Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nymerïa skrev (9 minutter siden):

Men hvis det er sånn at forsvaret har kalt inn NHs ekser som vitner, så burde JS kunne kalles inn som vitne av aktoratet.

Det er en ganske stor forskjell her, og det er at NH ikke er tiltalt for noe straffbart. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det kan vel være liten tvil om både vold og et fryktregime etter at disse meldingene er lest opp. Det er meldinger som er tilbake i tid, og ikke noe som kan tilpasset et nå ønsket narrativ. 

Etter min mening kommer er det tydelig at Marius var voldelig og ekstremt kontrollerende og manipulerende. 

Viser særlig til siste oppdatering her: https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?entry=69904

“Du er voldelig” 

“Du er voldelig mot meg, skjuler ting”, skriver Nora Haukland i en melding til Marius Borg Høiby.

“Du kan ha det så føkkings kjipt med meg du bare vil, men jeg har for meg faen aldri vært voldelig. Absolutt aldri,” svarer Høiby.

“Du tok kvelertak på meg. Tre vakter så det om du vil høre det igjen.”

“Jeg har for faen meg aldri vært voldelig mot deg. Aldri”

“Du var voldelig i dag, Marius, og hos Danby på Subjekt. Og den gangen vi var med N.N. (navngitt venn, journ.anm.)”

“Nei, det har jeg faen meg ikke, Nora. Det er helt sykt at du sier det i det hele tatt.”

“Veldig merkelig at du ikke ser det selv når så mange rundt så det. Alle ganger har jeg fått meldinger fra folk og forsvart deg. Nå har jeg merke på halsen. Det var skikkelig, skikkelig vondt.”

“Jeg er helt i føkkings sjokk. Ja, jeg var kanskje hardhendt, men jeg har for faen meg aldri vært voldelig. Virkelig.”

“Sykt at du ikke sier unnskyld en gang.”

“Hvis du har vondt, så beklager jeg det på det aller sterkeste. Det tar jeg på min kappe hundre prosent. Men jeg føler selv jeg ikke har vært voldelig. Jeg har vært hardhendt, ja, men jeg har faen ikke vært voldelig.”

“Kanskje du ikke merker hvor hard du er, for dette er det hardeste noen har vært mot meg noen gang”, skriver Haukland. 

Endret av blvck
  • Liker 19
  • Hjerte 8
  • Nyttig 9
Skrevet
Ms.Hannigan skrev (52 minutter siden):

Den episoden på kongeskipet blir kraftig bagatelliseret her inne. Juliane satt fast på en båt med Marius og hans medavhengige foreldre. Hun ble nektet helsehjelp av Marius. Det er psykisk terror. Skikkelig vemmelig.

Jeg bagatelliserer ikke , jeg beskriver hva som har stått om der i media. Jeg har aldri bagatellisert volden i denne diskusjonen! 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

På aftenposten står det dette knyttet til den samtalen hvor Nora anklager han for å ha tatt kvelertak, men han mener han bare er litt hardhendt 

"Haukland skriver at hun aldri har blitt tatt kvelertak på før, men at Høiby på dette tidspunktet har gjort det tre ganger mot henne. Det stemmer med forklaringen hun har gitt til politiet.

Retten får også se meldinger mellom to av Hauklands venninner. De gir uttrykk for at de ikke liker måten Høiby behandler Haukland på.

«Føler man unnskylder ham litt for at han er den han er», skriver den ene venninnen."

https://www.aftenposten.no/norge/i/k0EX0L/foelg-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-live-i-direktestudio?pinnedEntry=119614

Det at man unnskylder han for den han er, er skummelt, men viser hvor mye makt det ligger i det å være en del av kongefamilien. Jeg hadde et innlegg om det tidligere i dag også, hvor to vitner ikke gikk videre med det nettopp fordi han en del av kongefamilien. 

• Liker 15
  • Nyttig 6
Skrevet
pøbelsara skrev (1 time siden):

Google er fortsatt alles venn.

https://tv.vg.no/nyheter/oslo-tingrett-vil-fengsle-marius-borg-hoiby?id=353941

Det er derfor han sitter i varetekt nå.

Dette vet jeg da godt. Men det jeg ikke har fått med meg og heller ikke har klart å google meg til, er @Jobbermedbarn sin påstand om at faren til MBH var til stede og er det viktigste vitnet til hendelsene som utspilte seg denne helgen. Hvor kan jeg finne info omkring det? 

• Liker 6
Skrevet
1600 skrev (7 timer siden):

Du syntes ikke det er av relevans at en fyr som vet om 'problemkompleksene', tar med seg stesønnen med problemkomplekser på øldrikking og kos i Henningsvær?

Jeg tror MBHs advokater legger opp til to ting. En, MBHs foreldre har enablet og sydd puter under hans armer så til de grader at han ikke vet rett fra galt.

To, kjærestene hans har prøvd å utnytte statusen hans for egen vinning.

Begge faller totalt på sin urimelighet. Men HM bør forklare hvorfor han forer en han vet er rusmisbruker med alokohol og fest på en ferie som skulle handle om surfing. Hva gjorde de så i Portugal? 

Hva har det med spørsmålet om han har voldtatt noen eller ikke?

Skrevet
blvck skrev (53 minutter siden):

Det kan vel være liten tvil om både vold og et fryktregime etter at disse meldingene er lest opp. Det er meldinger som er tilbake i tid, og ikke noe som kan tilpasset et nå ønsket narrativ. 

Etter min mening kommer er det tydelig at Marius var voldelig og ekstremt kontrollerende og manipulerende. 

Viser særlig til siste oppdatering her: https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?entry=69904

“Du er voldelig” 

“Du er voldelig mot meg, skjuler ting”, skriver Nora Haukland i en melding til Marius Borg Høiby.

“Du kan ha det så føkkings kjipt med meg du bare vil, men jeg har for meg faen aldri vært voldelig. Absolutt aldri,” svarer Høiby.

“Du tok kvelertak på meg. Tre vakter så det om du vil høre det igjen.”

“Jeg har for faen meg aldri vært voldelig mot deg. Aldri”

“Du var voldelig i dag, Marius, og hos Danby på Subjekt. Og den gangen vi var med N.N. (navngitt venn, journ.anm.)”

“Nei, det har jeg faen meg ikke, Nora. Det er helt sykt at du sier det i det hele tatt.”

“Veldig merkelig at du ikke ser det selv når så mange rundt så det. Alle ganger har jeg fått meldinger fra folk og forsvart deg. Nå har jeg merke på halsen. Det var skikkelig, skikkelig vondt.”

“Jeg er helt i føkkings sjokk. Ja, jeg var kanskje hardhendt, men jeg har for faen meg aldri vært voldelig. Virkelig.”

“Sykt at du ikke sier unnskyld en gang.”

“Hvis du har vondt, så beklager jeg det på det aller sterkeste. Det tar jeg på min kappe hundre prosent. Men jeg føler selv jeg ikke har vært voldelig. Jeg har vært hardhendt, ja, men jeg har faen ikke vært voldelig.”

“Kanskje du ikke merker hvor hard du er, for dette er det hardeste noen har vært mot meg noen gang”, skriver Haukland. 

Det er skremmende å lese dette. Ærlig talt. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det styrker seg mer og mer at han tok kvelertak på henne på Subjekt. Hvis det skulle vært en tvil i forkant, liksom. Hun hadde aldri konfrontert ham med det over meldinger hvis det ikke hadde skjedd, det tror jeg ikke hun hadde turt. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Lurer på hva han definerer som "voldelig". 

• Liker 4
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (7 minutter siden):

Lurer på hva han definerer som "voldelig". 

Jeg også.  Det å snakke om at han ikke har vært voldelig, men "kanskje hardhendt" når han finner ut at hun fortsatt har vondt i halsen etter at han tok kvelertak på henne er helt sykt. 

Endret av SVK
  • Liker 16
  • Nyttig 9
Skrevet
blvck skrev (1 time siden):

På aftenposten står det dette knyttet til den samtalen hvor Nora anklager han for å ha tatt kvelertak, men han mener han bare er litt hardhendt 

"Haukland skriver at hun aldri har blitt tatt kvelertak på før, men at Høiby på dette tidspunktet har gjort det tre ganger mot henne. Det stemmer med forklaringen hun har gitt til politiet.

Retten får også se meldinger mellom to av Hauklands venninner. De gir uttrykk for at de ikke liker måten Høiby behandler Haukland på.

«Føler man unnskylder ham litt for at han er den han er», skriver den ene venninnen."

https://www.aftenposten.no/norge/i/k0EX0L/foelg-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-live-i-direktestudio?pinnedEntry=119614

Det at man unnskylder han for den han er, er skummelt, men viser hvor mye makt det ligger i det å være en del av kongefamilien. Jeg hadde et innlegg om det tidligere i dag også, hvor to vitner ikke gikk videre med det nettopp fordi han en del av kongefamilien. 

Vet noen om disse meldingene lå lagret tilbake i tid, eller om dette er slettede meldinger som er hentet frem igjen?
Uansett,  NH forklarer i avhør ting som stemmer eksakt med innholdet i meldinger skrevet en god stund tidligere. Sannheten husker man, løgner er det verre å holde styr på. Hun fremstår svært troverdig.  

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet (endret)

Så mye han kunne vunnet på å legge seg flat ovenfor ofrene og tiltalepunktene. Det å vise ydmykhet, anger og evne til å se seg selv utenfra hadde gjort det lettere for han å komme tilbake i samfunnet etter en eventuell soning. Slik han holder på i retten nå, blir fallet ekstra stort dersom han blir dømt for vold i nære relasjoner. Han har jo erkjent kroppskrenkelse mot Frognerkvinnen, hvorfor ikke bare legge alt på bordet selv om han må sone en lengre straff. 
Han skal leve et liv etterpå, og folk har en tendens til å omfavne angrende syndere. Slik han fremstår nå, er han særdeles usympatisk. 

Endret av missLynch
  • Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Skrevet
Rastebenk skrev (1 time siden):

Dette vet jeg da godt. Men det jeg ikke har fått med meg og heller ikke har klart å google meg til, er @Jobbermedbarn sin påstand om at faren til MBH var til stede og er det viktigste vitnet til hendelsene som utspilte seg denne helgen. Hvor kan jeg finne info omkring det? 

Slik media skriver fremstår det som at MB har vært tett opptil hendelsen som gjorde at MBH ble arrestert. Hva som menes med tett opptil, er ikke godt å si. Kanskje var han i nærheten, eller på telefon. Vi vet ikke.

MB ble også avhørt som et ledd i etterforskningen, og politiet gjennomførte i den forbindelse en ransakelse hjemme hos han og tok med seg en laptop.

https://www.aftenposten.no/norge/i/ln3gVG/etterforskning-av-hoeiby-ferdig-politiet-har-ransaket-hjemmet-til-morten-borg

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Zenhouse skrev (10 minutter siden):

Vet noen om disse meldingene lå lagret tilbake i tid, eller om dette er slettede meldinger som er hentet frem igjen?
Uansett,  NH forklarer i avhør ting som stemmer eksakt med innholdet i meldinger skrevet en god stund tidligere. Sannheten husker man, løgner er det verre å holde styr på. Hun fremstår svært troverdig.  

Godt poeng!

Det er meldiger som er fra Marius sin telefon sa de på VG i dag. Om det er sletta eller ikke vet jeg ikke 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (52 minutter siden):

Jeg synes det styrker seg mer og mer at han tok kvelertak på henne på Subjekt. Hvis det skulle vært en tvil i forkant, liksom. Hun hadde aldri konfrontert ham med det over meldinger hvis det ikke hadde skjedd, det tror jeg ikke hun hadde turt. 

Ja, og hvorfor i alle dager skulle hun ha sagt det til både han og andre hvis det ikke skjedde? Hun hadde på det tidpunktet ingen plan om å hverken gå fra han, anmelde eller noe sånt. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
SVK skrev (46 minutter siden):

Jeg også.  Det å snakke om at han ikke har vært voldelig, men "kanskje hardhendt" når han finner ut at hun fortsatt har vondt i halsen etter at han tok kvelertak på henne er helt sykt. 

Det er helt forferdelig. Han må slutte å skylde på alt og alle ... han blir aldri bedre før han innser at han må endre seg selv. Man må lære å ta ansvar for eget liv - det virker dessverre å ikke ha vært en del av hans oppdragelse. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
SVK skrev (52 minutter siden):

Ja, det er helt insane faktisk. Det går ikke an å være så blottet for selvinnsikt at han ikke selv skjønner at det er vold det han driver med. Hvem prøver han å overbevise? Seg selv? Det holder ikke...

blvck skrev (27 minutter siden):

Ja, og hvorfor i alle dager skulle hun ha sagt det til både han og andre hvis det ikke skjedde? Hun hadde på det tidpunktet ingen plan om å hverken gå fra han, anmelde eller noe sånt. 

Nemlig. Og så er det jo dette utestedet der vekter(e?) så at han tok tak rundt halsen hennes også, som han benekter. Altså, hvorfor? 

Leste i Danby Choi-tråden at Nora har avfulgt profilen hans på IG. Kanskje hun hadde håper at han skulle snakke sannferdig om dette kvelertaket på Subjekt? Hvis det stemmer at han egentlig prøvde å avverge det, mener jeg. Uansett var han en dritt venn i rettssalen, så hadde avfulgt ham selv hvis jeg var Nora.

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...