Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Nemlig. Det er ikke synd i ham, ikke litt engang. Han legger opp til mye av medieoppslagene helt selv. Han fortjener det han får når han skal oppføre seg så totalt uspiselig.

Enig - rette ordet - uspiselig. 

Dette har han gjort med viten og vilje. Og det verste er at det er ikke bare han det går utover - det går utover kongeparet som alltid har vært pliktoppfyllende og seriøse i sine roller. Han drar hele kongehuset ned i søla - ikke bare her til lands - men langt ut forbi landets grenser har skandalene nådd. 

Jeg synes oppriktig synd på kongeparet nå. 

Endret av Sur sitron
  • Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
Sur sitron skrev (5 minutter siden):

Enig - rette ordet - uspiselig. 

Dette har han gjort med viten og vilje. Og det verste er at det er ikke bare han det går utover - det går utover kongeparet som alltid har vært pliktoppfyllende og seriøse i sine roller. Han drar hele kongehuset ned i søla - ikke bare her til lands - men langt ut forbi landets grenser har skandalene nådd. 

Jeg synes oppriktig synd på kongeparet nå. 

Ja, dette unner jeg dem ikke. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (På 12.7.2025 den 11.42):

Det er kanskje på tide å studere litt mer den informasjonen vi har ifra media angående sakene politiet har henvist til påtalemyndighetene. Siste "revisjon" er jo at han har 25 saker som er henvist til påtalemyndigheten. Her vil jeg belyse prosessen ved hjelp av utdrag fra media som er tilgjengelige for alle. 

Det nevnes jo ofte, gjerne i korthet (i krigstyper) at Marius er tiltalt for en rekke saker, så kanskje vi skal se nærmere på disse.

*5/25 (20%) av sakene gjelder brudd på veitrafikkloven: En må anta at alle disse sakene skjedde før 31. Oktober i fjor da han ble fratatt førerkortet etter anbefaling fra lege (og altså IKKE som en lovmessig sanksjon. Dette indikerer altså helsemessig sanksjon. I denne sammenheng fikk han også inndratt personlig våpen.

Marius Borg Høiby har blitt fratatt førerkortet – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Sakene har altså ikke ledet til øyeblikkelig inndragelse av førerkort slik politiet ofte gjør. Så i utgangspunktet høres det da ut som små saker. Det at Marius ikke motsatte seg inndragelse må en vel også se til hans fordel.

*5/25 (20%)  av sakene gjelder brudd på besøksforbud. Slike forseelser kan omhandle ALT ifra fysisk kontakt til elektronisk kontakt. Tilogmed å nevne noen på et sosialt media som inkluderer en lenke kan vel kvalifisere til reaksjoner her. Så det er et langt spektrum. Skjerpende er det om det inkluderer trusler, vold eller forbindelse med andre kriminelle handlinger. Det er viktig å nevne her at brudd på dette er et brudd uansett om den det gjelder ber om kontakt. 

Det er ikke spesifisert noen videre detaljer rundt noen av disse sakene så langt jeg kan lese så i utgangspunktet virker det som mindre alvorlige saker.

Så før vi har kommet til noen av de andre sakene har vi altså 40% av saker hvor jeg anser dette som mindre graverende ting. Loven er loven og det gjenstår å se hva som blir konsekvensene her, men det virker mindre alvorlig.

*4/25 (16%) dreier seg om "seksuelt krenkende adferd".  Dette handler jo typisk om det en tidligere kalte "utukt" eller blotting, eller kanskje krenkende ord. Dette er heller ikke aggressiv eller truende opptreden.  Dette er jo ofte mer en karakter av uvanlig adferd og på grensen til avvik fra opptreden.  Jeg kan ikke se for meg at disse sakene vil skape store reaksjoner, men igjen det kommer jo HELT an på sammenhenger. 

Vi har altså gått igjennom over halvparten av sakene uten at en kan si dette høres veldig dramatisk ut. Teoretisk kan jo strafferammen her ende opp med flere års fengsel, emn imellom der ligger alt ifra påtaleunnlatelse, bøter, betinget dom, samfunnstjeneste eller fengsel. Et vidt spektrum.  Det som derimot er tilfelle er at alle disse enkeltsakene isammen kan retorisk få hele prosessen imot Marius til å virke temmelig mye mer alvorlig. 

*4/25 (16%) tilfeller av kroppskrenkelser. Vi har ikke noen beskirvelse av grov kroppskrenkelse så den vanligste straffereaksjon er bøter. For eksempel vil det å ta noen på rumpa kunne falle inn under her.  Dette er vel det som tidligere ble kalt legemsfornærmelse. Pussig nok er det vel sjelden en mann anklager en kvinne for dette om hun har kløpet ham på baken. Da jeg trente kampsport 5 ganger i uka og i tillegg drev med vekter i gamle dager fikk jeg jo litt oppmerksomhet fra jenter i klassen på videregående. At jeg ikke visste om denne paragrafen da... En kan vel også se for seg mulighet for erstatning her? Utifra det jeg har lest om dette er den vanlige reaksjonen et forelegg og fengsel er uvanlig. 

Det hører her med at vi her har to nye tilfeller etter at en sak fra en fornærmet ble endret til to tilfeller av kroppskrenkelser og skadeverk. Nora Haukland påklager ikke endring i siktelsen mot Marius Borg Høiby

Nå har vi over 70% av sakene og jeg vil iallfall ikke karakterisere dette som et graverende eksempel på en høykriminell. 

*2/25 (8%) tilfeller av skadeverk. Siktelsen mot Høiby: Ødela ting foran Snekkestad og Haukland Hva det konkret dreier seg om her, er det ikke noe eg har funnet ut om, men det kan vel dreie seg om møbler eller noe liknende. Ihvertfall er han erstatningspliktig for dette og det kan jo vente andre reaksjoner også. Grunnen til at jeg ikke tror dette er spesielt graverende er at vi ikke har lest noe om dette. Men det er kanskje noen som har funnet noe?  

Etter at 80 % av saken imot ham er gjennomgått vil jeg fortsatt hevde at dette ikke er enden på verden. Hvis det er skyld, så er det forbrytelser, men det er "vanekriminelle" som gjør flere saker av samme karakter på en uke eller to..

*1/25 (4%) forulemping av polititjenestemann. Flere anmeldes for å hindre politiets arbeid

Dette straffes oftest med bot. Politiet reagerer selvsagt sterkt på om folk ikke respekterer deres autoritet. En kan mislike at de har en slik særstilling, men deet leder ofte til reaksjoner bare en banner i deres nærvær. 

*1/25   (4%) trusler: «En fuckings død mann» Her er det eneste en vet at en mann har anmeldt noe på hans IG. UT har selv mottatt mange slike på mediakilder, men å anmelde slikt er vel stort sett verdiløst. En får se hvordan det blir brukt i denne saken. 

Så med rundt 90% av saken imot Marius sliter iallfall JEG med se et mønster av en dypt kriminell som vel har fått mer medieoppmerksomhet enn både Toska-ranerne og Bhatti til sammen.  Han har deltatt i 14 (!!) avhør hos politiet Politiet bekrefter: Etterforskingen av Marius Borg Høiby er ferdig – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet i noe som tilsvarer en arbeidsuke med overtid for folk flest. Dette er rett og slett oppsiktsvekkende.

Utdrag fra artikkel:

– Han erkjenner ikke straffskyld for det alt vesentlige. I den grad man skal trekke frem noe, så er det disse voldtektsanklagene, som han avviser på det sterkeste. Dette er tre tilfeller av såkalte sovevoldtekter. Det avvises fullstendig.

– Mange av tilfellene er rene bagateller. Det er snakk om trafikkforseelser som sannsynligvis blir henlagt. Det trenger ikke være veldig alvorlig, selv om det er et stort antall lovbrudd han er siktet for, sier Høibys forsvarer Ellen Holager Andenæs i Dagsnytt 18.  

-Beskriver godt samarbeid med Høiby Politiadvokaten sier politiet har gjennomgått «et meget stort antall tekstmeldinger», i tillegg til flere mediefiler.Videre sier Kruszweski at Høiby har latt seg avhøre flere ganger, og beskriver samarbeidet med Høiby og hans forsvarere som godt. Siktelsen er forkynt for siktede.

Så det som er det vitale i hele denne prosessen blir da "sovevoldtektene" hvor bare en har fullbyrdet samleie og de to andre er "Voldtekt uten samleie". Det dreier seg også om kvinner han har vært kjærester med i aktuelle tidsrom (?) og det er ingenting som tyder på skjerpende grad eller bruk av vold. 

Jeg tror det viktigste i denne saken rett og slett blir den ene rene voldtekten han er anklaget for og om påtalemyndigheten ikke legger inn tiltale med rettsak her så vil jeg anse hele greia for temmelig svak. Jeg er litt usikker på hvor stor forskjell det er i straff imellom en "vanlig" voldtekt" og en "uten samleie", men det betyr vel noe siden det har to forskjellige kategorier. 

Marius har innrømmet en rekke saker, men er kategorisk og konsekvent klar på at han IKKE har begått noen voldtekter. Dette vil nok iallfall ikke brukes imot ham, snarere tvert imot. En vet ikke detaljer rundt avhør, men det er klart at en som samarbeider i 14 avhør ofte blir betraktet som mer troverdig enn en som er stum som en østers, selv jeg alikevel mener det beste er å ikk samarbedie i det hele tatt. 

Marius virker som en person med ganske normal opptreden i forhold til så alvorlige tiltaler og kan iallfall ikke kategoriseres som manipulerende, synes jeg. 

Nå får vi sommeren til å roe dette ned og påtalemyndigheten til å ha ro&fred. Jeg vil bli overasket om vi har 25 saker når retten er satt en eller annen gang til høsten. Mange småsaker vil kunne avlede fokus ifra de viktigste sakene og har vel heller hjulpet å forhåndsdømme ham slik det er lagt fra. Det siste er det sikkert mange som bestrider og vil hevde alt her har vært ryddig, men jeg synes iallfall ikke det. 

Du og jeg har svart ulikt syn på hva som er alvorlig og ikke,det er ikke hvert fall helt sikkert.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Frøkenfryden skrev (5 timer siden):

Helt enig. Han har bidratt selv. Dårlig sammenligning, men da Moxnes ble tatt gikk han etter hvert ut og sa han strevde psykisk og skulle jobbe med seg selv og trakk seg, og det ble da faktisk umiddelbart stille og respektert i media. 

Forskjellen på marius og moxnes, er at moxnes er en folkevalgt  politiker,  som er med å bestemmer hvordan landet styres. Altså han har en folkevalgt  rolle og en viktig  samfunnsrolle.

Marius er kun en del av en viktig  familie. En del av kongefamilien, men ikke kongelig,  eller kongelige rolle, eller noen viktig rolle for landet. Ei heller en representant  for landet åå et vis.

• Liker 2
Skrevet
Sinsiew skrev (3 minutter siden):

Du og jeg har svart ulikt syn på hva som er alvorlig og ikke,det er ikke hvert fall helt sikkert.

Jeg forholder meg nok mest til hvordan lovverket selv ser på det. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AdonisFFM skrev (Akkurat nå):

Jeg forholder meg nok mest til hvordan lovverket selv ser på det. 

Ja, helt klart.

Jeg velger å se menneskene som får livet sitt potensielt ødelagt på grunn av avskum som begår slike lovbrudd, og fortsetter å kritisere et norskt lovverk som slett ikke holder vann. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Sinsiew skrev (4 minutter siden):

Å kalle noe alvorlig,  er to måter. Å beskrive det iht hvordan retten  legger dette, og hva man personlig  mener. Greit å ikke blande de to samnen.  

At man tenker at det  finnes mer alvorligere saker betyr ikke at man tenker  at sexuelle krenkelser mot sovende damer ikke er ille. Selvsagt er jo det ille  nok i seg selv.

Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Forskjellen på marius og moxnes, er at moxnes er en folkevalgt  politiker,  som er med å bestemmer hvordan landet styres. Altså han har en folkevalgt  rolle og en viktig  samfunnsrolle.

Da Moxnes ble brutt ned var jo jobben gjort og det var jo også i praksis rundt samme tid hvor Rødt endelig kom "inn i varmen" iblant stortingspartiet. Han fikk bare et lite skudd for baugen og har fortsatt nytteverdig som lynavleder.

Marius derimot.... han har mer nytteverdi i den offentlige gapestokk. 

Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Marius er kun en del av en viktig  familie. En del av kongefamilien, men ikke kongelig,  eller kongelige rolle, eller noen viktig rolle for landet. Ei heller en representant  for landet åå et vis.

Her har det nok mye å gjøre med at selv om han ikke er kongelig, har alle privilegier dryppet ned på han. Selv om han ikke er kongelig, er han en viktig del av den kongelige familien, og dermed blir hans adferd også tatt med i beregningen. 

Så lenge han er med på kongelige stevner, er med på feriene og ellers viser seg med de kongelige, og selvfølgelig det faktum at han er den fremtidige dronningens sønn, blir han på sett og vis også en representant for landet. Det kommer man seg ikke helt bort fra, dessverre. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Sinsiew skrev (2 minutter siden):

Ja, helt klart.

Jeg velger å se menneskene som får livet sitt potensielt ødelagt på grunn av avskum som begår slike lovbrudd, og fortsetter å kritisere et norskt lovverk som slett ikke holder vann. 

Nå har dere jo fått "samtykkeloven" da, så nå må vel loven være grei?

Marius sine handlinger skjedde jo før dette.

Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Å kalle noe alvorlig,  er to måter. Å beskrive det iht hvordan retten  legger dette, og hva man personlig  mener. Greit å ikke blande de to samnen.  

At man tenker at det  finnes mer alvorligere saker betyr ikke at man tenker  at sexuelle krenkelser mot sovende damer ikke er ille. Selvsagt er jo det ille  nok i seg selv.

Jeg syns det er et hån mot kvinnene at det ikke er strengere straffer. Tenkt så traumatiserende det må være å få kroppen sin brukt mot sin vilje mens man ikke en gang er i stand til å kjempe imot, og i tillegg få vite at det hele har blitt filmet til spott og spe. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AdonisFFM skrev (1 minutt siden):

Nå har dere jo fått "samtykkeloven" da, så nå må vel loven være grei?

Marius sine handlinger skjedde jo før dette.

Dere? Hvem er dere? Jeg snakker for meg selv, ikke på vegne av en gruppe mennesker. 

Ellers så er jeg en av de som har snakket imot den nye samtykkeloven, til og med her på forumet, så det ble en litt for dum retorikk. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Da Moxnes ble brutt ned var jo jobben gjort og det var jo også i praksis rundt samme tid hvor Rødt endelig kom "inn i varmen" iblant stortingspartiet. Han fikk bare et lite skudd for baugen og har fortsatt nytteverdig som lynavleder.

Marius derimot.... han har mer nytteverdi i den offentlige gapestokk. 

Ja han har vel alltid vært fungerende hoffnarr for offentligheten,  siden han ramlet inn døra på skaugum.

Selv om jeg på ingen måte støtter handlingene  hans, så klarer jeg også se et menneske bak der,  hvor alt ikke er så enkelt. Det gir  han selvsagt ingen rett  til å behandle  andre slik han har gjort, og bør stå til ansvar  for det. 

Men å bli med på heksejakt, som om han skulle være jeffrey damer,  nei der går grensen.

I tillegg  syntes jeg også man skal ta til seg det ofrene sier, når de er lettet  over at deres saker ikke blir  med,  pga  at de har sterk frykt  for å få navnene sine offentlig kjent. Da er det noe riv ruskende galt  med hele saken her. Og dekningen av den.

• Liker 1
Skrevet
Sinsiew skrev (1 minutt siden):

Dere? Hvem er dere? Jeg snakker for meg selv, ikke på vegne av en gruppe mennesker. 

Ellers så er jeg en av de som har snakket imot den nye samtykkeloven, til og med her på forumet, så det ble en litt for dum retorikk. 

Du er motstander av samtykkeloven? Hva er det du ikke liker med den? Tatt i betraktning at du øyensynlig er uenig i at flertallet av Marius saker er mindre alvorlige?

• Nyttig 1
Skrevet
Sinsiew skrev (4 minutter siden):

Jeg syns det er et hån mot kvinnene at det ikke er strengere straffer. Tenkt så traumatiserende det må være å få kroppen sin brukt mot sin vilje mens man ikke en gang er i stand til å kjempe imot, og i tillegg få vite at det hele har blitt filmet til spott og spe. 

Problemet ligger jo mest i at de ikke vil ha sakene sine i retten, pga mediepresset, og ønsker å få lov å være fortsatt anonyme. Da får han jo ikke straffen han skulle/burde ha. Når mediedekningen oppleves som et større traume enn de er utsatt for i utgangspunktet,  er det et samfunnsproblem 

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Du er motstander av samtykkeloven? Hva er det du ikke liker med den? Tatt i betraktning at du øyensynlig er uenig i at flertallet av Marius saker er mindre alvorlige?

Jeg har heller ikke sagt at jeg er motstander av samtykkeloven😅 Jeg var sagt at jeg har snakket imot den,  og at den potensielt kan ende med at flere nå blir uslyldig dømt slik bevisbyrden nå blir. 

Men det er en avsporing. 

Ser ikke helt hvordan du klarer å finne en motsetning mellom at jeg ikke syns den nye vinklingen i samtykkeloven er fullgod og at jeg er uenig i at sakene er ikke er alvorlige.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Problemet ligger jo mest i at de ikke vil ha sakene sine i retten, pga mediepresset, og ønsker å få lov å være fortsatt anonyme. Da får han jo ikke straffen han skulle/burde ha. Når mediedekningen oppleves som et større traume enn de er utsatt for i utgangspunktet,  er det et samfunnsproblem 

Selvfølgelig! Det er jeg helt enig i. Og jeg syns mediedekningen som har vært nå, er helt forkastelig. Det går imot alt som er av 'vær varsom' prinsippet. 

• Liker 2
Skrevet
Sinsiew skrev (3 minutter siden):

Jeg har heller ikke sagt at jeg er motstander av samtykkeloven😅 Jeg var sagt at jeg har snakket imot den,  og at den potensielt kan ende med at flere nå blir uslyldig dømt slik bevisbyrden nå blir. 

Men det er en avsporing. 

Ser ikke helt hvordan du klarer å finne en motsetning mellom at jeg ikke syns den nye vinklingen i samtykkeloven er fullgod og at jeg er uenig i at sakene er ikke er alvorlige.

Jeg sa at du ikke var enig i lovverket, noe du selv antydet. Nå har jo det blitt endret og med santykkeloven vil jo tingene i framtiden bli helt annerledes. Og nå sier du jo at du ikke er motstander av denne loven. 

(At det kan lede til flere uskyldige dømt virker som du mener er for en trykkfeil å regne). Her skal det knuses nok egg, for omeletten SKAL smake.. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg sa at du ikke var enig i lovverket, noe du selv antydet. Nå har jo det blitt endret og med santykkeloven vil jo tingene i framtiden bli helt annerledes. Og nå sier du jo at du ikke er motstander av denne loven. 

(At det kan lede til flere uskyldige dømt virker som du mener er for en trykkfeil å regne). Her skal det knuses nok egg, for omeletten SKAL smake.. 

Unnskyld meg? Hva rører du med? 

Uansett ny eller gammel samtykkelov, er det ikke relevant for denne saken for her foreligger både bilde og videobevis. 

Jeg er ikke enig i dagens standard på lovverk, nei. Jeg syns forbrytere straffes for svakt. Lengden på straff i den nye samtykkeloven endres vel heller ikke bemerkelsesverdig.

Jeg har jo sagt at jeg ikke er motstander av en ny samtykkelov, men at loven slik den ble nå heller ikke holdet vann. 

Hvordan du leser det siste, fatter jeg ikke. Hva mener jeg er en trykkfeil? Jeg er ganske sikker på at jeg flere enn en gang på kg har skrevet at jeg frykter at slik bevisbyrden blir nå, kan det ende men flere uskyldig dømte. Men det er uansett ikke relevant i Marius saken, for her er det klare videobevis som taler sin egen sak. 

Den siste med omelett skjønner jeg ikke hva du mener med en gang. Jeg lesernes som at du skal kverulere for å kverulere og bare vil være ufin.

God dag til deg. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (1 time siden):

Jeg vil bare legge til at dette handler vel først og fremst ikke om det er synd på ham eller ikke.

Et intenst mediekjør som han har vært/og er igjennom er neppe behjelpelig med hensyn til hans psykiske helse. I verste fall kan det også prosederes medisinsk på at en evt rettsak utsettes på et slikt grunnlag. 

Han skal ikke "straffes" psykisk i en uforholdsmessig belastende grad i forhold til andre i en liknende situasjon. Så kan vi vel alle tenke over hvorvidt hans priviligerte oppvekst, iallfall materielt og statusmessig har ledet ham dit, men dette mediekjøret er uansett ikke ideelt. 

Hvordan skal det bli når neste utspill ifra påtalemyndigheten slippes?  

Vi vet ingenting om hans psykiske helse. Ingen har gått offentlig ut med noe som helst ang det, annet enn litt vagt i den famøse "beklager min elskede" som kom i August i fjor. 

Han er sønnen til vår kommende dronning, jeg tror det er helt umulig at det ikke blir dette "kjøret" når nettopp han har blitt avslørt i å ha oppført seg som en gris, idiot, drittsekk og uberegnelig helt siden før vår kommende dronning skrev det oppstrammende brevet i anledning hans 20 års dag. Hadde han valgt å håndtere det litt bedre enn å vise fingeren, gjøre nye overgrep, tatt grep ift seriøs behandling osv - så er jeg sikker på at han ville møtt en roligere presse. 

Men, det er helt umulig at et medlem av kongefamilien vil kunne være like anonym og beskyttet som Ole-Kåre fra nowhere i en lignende situasjon uansett. 

Jeg tror det er en psykisk drittpakke å være i kongehuset/kongefamilien i det store og det hele jeg da. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...