Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fremmed fugl skrev (6 timer siden):

Man skal dømme hvis tvilen ikke er rimelig. Det vil si at det teoretiske tvilen skal ikke komme tiltalte til gode. Det skal være et sannsynlig og fornuftig tvil som skal komme den tiltalte til gode.

Er det et rimelig tvil om at en eller kvinnene sov når det ble gjennomført handlingene som Marius er tiltalt for? 

Hvis svaret er ja, skal ha frifinnes. 

Hvis svaret er nei skal man gå til neste spørsmål. 

Er det et rimelig tvil om handlingene er gjort med forsett, da inkludert eventuelitets forsett? 

Hvis svaret er ja, kan han ikke dømmes for forsettlig voldtekt, men da skal man til neste spørsmål. 

Er svaret nei, skal han dømmes for voldtekt. 

Neste spørsmål er om det finnes rimelig tvil til at han handlet grovt uaktsomt. 

Hvis svaret er ja blir han frifunnet. 

Hvis svaret er nei, blir han dømt for grov uaktsom voldtekt. 

I den første saken er det viktigste beviset for søvn, en relativt lang film der til og med Marius er enig at det ser ut som fornærmet sover. 

Forsvaret kommer å prøve å skape tvil ved å argumentere at det var så kort tid til hun tok drosje, at det er rimelig tvil om hun sov. 

I Lofoten saken er det sentrale beviset for søvn data fra pulsklokke, så har vi vitnemålet fra fornærmet som beskriver at hun våknet av et smertefullt samleie. 

Har ikke peiling på hvordan forsvaret skal prøve å skape et rimelig tvil om søvn her. 

Når det gjelder forsett så har ikke Marius gjort det lett for forsvaret, "jeg gjør ikke sånn" "hun var våken" i vitnemål som er for øvrig preget av "husker ikke" og nok så diffust. 

Min magefølelse er at kanskje kommer retten å få et rimelig tvil om søvn i første fallet på grunn av drosje turen. Men klarer ikke å se hvordan dem skal få det når det gjelder Lofoten saken. 

Forsett tror jeg at forsvaret kommer å slite med. 

Nå til din personlige historie, som belyser noe kring utfordringer som jeg ser at folk også IRL har når dem vurderer denne straffesaken.

Eksen din hadde teoretisk kunnet blitt dømt for voldtekt, men i praksis hadde hun ikke kunnet bli det. 

Tror ikke det er spesielt vanskelig å skape tvil om pulsklokker. Finnes masse data på hvor upålitelige de er. De brukes ikke i søvnregistrering for insomni for eksempel. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Miss Anthropy skrev (2 timer siden):

Har ikke sett noen hevde. Men flere er opptatt om hvorvidt han kan dømmes for det. Hvis dommerne mener der er en sannsynlighetsovervekt på 94 % i hva kvinnene sier/bevisene viser skal han IKKE dømmes. Det er fremdeles for lavt.

Nei, er ikke en prosentsatts, men grensen går mellom rimelig og urimelig tvil. 

Er opplagt en totalt meningsløs oppgave å tro at man med noen valid metode skal kunne si at det for eksempel er 92 eller 96 % bevist. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

Er opplagt en totalt meningsløs oppgave å tro at man med noen valid metode skal kunne si at det for eksempel er 92 eller 96 % bevist. 

Jeg forstår ikke bæret av hvorfor det at hun sover eller ikke sover å bare ligger der uten noen tegn til å like eller ville være der skal endre om han er en overgriper. Om damene ikke sov men bare lå der urørlige og ikke husker hendelsene er han enda en gigantisk overgripende creep som tar på damer som ikke får til å dra uten at vi vet hvorfor. 

De bruker så lang tid på tull. Kan ikke de begge si at det der var en normal kveld for dem, de begge husker det og de liker å late som, er det overgrep. Ingen normal relasjon kommer i denne knipa. Frikjenner de han endrer det ikke at han er overgriper å ikke bare det, vi vet han utifra tidligere handlingsmønster vil begå nye overgrep de neste månedene.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (20 minutter siden):

Tror ikke det er spesielt vanskelig å skape tvil om pulsklokker. Finnes masse data på hvor upålitelige de er. De brukes ikke i søvnregistrering for insomni for eksempel. 

Jeg vet ikke hvilket merke og type det er, og med det sensor og software. Men du vet hvis nok det. 

Hvis man skal bruke noen til å diagnosere sykdom så trenger produktet i Norge ha en CE merking i henhold til MDR. Det er en kostbar prosess (fort 20 MNOK) som er helt unødvendig hvis man ikke har tenkt å satse på et medisinsk marked. Fravær av en slik CE merking sier i seg selv ikke noe om kvaliteten på sensorer eller programvare. 

• Liker 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (19 minutter siden):

Ja, det blir selvsagt flisespikkeri med eksakte tall, noe som heller ikke går. Målet er at bevisene må ligge opp mot 100 % for å kunne dømme noen.Screenshot_20260211_153616_Chrome.thumb.jpg.bee5ee1276adc2516602df7dd4b93dc3.jpg

• Liker 3
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hvilket merke og type det er, og med det sensor og software. Men du vet hvis nok det. 

Hvis man skal bruke noen til å diagnosere sykdom så trenger produktet i Norge ha en CE merking i henhold til MDR. Det er en kostbar prosess (fort 20 MNOK) som er helt unødvendig hvis man ikke har tenkt å satse på et medisinsk marked. Fravær av en slik CE merking sier i seg selv ikke noe om kvaliteten på sensorer eller programvare. 

Det er jo ganske irrelevant. Søvnforskerne Pallesen og Bjorvatn  på Haukeland sier at studier viser at smartklokker ikke har bedre pålitelighet enn gjetting. Fordi de måler puls. Og puls forteller ikke om folk sover. 

Tilføyer: Jeg ville lenke til flere artikler jeg fant om dette, men så kom jeg over denne uttalelsen av Bjorvatn som faktisk gjelder MBH-saken direkte (der nevnte Pallesen er ekspertvitne), og det bør være tilstrekkelig:

Søvnekspert skeptisk til voldtektsbevis mot Marius Borg Høiby

Endret av MissLucy
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ufyselig fyr, som sitter dag etter dag og lyver i full rettssal. Fins det noen som virkelig tror på det han sier om at han ikke ligger med folk som sover? Han gjør jo det! 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Jeg synes påtalemyndigheten har gjort en god jobb hittil i å vise at det å ta bilder av tilsynelatende sovende kvinner er noe som han er spesielt interessert i, og de har også underbygget dette med hans søkehistorikk. 

• Liker 10
  • Nyttig 9
Skrevet

Jeg synes forøvrig at han fremstår svært nedlatende i retten (ut i fra live-oppdateringene). Det som badstu-vitnene forteller, om at han var dominerende, nedlatende, «vet du ikke hvem jeg er»-holdning osv, tror jeg stemmer. 

• Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet

Liker at statsadvokaten sa:

Jeg tror for hennes del det ikke er meldingene som hun opplever som verst i denne saken her.

Tror ikke statsadvokaten lar seg lure av han. 

Når han sa han søkte trøst LOL. Kanskje et forsøk på å forstå seg, men jeg oppfatter han som en som har et problem med mangel av empati for andre og også er manipulerende. Så ser på det som blanding av selv sympati og å søke sympati fra retten, for å så ikke kunne svare hva som er trøstende. Dobbel lol.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Jette10 skrev (2 minutter siden):

Utsnitt "Kortversjonen":

• Marius Borg Høiby ble pågrepet på sykehus for vold, trusler og brudd på besøksforbud rett før rettssaken.
  • Morten Borg, Høibys far, er blitt avhørt av politiet som vitne i saken.
  • Høiby erkjenner brudd på besøksforbud, men nekter for vold og trusler. Videre rettslige skritt avgjøres snart.

Vilkår for fengsling er fare for gjentakelse. Aftenposten vet ikke hvorfor Morten Borg er innkalt som vitne. Det var en som står Frogner-kvinnen nær som kontaktet politiet også denne gangen. Uvisst om det er samme person som sist eller en annen (siste setningen der er mine tanker). Hendelsen fant sted i MBH sin leilighet vest i Oslo. Han er igjen tiltalt for trusler og kroppskrenkelse og han ble varetekstfengslet for fire uker pga gjentakelsesfaren. 

• Liker 8
Skrevet
Rosakatt skrev (4 minutter siden):

At han snakket stygt om utseendet hennes og lignende. 

Jada, joda, men hva kan dette være for noe? Hva kan ha blitt sagt? 

Registrerer nye uttrykk jeg har lært fra Høiby-slekten:

"Utagerende festing" = omfattende rusmisbruk

"Klappa til deg litte grann" = når man ufortrødent skambanker kjæresten sin

"Slo deg litt med flat hånd" = som ovennevnte, finnes trolig også flere varianter av uttrykk for slik ufortrøden atferd.

"Forkastelig gutteprat" = litt usikker på konkret innhold i slike samtaler enda, men forstår diskresjon er viktig her.

"Dårlig dømmekraft" = dundrende moralsk havari 

Flere? :vetikke:

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Skrevet
Nemigirl skrev (46 minutter siden):

Jada, joda, men hva kan dette være for noe? Hva kan ha blitt sagt? 

Registrerer nye uttrykk jeg har lært fra Høiby-slekten:

"Utagerende festing" = omfattende rusmisbruk

"Klappa til deg litte grann" = når man ufortrødent skambanker kjæresten sin

"Slo deg litt med flat hånd" = som ovennevnte, finnes trolig også flere varianter av uttrykk for slik ufortrøden atferd.

"Forkastelig gutteprat" = litt usikker på konkret innhold i slike samtaler enda, men forstår diskresjon er viktig her.

"Dårlig dømmekraft" = dundrende moralsk havari 

Flere? :vetikke:

Sliten = over tid gitt faen i alt og alle og egen helse. Og det å nå ta ansvar og konsekvenser av det er sykt stress..

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
Jette10 skrev (1 time siden):

«Politiet ønsket å snakke med Morten Borg som vitne etter at sønnen ble pågrepet av politiet på et sykehus litt over midnatt mandag 2. februar i år. Det får Aftenposten opplyst.

Høiby ble siktet for vold og trusler med kniv og brudd på besøksforbudet mot Frogner-kvinnen. Hun er en av de fornærmede i rettssaken mot ham. Hendelsen som førte til pågripelsen, skjedde et døgn tidligere, hjemme i Høibys leilighet vest i Oslo.» 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Hvis jeg hadde oppdratt en sønn som endte opp som dette, så hadde jeg skammet meg så heftig. Han har null respekt for lover, regler, kvinner, mennesker generelt, og mest av alt: null respekt for seg selv. 

Det er jo veldig fint at det kommer frem hva slags menneske han er da. De som VELGER å gå inn i noe som helst forhold med han etter dette kan ikke si at de ikke VISSTE.

Endret av Kvinne31
Skrivefeil.
  • Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...