Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
PusheenPusheen skrev (26 minutter siden):

Jeg tror, siden vi vet at MBH har et enormt temperament og utagerer på voldelige og dramatiske måter, at det til slutt gikk så langt at familien muligens har gitt ham det han vil ha for å holde ham blid. Jeg kan liksom ikke se for meg at man med viten og vilje ellers skulle gi massemasse penger til noen som bruker dem på narkotiske stoffer. De har rett og slett vært dumsnille, gjort både seg og Marius en gedigen bjørnetjenste, som ikke bare har kommet bitt ham i ræva, men også dem selv slik det nå tydeligvis kommer frem at ting har vært. Enten det, eller så har de virkelig ikke fulgt med i timen, og ukritisk gitt penger til ham. Å være så blind for sitt eget barns oppførsel, tror jeg ikke de er. Jeg tror de har lent seg alt for mye på det faktum at Marius har sluppet unna, gang på gang, og i tillegg ikke ville trigge et sinne i ham. De har enablet okke som, enten med fullt overlegg, eller rett og slett med "blind trust".

Det blir nesten som om kronprinsparet blir holdt som gissel av sin egen sønn og stesønn. Det har jeg vondt for å tro.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Junijulia skrev (Akkurat nå):

Det blir nesten som om kronprinsparet blir holdt som gissel av sin egen sønn og stesønn. Det har jeg vondt for å tro.

Vel, gissel er jo ditt ord, ikke mitt. Jeg vet om flere tilfeller der partner, foreldre eller søsken gjør ting de ikke burde, for å holde en utagerende person blid. Det er ikke en uvanlig mekanisme.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Maud-1919 skrev (15 minutter siden):

Å være dumsnill er å låne penger til noen som ikke betaler tilbake, flere ganger. 

Det kronprinsparet har gjort ved å gi penger, gratis bolig til en sønn som ruser seg og er voldelig - det å kalle de dumsnille er for snilt i min verden. Rus og vold vet vi de har kjent til. Det er så tafatt og skammelig at jeg har ikke ord. 

Men en ting er sikkert, HM er ikke min konge! Jeg vil aldri neie for de - heller snu ryggen til de. 

Jeg synes det er vanvittig provoserende å se at de reiser på ferie med MBH. Jeg er tom for ord - og det er ikke ofte!

Takk for at du kaller en spade for en spade 👏

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (5 minutter siden):

Og likevel er du den som aller heftigst har forsvart kronprinsparets manglende handling i denne saken. Når de altså meget godt visste at han var voldelig.

Nettopp fordi det oftest skjer bak lukkede dører og det blir ord mot ord så er det så enormt viktig at de som står rundt og mistenker eller VET ikke lar være å gripe inn.  Det er den aller største skandalen her, den enablingen og tildekkingen de har bedrevet.  Tenk hvor mange som kunne blitt spart.

Dette må være veldig vondt for ofrene og ta inn over seg. De kunne ha blitt spart.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Godt og grundig arbeid fra politi og statsadvokaten! Jeg ble ikke overrasket over omfanget, dessverre, og er glad for at tiltalen mot NH ble endret til mishandling i nære relasjoner. 
Angående kronprinsparet; de fleste vet hva jeg mener, jeg tror ikke de har visst (jeg kjenner dessverre liknende tilfeller) og jeg tror de gjorde alt de kunne for å unngå publisitet rundt Portugalferien, men de andre reisene til MBH siste tiden har de nok ikke hatt så mye kontroll over (dessverre). Jeg håper fokuset vil ligge på den tiltalte og hans ofre fremover, ikke på hva kronprinsparet har visst og ikke, for det vet vi ikke stort om. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Glufseguri skrev (34 minutter siden):

Han har holdt på med dette i alle år fordi han har har LYST og familien har LATT han.

Krompen visste om JS og gav blaffen.

Det er nok ikke første gangen. Kongefamilien skal utad fremstå så gode og snille, men det er nok mye grums her. Denne saken her er såpass alvorlig og med så mange involverte at det på et tidspunkt bare måtte frem. Men sånn ellers tror jeg ikke JS og moren er de første som har kommet å sagt i fra om alvorlig urett og nærmest blitt viftet vekk av hans kongelige høyhet og frua 

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (2 minutter siden):

Godt og grundig arbeid fra politi og statsadvokaten! Jeg ble ikke overrasket over omfanget, dessverre, og er glad for at tiltalen mot NH ble endret til mishandling i nære relasjoner. 
Angående kronprinsparet; de fleste vet hva jeg mener, jeg tror ikke de har visst (jeg kjenner dessverre liknende tilfeller) og jeg tror de gjorde alt de kunne for å unngå publisitet rundt Portugalferien, men de andre reisene til MBH siste tiden har de nok ikke hatt så mye kontroll over (dessverre). Jeg håper fokuset vil ligge på den tiltalte og hans ofre fremover, ikke på hva kronprinsparet har visst og ikke, for det vet vi ikke stort om. 

Naiviteten lenge leve! 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet (endret)

Det fremstår som at politiet og påtalemyndigheten med statsadvokaten har gjort en omfattende og grundig jobb, og der de har samarbeidet bra med gjensidig initiativ til ytterligere etterforskning og endringer fra politiets utgangspunkt tidligere i sommer. Her har politiet justert siktelsen til Haukland flere ganger, og statsadvokaten nedjustert siktelsen i Frognersaken (dessverre, men de gjør da i det minste en grundig jobb). Flere av sakene vedrørende filming som politiet henla, er tatt inn i tiltalen igjen. Ikke minst, all ære til kvinnene og bistandsadvokatenene som valgte å kjempe videre for sin sak før tiltalebeslutning!  All ære til alle de fornærmede - henlagte såvel som pågående saker for hva de har stått i av belastninger, mot og styrke med avhør, potensiell retraumatisering, omtale og mer.

Dessverre viser samtidig tiltalepunktene hvor hårfine og krevende jussens grenseoppganger er. Det er slett ikke sikkert det holder vann i rettssaken og i evt.videre anker. 

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (5 minutter siden):

Jeg tror de har visst ganske mye. Sikkert ikke alt, men narkotikabruk og rasende temperament har de definitivt måtte visst om? Særlig MM som har vanket i rusmiljø selv, burde jo ha sett tegn på hvert fall rusdelen? Han ble jo også tatt med nark ganske tidlig, og da ville hvert fall jeg vært litt påpasselig og fulgt nøye med fremover. Voldtektene trenger de selvsagt ikke å ha visst om, han har nok kun skrytt til kompisene sine om disse. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (24 minutter siden):

Dumsnill i deres skala på ting. De har jo godtatt enormt mye mer enn hva andre ville. Jeg ville aldri latt en utagerende, voldelig narkoman bo på min eiendom, og jeg ville heller ikke gitt ham penger. Men som @Ninaen også var inne på, grensene flyttes igjen og igjen jo mer de godtar fra ham. 

Enig . De er enablers ( tilretteleggere) . De tilrettelegger for en luksuriøs livstil uten noen særlige plikter eller konsekvenser . Selve oppskriften på å få ett barn uten normale life-skills. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Kollontaj skrev (7 minutter siden):

Hva har publisitet med saken å gjøre? De må jo uansett ha ment at det var en passende ting å gjøre. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
NiceOrNothing skrev (Akkurat nå):

Enig . De er enablers ( tilretteleggere) . De tilrettelegger for en luksuriøs livstil uten noen særlige plikter eller konsekvenser . Selve oppskriften på å få ett barn uten normale life-skills. 

Javisst! Synes det er helt uhørt å påspandere utelandsturer til noen som er siktet (og nå tiltalt) for så grove greier. Men det var disse grensene da, de viskes mer og mer ut tydeligvis.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Javisst! Synes det er helt uhørt å påspandere utelandsturer til noen som er siktet (og nå tiltalt) for så grove greier. Men det var disse grensene da, de viskes mer og mer ut tydeligvis.

Noe som heter : never reward bad behaviour. Her belønnes det i bøtter og spann . 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
NiceOrNothing skrev (1 minutt siden):

Noe som heter : never reward bad behaviour. Her belønnes det i bøtter og spann . 

Ja, jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen; jeg ser på det som belønning for dårlig oppførsel. Definitivt.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Kollontaj skrev (8 minutter siden):

Nå kan vel ikke denne saken sammenlignes med lignende tilfeller. Kronprinsparet tilhører Norges mest privilegerte familie. 
Med alt hva det innebærer. De har hatt mange rundt seg som har visst, at disse ikke har nevnt noe om dette til kronprinsparet har jeg vondt for å tro.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
K_mb skrev (13 minutter siden):

Naiviteten lenge leve! 

Neida, dessverre er det mulig å bli ført skikkelig bak lyset av nær familie både mht rus, vold og annen kriminalitet. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Når politiet og PST har visst, har kronprinsparet visst.

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
pøbelsara skrev (1 time siden):

Det er ytterst sjelden at menn som er voldelige, er det mot bare en partner gjennom livet. Så det er en rekke kvinner i Norge og resten av verden som sitter igjen som serieofre for menn som utøver vold i nære relasjoner. IGjen og igjen.

Rettsikkerhetsprinsipper og det faktum at slik makt- og voldsbruk nesten alltid skjer bak lukkede dører, gjør at mange voldsutøvere slipper unna - igjen og igjen. 

Så all mulig kudos til Nora for at hun har stått opp og stått fram og gitt partnervold et ansikt. Alt hun har sagt og gjort i denne saken, har vært superviktig for å vise dynamikken i slike saker. Det er en slag kollektiv oppfatning av at alle konflikter har to sider, og at sannheten alltid ligger et sted i midten, og noen ganger har den ene parten alt å tjene på å lyve og bagatellisere og skylde på den andre. I maktulike forhold er det ofte slik at den som misbruker makten har alt å tjene på at folk ikke skjønner at det er de som går over grensene - gang etter gang.

Her visste kronprinsparet om at han både brukte dop og han utsatte andre for partnervold ref: Episoden på kongeskipet og dokumentert vold i form av bilder som ble sendt til de fra Juliannes mor.  De visste at han brukte penger som en full (eller dopa) sjømann og satte sine samboere i økonomisk vanskelige situasjoner. Så dette har ikke kun foregått bak lukkede dører, her har det vært tegn gjennom flere år og bevis forelagt kronprinsparet. Allikevel har det blitt lagt lokk på og de har fortsatt med å late som ingenting og å servere svinet alt på sølvfat. 

Kudos og respekt til Nora H, Julianne S og alle kvinner som er sterke nok til å anmelde vold og seksuelle overgrep!

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
Skrevet

Har et spørsmål; Om dette hadde vært Ola Nordmann, hadde han fått lov å reise utenlands mens etterforskingen pågikk? Har alltid hatt inntrykk av at man får beskjed om å holde seg i landet, men det er kanskje på film? Synes jo det er spinnvilt at det ikke ble varetektsfengsling her.

• Liker 17
  • Hjerte 1
Skrevet
Junijulia skrev (5 minutter siden):

Nå kan vel ikke denne saken sammenlignes med lignende tilfeller. Kronprinsparet tilhører Norges mest privilegerte familie. 
Med alt hva det innebærer. De har hatt mange rundt seg som har visst, at disse ikke har nevnt noe om dette til kronprinsparet har jeg vondt for å tro.

Krompen og hans familie blir vel passet på av selveste PST. De skal jo ha litt peiling, følge med og ha nok oversikt til å kunne passe på kronprinsfamilien og kongeparet. Da det ikke har rullet hoder i PST eller andre sikkerhetsfolk rundt kongefamilien tar jeg en logisk slutning på at PST har visst og informert fortløpende. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...