Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Ms.Hannigan skrev (4 minutter siden):

Fortsatt kritisk til det, da festen og dopen kom til Skaugum og småsøsken istedenfor. De skulle lagt ned et forbud mot fest på Skaugum, siden mindre festing var hele poenget med å flytte hjem. 

Helt uforståelig at han fikk feste i kronprinsparets kjeller, mens hele familien var hjemme. 

Dette handlet ikke om den perioden han fortsatt bodde hjemme i hovedhuset, men i den eneboligen. Mener det er mange år senere.

Endret av MissLucy
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

ok, jeg ser det vel heller som en bekreftelse på at de hadde som intensjon å prøve og hjelpe, i motsetning til teorier som har vært fremmet om at de prøvde å enable.

Ja, men er ikke det to sider av samme sak? Når pårørende vil hjelpe, så er det med å roe ned, hjelpe, støtte, ikke konfrontere. Noe som gjør vedkommende i stand til å opprettholde destruktiv atferd, fremfor å måtte ta ansvar for egne handlinger. 
Gode intensjoner, men feil resultat. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Hebbe-lille skrev (7 minutter siden):

Håper det går bra med NH etter å ha opplevd vold, trusler og utroskap i forholdet med Marius. Har forstått det slik at han har vært voldelig også med vitner til stede. 

Ja. Tror det vil ta årevis for alle ofrene å komme videre.

Kjenner at hvis han blir frikjent på alle/de fleste punkter her, så mister jeg litt troen på systemet. Han skal selvsagt ikke dømmes for ting han ikke har gjort, men det er vel hevet over enhver tvil at han har hatt/har en ganske typisk atferd for denne typen problemer. Ingenting av det NH forteller overrasker hvis man kjenner til liknende. Textbook, vil jeg si.

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Dette handlet ikke om den perioden han fortsatt bodde hjemme i hovedhuset, men i den eneboligen. Mener det er mange år senere.

Har han ikke hatt flere fester på Skaugum etter 2022?

• Liker 8
Skrevet
Ms.Hannigan skrev (5 minutter siden):

Har han ikke hatt flere fester på Skaugum etter 2022?

Aner ikke.

Skrevet
JustAsking skrev (4 minutter siden):

Ja. Tror det vil ta årevis for alle ofrene å komme videre.

Kjenner at hvis han blir frikjent på alle/de fleste punkter her, så mister jeg litt troen på systemet. Han skal selvsagt ikke dømmes for ting han ikke har gjort, men det er vel hevet over enhver tvil at han har hatt/har en ganske typisk atferd for denne typen problemer. Ingenting av det NH forteller overrasker hvis man kjenner til liknende. Textbook, vil jeg si.

Ja, det Nora forteller er helt textbook. Mønsteret med at det fortsetter i alle relasjonene er også det.

dessverre har det ikke akkurat vært høy tiltale- og domfellelsesrate i  slike saker tidligere. Jeg håper ikke den trenden fortsetter i denne saken. 

• Liker 6
  • Nyttig 8
Skrevet
Hebbe-lille skrev (18 minutter siden):

Håper det går bra med NH etter å ha opplevd vold, trusler og utroskap i forholdet med Marius. Har forstått det slik at han har vært voldelig også med vitner til stede. 

Er dessverre redd at dette kommer til å prege hennes liv så lenge hun lever. Å leve under slike forhold gjør noe med et menneske.

• Liker 16
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

En ting jeg har tenkt på er at det kanskje har vært vanskelig å sette hardt mot hardt og tvinge ham til å jobbe når resten av familien lever på apanasje. 

Nei, Marius er ikke kongelig, så det er ikke noen grunn til at han skal få penger. Men mulig kronprinsparet har slitt med at de ikke vil forskjellsbehandle "barna"? 

Dessverre ser vi jo nå konsekvensene av å ha levd et liv der ingen setter krav.

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Piggsopp skrev (Akkurat nå):

En ting jeg har tenkt på er at det kanskje har vært vanskelig å sette hardt mot hardt og tvinge ham til å jobbe når resten av familien lever på apanasje. 

Nei, Marius er ikke kongelig, så det er ikke noen grunn til at han skal få penger. Men mulig kronprinsparet har slitt med at de ikke vil forskjellsbehandle "barna"? 

Absolutt ingen krav, virker det som. Ingen av barna burde fått leve på skattebetalerne etter at de ble myndige. De burde selvsagt lært seg å jobbe for pengene. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Piggsopp skrev (3 minutter siden):

Resten av familien jobber jo også, representasjonsoppdrag er jobben deres. Så det er ikke sånn at alle de andre i familien har fått penger uten å gjøre noe som helst fornuftig. Og søsknene har jobbet, gått på skole, vært i militæret, studerer, osv. Usikker på hva han yngste gjør nå, men nå er han mye yngre enn broren, og det er ikke så uvanlig med et friår eller to etter videregående. 

• Liker 10
Skrevet (endret)
Gulline skrev (32 minutter siden):

Er dessverre redd at dette kommer til å prege hennes liv så lenge hun lever. Å leve under slike forhold gjør noe med et menneske.

Det er vidt forskjellig hvordan folk takler traumatiske ting. Noen preller det av på mens andre får en varig knekk og man vet ikke helt hvem som blir hvem.

Amerikanske psykologer har laget statistikker på soldater i krig. Veteraner i samme tropp/team som har sett og opplevd det samme takler det svært forskjellig når de undersøkes ti år senere. Indikatorer som rusbruk, selvskading, arbeidsledighet, sosial tilpasning, intervjusvar osv osv.

DERFOR synes jeg man skal være forsiktig med påstander om hvor hardt negative hendelser er for andre.

Å dytte noen inn i en offerrolle.

Det kan fort bli en selvoppfyllende profeti når andre påstår at de blir preget for livet.

Endret av slarvearve
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (47 minutter siden):

ok, jeg ser det vel heller som en bekreftelse på at de hadde som intensjon å prøve og hjelpe, i motsetning til teorier som har vært fremmet om at de prøvde å enable.

Har noen her ment at de har prøvd å enable ham? Det virker jo litt villt.

Jeg har heller oppfattet det som at folk har ment at de har sydd puter under armene på ham, snarere enn å sette krav.

At måten de har prøvd å hjelpe ham på ikke har vært så god eller effektivt, og at de dermed har endt opp med å enable ham snarere enn å hjelpe ham.

De fleste som enabler har vel ikke en intensjon om å gjøre det. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Piggsopp skrev (30 minutter siden):

Nå er vel f.eks. denne tråden ett av mange eksempler på at det tvert i mot er rimelige mange og høye forventninger til kongelige? Både IA og SM har forventninger til rollene de har, i bytte mot nevnte apanasje. Forventninger ingen har til MBH. Det eneste man forventer av ham er at han oppfører seg noenlunde som folk, utover det har han en del privilegier få andre har.
Mange medlemmer i kongehus, som er mer perifere, har egne jobber. Selv Marius sin ste-tante (og ste-sjaman) og -kusiner lever egne liv og blir til noe. De har mistet en far til selvmord, og stått i noen stormer, som litt semi-rojale. Ingen av dem har - såvidt vi vet - sporet fullstendig av og blitt rusmisbrukere og kriminelle. 

Endret av JustAsking
Typo
  • Liker 15
Skrevet

Det slår meg at MBH, Andrew, Harry og for så vidt Märtha virkelig bekrefter hvor skadelig monarki er. «The spare», og den enorme bitterheten det fører til hos mange.

• Liker 30
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Seff skrev (20 minutter siden):

Resten av familien jobber jo også, representasjonsoppdrag er jobben deres. Så det er ikke sånn at alle de andre i familien har fått penger uten å gjøre noe som helst fornuftig. Og søsknene har jobbet, gått på skole, vært i militæret, studerer, osv. Usikker på hva han yngste gjør nå, men nå er han mye yngre enn broren, og det er ikke så uvanlig med et friår eller to etter videregående. 

Jo, og det er jeg helt enig i. De kongelige jobber jo med å representere Norge i stort og smått. Og kongebarna må jo ta det ansvaret mer og mer jo eldre de blir. Så det er selvsagt fullstendig urimelig at en som ikke er kongelige og ikke representerer kongehuset skal få penger til livets opphold (og festing.. ). Men han er nå engang medlem av en familie, så det kan jo hende at han har syntes det har vært urettferdig at han er den eneste som skal måtte jobbe vanlig og ikke få en krone. Og at det har vært vanskelig å si nei til ham. Bare en tanke. 

Endret av Piggsopp
  • Liker 3
Skrevet
slarvearve skrev (43 minutter siden):

Det er vidt forskjellig hvordan folk takler traumatiske ting. Noen preller det av på mens andre får en varig knekk og man vet ikke helt hvem som blir hvem.

Amerikanske psykologer har laget statistikker på soldater i krig. Veteraner i samme tropp/team som har sett og opplevd det samme takler det svært forskjellig når de undersøkes ti år senere. Indikatorer som rusbruk, selvskading, arbeidsledighet, sosial tilpasning, intervjusvar osv osv.

DERFOR synes jeg man skal være forsiktig med påstander om hvor hardt negative hendelser er for andre.

Å dytte noen inn i en offerrolle.

Det kan fort bli en selvoppfyllende profeti når andre påstår at de blir preget for livet.

Jeg snakker om egne erfaringer og har selv sett en kvinne slite lenge etterpå når det kommer til det å stole på en mann igjen. Psykisk og fysisk mishandling setter dypere spor enn man skulle tro. 

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Iia skrev (49 minutter siden):

Vanlig oppførsel i retten er det ikke. Op spørsmålet: 

På hvilken måte kjente dere til influencermiljøet og Nora Haukland før dere fikk oppdraget som Høibys forsvarere?

ville jeg forventet: "Jeg kjente ikke til henne fra tidligere". 

Svaret de to forsvarerne til Marius ga, opplever jeg som arrogant, hånlig og nedlatende. Det er totalt unødvendig og ikke i tråd med forventet takt og tone. I retten er man forvente å omtale hverandre med respekt. 

Ja, de forteller også at gutten liker å ha filmer av sovende nakne jenter på mobilen også, så hva er det å ta sånn på vei for liksom? 🙄

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Gulline skrev (9 minutter siden):

Jeg snakker om egne erfaringer og har selv sett en kvinne slite lenge etterpå når det kommer til det å stole på en mann igjen. Psykisk og fysisk mishandling setter dypere spor enn man skulle tro. 

De fleste vet vel veldig godt at slik setter dype spor. Heldigvis er de fleste  mennesker i stand til å leve livene sine videre etter slik. Litt mer tynnhudet, ofte adskillig klokere og mer på vakt, og med dyrekjøpte erfaringer. 
Noras vitnemål bekrefter og krysser av dynamikken i voldelige forhold på alle punkter. Jeg opplever henne som ytterst troverdig og håper han blir dømt for dette. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Absolutt ingen krav, virker det som. Ingen av barna burde fått leve på skattebetalerne etter at de ble myndige. De burde selvsagt lært seg å jobbe for pengene. 

Det burde vel vært naturlig, det er vel ingen av barna som mottar apanasje? Ser nå hvorfor kronprinsparet har behov for så høy apanasje, de forsørger tydeligvis ikke bare 2 voksne barn men også Marius. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...