Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
blvck skrev (Akkurat nå):

Nettavisen skriver at det skal leses opp 800 a4 sider med meldinger. Hvor mange dager kommer de til å bruke på det? Kommer jo så klart an på hvor stor tekst det er, men regner vel ikke med at de bruker tekststørrelse 40. 

Begynner opplesning av SMS-utvekslinger

Dommeren spør om retten ønsker å ta tidlig lunsj, eller begynne opplesningen av tekstmeldingene sendt mellom Høiby og Haukland allerede nå.

De lander på å begynne opplesningen allerede nå.

Politibetjent Mina Bankerud inntar vitneboksen, sammen med hennes kollega Fredrik Bolme.

Hun forklarer at hun skal lese opp meldingene sendt av Haukland, mens kollegaen vil lese opp meldingene Høiby sendte – nærmest som et rollespill.

Innlevelsen er middels minus, og grepet gjør det om mulig enda vanskeligere å følge med på opplesningen av de utallige meldingene.

Totalt skal det leses opp over 800 A4-sider med meldinger sendt mellom Haukland og Høiby

https://www.nettavisen.no/nyheter/folg-rettssaken-mot-marius-borg-hoiby-her/s/5-95-2910391

Er vi sikker på at 7 uker er nok avstatt tid...?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

... og en ting til. Når man ser og hører hva MBH selv sier i retten, hvordan han minimaliserer det han evt har gjort og nekter for annet, hvordan han fremstiller seg selv om et uskyldig offer for golddigging og urimelige krav og kjeft - han har sikkert fremstilt det på nøyaktig samme måte når foreldrene har konfrontert ham med opplysninger om at han har vært voldelig. 

Han reagerer jo med sinne og gråt og voldsomme følelser når han konfronteres med ting han skal ha gjort galt. Tror noen virkelig at han har sagt noe annet til familien sin?  Kan de ha gått i samme fella som veldig mange andre gjør i slike saker - tenkt at det sikkert var et konfliktfylt forhold - at den andre sikkert var like god? Han går jo stadig inn i offerrollen - og jeg klarer ikke forestille meg at han har innrømmet noe som helst overfor familien sin hvis de har prøvd å snakke med ham om dette. Han sier jo at Nora lyver. Det kan man vel anta at han har sagt om begge eksene til foreldrene sine også?

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
pøbelsara skrev (5 minutter siden):

Eh, du burde lese litt bedre hva folk skriver. Ja, han er jo forhåndsdømt av stort sett alle i denne tråden og der ute i samfunnet. Inklusive meg, forøvrig, jeg har ment at han driver vold i nære relasjoner siden jeg hørte lydopptaket rett etter han ble arrestert første gang. 

Jeg har skrevet på generell basis om at massiv mediedekning bidrar til forhåndsdømming. Jeg har også  skrevet at massiv mediedekning har gitt strafferabatt for noen tidligere.

Og forhåndsdømming er en trussel for rettssikkerheten. Bare se hva som skjedde med Viggo Kristiansen - uten sammenlikning forøvrig. Men den massive og ensidige pressedekningen av Viggo, blir trukket fram som årsaken til at han ble dømt den gangen

Prinsippet er at skyldspørsmålet skal avgjøres av retten. Når saken dekkes så massivt som denne på forhånd, vil de aller fleste ha gjort seg opp en mening.

Det er ikke noe motsetning mellom å forstår hva forhåndsdømming er, og ha en mening om en sak.

Jeg vil bare føye til et poeng, og det er at frem til nå har vi hatt svært sparsomme opplysninger om saken, og det vi har visst har hatt relativ slagside i påtalemyndighetens favør.

De meningene folk gjør seg opp nå derimot, under rettssaken, bygger jo på opplysninger som kommer frem i ordentlige former under en rettsprosess, der hensynet til at en sak har to sider er varetatt.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

... og en ting til. Når man ser og hører hva MBH selv sier i retten, hvordan han minimaliserer det han evt har gjort og nekter for annet, hvordan han fremstiller seg selv om et uskyldig offer for golddigging og urimelige krav og kjeft - han har sikkert fremstilt det på nøyaktig samme måte når foreldrene har konfrontert ham med opplysninger om at han har vært voldelig. 

Han reagerer jo med sinne og gråt og voldsomme følelser når han konfronteres med ting han skal ha gjort galt. Tror noen virkelig at han har sagt noe annet til familien sin?  Kan de ha gått i samme fella som veldig mange andre gjør i slike saker - tenkt at det sikkert var et konfliktfylt forhold - at den andre sikkert var like god? Han går jo stadig inn i offerrollen - og jeg klarer ikke forestille meg at han har innrømmet noe som helst overfor familien sin hvis de har prøvd å snakke med ham om dette. Han sier jo at Nora lyver. Det kan man vel anta at han har sagt om begge eksene til foreldrene sine også?

Virker som denne manipulative gråtingen og offermentaliteten er godt innøvd. Dette har nok vært standard prosedyre hjemme hos mamma også...

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
blvck skrev (4 minutter siden):

Nettavisen skriver at det skal leses opp 800 a4 sider med meldinger. Hvor mange dager kommer de til å bruke på det? Kommer jo så klart an på hvor stor tekst det er, men regner vel ikke med at de bruker tekststørrelse 40. 

Begynner opplesning av SMS-utvekslinger

Dommeren spør om retten ønsker å ta tidlig lunsj, eller begynne opplesningen av tekstmeldingene sendt mellom Høiby og Haukland allerede nå.

De lander på å begynne opplesningen allerede nå.

Politibetjent Mina Bankerud inntar vitneboksen, sammen med hennes kollega Fredrik Bolme.

Hun forklarer at hun skal lese opp meldingene sendt av Haukland, mens kollegaen vil lese opp meldingene Høiby sendte – nærmest som et rollespill.

Innlevelsen er middels minus, og grepet gjør det om mulig enda vanskeligere å følge med på opplesningen av de utallige meldingene.

Totalt skal det leses opp over 800 A4-sider med meldinger sendt mellom Haukland og Høiby

https://www.nettavisen.no/nyheter/folg-rettssaken-mot-marius-borg-hoiby-her/s/5-95-2910391

Heldigvis så sparer de mye tid på å ikke  kaste bort tiden ved å spørre kronprinsparet hva de vet. :ironi:

Endret av SVK
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
SVK skrev (9 minutter siden):

Vi får håpe Marius forklarer at foreldrene skaffet han en hemmelig avtale pressen som gjorde at pressen ikke hadde lov til å skrive om noe av det politiet tok opp med han.  I tillegg kan han ta opp  den eksplisitte eller implisitte avtalen han hadde med politiet hvor han kun fikk samtaler i stedet for straff. 

Hvorfor det? Har du ikke fått med hvorfor mediene ikke skrev om dette før? Det har vært en rekke debatter i media og podkaster hvor redaktørene gjentatte ganger har opplyst om at det ikke er noen felles avtale med pressen, og at det ikke er vanlig å skrive om rusproblemer i norske medier - det regnes som en del av privatlivets fred. Når han ble arrestert for, mistenkt for og siktet for lovbrudd har det vært publisert mange, mange tusen artikler om ham.

Hvis man gidder å høre på og lese om dette, kan man lære mye om hvordan redaktørstyrte medier arebider og hvilke vurderinger de gjør. Funker minst like bra som å hive seg på konspirasjonsteorier om at et samlet medienorge holder oss for narr. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 3
Skrevet
SVK skrev (1 minutt siden):

Heldigvis så sparer de mye tid på å ikke  kaste bort tiden ved å spørre kronprinsparet hva de vet. :ironi:

synes du ikke det er bittelitt viktigere å se på den faktiske dynamikken og kommunikasjonen mellom siktet og offeret hans? tror du han har utøvd vold mens de har sett på?

• Liker 2
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Jeg vil bare føye til et poeng, og det er at frem til nå har vi hatt svært sparsomme opplysninger om saken, og det vi har visst har hatt relativ slagside i påtalemyndighetens favør.

De meningene folk gjør seg opp nå derimot, under rettssaken, bygger jo på opplysninger som kommer frem i ordentlige former under en rettsprosess, der hensynet til at en sak har to sider er varetatt.

Ja, kjempeviktig poeng. Takk!

Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Hvorfor det? Har du ikke fått med hvorfor mediene ikke skrev om dette før? Det har vært en rekke debatter i media og podkaster hvor redaktørene gjentatte ganger har opplyst om at det iukke er noen felles avtale med pressen, og at det ikke er vanlig å skrive om rusproblemer i norske medier - det regnes som en del av privatlivets fred. Når han ble arrestert for, mistenkt for og siktet for lovbrudd har det vært publisert mange, mange tusen artikler om ham.

Pressen kan selvsagt ikke si at de har en hemmelig avtale om at de ikke skal skrive om Marius sine handlinger. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Pressen kan selvsagt ikke si at de har en hemmelig avtale om at de ikke skal skrive om Marius sine handlinger. 

Har du i det hele tatt fått med deg hva disse redaktørene har sagt om dette?

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (3 minutter siden):

synes du ikke det er bittelitt viktigere å se på den faktiske dynamikken og kommunikasjonen mellom siktet og offeret hans? tror du han har utøvd vold mens de har sett på?

Jeg tror kronprinsparet satte på stereoanlegget eller bestemte seg for å gå en tur da de hørte volden og skrikene. 

Endret av SVK
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tror kronprinsparet satte på stereoanlegget eller bestemte seg for å gå en tur da de hørte volden og skrikene. 

Det er vel ikke nødvendig å gå en tur for å unngå å høre  bråk fra Frogner til Skaugum.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
SVK skrev (2 minutter siden):

Når mener du? Da de var i Alta? I leiligheten på Frogner? I huset på Skaugum som ligger et par hundre meter fra hovedhuset? Ved en garasje på Nordberg? I leiligheten til Sophie Elise? Du tenker at de har vært tilstede alle disse stedene når volden har skjedd? I bilen på vei til eller fra Vågå også?

Endret av pøbelsara
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
SVK skrev (37 minutter siden):

Men seriøst - følger du ikke med på vitnemålene og det som kommer fram i rettssaken?

Og ikke i mediedebatten rundt denne saken heller?

Diskuterer du ut fra ting du tar fra eget hode?

Naboen i leiligheten vegg-i-vegg er avhørt i dag. De har hørt. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Det er vel ikke nødvendig å gå en tur for å unngå å høre  bråk fra Frogner til Skaugum.

Beklager. Jeg går i surr med ofrene til Marius. Men om kronprinsparet hørte skrikene og volden mot  Nora Haukland så er det selvsagt også relevant for hva man skal tro  om volden på Frogner. Det sier noe om hva slags person Marius er. 

Endret av SVK
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
SVK skrev (Akkurat nå):

Beklager. Jeg går i surr med ofrene til Marius. Men om kronprinsparet hørte skrikene og volden mot  Nora Haukland så er det selvsagt relevant for hva man skal tro  om volden på Frogner. Det sier noe om hva slags person Marius er. 

Når mener du de skal ha hørt dette?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Når mener du de skal ha hørt dette?

Det hadde vært lettere å svare på om kronprinsparet svarte på alle mulighetene de hadde til å oppdage volden. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
SVK skrev (13 minutter siden):

Beklager. Jeg går i surr med ofrene til Marius. Men om kronprinsparet hørte skrikene og volden mot  Nora Haukland så er det selvsagt også relevant for hva man skal tro  om volden på Frogner. Det sier noe om hva slags person Marius er. 

Hva er dette for tøv? Det er ikke noe å "gå i surr" i her. Alle vet at kronprinsparet bor på Skaugum. Alle som holder seg orientert om fakta i saken vet at den ikke handler om vold i nærheten av kronprinsparet. 

Endret av MissLucy
  • Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
blvck skrev (16 minutter siden):

At hun forteller om det kan vel også være et bevis på at det faktisk har skjedd. Det må ikke være slik at noen faktisk har sett det for at det kan bevises at det har skjedd. Naboen skal også ha sett et merke på halsen hennes dagen etter en av hendenslene hvor naboen (mannen) hadde lurt på om han skulle ringt politiet. 

– Hun hadde på seg store solbriller, og jeg så at hun hadde grått mye. Hun var ikke seg selv. Hun hadde også et blåmerke, i pannen eller over øyet. Det kan også ha vært et kloremerke, sier hun og beskriver det som «et tydelig merke» på halsen. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/k0EX0L/foelg-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-live-i-direktestudio?pinnedEntry=119593

Nei, men når du skriver at et vitne er redd for at Marius skal holde et kvelertak for lenge, så er det faktisk relevant å ta med at dette vitnet ikke har sett noe kvelertak. Fremstår som om vitnet har observert at han kveler henne og var redd for at han ikke skulle slippe i tide.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
SVK skrev (Akkurat nå):

Det hadde vært lettere å svare på om kronprinsparet svarte på alle mulighetene de hadde til å oppdage volden. 

Nei, dette kan vi faktisk fint avgjøre selv ved å se på et kart.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...