Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (7 minutter siden):

Jo det er det jo. I starten iallefall.  Men det kan gi følgefeil også, uten å vite noe om det. 

Men jeg tenker at det også er litt innafor å gi dem litt tabbekvote, iht at de har måtte forholde seg til  et loverk som aldri er brukt. Samt  mangel på direkte rolleforståelse på den siktede etc. Når det ble avklart, så må jeg si de har jobbet litt  ekstra  med denne saken, som igjen  er bra, spesielt  iht den offentlige interessen saken har. 

Hva er det som tilsier at politiet har gjort en dårlig jobb her? Du skriver i starten. Ok, la oss si at de gjorde noen feil i starten. Nå har etterforskningen pågått i nesten ett år, de har snakket med mange og funnet mange bevis i prosessen. At de da fortsatt skulle ha gjort feil helt frem til siktelsen ble vedtatt, klarer jeg ikke tro på, ikke av en sånn art at siktelsene ikke skulle stemme, siden de faktisk også har nedjustert og noe er frafalt. Så inkompetente tror jeg ikke de er, at de til tross for dette, har gjort en slett jobb. Den største feilen de gjorde, var å varsle noen om at han skulle pågripes, slik at han fikk muligheten til å knuse telefonen og fjerne sim-kortet. Etter den tabben, har det jo skjedd mye, og jeg klarer virkelig ikke å tro at de ikke tok seg selv i nakken, og gjennomførte en ellers god jobb i etterforskningen. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sinsiew skrev (43 minutter siden):

Hvilket lovverk har de forholdt seg til som aldri er i bruk? Sikkert dumt spørsmål, men jeg har nok misset noe her😅

Iht kriminalitet når det gjelder kongelige.

Han er en del av kongefamilien. Og det var vel litt usikkert hvilke regler som gjalt marius. Som kongelig eller jørgen hattemaker

Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Han er en del av kongefamilien. Og det var vel litt usikkert hvilke regler som gjalt marius. Som kongelig eller jørgen hattemaker

Aha, sånn og forstå! 

Egentlig veldig rart at det skal være ulike regler når det gjelder kongelige uansett. Kriminalitet er kriminalitet uansett hvem som utfører det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Sinsiew skrev (Akkurat nå):

Aha, sånn og forstå! 

Egentlig veldig rart at det skal være ulike regler når det gjelder kongelige uansett. Kriminalitet er kriminalitet uansett hvem som utfører det. 

Jo det må man mene, men lovens lange arm, må forholde seg til det regelverket som er satt og bestemt fra før

Gjest Sur sitron
Skrevet

Jo det må man mene, men lovens lange arm, må forholde seg til det regelverket som er satt og bestemt fra før

Så du tror at han skal dømmes etter egne regler og lover?

Skrevet

Selvfølgelig, jeg bare sier at jeg syns det er rart jeg, at enkelte skal stå over lover vi har for å beskytte folket i landet. 

Håper det blir en rettferdig rettergang for alle involverte. 

• Liker 1
Gjest Sur sitron
Skrevet
Sinsiew skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig, jeg bare sier at jeg syns det er rart jeg, at enkelte skal stå over lover vi har for å beskytte folket i landet. 

Klart at Marius Borg Høiby skal dømmes på lik linje som andre. Dersom det kommer folk for øret at kroprinsessesønnen slipper lettere unna pga sin "status" så blir det BRÅK med store bokstaver. Og er det noen som ikke er tjent med det så er det kongehuset. 

Skrevet
Sinsiew skrev (3 minutter siden):

Prinser  og prinsesser må stå til ansvar for kongen. Nå ble aldri marius prins,  så da er det vel jørgen hattemaker som gjelder han

Skrevet
Sinsiew skrev (4 minutter siden):

Det synes jeg også er rart. Man er fortsatt en morder hvis man f.eks dreper noen, enten man er konge eller naboen. Hvorfor skal den ene etter loven få slippe unna mens den andre ikke gjør det?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Sur sitron skrev (6 minutter siden):

Så du tror at han skal dømmes etter egne regler og lover?

Hvorfor skulle jeg mene det? 🤣  du har mange morsomme innspill 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest Sur sitron
Skrevet
PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Det synes jeg også er rart. Man er fortsatt en morder hvis man f.eks dreper noen, enten man er konge eller naboen. Hvorfor skal den ene etter loven få slippe unna mens den andre ikke gjør det?

Ja, slipper han unna med en bot eller å sone noen uker i rusbehandling så vil det blir oppstyr. Vi kjenner alle noen som har blitt dømt hardt etter langt mildere siktelser enn det man ser i hans sak. 

Gjest Sur sitron
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skulle jeg mene det? 🤣  du har mange morsomme innspill 

Da må jeg si: Takk i like måte:

Sitat

Han er en del av kongefamilien. Og det var vel litt usikkert hvilke regler som gjalt marius. Som kongelig eller jørgen hattemaker

Han er ikke kongelig. Det trodde jeg alle visste. Du har sannelig mange "morsomme" innspill. 

Endret av Sur sitron
Rettet litt på tegnbruk da jeg fant ut at det ikke var morsomt en plass
Skrevet
Sur sitron skrev (Akkurat nå):

Ja, slipper han unna med en bot eller å sone noen uker i rusbehandling så vil det blir oppstyr. Vi kjenner alle noen som har blitt dømt hardt etter langt mildere siktelser enn det man ser i hans sak. 

Klarer ikke se for meg at han skulle slippe så billig unna, nei. Det hadde vært skikkelig krise for både rettsstaten, og for tilliten til Kongehuset/kronprinsparet. MM blandet seg jo allerede ved å kontakte Frogner-jenta etter Marius ble anmeldt. Vi vet selvsagt ikke hva det dreide seg om, kan godt ha vært kun for å vise medfølelse, men så er det jo noe med at hun blankt har nektet å forholde seg til spørsmål omkring saken ellers. Så er det jo dette med at hun angivelig ryddet i boligen hans før han skulle pågripes også. To store blemmer allerede der. Blir M mer eller mindre frikjent nå eller får en patetisk dom, blir det bare toppen av kransekaka.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Gjest Sur sitron
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Klarer ikke se for meg at han skulle slippe så billig unna, nei. Det hadde vært skikkelig krise for både rettsstaten, og for tilliten til Kongehuset/kronprinsparet. MM blandet seg jo allerede ved å kontakte Frogner-jenta etter Marius ble anmeldt. Vi vet selvsagt ikke hva det dreide seg om, kan godt ha vært kun for å vise medfølelse, men så er det jo noe med at hun blankt har nektet å forholde seg til spørsmål omkring saken ellers. Så er det jo dette med at hun angivelig ryddet i boligen hans før han skulle pågripes også. To store blemmer allerede der. Blir M mer eller mindre frikjent nå eller får en patetisk dom, blir det bare toppen av kransekaka.

Ja, hun har blandet seg nok inn i denne saken fra før. 

Og du har helt rett i at det hadde vært total krise for kongehuset om han slipper billigere pga sin "kongelige" status. Det ville vært kroken på døren for hele monarkiet i Norge og årsaken ville gått inn i historiebøkene til skrekk og advarsel for andre kongehus. 

Skrevet
Sur sitron skrev (35 minutter siden):

"Oppstyr"?  Hvis retten kommer med en avgjørelse etter å ha lest og diskutert alt innhold i saken?

At en "kjenner noen som er dømt hardt" holder neppe som argument her.

Så hva er minimumskravet? At han finnes skyldig?

Jeg tror nok et slikt oppstyr vil bli temmelig begrenset, men la oss se hvordan dette utvikler seg først.

• Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (4 timer siden):

Jeg begynner å tro at folk faktisk tror at Marius ikke har gjort det han er siktet for. Kun på bakgrunn av at han selv nekter for det.

Hvis du legger inn DET ER MULUG foran at i første linje blir det noe sånt som dette:

* Jeg begynner å tro DET ER MULIG at folk faktisk tror at Marius IKKE har gjort det han er siktet for. Kun på bakgrunn av at han selv nekter for det*.

Til det vil jeg diskuterer at hvis tekniske bevis ikke er bunnsolide og vi får noe ned til ord-ord, så tror jeg alt er mulig.

Gjest Sur sitron
Skrevet
AdonisFFM skrev (6 minutter siden):

"Oppstyr"?  Hvis retten kommer med en avgjørelse etter å ha lest og diskutert alt innhold i saken?

At en "kjenner noen som er dømt hardt" holder neppe som argument her.

Så hva er minimumskravet? At han finnes skyldig?

Jeg tror nok et slikt oppstyr vil bli temmelig begrenset, men la oss se hvordan dette utvikler seg først.

Det skal jeg love deg at det ikke blir. Er det noe det norske folk er opptatt av så er det rettferdighet. 

Skrevet
AdonisFFM skrev (2 minutter siden):

Hvis du legger inn DET ER MULUG foran at i første linje blir det noe sånt som dette:

* Jeg begynner å tro DET ER MULIG at folk faktisk tror at Marius IKKE har gjort det han er siktet for. Kun på bakgrunn av at han selv nekter for det*.

Til det vil jeg diskuterer at hvis tekniske bevis ikke er bunnsolide og vi får noe ned til ord-ord, så tror jeg alt er mulig.

Hæ? Når jeg skriver "jeg tror" holder det i massevis. Jeg skrev akkurat det jeg mente å skrive.

• Liker 3
Skrevet
Sur sitron skrev (2 minutter siden):

Det skal jeg love deg at det ikke blir. Er det noe det norske folk er opptatt av så er det rettferdighet. 

Ja, jeg tror nok ikke det Norske folk marsjerer mot revolusjon fordi om noen frifinnes fra en tiltale i en lovlig rett.

Du sier jo her nesten rett ut at fu ikke vil respektere et utfall som er annet enn hva du ønsker.

Hva er "rettferdighet" med det?

• Liker 1
  • Nyttig 4
Gjest Sur sitron
Skrevet (endret)
AdonisFFM skrev (8 minutter siden):

Ja, jeg tror nok ikke det Norske folk marsjerer mot revolusjon fordi om noen frifinnes fra en tiltale i en lovlig rett.

Du sier jo her nesten rett ut at fu ikke vil respektere et utfall som er annet enn hva du ønsker.

Hva er "rettferdighet" med det?

Jeg sier at det norske folk er opptatt av rettferdighet. Det er blitt publisert flere opptak av Marius som IKKE taler til hans fordel, så om retten frifinner ham på grunn av manglende tekniske bevis så vet folk at han har innrømmet skyld i mye allerede og det er ikke noe folk glemmer med det første. 

Den dagen kongen ikke er her lenger så kommer oppslutningen om kongehuset til å dale som stein i vann. Et kongehus uten tillit er ikke liv laga.

Hva skal de da gjøre? 
Hvordan skal kronprinsparet møte pressen hver gang de opptrer offentlig? 
Skal de fortsette barrikaderingen som vi har sett tidligere? 
Snu seg tause bort?

Det blir spennende å se hvordan det hele vil gå. 

Endret av Sur sitron
skrivefeil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...