Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fremmed fugl skrev (8 minutter siden):

At cannabis er en plante som man kan lage mye ulikt ifra. Hasj og Marihuana er eksempler på Cannabis. 

Statsadvokaten har tiltalt han for grovt brudd, det vil si at mengde kvalifiserer for dette. 

Hva var poenget ditt? 

Som jeg allerede har redegjort for og «No shit, Sherlock!»

• Liker 3
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser det står cannabis hos NRK og marihuana hos VG og TV2. Antar at det nok da er snakk om marihuana.

Såvidt jeg har skjønt er det ikke noe forskjell på hasj og marihuana ut fra et straffe-perspektiv?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Hunter7 skrev (1 time siden):

Som jeg allerede har redegjort for og «No shit, Sherlock!»

Du skrev et innlegg uten forankring i fakta og virkeligheten, som jeg prøvde å korrisjere. 3,5 kg Cannabis kan være alt mulig rart, inklusive hasj. Som det fremgår av denne saken hvis du ser etter, så var det Marihuana, som man ikke bruker til å lage hasj fra, men som brukes til å ruse seg. Han er tiltalt for og å tilstått grovt narkotikalovbrudd, så skjønner fortsatt ikke poenget ditt. 

Endret av Fremmed fugl
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
lurker skrev (50 minutter siden):

Jeg ser det står cannabis hos NRK og marihuana hos VG og TV2. Antar at det nok da er snakk om marihuana.

Såvidt jeg har skjønt er det ikke noe forskjell på hasj og marihuana ut fra et straffe-perspektiv?

Er ikke det, og i jussen skiller man ikke mellom ulike Cannabis produkter. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (4 timer siden):

Uten at jeg har lovverket foran meg nå, så tror jeg ikke det skilles mellom 3,5 kg hasj og 3,5 kg marihuana, men at det dømmes like strengt i straffeloven (men mulig jeg misforsto poenget ditt).

Marihuana? 

Skrevet (endret)
Kvittre skrev (24 minutter siden):

Marihuana? 

Ja, jeg leste innlegget feil første gang og svarte dertil feil. Flere steder har det stått at det gjaldt marihuana, bl.a i Aftenposten.

Sitat

Ifølge den nye tiltalen skal Høiby i juli 2020 ha mottatt minst 3,5 kilo marihuana og fraktet dette videre og overlevert det til en person i Tønsberg.

Marius Borg Høiby tiltalt for flere nye lovbrudd: Erkjenner alt https://share.google/L9oFfgyFZhQuziJAK

Men om det gjelder frakt av rå cannabisplante, vil det nok være slik @Hunter7skrev, at det er beregnet utbytte av salgbar hasj og marihuana som legges til grunn. Men 3,5 kg cannabis vil uansett overstige ordinært narkotikalovbrudd og anses som grovt, tenker jeg, og politiet har jo formidlet at det gjelder grovt narkotikalovbrudd. 

Endret av ~ Ada ~
Lenke og sitat
  • Liker 5
Skrevet

I jussen skilles det ikke mellom marihuana og hasj. Begge omfattes av fellesbetegnelsen cannabis både i straffeloven og legemiddelloven. Forskjellen blir eventuelt relevant i straffeutmålingen og ikke i skyldspørsmålet. Påtalemyndighetene har vel allerede sagt det går under grov narkotikalovbrudd. Derav skjerpet strafferamme.

I denne saken er det 3,5 kg marihuana (weed) han er tiltalt for. Altså tørket cannabis (ikke rå plante).

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Snurrevippen skrev (2 timer siden):

I jussen skilles det ikke mellom marihuana og hasj. Begge omfattes av fellesbetegnelsen cannabis både i straffeloven og legemiddelloven. Forskjellen blir eventuelt relevant i straffeutmålingen og ikke i skyldspørsmålet. Påtalemyndighetene har vel allerede sagt det går under grov narkotikalovbrudd. Derav skjerpet strafferamme.

I denne saken er det 3,5 kg marihuana (weed) han er tiltalt for. Altså tørket cannabis (ikke rå plante).

Vi vet også at det må være vurdert som grovt, hvis ikke ville forholdet vært foreldet. Hvis mindre alvorlig enn grovt er foreldelsesfrist hhv 2 år og 5 år. 5 år ble passert i juli 2025.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Siden det har vært et tema før.

I tv2 serie etterforsket episode 3 ang Marius saken. Så snakker de om hvor problematisk det ble å få avørt marius pga media. At avhør måtte vente, og kjøre han rundt til forskjellige politihus i byen som ikke hadde mediafolk utenfor.

Det var jo endel bråk om hvorfor marius ikke lot seg avhøre og at det tok så lang tid. Og dette blir da redegjort som en del av den saken. Ikke så langt inn i episoden.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg trodde også det var kvanta og ikke om det er kokt ned til hasj - som lå til grunn når man dømmer i slike saker.

Men dette kan jeg ta feil på.

Uansett, som @Ninaen sier, denne situasjonen ville vært henlagt om de ikke anså det som grovt. Den er forbi foreldelsesfristen om det 'bare' var vanlige narkotikalovbrudd. Derfor tror jeg også på at de samlet sett prøver seg på 6+ år. Det burde vært langt mer med tanke på seriemomentet, men Norge har som kjent utrolig dårlig straffeutmåling for seksualkriminalitet. Pedofile får 4-6 år for å voldta folk i hele deres oppvekst, hva skal man da forvente av vår neste dronnings sønn, med gode advokater og alt presset som kommer med hans tilknytninger.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Ellie42 skrev (23 minutter siden):

Jeg trodde også det var kvanta og ikke om det er kokt ned til hasj - som lå til grunn når man dømmer i slike saker.

Men dette kan jeg ta feil på.

Uansett, som @Ninaen sier, denne situasjonen ville vært henlagt om de ikke anså det som grovt. Den er forbi foreldelsesfristen om det 'bare' var vanlige narkotikalovbrudd. Derfor tror jeg også på at de samlet sett prøver seg på 6+ år. Det burde vært langt mer med tanke på seriemomentet, men Norge har som kjent utrolig dårlig straffeutmåling for seksualkriminalitet. Pedofile får 4-6 år for å voldta folk i hele deres oppvekst, hva skal man da forvente av vår neste dronnings sønn, med gode advokater og alt presset som kommer med hans tilknytninger.

Vi vet det er grovt narkotikalovbrudd fordi statsadvokaten har formidlet det. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Det var jo akkurat det jeg skrev. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Kvinne31 skrev (3 minutter siden):

Vitner å stole på det der... 😆

Er dette karaktervitner? 😅

• Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 timer siden):

Jeg reagerte litt på andre artikler som var ang straff og 3,5kg hasj , marihuana , canabis

Det ble omtalt som alvorlig. Men ga minste på 9mnd ink fradrag ei fikk 6år for oppbevaring OG produksjon. Så alvorlig, høres ikke ut som høy straff her. Iallefall ikke iht voldtekter og vold i nær relasjon, som har fireløpig høyeste strafferamme

Skrevet

Her er nye opplysninger. https://www.vg.no/nyheter/i/V6qVv1/marius-borg-hoeiby-tok-intimt-bilde-uten-samtykke

Forsåvidt enig med forsvarerne her, at media trenger ikke dele så mye av detaljer iht det som skal prossederes i retten. 

Dette gjelder da frogner kvinnen. 

Her hadde det kanskjevholdt med å nevne det han er tiltalt for, ikke detaljer i tiltalen før de har vært i retten

• Liker 4
Skrevet
Ellie42 skrev (1 time siden):

Det var jo akkurat det jeg skrev. 

Ja. Mente bare at det ikke trenger å understøttes av noe annet (men foreldelsesfrist osv er interessant uavhengig av det) da det allerede er avklart av statsadvokaten. Var ikke verre enn det.

• Nyttig 3
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (1 time siden):

Jeg reagerte litt på andre artikler som var ang straff og 3,5kg hasj , marihuana , canabis

Det ble omtalt som alvorlig. Men ga minste på 9mnd ink fradrag ei fikk 6år for oppbevaring OG produksjon. Så alvorlig, høres ikke ut som høy straff her. Iallefall ikke iht voldtekter og vold i nær relasjon, som har fireløpig høyeste strafferamme

Så vidt jeg forstår, og igjen - jeg kan ta feil, er salg og frakt sett på som mer alvorlig enn produksjon. Forstå det den som kan, om man 'bare' blir tatt for produksjon har det foreløpig ikke gått utover eventuelle kunder. Mens om man selger og frakter viser det jo vilje til å distribuere det til brukere - ergo mere skade på samfunnet.

Det er det samme med hjemmebrent, politi osv bryr seg fint lite om du lager til eget bruk - mens når du begynner å selge det begynner de å bry seg.

Endret av Ellie42
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Ny podcast ute om saken hos Podme i dag:

"Kvinnene og Marius: Hva skjedde?"

https://podme.com/no/episode/10615269/

Jeg har hørt gjennom, men synes ikke det kom frem særlig mye nytt der.

Endret av lurker
  • Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...