Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Gjest Anonym_2024
Skrevet
Snurrevippen skrev (20 minutter siden):

Selv om man automatisk har ytringsfrihet betyr det ikke at enhver ytring har innsikt, verdighet eller etisk ryggdekning. Det du kaller for folk flest høres ut som en gruppe som har gjort det til sin prosjekt å spytte nedover, og som først og fremst drives av sterk forakt. Ikke av samfunnsansvar eller rettferdighetssans. Men av et eget fordomsfullt og gjengrodd narrativ. 

Jeg synes det er bemerkelsesverdig hvordan noen som tilsynsledere er fullstendig uten kontakt med hva det vil si å være i en livskrise, likevel mener det er moralsk overtak å kreve handling fra kongehuset. Noen sitter faktisk her inne hver dag og sprer rundt seg med eder og galle, og intet annet som om dette var en tabloid kanal uten ekte mennesker involvert. 

Faktisk er det svært urovekkende og forkastelig hvordan diskusjoner som dette tiltrekker seg en form for kollektiv kynisme, som nærmest nyter andres fall, og tråkker på dem som ligger nede. Det finnes null rom for nyanser, null forståelse for kompleksitet og null evne til å se at systemer og mennesker kan svikte samtidig.

Så at det med stor sannsynlighet har skjedd voldtekt på Skaugum, der kronprinsparet holder til og huser MBH har ingenting med kritikken å gjøre? Eller at vold mot kvinner er et økende samfunnsproblem og at her har altså kronprinsparet, med MM i spissen som åpner krisesenter, vel vitende om hva MBH driver med ikke er verdt å kritisere? Det er ren kynisme å feie dette under teppet, når man sitter på mulighetene til å gjøre noe aktivt. Og ikke minst har man som borger av landet en plikt til å ta grep. Som nå er gjentatt til det kjedsommelige. Dette er mer enn svikt i et system. Den manglende forståelsen og empatien for ofrene til MBH er forkastelig, og ikke minst er forsøket på å rettferdiggjøre manglende håndtering og handling rett og slett rystende å bevitne. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/siktet-for-voldtekt-pa-skaugum/82263053

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kritikk er ikke hat og forakt. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Gjest Anonym_2024
Skrevet (endret)

Tja, jeg er da åpen om at jeg er støtter ofrene. Det er ingenting som kan bortforklare eller forklare hvorfor MM og HM ikke valgte å ta saken til J.S på alvor. Vold er ikke greit, uansett hva som er årsakene bak disse handlingene. Når man nå vet at noen år etter denne hendelsen, så banket MBH og tok kvelertak på daværende kjæreste, og at dette kunne vært forsøkt avverget. Da er det utrolig respektløst og snakke om krise, og kritisere at noen mener at dette er helt forkastelig oppførsel fra både MBH og kronprinsparet. Det var ikke slik at dette kom som en overraskelse. Han hadde gjort dette før. De kjente til rusproblematikk og vold lenge før 2024. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/pPOaaE/siktelsen-mot-hoeiby-kronprinsen-fikk-tilbud-om-aa-se-snekkestad-bilde

IMG_4791.jpeg

IMG_4792.jpeg

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
Skrevet
Snurrevippen skrev (1 time siden):

Selv om man automatisk har ytringsfrihet betyr det ikke at enhver ytring har innsikt, verdighet eller etisk ryggdekning. Det du kaller for folk flest høres ut som en gruppe som har gjort det til sin prosjekt å spytte nedover, og som først og fremst drives av sterk forakt. Ikke av samfunnsansvar eller rettferdighetssans. Men av et eget fordomsfullt og gjengrodd narrativ. 

Jeg synes det er bemerkelsesverdig hvordan noen som tilsynsledere er fullstendig uten kontakt med hva det vil si å være i en livskrise, likevel mener det er moralsk overtak å kreve handling fra kongehuset. Noen sitter faktisk her inne hver dag og sprer rundt seg med eder og galle, og intet annet som om dette var en tabloid kanal uten ekte mennesker involvert. 

Faktisk er det svært urovekkende og forkastelig hvordan diskusjoner som dette tiltrekker seg en form for kollektiv kynisme, som nærmest nyter andres fall, og tråkker på dem som ligger nede. Det finnes null rom for nyanser, null forståelse for kompleksitet og null evne til å se at systemer og mennesker kan svikte samtidig. All anstendighet er kastet over bord for lenge siden. Å bruke ytringsfriheten til å rope høyest er langt fra en edel bruk av friheten, det er regelrett trist å se på. Det sier mer om avsender enn om selve saken. 

Mener du virkelig det er folket som spytter nedover i denne saken?

La oss se, 10 år med voldtekt, diplomatpass, et liv i sus og dus, voldtekter på Skaugum bak sikkerheten til PST og Garden.

Hvem spytter nedover? Marius har snart flere ofre en et gjennomsnittlig tettsted i Finnmark - men det er folkene som kritiserer hvordan dette får lov til å fortsette å gå på bekostning av Garden, PST og Skattepenger som spytter nedover? Ærlig talt.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)

Hvis det stemmer som media skrev at de sa til Snekkestad at de skulle komme tilbake til saken og ikke gjorde det, så er ikke det bra.

I "Året med kongehuset "synes jeg de kunne sagt noe generelt i kraft av rollen om viktigheten av å jobbe med vold i nære relasjoner, rus og psykisk helse, samtidig som de poengterte at de ikke vil kommentere saken. 

Så er det ting som har vært uklokt, men som jeg likevel kan forstå det er grunner til som jeg ikke kjenner til: dialog med Frognerkvinnen når det er opprettet straffesak, annet...

Det meste er bruddstykker fra media, ergo tar jeg forbehold.

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Snurrevippen skrev (4 minutter siden):

Så absolutt ikke. Kritikken som foregår handler ikke om maktposisjoner, men snarere om at den blir ufølsom, foraktfullt, nådeløs og oppleves som en spytting nedover mot en familie i krise og som glatt overser menneskeligheten bak. En familie som allerede ligger nede. Hvor mange ganger har det ikke kommet uredelig kritikk mot hele MBHs familie, søsken, kongefamilie osv. Noen går også så langt som å projisere sin egen forakt på «folk flest» og fremstår helt uten empati for at det er mennesker bak disse posisjonene. 

Da får de begynne å oppføre seg som mennesker. 

En familie som ligger nede? IA er på hyttetur, foreldrene hennes er på ferie, MBH er sikkert på en eller annen fest et sted.

Ja, stakkars dem.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
~ Ada ~ skrev (4 minutter siden):

Hvis det stemmer som media skrev at de sa til Snekkestad at de skulle komme tilbake til saken og ikke gjorde det, så er ikke det bra.

I "Året med kongehuset "synes jeg de kunne sagt noe generelt i kraft av rollen om viktigheten av å jobbe med vold i nære relasjoner, rus og psykisk helse, samtidig som de poengterte at de ikke vil kommentere saken. 

Så er det ting som har vært uklokt, men som jeg likevel kan forstå det er grunner til som jeg ikke kjenner til: dialog med Frognerkvinnen når det er opprettet straffesak, annet...

Okey takk for svar. Da er vi jo enig i noe. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (8 minutter siden):

Mener du det er klokt at Marius bor på innsiden av sikkerhetsboblen på Skaugum, selv etter han er siktet for to voldtekter som han selv har filmet der, henger med yrkeskriminelle og nå er siktet for 20 alvorlige lovbrudd?

Endret av 1600
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Siktelsene mot Høiby gjelder fortløpende forhold:

Ett tilfelle av voldtekt med samleie.

To tilfeller av voldtekt uten samleie.

Fire tilfeller av seksuelt krenkende atferd.

Ett tilfelle av mishandling i nære relasjoner.

To tilfeller av kroppskrenkelse

Ett tilfelle av skadeverk

Ett tilfelle av trusler

Fem brudd på besøksforbud

Ett tilfelle av forulemping av en polititjenestemann

Fem veitrafikklovbrudd

https://www.nettavisen.no/kjendis/hoiby-siktelsene-stor-belastning/s/5-95-2505547

Endret av evahanshans
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
evahanshans skrev (Akkurat nå):

Siktelsene mot Høiby gjelder fortløpende forhold:

Ett tilfelle av voldtekt med samleie.

To tilfeller av voldtekt uten samleie.

Fire tilfeller av seksuelt krenkende atferd.

Ett tilfelle av mishandling i nære relasjoner.

To tilfeller av kroppskrenkelse

Ett tilfelle av skadeverk

Ett tilfelle av trusler

Fem brudd på besøksforbud

Ett tilfelle av forulemping av en polititjenestemann

Fem veitrafikklovbrudd.

https://www.nettavisen.no/kjendis/hoiby-siktelsene-stor-belastning/s/5-95-2505547

Hva innebærer seksuell krenkende atferd i denne sammenheng, tro? 

• Liker 2
Skrevet
Era Vulgaris skrev (5 timer siden):

Et veldig stort HVIS der, akkurat det blir bare spekulasjoner. En alt for stor risiko å ta når en nå vet hvor voldelig han er. Rusmisbrukere flest har ikke for vane å voldta, være voldelige, true, rasere leiligheter etc. 

Som flere har nevnt tidligere, han virker ikke nevneverdig motivert for å bli rusfri heller. 

En kan ikke vite hvordan opptreden og livsførsel er før en er rusfri i MINST 3-6 måneder. Dette handler ikke om risiko, men å komme til bunns i diagnose. 

Rusmisbrukere har ikke for vane å true, være voldelig eller vandalisere? 

Jeg tror nok hans motivasjon må kartlegges av kyndige folk som har observert ham over tid. 

Å gi opp en 28-åring med veldig trøblete oppvekst virker lite omtenksomt.

Skrevet
PusheenPusheen skrev (9 minutter siden):

Hva innebærer seksuell krenkende atferd i denne sammenheng, tro? 

Ja, det blir det nok ikke lett å avklare uten gode bevis. 

• Nyttig 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (Akkurat nå):

En kan ikke vite hvordan opptreden og livsførsel er før en er rusfri i MINST 3-6 måneder. Dette handler ikke om risiko, men å komme til bunns i diagnose. 

Rusmisbrukere har ikke for vane å true, være voldelig eller vandalisere? 

Jeg tror nok hans motivasjon må kartlegges av kyndige folk som har observert ham over tid. 

Å gi opp en 28-åring med veldig trøblete oppvekst virker lite omtenksomt.

Han får mer enn nok omsorg fra sine nærmeste, han trenger ikke min. Har du noen som helst omtanke for alle ofrene hans? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
1600 skrev (27 minutter siden):

.....Marius har snart flere ofre en et gjennomsnittlig tettsted i Finnmark -

Nå blir en vel litt provinsiell. Er det noe som er sant her i verden så er det at det er ufattelig mye tryggere i Finnmark enn de fleste steder i Norge. 

• Nyttig 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (3 minutter siden):

Ja, det blir det nok ikke lett å avklare uten gode bevis. 

Og du tror denne siktelsen kommer uten bevis, eller hva tenker du?

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (2 timer siden):

Mhm. Det må du gjerne synes.

For meg handler dette om den makten MM og HM har som kronprinspar som er forvaltet på en måte som jeg mener ikke har vært bra for ofrene til MBH.

Hvis vi ikke kan kritisere mennesker med makt som havner farlig nære eller er en direkte del av kriminelle hendelser, fordi da har man «dehumanisert dem»

- så er vi ikke lenger demokrati eller ett land med ytringsfrihet. 

For andre handler det om å se på at folk rives i fillebiter på grunnlag av ren fantasi , fordommer og misunnelse.  

Det blir flagget  som støtte til ofrene. Fog har jeg sett noen av de har ytret et ønske at sannheten skal frem, det gjøres ikke med fantasi

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
TigerK skrev (2 minutter siden):

Seks ofre ønsker ikke klage på henleggelsen av sine saker, fordi de ikke orker belastningen en rettssak vil medføre. 
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/flere-ukjente-hoiby-fornaermede-derfor-vil-de-ikke-klage/17878779/

Synd på gutten og livskrisen hans, da. 

Det står at sakene er foreldet eller henlagt grunnet bevisets stilling.

Ser ut som jussen blir fulgt her. 

En klage i disse sakene ville sannsynligvis ikke nådd fram såfremt det dukket opp nye bevis eller var formelle feil.

• Liker 4
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Og du tror denne siktelsen kommer uten bevis, eller hva tenker du?

Det er ikke godt å si.  Kommer nok mye an på om det er noen tekniske bevis eller om Marius tidligere forklaringer kan involvere dette.

Skrevet
TigerK skrev (5 minutter siden):

Seks ofre ønsker ikke klage på henleggelsen av sine saker, fordi de ikke orker belastningen en rettssak vil medføre. 
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/flere-ukjente-hoiby-fornaermede-derfor-vil-de-ikke-klage/17878779/

Synd på gutten og livskrisen hans, da. 

Siden du vrenger på det: Jeg skrev om livskrise, men ikke hans. Jeg skrev om familien. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...