Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
1600 skrev (Akkurat nå):

Ja, da er det merkelig at du synes en podcast som er virkelig uredelig er 'grei', mens du har vært i harnisk ovenfor andre medier som bruker anonyme kilder for å lekke på MM\MBH før.

Som sagt, øyet som ser.

Har jeg ytret noen meninfer  om podcasten? Det er du som trekker inn den som et irrelevant tema iht en helt annen diskusjon  du hiver deg innpå

• Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Hvor mener du jeg snakker for hvem!  Uthev det

Krokenguri skrev (12 minutter siden):

Nei du kan forsatt ikke endre premisset for en diskusjon,  ved å påstå ting som ikke er sant.

Ada blir beskyldt for å ha meninger hun ikke har ytret og at ofrene blir brukt som skjold for menings motstander  som er dtilk morsatt av hva ofrene har ytret selv.

Altså misbruker ofrenes  navn for å fremme egen mening. I tillegg til gi intrykk av at ada mener og skriver annet enn det ada har ytret . Man blir ikke mer nobel av å holde på sånn. 

Så jeg legger da med en side  som viser nora sine snachat meldinger  som har vært offentlig  kjent siden hun ble en del  av saken. For å vise at det argumentet ikke holder. Oftene sier at denne hetsen av Marius  på feil pemisser er belastende.  I tillegg  er det sånt som fører til risiko for some hets, slik som frogner jenta opplevde. Når ikke halve men hele lydoppraket  ble vist. 

Hvis folk kan snakke for seg selv, så er dette en unødvendig presisering av deg. Da kunne hun sagt det selv uten innblanding fra deg eller noen andre. Men nå er jeg ferdig men persondebatten.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Hvis folk kan snakke for seg selv, så er dette en unødvendig presisering av deg. Da kunne hun sagt det selv uten innblanding fra deg eller noen andre. Men nå er jeg ferdig men persondebatten.

Ja ada har svart for seg selv. Men her forsetter jo  påstander om meninger ada ikke  har ytret . Så jegcstiller spørsmålet med poenget  med å prøve å få ada til å fremstå som å ha sagt noe som ada ikke har sagt.  Og tilegg bruker ofrene sitt  navn som argument og motsatt av det ofrene har sagt.  

Hvorfor støtter ikke du hva ofrenes  sier selv? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Jullen skrev (6 timer siden):

En serieovergriper hvor det i tillegg foreligger såpass mange sterke bevis, så skulle man jo tro det ja. Jeg er derimot redd han vil slippe billig unna. Jeg tror det vil jobbes hardt for at kongehuset skal vernes mest mulig i denne saken. Ta feks heltinnen Julianne. Det er takke være henne at saken i det hele tatt rullet opp og det har ballet på seg. Hun hadde flere bevis, både bilder, vitner og sms. Samme med Nora. Felles for disse to var at kongefamilien ble direkte involvert. Og dermed viktige vitner.. Noe som gjør sakene temmelig kompliserte. Så da var det nok lettest med henleggelse.. Så raskt som mulig. 

Det er vel egentlig bare disse to personene som har stått frem offentlig med anmeldelsene sine og de ble altså henlagt raskt. Da står vi igjen med flere anonyme ofre som er ambivalente til om de vil anmelde eller stille opp i en evt rettsak. For å slippe å og være en del av den enorme oppmerksomheten.

Uten ofre som står frem eller ønsker å stille opp som vitner, så kommer man jo ikke så langt. Og derfor er det altså ikke utenkelig at han vil kunne slippe lettvint unna til tross for hvor omfattende og stygg saken er😔

Jeg deler dine bekymringer. Det spesielle i sakene er jo at den angår eldste sønn til kronprinsesse MM og hvor kronprins HM er stefar. Bare det faktumet har trolig vært med på at ofre har opplevd det svært ubehagelig og utfordrende å anmelde sakene. Noen av ofrene har ikke vært bevisst overgrep mot dem selv før det ble avslørt gjennom etterforskning.

J.S sin sak ble henlagt. Hun har virkelig slitt for å bli hørt selv av kronprinsen! Tenk det scenarioet hun, og kongehuset, står i vedrørende det at kronprinsparet er kjent med at MBH har utøvd vold mot J.S og muligens også N.H. Hun varsler dem med sine bekymringer omkring ham. 

Kronprinsen vet, men han ville åpenbart ikke vite mer? Dette siden han ikke tok kontakt med J.S. slik han meddelte seg i deres dialog omkring vold.

https://www.vg.no/rampelys/i/dRQ8Pz/kronprins-haakon-i-sms-jeg-hoerte-hva-du-sa

Han vet, men ville altså ikke vite mer? Jeg tenker at så lenge man er kjent med lovbrudd så er man et potensielt vitne i en sak, og derigjennom muligens implisert. 
Det er en mulig delikat situasjon for et kronprinspar å stå i, samtidig som det utfordrer både etikk og lovverk. 
Jeg er redd at J.S. kan kjenne på den store skjevheten i maktbalansen i denne saken, Å bli ghostet av kongehuset må ha vært «spesielt»? Men, som vi vet så trenger jo ikke verken HM eller MM stille som vitner fordi de er dem de er, som det heter. 
Likevel, det er påtrengende å tenke tanken om at ved å henlegge J.S. saken så unngås støyen omkring deres immunitet. Det står seg nemlig ikke å nekte å vitne om man blir innkalt. 

Endret av TrineTrollet
Skrivefeil.
  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Hvorfor støtter ikke du hva ofrenes  sier selv? 

Jeg har ikke vært med på den debatten som rullet i går kveld, så leave me out of it. Ellers sa jeg at brukerdebatten er jeg ferdig med.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
TigerK skrev (12 minutter siden):

I rest my case

Dette er åpenlyst for alle bortsett fra de som gjerne vil finne andre syndebukker å skylde på. «Demonisering» var ett begrep som ble slengt rundt seg tidligere i tråden og man kan jo uten tvil si at mange ønsker å demonisere media slik at vi ser minst mulig av kritikken mot kongehuset og MBH, den skal helst feies under teppet: «for ofrene sin del» må vite 😉

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (11 minutter siden):

Har jeg ytret noen meninfer  om podcasten? Det er du som trekker inn den som et irrelevant tema iht en helt annen diskusjon  du hiver deg innpå

Ja, du ytret deg i flere sider hvor du prosederer VGs uskyld i dette, og hvor fint det var at den belyser 'den andre siden'.

Krokenguri skrev (På 11.5.2025 den 16.42):

Opplevde ingen form for renvasking i de episodene.  Hørte bare fra den andre siden av saken, som man har hørt lite om. Forøvrig  relevant iht saken som handler om marius som hovedperson. 

Her @Krokenguri, har du altså din reaksjon på at VG gir en person som sverter vitner, spinner ubekreftede historier og gir anonyme kilder en plattform for å tale Marius sak. Du ytret deg for øvrig i flere sider om podcasten, for det meste hvor du forklarer hvor redelig det var.

Ikke at jeg trenger å spørre, men hva hadde du følt om Se&Hør laget en podcast med anonyme kilder som spilles inn av skuespillere om situasjonen hvor MM angivelig skal ha ryddet i huset til MBH, helt uten bekreftede kilder, imøtekommelse og fakta som kan bevises?

Endret av 1600
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
1600 skrev (Akkurat nå):

Her @Krokenguri, har du altså din reaksjon på at VG gir en person som sverter vitner, spinner ubekreftede historier og gir anonyme kilder en plattform for å tale Marius sak. Du ytret deg for øvrig i flere sider om podcasten, for det meste hvor du forklarer hvor redelig det var.

Sværter kam fu kalle det om det er usant, en del av aannheten om det er sant. Det var flere på den sammenkomsten, som sannsynligvis  kan bekrefte eller avkrefte dette. . Uansett  om.hun kastet noe eller ikke. Mener du det forandrer alvorlighetsgraden  iht fysisk og psykisk vold?  Isåfall  deler vi ikke mening  der. Fordi man har uansett et ansvar for egne handlinger.  Det har også den som kaster noe etter noen

Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (8 minutter siden):

Sværter kam fu kalle det om det er usant, en del av aannheten om det er sant. Det var flere på den sammenkomsten, som sannsynligvis  kan bekrefte eller avkrefte dette. . Uansett  om.hun kastet noe eller ikke. Mener du det forandrer alvorlighetsgraden  iht fysisk og psykisk vold?  Isåfall  deler vi ikke mening  der. Fordi man har uansett et ansvar for egne handlinger.  Det har også den som kaster noe etter noen

Ok, så ubekreftede utsagn fra anonyme kilder er helt ok, så lenge MBHs venner gjør det, og VG gjengir det?

Got it.

Jeg merker meg for øvrig at de episodene 'vennen' til MBH snakker mest om i den podcasten er Julianes, som nå har fått sin sak henlagt - selv med bilder, sms'er og det jeg vil si er ganske gode bevis. Mener du VG ikke har påvirket denne saken ved å gi sin million-plattform til regelrett ubekreftede skildringer av nettopp Julianes situasjon helt uten imøtekommelse, kilder eller referanser som støtter disse historiene?

Hvis vi skal snakke om medienes innvirkning her, bør man også kunne snakke om en situasjon som direkte har påvirket (sist jeg sjekket) flere hundretusen mennesker rett før politiet vurderer siktelser?

Endret av 1600
  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
TigerK skrev (59 minutter siden):

Når ofrene ikke orker belastningen som kommer med en rettssak, handler det selvfølgelig om nettopp det vi ser her, i podcast i VG, i andre SoMe osv. Folk, de fleste anonyme selvfølgelig, tyter ut av alle sprekker for å bortforklare, bagatellisere, flytte skyld til ofrene (de kastet ting, de er oppmerksomhetssyke, de var ruset, de har vært med på litt av hvert selv), latterliggjøre ofrene og deres støttespillere, samt å rasjonalisere handlingene til Marius til det ytterste. Å forsøke og skylde på media, slik det nå blir gjort i denne tråden, er et godt eksempel på hva som kommer til å brukt i det henseende, og med et voldsomt, pengesterkt maktapparat i ryggen, vil det ikke være noen grenser for hvor hardt de kan kjøre dette narativet. 

Du viser til medietrykk selv her.

• Liker 5
Skrevet

Har ikke noe problem med å forstå at medietrykket er ekstremt belastende for ofrene. Selvsagt. Noe annet hadde faktisk vært rart. Men jeg tror det er en helt smørje av mange ting som gjør at medietrykket virker ekstra belastende. Det blåses opp fordi gjerningsmannen er den han er, det skrives om overalt, ikke bare her, men også utenlands. Man slipper ikke unna om man så ville. Selv før saken ble kjent, har jo ofrene (som visste at de var det) måtte se ansiktet til både MBH, men også hans familie på forsidene i andre sammenhenger. Å skylde på media for at ofrene har fått hets som jeg så antydet her, synes jeg blir helt feil. Det er ikke media som legger opp til hetsen, det er forskrudde mennesker som legger opp til det. Det er vel ingen av oss her inne som har følt trang til å hetse dem bare fordi vi har lest om dem i  Se og Hør, håper jeg. Det er et valg man tar, og ikke noe man skal legge på en avis. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
1600 skrev (1 time siden):

Enig, og da er det jo veldig rart at du forsvarer en podcast hvor en anonym venn av Marius får spinne sin historie helt uten tilsvar, hvor man går langt i å forsvare Marius filming, sier ting om Juliane og gjør mye som er minst like ille som det Se&Hør gjør, og at du da sier podcasten var grei.

Det var dette med øyet som ser.

Er du virkelig overrasket over DET ?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Når en sak står slik at en hevder å være utsatt for vold og har bildebevis på skader på seg selv, og en annen nekter å ha utført volden, har man kun bevis på at det er oppstått skader. Hvem som har forårsaket skaden, skal retten avgjøre; de skal høre på vitnemål og avgjøre hvem som er troverdig og danne seg et bilde av hva som har skjedd. 
Uskyldspresumpsjonen gjelder alltid. Det betyr at et bilde av et ansikt med skader, dokumenterer at ansiktet er skadet, men ikke hvem som forårsaket det. Når saken som involverer J er henlagt, har vel noen vurdert at bevisene ikke holder. Vold i nære relasjoner utøves stort sett alltid når paret er alene - derfor er det også vanskelig å bevise hva som har skjedd i ettertid, særlig fordi dynamikken i slike forhold handler om å holde slik skjult, helt til den voldsutsatte ikke lenger ønsker å være i forholdet. Jeg har flere ganger lenket til en fullstendig pdf av Lundy Bancrofts «why does he do that? Inside the minds of angry and controlling men». Den anbefaler jeg ALLE å lese. 
og med dette forsvarer jeg overhodet ikke voldsbruk - eller voldsmannen - jeg oppsummerer hva som er gjeldende rettspraksis og hvorfor det har vært så vanskelig å få noen dømt i tilsvarende saker. Jeg er VELDIG opptatt av bedre rettssikkerhet for mennesker som utsettes for vold av alle kategorier. Per i dag er ikke den rettssikkerheten god nok for ofrene, mener jeg. Jeg har skrevet om det tidligere i tråden også. 

forøvrig er det fortsatt slik at NH selv har fortalt at hun meldte sin bekymring for mbh til kronprinsparet, og at hun KUN nevnte rusproblematikken da. Voldsbruken til M snakket hun ikke om før han ble arrestert i august og hele saken sprakk. J swlv har sagt at hun ikke snakket om dette med noen. Det var moren hennes som kontaktet kronprinsparet i sin tid, ikke J. 
Det finnes mye fakta i denne saken man kan forholde seg til, hvis man ønsker. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
pøbelsara skrev (4 minutter siden):

Når en sak står slik at en hevder å være utsatt for vold og har bildebevis på skader på seg selv, og en annen nekter å ha utført volden, har man kun bevis på at det er oppstått skader. Hvem som har forårsaket skaden, skal retten avgjøre; de skal høre på vitnemål og avgjøre hvem som er troverdig og danne seg et bilde av hva som har skjedd. 
Uskyldspresumpsjonen gjelder alltid. Det betyr at et bilde av et ansikt med skader, dokumenterer at ansiktet er skadet, men ikke hvem som forårsaket det. Når saken som involverer J er henlagt, har vel noen vurdert at bevisene ikke holder. Vold i nære relasjoner utøves stort sett alltid når paret er alene - derfor er det også vanskelig å bevise hva som har skjedd i ettertid, særlig fordi dynamikken i slike forhold handler om å holde slik skjult, helt til den voldsutsatte ikke lenger ønsker å være i forholdet. Jeg har flere ganger lenket til en fullstendig pdf av Lundy Bancrofts «why does he do that? Inside the minds of angry and controlling men». Den anbefaler jeg ALLE å lese. 
og med dette forsvarer jeg overhodet ikke voldsbruk - eller voldsmannen - jeg oppsummerer hva som er gjeldende rettspraksis og hvorfor det har vært så vanskelig å få noen dømt i tilsvarende saker. Jeg er VELDIG opptatt av bedre rettssikkerhet for mennesker som utsettes for vold av alle kategorier. Per i dag er ikke den rettssikkerheten god nok for ofrene, mener jeg. Jeg har skrevet om det tidligere i tråden også. 

forøvrig er det fortsatt slik at NH selv har fortalt at hun meldte sin bekymring for mbh til kronprinsparet, og at hun KUN nevnte rusproblematikken da. Voldsbruken til M snakket hun ikke om før han ble arrestert i august og hele saken sprakk. J swlv har sagt at hun ikke snakket om dette med noen. Det var moren hennes som kontaktet kronprinsparet i sin tid, ikke J. 

Ja, og istedenfor å gjengi fakta bruker altså VG sin plattform til å spre det de kaller 'nyansering' fra anonyme venner av Marius. 

Skal vi snakke om hvordan det ligger i rettsvernet til Juliane, når podcasten i tillegg slippes et par uker før politiet skal ta ut siktelser i samme sak? I andre land kalles dette påvirkning og nepotisme. Spesielt når man vet hvilke bindinger som finnes mellom VGs krimredaksjon og moren til siktede.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1600 skrev (5 minutter siden):

Ja, og istedenfor å gjengi fakta bruker altså VG sin plattform til å spre det de kaller 'nyansering' fra anonyme venner av Marius. 

Skal vi snakke om hvordan det ligger i rettsvernet til Juliane, når podcasten i tillegg slippes et par uker før politiet skal ta ut siktelser i samme sak? I andre land kalles dette påvirkning og nepotisme. Spesielt når man vet hvilke bindinger som finnes mellom VGs krimredaksjon og moren til siktede.

Har du hørt podkasten?

Jeg har aldri vært i tvil om at mbh har gjort alt det han anklages for, men jeg syntes ikke podkasten forsøkte å frikjenne ham. Det den gjorde, var å tegne et bilde av hvorfor slike saker er vanskelige, hvordan for ikke ser før de tror og at alle mennesker er sammensatt. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Annonse
Skrevet
PusheenPusheen skrev (5 minutter siden):

Har ikke noe problem med å forstå at medietrykket er ekstremt belastende for ofrene. Selvsagt. Noe annet hadde faktisk vært rart. Men jeg tror det er en helt smørje av mange ting som gjør at medietrykket virker ekstra belastende. Det blåses opp fordi gjerningsmannen er den han er, det skrives om overalt, ikke bare her, men også utenlands. Man slipper ikke unna om man så ville. Selv før saken ble kjent, har jo ofrene (som visste at de var det) måtte se ansiktet til både MBH, men også hans familie på forsidene i andre sammenhenger. Å skylde på media for at ofrene har fått hets som jeg så antydet her, synes jeg blir helt feil. Det er ikke media som legger opp til hetsen, det er forskrudde mennesker som legger opp til det. Det er vel ingen av oss her inne som har følt trang til å hetse dem bare fordi vi har lest om dem i  Se og Hør, håper jeg. Det er et valg man tar, og ikke noe man skal legge på en avis. 

Den skjeve maktbalansen. Å evne og stå imot norges kongefamilie i en sånn sak tror jeg mange undervurderer. Alle vet at dette er en sak som kan knuse kongehuset - og på sikt mest sannsynlig kommer til å være en medvirkende årsak om vi velger å få det lagt ned. Enkelte ser på kongehuset som noe hellig - noe som ikke må rokkes ved. Det kan ikke være en enkel oppgave å stå imot noe sånt. 

MEN - det kommer ikke til å bli enkelt for kongefamilien å fortsette i sine roller etter dette heller enten utfallet blir det ene eller det andre. MBH kommer til å følges med argusøyne i mange, mange år og saken kommer til å bli dratt fram lenge - kanskje for alltid. 

Det er bare å se på Prins Ernst August av Hannover. I hvor mange år har det ikke blitt skrevet om skandalene hans? Og de skandalene er ikke i nærheten av de skandalene som nå omgir det norske kongehuset.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
pøbelsara skrev (13 minutter siden):

Jeg er helt enig i at alle har rettssikkerhet, og at påstander må bevises. 
La meg poste en link til påminnelse; 

https://www.vg.no/rampelys/i/qP3wzz/har-gitt-mette-marit-sms-til-politiet

I tillegg erindrer de fleste episoden om bord på kongeskipet hvor MM bidro for å dempe tumultene. 

https://www.nrk.no/norge/politiet-etterforsker-hendelse-pa-kongeskipet-1.17205241

Juliane Snekkestad synes å ha en troverdig sak. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Sur sitron skrev (5 minutter siden):

Den skjeve maktbalansen. Å evne og stå imot norges kongefamilie i en sånn sak tror jeg mange undervurderer. Alle vet at dette er en sak som kan knuse kongehuset - og på sikt mest sannsynlig kommer til å være en medvirkende årsak om vi velger å få det lagt ned. Enkelte ser på kongehuset som noe hellig - noe som ikke må rokkes ved. Det kan ikke være en enkel oppgave å stå imot noe sånt. 

MEN - det kommer ikke til å bli enkelt for kongefamilien å fortsette i sine roller etter dette heller enten utfallet blir det ene eller det andre. MBH kommer til å følges med argusøyne i mange, mange år og saken kommer til å bli dratt fram lenge - kanskje for alltid. 

Det er bare å se på Prins Ernst August av Hannover. I hvor mange år har det ikke blitt skrevet om skandalene hans? Og de skandalene er ikke i nærheten av de skandalene som nå omgir det norske kongehuset.

Nemlig!

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
TrineTrollet skrev (15 minutter siden):

Jeg er helt enig i at alle har rettssikkerhet, og at påstander må bevises. 
La meg poste en link til påminnelse; 

https://www.vg.no/rampelys/i/qP3wzz/har-gitt-mette-marit-sms-til-politiet

I tillegg erindrer de fleste episoden om bord på kongeskipet hvor MM bidro for å dempe tumultene. 

https://www.nrk.no/norge/politiet-etterforsker-hendelse-pa-kongeskipet-1.17205241

Juliane Snekkestad synes å ha en troverdig sak. 

Men den er henlagt. Jeg tror på henne - men den er likefullt henlagt. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (12 timer siden):

Hva innebærer seksuell krenkende atferd i denne sammenheng, tro? 

Skjønner ikke den delen jeg heller, er det totalt 7 ofre? altså 7 han har krenket  seksuelt, men 3 av de han har voldtatt med og uten samleie? 
også forulemping av polititjenestemann er ukjent for meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...