men jeg tror også deler av forklaringen er at han mangler evnen til å reflektere, han mangler impulskontroll  og at han mangler evnen til å lære av erfaring. 

Endret av SVK
  • Liker 19
  • Nyttig 7
Skrevet
Juraibura skrev (12 minutter siden):

Jeg tror nok at uansett utfall av saken er det en sintere og mer hatefull Marius som kommer ut på den andre siden fordi det er media sin skyld, det er kvinnene som ikke skjønte han sin skyld, det er politiet sin skyld fordi det ble lekasjer, det er venner sin skyld som snudde ryggen til han, det er samfunnet som sviktet og de eneste som er snille og forståelsesfulle er mamma og Håkon som nå også dras gjennom dritten på grunn av alle disse andre og ikke på grunn av Marius sine handlinger fordi han erkjenner å ha blitt litt sinna og gjort noe dumt men han er ikke så ille som tiltalene vil ha det til i eget hode.. Det er helt klart at det må mange og ulike hjelpetiltak til her, ikke frivillige i så måte for at utfallet skal kunne bli ett annet tror jeg. Og jeg tror også at det blir mye verre for den neste partneren i rekken om han IKKE dømmes til denne hjelpen.. for han har jo vist at frivillig hjelp ikke fungerer så godt.. 

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet

Herreguuud for e rabiat fyr. Jeg følger med på VG live. Han tok drugs og ble helt «mongo» som han selv har sagt, i en middag med foreldrene til frognerkvinnen.  Han er sykelig opptatt av at damene sine skal oppføre seg… Men selv kan han være rabiat og drite seg ut ovenfor dem sin familie. 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 22
Skrevet

Det de snakker om nå 11.39 er det fra høsten 2024? Det med hun han ble med på hotell etter at han var siktet for de første tingene?

• Liker 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (53 minutter siden):

Samvittighetsløst og uten omtanke for andre.

Det er jo noen personlighetsforstyrrelser hvor dette er veldig fremtredende.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og tekst med opphavsrett uten lenke. 

Minner om at sitater fra rettssaken skal inneholde lenke til selve innlegget om det tilbys, om ikke skal det lenkes til nettsiden hvor det postes samt tidspunktet innlegget var postet. 

• Liker 1
Skrevet

Må si jeg syntes det er veldig spesielt å sitte å le av at noen knekker pc'en i to foran deg, og at noen slår med knyttneven inn i en glassdør så blodet spruter.

Tyder jo på at kvinnen er vant med litt av hvert fra før av, dessverre.

• Liker 14
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...