Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor vil frognerkvinnen ha kontakt med en som mishandler henne og oppheve besøksforbudet? Og hvorfor har Marius sånn dametekke? 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
himmeloghav skrev (50 minutter siden):

Hvorfor vil frognerkvinnen ha kontakt med en som mishandler henne og oppheve besøksforbudet? Og hvorfor har Marius sånn dametekke? 

Hvis du har møtt en del kvinner som har blitt utsatt for vold i nære relasjoner så hadde du ikke blitt overasket. Uheldigvis er det alt for vanlig. Uheldigvis dør en del av disse kvinnene. Ja, jeg har møtt dem som ble drept. 

• Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
himmeloghav skrev (48 minutter siden):

Endelig to gode spørsmål:

Det første: Hva som skjedde dem imellom og hvordan de to har bearbeidet dette v et ingen - utenom dem. 

Tipper noe har skjedd dem imellom og hun kanskje har begynt å mistenke at hun er en brikke i et større spill?

Det andre: Nå er jeg 100% hetero, men Marius ser vel ut som han har dratt MINST like mange damer som jeg hadde på den tida og sannsynligvis mer. Ellers: De som kjenner Marius og vet om ham som person virker å finne ham en likandes kar. Pussig..

En ting er sikkert: Utvikler dette seg videre vil vi få en spennende tid framover, og (tipper jeg) en overaskelse hvor påtalemyndigheten begjærer saken utsatt et par måneder.

Kanskje den ikke starter før denne kontoen dukker opp etter en karantene igjen? 🤣🤣🤣

Skrevet
himmeloghav skrev (På 12.12.2025 den 19.31):

Gjetter at hun som andre ofre for partnervold har de samme "mekanismene". Hun har jo elsket han, kanskje gjør hun det fortsatt. Vet at det er sykt, men for voldsofre så er ofte det eneste som egentlig er helende - at overgriperen ber om unnskyldning og bærer en på gullstol etterpå (noe de ofte gjør, i en kort periode - før faenskapet er igang igjen) 

Jeg bare gjetter, men det kan være sånn for henne. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Isild skrev (1 minutt siden):

Gjetter at hun som andre ofre for partnervold har de samme "mekanismene". Hun har jo elsket han, kanskje gjør hun det fortsatt. Vet at det er sykt, men for voldsofre så er ofte det eneste som egentlig er helende - at overgriperen ber om unnskyldning og bærer en på gullstol etterpå (noe de ofte gjør, i en kort periode - før faenskapet er igang igjen) 

Helt riktig og ofte blir de offer for en iherdig manipulering fra gjerningsmannen. Tenker det er en av grunnene til at politiet vil beholde besøksforbudet til etter rettssaken. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Gulline skrev (1 time siden):

Helt riktig og ofte blir de offer for en iherdig manipulering fra gjerningsmannen. Tenker det er en av grunnene til at politiet vil beholde besøksforbudet til etter rettssaken. 

Generelt er det et eksempel på hvorfor lovendringen fra fornærmedes påtalebegjæring til offentlig påtale ble gjort. Dette var for å sikre voldsutsatte kvinner mot påvirkning og gjentagende vold. 
Det var dessverre en del saker hvor fornærmede kvinner, etter å ha anmeldt og bedt om besøksforbud, trakk dette tilbake. Sakene ble da henlagt. 

I dag er det et ufravikelig prinsipp at straffbare handlinger er underlagt offentlig påtale. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (2 timer siden):

Hvorvidt en voksen person er offer for manipulasjon ville jo umyndiggjort temmelig mange personer om det skulle vært argument for at politiet kunne gjøre som de ville i ethvert tilfelle. Når Marius sine anklager om brutt besøksforbud i ALLE tilfeller ikke har ledet til noen konsekvenser, så vil jeg si det er et godt argument forsvaret vil bruke for å få hevet det aktuelle besøksforbud som begge parter vil, men politiet ønsker å opprettholde. 

Skrevet
Isild skrev (2 timer siden):

Er det sånn at tilgivelse og forsoning slutter å eksistere om ting har skjedd imellom et par og begge sider virker å komme overens igjen?

Likedan, er det sånn at alle slike forsoninger leder til gjentagelse av det som skjedde tidligere?

En kan selvsagt "gjette", men så lenge en ikke vet hva som foregår imellom to personer så er det neppe særlig vel fundert med media som kilde. 

Skrevet
AdonisFFM skrev (16 timer siden):

Er det sånn at tilgivelse og forsoning slutter å eksistere om ting har skjedd imellom et par og begge sider virker å komme overens igjen?

Likedan, er det sånn at alle slike forsoninger leder til gjentagelse av det som skjedde tidligere?

En kan selvsagt "gjette", men så lenge en ikke vet hva som foregår imellom to personer så er det neppe særlig vel fundert med media som kilde. 

Fulgte deg ikke helt her. Det er jo det jeg skriver jo, at tilgivelse og forsoning antageligvis er det hun søkte, og at det er grunnen til at hun har truffet han. Jeg skriver at det er mange mekanismer og følelser som spiller inn i situasjoner med partnervold. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AdonisFFM skrev (21 timer siden):

Alle bruddene på "besøksforbud" har meg bekjent ikke ledet til NOEN flere tiltaler og nå er det vel mye taler for at iallfall et av disse forbudene ønskes droppet av begge parter; mens politiet derimot tviholder på dette, helt klart i desperasjon. 

Dette stemmer jo ikke. Han er tiltalt for flere brudd på besøksforbud. Slutt å dikte opp egne fakta.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Isild skrev (5 timer siden):

Fulgte deg ikke helt her. Det er jo det jeg skriver jo, at tilgivelse og forsoning antageligvis er det hun søkte, og at det er grunnen til at hun har truffet han. Jeg skriver at det er mange mekanismer og følelser som spiller inn i situasjoner med partnervold. 

Jeg er jo HELT enig her.

Skrevet (endret)

Jeg er enig i at det alt for lenge har vært alt lett å slippe unna både vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep. Det er veldig lav domfellelsesprosent i voldtektssaker, og  svært mange (alt for mange) saker som omhandler vold i nære relasjoner, henlegges.Vold i nære relasjoner skjer typisk når bare offer og overgriper er alene sammen, det blir ord mot ord, og de involverte har ofte en nær kjærlighetsrelasjon, noe som påvirker både evnen og viljen til å anmelde.

Endret av pøbelsara
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
totti_1 skrev (50 minutter siden):

I sum er nok dette til hans fordel. Bakgrunnen for dette kjenner ikke vi, så jeg gidder ikke dømme 

https://www.vg.no/rampelys/i/16k41M/hoeiby-har-besoeksforbud-var-sammen-med-fornaermede-foer-avhoer

Jeg tror han får en ganske kort straff ift tiltalen.. 

Ovenfor Frognerkvinnen isolert sett, ville han nok fått en ganske kort straff. Det skyldes handlingene Frognerkvinnen selv bidrar med fra saken begynte og rulle og frem til i dag inkludert at hun "godtar" kanskje også bidrar på lik linje som MBH selv til bruddene på besøksforbudet.

Men det er ikke kun Frognerkvinnen isolert sett som er et offer for MBHs handlinger. Sum summarum er det alvorligere saker involvert og antall saker gjør alvorligheten større, så her blir det nok mer enn "ganske kort straff". Strafferammen blir førende for lignende saker siden, denne saken er profilert og kan grunnet alvorlighetsgrad og antall offer, ikke bare "renne ut i sanden" med en "ganske kort straff" nei.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk til politiadvokaten som opprettholder forbudet. Synes synd på denne Frognerkvinnen  som ønsker å få opphevet besøksforbudet,:tatt i betraktning alle overgrep Høiby står tiltalt for. 

• Liker 20
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)
Reisejenta skrev (På 15.12.2025 den 22.20):

""Jeg synes det er ganske oppsiktsvekkende detaljer som tv2 har fått tak i, som taler for at 2 av sakene står på ustø grunn. Dessuten virker han å blitt sammen med Frogner kvinnen. 

Les selv 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/politiet-spurte-sovnforsker-er-det-mulig-a-sovne-pa-73-sekunder/18115849/

Påtalemyndigheten har et strengt beviskrav""

Det ovenfor skrev jeg i fjor. Har ikke fulgt med særlig i dag, men Astrid Meland skriver også at sakene står på ustø grunn. Slik hun tolker det.

Hun har iikke sett alle bevisene, så hun kan ikke vite. Men hun sitter med inntrykk at dette blir ord mot ord i stor grad. Slik aktor presentere ting i sitt innledningsforedrag 

https://www.vg.no/nyheter/i/7p5A2w/slik-vil-borg-hoeiby-forsvare-seg

Endret av totti_1
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Poenget med besøksforbud er jo å hindre både ytterligere voldsepisoder samt vitnepåvirkning. 
Som en annen bruker nevner på siden her, så er sånt som dette et eksempel, dessverre, på den negative dynamikken som utspiller seg i denne type forhold/relasjoner. Elsk - hat, tilgivelse - frykt, det er som om parforholdet går i et hamsterhjul der det er svært utfordrende å stå på siden for om mulig hjelpe offeret. Som oftest når man ikke frem overhodet. 

Vedr. mulig manipulasjon så er det ikke nødvendigvis bevisst handling. Dysfunksjonalitet går gjerne dypt i personligheten, og de søker sammen fordi de rett og slett har den type relasjon. Tenker jeg. 

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis MBH tror han kan ha et normalt forhold til en kvinne igjen som han tok kvelertak på så er han temmelig nedsnødd. Dette bør være skjerpende for straffeutmåling. MBH har null respekt for loven og besøksforbudet. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
missLynch skrev (8 timer siden):

Takk til politiadvokaten som opprettholder forbudet. Synes synd på denne Frognerkvinnen  som ønsker å få opphevet besøksforbudet,:tatt i betraktning alle overgrep Høiby står tiltalt for. 

Enig, det er meget viktig å opprettholde forbudet. Når det er sagt så er det sterkt beklagelig og uforståelig at ikke politiet reagerer på bruddene. Det er utfordrende å forstå at det får lov å pågå. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...