Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AdonisFFM skrev (11 timer siden):

Fordi en "tilståelse" er verdiløs med hensyn til skyld med mindre det er en retssprosess inn i bildet. 

Ellers, for å svare på et annet innlegg her. Er behandling for avhengighet startet? Nå er jo dette taushetsbelagt innformasjon en kan bare håpe media ikke får tak i, så en kan vel ikke vite.

Min "vurdering" er at en eller annen form for behandling har nok allerede blitt koplet inn. Mange misbrukere kan bli penset inn på et slikt spor tidlig etter at de har blitt arrestert/ 

Konfrontert med situasjonen. Jo før, jo bedre. 

Er det f. Eks mulig at han allerede avlegger urinprøver etter egen frivillig avtale.?

Mulig.. 

Når han ble avbildet med sprit og drinker i hånden i Cannes for under en måned siden, tror jeg neppe dette stemmer.

At MBH, en notorisk rusmisbruker og kriminell, henger med kokainhuer og kriminelle i Syd-Frankrike mens han liksom skal ha klart å få orden på livet sitt etter enorme tillegg til siktelsene selv etter han ble arrestert, skal du lenger ut på havet med før noen biter på.

Du spekulerer til gode for noen som har innrømmet vold hvor offeret hadde synsproblemer lenge etterpå pga. kvelning. Dette skyldes ikke rus, det skyldes et sykelig kriminelt sinn. Slutt å spekulere til fordel for noen som fortjener all den straffen han kommer til å få og mere til. De aller fleste rusmisbrukere er verken voldelige eller seksuelt krenkende, så du kan slutte med denne latterlige argumentasjonen om at han kommer til å slippe straff bare om han får rusbehandling.

Han var i rusbehandling, og da brøt han besøksforbud i fleng. Hvordan kan du ærlig argumentere for noe så dumt når han viser at han ikke vil behandles om og om igjen?

Det er ikke 'påstander', fyren har regelrett filmet flere grove seksuelle overgrep, inkludert en voldtekt med samleie. Hvordan ville du følt deg om noen hadde feiet alt en eventuell voldtektsmann hadde gjort mot en av dine nære under teppet slik som du gjør her?

Rus er Marius minste problem. Man blir ikke serie-voldtektsmann av rus.

Endret av 1600
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet

Det er korrekt at de aller fleste med rusproblemer IKKE ender opp med legale problemer, men dette har ogdå en tendens til bli mer vanlig med lengre omgang med ulovlige midler.

Meg bekjent, er ikke Marius tidligere STRAFFET for besittelse/bruk av Koksin, MDMA og Cannabis? Utover dette har han vel ingen tidligere straffer.

Det er mange indikasjoner på at han lider av alvorlig avhengighet. Meg bekjent har 2 besteforeldre og beggeforeldre en historie av rusavhengighet, eller?  Arvelighet har jo nå blitt mer og mer akseptert som sterke elementer for mange. 

At han har blitt sett av Media med en flaske i det siste er heller ikke overraskende, men tyder iallfall på at han ikke er på institusjon. Folk i rusbehandling er jo der for at de sliter og at de ikke makter å fullføre på noen måter er jo ikke overraskende. 

Jeg må si at å konkludere med "et sykelig kriminelt" sinn blir jo temmelig upresist her og iallfall ikke er veldig behjelpelig.

Det er nok av folk her som fokuserer kun på den kriminelle prosessen imot Marius. Selv ser jeg et menneske som ikke er "uhelbredelig" og som nok har hatt både en vanskelig oppvekst og veldig utfordrende ungdomstid. Skal en ha noen interesse for å bedre hans liv må dette komme fram, og vil det ..

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AdonisFFM skrev (2 timer siden):

Det er korrekt at de aller fleste med rusproblemer IKKE ender opp med legale problemer, men dette har ogdå en tendens til bli mer vanlig med lengre omgang med ulovlige midler.

Meg bekjent, er ikke Marius tidligere STRAFFET for besittelse/bruk av Koksin, MDMA og Cannabis? Utover dette har han vel ingen tidligere straffer.

https://www.dagbladet.no/nyheter/ble-narkotatt-pa-festival/81819303

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AdonisFFM skrev (3 timer siden):

Det er mange indikasjoner på at han lider av alvorlig avhengighet. Meg bekjent har 2 besteforeldre og beggeforeldre en historie av rusavhengighet, eller?  Arvelighet har jo nå blitt mer og mer akseptert som sterke elementer for mange. 

At han har blitt sett av Media med en flaske i det siste er heller ikke overraskende, men tyder iallfall på at han ikke er på institusjon. Folk i rusbehandling er jo der for at de sliter og at de ikke makter å fullføre på noen måter er jo ikke overraskende. 

Jeg må si at å konkludere med "et sykelig kriminelt" sinn blir jo temmelig upresist her og iallfall ikke er veldig behjelpelig.

Det er nok av folk her som fokuserer kun på den kriminelle prosessen imot Marius. Selv ser jeg et menneske som ikke er "uhelbredelig" og som nok har hatt både en vanskelig oppvekst og veldig utfordrende ungdomstid. Skal en ha noen interesse for å bedre hans liv må dette komme fram, og vil det ..

Marius er bøtelagt for kokain allerede i 2017.

Om du skal hvitmale denne situasjonen, bør du ihvertfall ha fakta på din side.

Jeg konkluderer med at noen som voldtar og banker så mange er sykelig kriminelle ja. Han burde sittet i varetekt, som andre serie-voldtektsmenn blir, ikke flydd rundt på ferie og krenket ofrene sine i mediene med sin utagerende livstil sponset av mor, far og stefar.

Endret av 1600
  • Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (19 timer siden):

Jeg tenker at det er helt motsatt, for det første aldri fått med meg at det er vanlig praksis  at folk blir varetektsfengslet på ca samme grunnlag som  dette. 

At du ikke har hørt om det, betyr ikke at det absolutt ikke forekommer.

Det er faktisk ganske vanlig å varetektsfengsle serie-siktede voldtektsmenn, spesielt når de gang på gang utfører ny kriminalitet.

Et eksempel av mange: 

Mann fengslet etter siktelse om voldtekt mot kvinne og seksuelle overgrep mot hest

Sitat

En mann i 20-årene er varetektsfengslet i fire uker etter at han fredag ble pågrepet for voldtekt av en kvinne og seksuelle overgrep mot en hest i Lier.

Eller her da, en stk overfallsvoldtekt:

To menn siktet for voldtekt varetektsfengslet i Porsgrunn

Sitat

En 23-åring og en 37-åring er siktet for voldtekt i løpet av pinsehelgen i Porsgrunn.

Torsdag ble de to varetektsfengslet fram til fredag 24. juni. Begge har brev- og besøksforbud. Dessuten skal de være fullstendig isolert.

Om voldtekt av en dame samt et dyr, eller en overfallsvoldtekt kvalifiserer for det, bør da jammen meg en fyr som er siktet for 3 voldtekter samt et drøss tidligere forhold som er foreldet, 5 brudd på besøksforbud, vold i nære relasjoner, vold og trusler, pluss for å ha kjørt uten førerkort flere ganger og antageligvis i ruset tilstand kvalifisere for det.

Det er forskjell på Jørgen og Salomo. 'Above my paygrade'.

Julio Kopseng satt i varetekt i nærmere to år. Just saying.

Endret av 1600
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1600 skrev (6 minutter siden):

Marius er bøtelagt for kokain allerede i 2017.

Om du skal hvitmale denne situasjonen, bør du ihvertfall ha fakta på din side.

Jeg konkluderer med at noen som voldtar og banker så mange er sykelig kriminelle ja. Han burde sittet i varetekt, som andre serie-voldtektsmenn blir, ikke flydd rundt på ferie og krenket ofrene sine i mediene med sin utagerende livstil sponset av mor, far og stefar.

Sorry, det "lurte seg" en ikke der. Se på setningen som helhet så ser du at jeg gjorde en feil. Poenget mitt var at han ikke er straffet for noe annet enn besittelse av rusmidler. Ikke landing. Se på FrP-ungdomsleder. Han er (tilsynelatende) helt uberørt av sin fortid.

Det er jo en stund siden disse tingene angivelig skjedde. Det er helt urealistisk å forvente en så lang varetekt i Norge. Sjansen for bevisforspillende er nok temmelig liten; han har ikke blitt tatt under mistanke for noe annet og det er vel tvilsomt om han kommer til å rømme noe sted.

Skrevet (endret)
AdonisFFM skrev (3 minutter siden):

Sorry, det "lurte seg" en ikke der. Se på setningen som helhet så ser du at jeg gjorde en feil. Poenget mitt var at han ikke er straffet for noe annet enn besittelse av rusmidler. Ikke landing. Se på FrP-ungdomsleder. Han er (tilsynelatende) helt uberørt av sin fortid.

Det er jo en stund siden disse tingene angivelig skjedde. Det er helt urealistisk å forvente en så lang varetekt i Norge. Sjansen for bevisforspillende er nok temmelig liten; han har ikke blitt tatt under mistanke for noe annet og det er vel tvilsomt om han kommer til å rømme noe sted.

En stund? Han brøt besøksforbud mens han var på behandlingen du argumenterer så hardt for at han skal få. Han har brutt veitrafikkloven 5 ganger siden han ble tatt. 

Hva du putter i 'en stund' er dørgende irrelevant. Han utviser stort potensiale for å gi beng i både besøksforbud og Norsk lovverk. Når man i tillegg er siktet for serie vold og voldtekt er det klart innenfor å varetektsfengsle han.

Folk sitter i varetekt for langt mindre i dette landet. Men de bor ikke på Skaugum.

Endret av 1600
  • Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
Anonym_2024 skrev (1 time siden):

Ja, det er denne jeg har lest også. Ifølge artikkelen forklarte han seg SELV til politiet. Hvorfor han gjorde det er vel en gåte, men han var sikkert ikke så opplyst om sine rettigheter da.

Ser at han senere har også "forklart" seg om noen saker.  Når skal folk lære at å snakje med politiet bare gir deg problemer?

Skrevet
AdonisFFM skrev (1 minutt siden):

Ja, det er denne jeg har lest også. Ifølge artikkelen forklarte han seg SELV til politiet. Hvorfor han gjorde det er vel en gåte, men han var sikkert ikke så opplyst om sine rettigheter da.

Ser at han senere har også "forklart" seg om noen saker.  Når skal folk lære at å snakje med politiet bare gir deg problemer?

Han har også 'skrevet' et brev hvor han innrømmer vold mot dama som ikke kunne se ordentlig i ukesvis etterpå, kan du slutte å forsvare denne jyplingen nå?

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
1600 skrev (3 minutter siden):

En stund? Han brøt besøksforbud mens han var på behandlingen du argumenterer så hardt for at han skal få. Han har brutt veitrafikkloven 5 ganger siden han ble tatt. 

Hva du putter i 'en stund' er dørgende irrelevant. Han utviser stort potensiale for å gi beng i både besøksforbud og Norsk lovverk. Når man i tillegg er siktet for serie vold og voldtekt er det klart innenfor å varetektsfengsle han.

Folk sitter i varetekt for langt mindre i dette landet. Men de bor ikke på Skaugum.

Hva som skjedde ved brudd på veitrafikkloven er jeg ikke sikker, men det kan jo virke som burde fratas førerkortet.

Uansett er det vel snart 10 måneder siden de angivelige tingene har skjedd. Tror ikke mange må sitte så lenge i varetekt for det som visstnok har skjedd. 

Kunne han hatt varetekt tidligere? Sikkert nok, men at det ikke ble brukt tror jeg nok er i hans favør, iallfall indirekte.

Skrevet
1600 skrev (4 minutter siden):

Han har også 'skrevet' et brev hvor han innrømmer vold mot dama som ikke kunne se ordentlig i ukesvis etterpå, kan du slutte å forsvare denne jyplingen nå?

Da vil jo dette sannsynligvis være et bevis i den prosessen han er involvert i. Har hun varige men, kan jo dette bli en erstatningssak.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
1600 skrev (43 minutter siden):

Det er faktisk ganske vanlig å varetektsfengsle serie-siktede voldtektsmenn, spesielt når de gang på gang utfører ny kriminalitet.

Et eksempel av mange: 

Mann fengslet etter siktelse om voldtekt mot kvinne og seksuelle overgrep mot hest

Om voldtekt av en dame samt et dyr, eller en overfallsvoldtekt kvalifiserer for det, bør da jammen meg en fyr som er siktet for 3 voldtekter samt et drøss tidligere forhold som er foreldet, 5 brudd på besøksforbud, vold i nære relasjoner, vold og trusler, pluss for å ha kjørt uten førerkort flere ganger og antageligvis i ruset tilstand kvalifisere for det.

Det handler jo her om EN fullbyrdet voldtekt og ellers endel små saker.

10 måneder varetekt for dette er usannsynlig. 

Endret av AdonisFFM
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AdonisFFM skrev (Akkurat nå):

10 måneder varetrktvfor dette er isannsynligm

En del små saker. 

Jeg håper ikke noen i din familie noen gang bor med noen som banker de i åresvis. Håper ikke du kaller det 'små saker'.

Dine ytringer er ekle.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
1600 skrev (1 minutt siden):

En del små saker. 

Jeg håper ikke noen i din familie noen gang bor med noen som banker de i åresvis. Håper ikke du kaller det 'små saker'.

Dine ytringer er ekle.

I forhold til den ENE saken er jo resten av mindre karakter. Det er DET jeg sier.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
1600 skrev (51 minutter siden):

Et eksempel av mange: 

Link nr 1 er varetekt pga frykt for å rømme landet. Pga ikke norsk, nr 2 vet jeg ingenting om fordi det ligger bak betalingingsmur. Så nr gar ikke bært i varetekt pga voldtekt, men pga frykt for å rømme landet

Skrevet (endret)
AdonisFFM skrev (8 minutter siden):

I forhold til den ENE saken er jo resten av mindre karakter. Det er DET jeg sier.

Man setter selvsagt ikke så alvorlige saker som f.eks voldtekt, og kvelning, opp mot hverandre som en slags konkurranse.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
AdonisFFM skrev (12 minutter siden):

En jurist nevnte at det som kunne gi høyest steafferamme er voldtekt og det mot tjeneste mannen. Men sistnevnte kan være stort og smått, så alt fra bot og intil 9år på det tilfelle,  voldtekt er på intil 3 år. Og vold i mær relasjon er mellom 3 og 6 år. 

Så blir han frikjent for voldtekten, og vold i nær relajon, og hendelsen mot politiet ansees av mindre alvorlig  grad. Kan han i andre enden ende opp med max intil 3 år eller bare en bot

Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (12 minutter siden):

Man setter selvsagt ikke så alvorlige saker som f.eks voldtekt, og kvelning, opp mot hverandre som en slags konkurranse.

Nå er det vel ikke konkurranse man diskuterer her. Hva som teller,  er hva retten kategoriserer. Alt med lav strafferamme ansees jo i deres perspektiv som mindre alvorlig , enn noe med høy strafferamme.

Feks det mot politet, som vi pr.dd ikke vet hva er, kan bli sett på som svært alvorlig,  og få 9 år  for.  Eller lite alvorlig  og få en bot for. 

For all del privat må jo  hver enkelt få krisemaximere så mye man vil eller ikke, men . Når man snakker om retten så deles det opp i alvorlighetsgrad. Ikke bare det, men hva kan bevises utover rimelig tvil også.

Endret av Krokenguri
Skrevet
AdonisFFM skrev (40 minutter siden):

Endel små saker? Du forstår ikke at en voldtekt uten samleie er like jævlig og like alvorlig som en med? Er du en sånn som må ha det med teskje du kanskje? Man kan penetrere med annet enn tissefanten sin. Man kan putte tissefanten sin andre steder også. MBH har vært grisegutt i fjeset på voldtektsofrene blandt annet, men du syns det blir småtteri du da? 

Og som MBH så tenker du kanskje at å "slo deg bare litt med flat hånd" ikke er alvorlig? Det er greit å slå, bare det er litt "små-fiking"? Og ikke grisebank med knyttnever og våpen? 

Jeg blir kvalm. 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (44 minutter siden):

Jeg kan ikke se at noe slikt er nevnt.

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...