Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (4 timer siden):

Og her kommer poenget mitt inn. Man får vite en halv sannhet, og mange fyller da inn den andre halvdelen  som mangler.

Jepp. Det er mye av dette, også her. Istedet for å ikke vite hele sannheten og la det bli med det, konstrueres det gjennom spekulasjon det man tror er logiske hypoteser ut fra eget ståsted for å fylle hullet som mangler i behovet for å forstå. Det er helt vanlig, men det blir også ganske irriterende å stadig avkrefte usannheter og faktafeil.

Samtidig viser det seg også at der faktum er kjent, repeteres faktafeil der kun tilsvar viser at en sprer feilinformasjon. Som for eksempel politiprosessen før Høibys første pågripelse. Det stemmer at kronprinsessen varslet sønnen, det stemmer ikke at politiet kontaktet kronprinsessen direkte. Hvordan hun fikk opplysningen er ikke klart, men her har det likevel blitt til en sannhet som stadig brukes som argument for at det er forskjell på mamma MM og andre mødre.

Den eneste forskjellen slik jeg ser det er at Kongefamilien har en livvakttjeneste på grunn av sitt embede i likhet med statsministeren og andre myndighetspersoner, der ivaretakelse av deres sikkerhet og trygghet i Norge og utland er viktig.

Endret av Rev. Revenge
korrektur
  • Liker 2
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Gjest Sur sitron
Skrevet (endret)
Rev. Revenge skrev (1 time siden):

Jepp. Det er mye av dette, også her. Istedet for å ikke vite hele sannheten og la det bli med det, konstrueres det gjennom spekulasjon det man tror er logiske hypoteser ut fra eget ståsted for å fylle hullet som mangler i behovet for å forstå. Det er helt vanlig, men det blir også ganske irriterende å stadig avkrefte usannheter og faktafeil.

Samtidig viser det seg også at der faktum er kjent, repeteres faktafeil der kun tilsvar viser at en sprer feilinformasjon. Som for eksempel politiprosessen før Høibys første pågripelse. Det stemmer at kronprinsessen varslet sønnen, det stemmer ikke at politiet kontaktet kronprinsessen direkte. Hvordan hun fikk opplysningen er ikke klart, men her har det likevel blitt til en sannhet som stadig brukes som argument for at det er forskjell på mamma MM og andre mødre.

Den eneste forskjellen slik jeg ser det er at Kongefamilien har en livvakttjeneste på grunn av sitt embede i likhet med statsministeren og andre myndighetspersoner, der ivaretakelse av deres sikkerhet og trygghet i Norge og utland er viktig.

Joda - hun (og kronprinsen) fikk informasjon fra slottet - som igjen var blitt varslet av politiet. 

https://www.vg.no/rampelys/i/gw4nv9/marius-borg-hoeiby-27-varslet-om-paagripelse

https://www.vg.no/rampelys/i/8qOn3Q/det-kongelig-hoff-varslet-mette-marit-om-mulig-paagripelse

Endret av Sur sitron
Skrevet

Samtidig viser det seg også at der faktum er kjent, repeteres faktafeil

Fatter ikke at det skal være så vanskelig. 

• Liker 11
Skrevet

Nettavisen

"– Politiet varslet Det kongelige hoff og Det kongelige hoff informerte deretter Kronprinsparet om en hendelse som involverte Marius Borg Høiby og om mulig pågripelse. Som kjent varslet politiet også Marius Borg Høiby i forkant av pågripelsen. Politiet valgte å ikke pågripe i hans bopel, og har aldri ransaket den.

Det bekrefter kommunikasjonssjef Guri Ofstad Varpe ved Det kongelige hoff til Nettavisen fredag."

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Gjest Sur sitron
Skrevet
Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Alle var jo varslet om arrestasjonen. Politiet  sier de har vært i kontakt med hoffet om hendelsen  ikke arrestasjonen.  Det i seg selv kan være årsak til at mor tar turen over for en prat, og rydding.  Også får han beskjed  om atrestasjonen der. Hvis vi skal tro politiets opplysninger  ang varsel om arrestasjonen.  Derimot er alle andre varslet om arrestasjonen 

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/Av0Adx/vg-oslo-politiet-varslet-livvakttjenesten-pst-om-paagripelsen-av-marius-borg-hoeiby-i-forkant

Guri Varpe har uttalt hvordan dette foregikk:

Sitat

Det skriver kommunikasjonssjef Guri Ofstad Varpe ved Det kongelige hoff i en uttalelse til VG.

«Politiet varslet Det kongelige hoff og Det kongelige hoff informerte deretter Kronprinsparet om en hendelse som involverte Marius Borg Høiby og om mulig pågripelse. Som kjent varslet politiet også Marius Borg Høiby i forkant av pågripelsen. Politiet valgte å ikke pågripe i hans bopel, og har aldri ransaket den.»

Skrevet (endret)
Sur sitron skrev (3 minutter siden):

Ja her legger du jo frem akkurat  det vi sier. Politiet  varslet  hoffet om hendelsen, altså ingen varsel om arrestasjon.  Men marius selv blir varslet om arrestasjonen,  når han får beskjed om å møte på jansløkka skole . 

Så nei ingen  varslet kronprinsparet om arrestasjon, men hendelsen 

Endret av Krokenguri
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (21 minutter siden):

Ja her legger du jo frem akkurat  det vi sier. Politiet  varslet  hoffet om hendelsen, altså ingen varsel om arrestasjon.  Men marius selv blir varslet om arrestasjonen,  når han får beskjed om å møte på jansløkka skole . 

I så fall, om slottet & MM ikke ble varslet om arrestasjonen (på skolen), var det jo enda større grunn til å rydde og evt fjerne suspekte saker før politiet kom (som man jo måtte regne med, om det ikke allerede var avtalt at han skulle pågripes ved skolen). Tidligere har jo folk her ment at det var usannsynlig at man ville ryddet, siden det ikke var avtalt ransaking av bolig. At siden de skulle møtes ved skolen kunne bare huset være fullt av bevis. Men man burde rydde i rotet. 😅 (Noe jeg synes er tynt, altså om noe suspekt finnes i bolig og man skal pågripes, da ville jeg vært nervøs for det som lå igjen i bolig)

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Vi har kun Høibys ord for at det ble ryddet.

Tilføyer at hvis det ble ryddet, ville jeg anser det som helt normal morsadferd istedet for å sitte stille og se på rot og vente på sønnen som skulle pågripes.

Endret av Rev. Revenge
  • Liker 10
Skrevet
Andrea59 skrev (8 minutter siden):

I så fall, om slottet & MM ikke ble varslet om arrestasjonen (på skolen), var det jo enda større grunn til å rydde og evt fjerne suspekte saker før politiet kom (som man jo måtte regne med, om det ikke allerede var avtalt at han skulle pågripes ved skolen). Tidligere har jo folk her ment at det var usannsynlig at man ville ryddet, siden det ikke var avtalt ransaking av bolig. At siden de skulle møtes ved skolen kunne bare huset være fullt av bevis. Men man burde rydde i rotet. 😅 (Noe jeg synes er tynt, altså om noe suspekt finnes i bolig og man skal pågripes, da ville jeg vært nervøs for det som lå igjen i bolig)

Politiet avtalte med siktede hvor pågripelsen skulle finne sted ca en halvtime i forveien. 

• Liker 7
Skrevet
Andrea59 skrev (7 minutter siden):

Jeg vet ikke med deg, men jeg hadde 100% sikkert dratt  hjem til min sønn , om jeg fikk vite at han har rasert en bolig og vært voldelig  mot noen. 

Denne hendelsen  var også på et helt annet sted. Så jeg hadde garantert  ryddet  rot. 

Hvis jeg ikke husker feil fikk  marius  beskjed like etter moren ankom og 30 minutter  før oppmøte på jansløkka ( minitter her har jeg  ikke dobbelt  sjekket,  så kan være feil eller ca)

Så akkuat  når hun begynte å rydde etc, er helt ukjent.  Jeg hadde iallefall  tatt tak i rotet ganske raskt.  For jeg er helt sikker på det  hadde blitt litt sinna rydding. Jeg hadde ikke gjort det,  om jeg trodde boligem var et årsted. 

Så jeg vet jeg hadde gjort det samme uavhengig om hun fikk vite det før eller etter marius  fikk beskjed.  Uansett ville  jeg tenkt at politiet kom til  å  bli innblandet.  Andre ville kanskje ha valgt  å gjøre  det annerledes.

Sett i lys av denne hendelsen,  så ville jeg i dag kanskje ikke rørt noe.

Men ser argumentet  ditt. 

• Liker 1
Skrevet
Sur sitron skrev (50 minutter siden):

Her viser du egentlig  av det jeg skrev i det lange innlegget. 

Feilinformasjon  tar så over sannheten, at når riktig info som ikke har fått plass i diskusjonen  og blir  så veletablert. Så stopper det helt opp, og man leser info  med feil briller. Og ergo feil tolker. 

Så når du leser at politiet  har varslet hoffet, så tenker du automatisk  at de har varslet om arrestasjon,  og får ikke med deg setningen  som sier  hendelse,  og ikke arrestasjon. 

Og dette skjer netopp pga upresisheter , heksejakt osv. Så helt normalt 

Problemet  blir da til slutt at hvis noe blir fremstilt  med for mange uprsesisheter, så blir det til slutt oppfattet som , ikke sant.  

• Liker 3
Gjest Sur sitron
Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Her står det at de ble varslet om hendelsen og mulig pågripelse:

https://www.nrk.no/norge/hoffet-varslet-kronprinsparet-om-mulig-pagripelse-1.17108899

Sitat

Aftenposten får opplyst at kronprinsesse Mette-Marit varslet Marius Borg Høiby om at han ville bli pågrepet. Kort tid etter samtalen med moren ble Høiby selv kontaktet av politiet på telefon.

Skrevet (endret)
Sur sitron skrev (På 26.7.2025 den 16.37):

Her står det at de ble varslet om hendelsen og mulig pågripelse:

https://www.nrk.no/norge/hoffet-varslet-kronprinsparet-om-mulig-pagripelse-1.17108899

Fra lenke av 01.11.24, helt nederst: PRESISERING: NRK skrev tidligere at Hoffet varslet kronprinsesse Mette-Marit om pågripelsen. Det riktige er at de varslet kronprinsparet, slik det framkommer av uttalelsen fra Hoffet. Dette ble endret klokka 17.39.

Fra lenke av 05.11.24., (den du åpenbart ikke har lest selv om jeg har oppfordret deg flere gangerBåde Oslo-politiet og Politidirektoratet (POD) avviser at de varslet Slottet.

– Varslet Oslo politidistrikt Det kongelige hoff?

– Nei, skriver pressesjef Unni T. Grøndal i Oslo politidistrikt i en e-post til NRK.

Hun forklarer videre at Oslo politidistrikt bare varslet PSTs livvakttjeneste og situasjonssenteret i Politidirektoratet.

https://www.nrk.no/norge/pst-varslet-slottet_-men-sier-det-ikke-gjaldt-pagripelse-1.17111160

Endret av Rev. Revenge
Lagt til manglende lenke
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Gjest Sur sitron
Skrevet
~ Ada ~ skrev (4 minutter siden):

Som politiet senere avkreftet ref. lenken fra NRK @Rev. Revengela ut på nytt. 

Ja - som jeg sa så ville det tatt seg dårlig ut om landets kronprinsesse hadde valgt sønnen overfor kongeriket Norge.

Skrevet

Vi har kun Høibys ord for at det ble ryddet.

Tilføyer at hvis det ble ryddet, ville jeg anser det som helt normal morsadferd istedet for å sitte stille og se på rot og vente på sønnen som skulle pågripes.

Så du syns det er helt normal morsadferd at en mor rydder på rommet til en voksen mann på 28 år ?

Glad ikke MIN sønn forventet det - da hadde han i så fall blitt rimelig overrasket!

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Hekken skrev (7 minutter siden):

Så du syns det er helt normal morsadferd at en mor rydder på rommet til en voksen mann på 28 år ?

Glad ikke MIN sønn forventet det - da hadde han i så fall blitt rimelig overrasket!

Hvis huset hans så ut som en svinesti, med bord fulle av aske, sneiper, skitne glass og tallerkner, tomflasker og bokser, pizzaesker, skitne sokker, sko overalt, krøllete tepper, halvfulle bager og what not, ville jeg ha tatt frem en søppelpose og en klut fremfor å stirre på søpla en halvtime, ja. Hva kronprinsessen gjorde vet bare hun og sønnen.

Hva Høiby eller din sønn forventer av mødrene sine har ikke noe med saken å gjøre.

• Liker 6
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...