Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
K_mb skrev (18 timer siden):

Jeg er som vanlig helt enig med deg!

De har regelrett løyet i all offentlighet om egen viten av Marius sine handlinger, og det synes jeg er alvorlig av et kommende kongepar. Alt for familien bør være valgspråket til vår kommende konge. De har feiet det under teppet og gitt voldsmannen både husrom og penger, ikke uvanlig av privilegerte familier som er opptatt av fasade, men her snakker vi den ene familien i Norge som mottar apanasje og som skal tjene folket og være forbilder. Jeg har ingen tillit til vårt kommende kongepar!

Det er ingen tillit til dem igjen her heller. Jeg opplever at de har forsøkt å skjule "problemkompleksene" (vold mot kjærester, rasere egen og andres gjenstander/bolig, omgås rusnettverk osv. Dette er svært alvorlige forhold vi nå VET at de visste) 

De har gjort han enorme bjørnetjenester ved å la han være under radaren og `kongelig beskyttelse` på Skaugum. Jeg ser ikke for meg at de noengang vil måtte svare på noe av dette heller. De skal beskyttes for enhver pris, og fasaden skal opprettholdes. 

De har så klart forsøkt å hjelpe han, alle forstår det. Men vi vet jo nå at noen av ofrene hans også turte å ta kontakt med dem for å informere/ be om hjelp -  men kronprinsparet valgte å ikke ta tak i noenting- det er veldig ille. 

Endret av Isild
  • Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 13
Skrevet
Isild skrev (9 minutter siden):

Det er ingen tillit til dem igjen her heller. Jeg opplever at de har forsøkt å skjule "problemkompleksene" (vold mot kjærester, rasere egen og andres gjenstander/bolig, omgås rusnettverk osv. Dette er svært alvorlige forhold vi nå VET at de visste) 

De har gjort han enorme bjørnetjenester ved å la han være under radaren og `kongelig beskyttelse` på Skaugum. Jeg ser ikke for meg at de noengang vil måtte svare på noe av dette heller. De skal beskyttes for enhver pris, og fasaden skal opprettholdes. 

De er så forsøkt å hjelpe han, alle forstår det. Men vi vet jo nå at noen av ofrene hans også turte å ta kontakt med dem for å informere/ be om hjelp -  men kronprinsparet valgte å ikke ta tak i noenting- det er veldig ille. 

Tja ut fra denne artikkelen prøvde de å ta tak også etter nora tok kontakt. Jeg tenker at de ikke akkurat  løper ut i media og annonserer alt de har forsøkt. Men som nora også påpeker her Men man får ikke tvunget en voksen mann som ikke vil

https://www.tv2.no/underholdning/varslet-kronprinsparet-om-hoiby/17178899/

Så å påstå at noen ikke har gjort noe pga manglende annonsering og resultater,  er om mulig påstander ug fra uvitenhet iht hva pårørende situasjon innebærer. Og pålegger folk mer personlig makt over andre enn det som.e er realistisk. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Svart skjerm skrev (2 timer siden):

Det er ikke mulig tror jeg. Bare voldtekt uten samleie har soleklart minimum ubetinget fengselsstraff.
Hvis rettsapparatet skulle omgå dette vil de latterliggjøre hele rettsstaten Norge.

Bevismaterialet er såpass sterkt. Vi snakker om kvinner som er kalt inn til politiavhør helt uvitende om at det eksisterte overgrepsvideoer av de. I de aller fleste saker som omhandler voldtekt går gjerningspersonene fri fordi det er vanskelig å bevise når det bare er ord mot ord.
Nå når politiet er ferdig med sin etterforskning og saken er oversendt til påtalemyndigheten har selvfølgelig også MBH sitt advokatteam fått tilgang til bevismaterialet (som inkluderer videoer). Hvor det virker som det er åpenbart at ofrene fremstår bevisstløse på videoene. 
Ellers tror jeg ikke MBH sin advokat, Holager Andenæs, skulle uttalt seg slik hun nå har gjort til mediene.  At de har lagt seg på en linje hvor de prøver å bevise at Marius ikke var klar over at ofrene ikke var bevisste når han filmet seksuelle handlinger han gjorde mot de.
Det er et syltynt halmstrå, spesielt når det ikke er snakk om bare en enkelt hendelse med en person, men hele tre personer som er filmet. 

Det er jo visse likheter med Frostasaken her - voldtekter filmet, ofre var ikke klar over hva som hadde skjedd da de ble oppsøkt av politiet. Det ble dom der… Utrolig lite intelligent å filme sine egne overgrep. 
Å forsøke å bevise at ofrene var våkne er vel ikke veldig enkelt, men sikkert eneste løsning hvis videoer faktisk viser penetrering. 

• Liker 6
Skrevet
oss-to skrev (12 timer siden):

Men det er jo ikkje sikkert han blir dømt.

"Så jeg vil si at spennet her er stort. Fra bot til opp mot rundt 6,5 år til 7 år ubetinget fengsel"

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/eksperter-dette-kan-bli-straffen/17867495/

Nei, det er jo ikke sikkert. Men hvis han blir tiltalt og dømt for det han nå er siktet for, så er jo voldtekt med samleie en av de få forbrytelsene som det faktisk er minstestraff for. Det betyr at han må få minst tre års ubetinget fengsel hvis han blir dømt for det.

(Føyer til at noen mener den minstestraffen er så høy at den har tjent mot sin hensikt, dvs slik at terskelen for å bli dømt i praksis har blitt hevet. Forstår den er foreslått endret eller opphevet: https://www.vg.no/nyheter/i/yEMbrA/regjeringen-vil-droppe-minstestraff-paa-3-aars-fengsel-for-voldtekt#:~:text=Dette har vært etterspurt%2C blant annet for,at straffenivået var for lavt i voldtektssaker.)

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Tja ut fra denne artikkelen prøvde de å ta tak også etter nora tok kontakt. Jeg tenker at de ikke akkurat  løper ut i media og annonserer alt de har forsøkt. Men som nora også påpeker her Men man får ikke tvunget en voksen mann som ikke vil

Så å påstå at noen ikke har gjort noe pga manglende annonsering og resultater,  er om mulig påstander ug fra uvitenhet iht hva pårørende situasjon innebærer. Og pålegger folk mer personlig makt over andre enn det som.e er realistisk. 

Jeg gir deg kreds for din lojalitet og forsvar til tross for motgangen og bevisene som bare kommer og kommer om at han er uskyldig, at de har gjort sitt beste osv om ikke annet.. Det skal du ha.. Men samtidig overrasker det meg at noen i så lang tid med så mye som kommer kan fortsette ære så innmari naiv og godtroende. MM har ikke gjort en ting i denne saken uten at det var Marius som var hennes første og viktigste tanke, og fordi HUN setter hans ve og vel først foran alt annet har det utvilsomt hatt ringvirkninger på kongehuset, i negativ forstand og jeg vil tro presset innad blant familien er enormt stort og saken er innmari vond, for all del - men det unnskylder ikke at de hverken tar avstand, eller på annen måte viser støtte til ofrene, kun til Marius. Og i min bok er det ikke OK, en mamma kan meget vel støtte sin sønn OG samtidig vise tydelig at hun ikke aksepterer eller støtter oppførselen hans. Dessuten er de ikke i en situasjon lik enhver annen pårørende (forutsatt at diagnosene han bruker er reelle) da de er kongelige, så det er helt andre spilleregler å forholde seg til. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

Jeg gir deg kreds for din lojalitet og forsvar til tross for motgangen og bevisene som bare kommer og kommer om at han er uskyldig, at de har gjort sitt beste osv om ikke annet.. Det skal du ha.. Men samtidig overrasker det meg at noen i så lang tid med så mye som kommer kan fortsette ære så innmari naiv og godtroende. MM har ikke gjort en ting i denne saken uten at det var Marius som var hennes første og viktigste tanke, og fordi HUN setter hans ve og vel først foran alt annet har det utvilsomt hatt ringvirkninger på kongehuset, i negativ forstand og jeg vil tro presset innad blant familien er enormt stort og saken er innmari vond, for all del - men det unnskylder ikke at de hverken tar avstand, eller på annen måte viser støtte til ofrene, kun til Marius. Og i min bok er det ikke OK, en mamma kan meget vel støtte sin sønn OG samtidig vise tydelig at hun ikke aksepterer eller støtter oppførselen hans. Dessuten er de ikke i en situasjon lik enhver annen pårørende (forutsatt at diagnosene han bruker er reelle) da de er kongelige, så det er helt andre spilleregler å forholde seg til. 

Nemlig x 100.

• Liker 8
Skrevet (endret)
Carrot skrev (11 minutter siden):

Kan du peke ut  et eneste sted sted i innlegget jeg skrev hvor jeg støtter noen form for vold voldtekter  etc  for Marius? 

Jeg svarer deg på at at du påstår kronprinsparet  ikke har gjort noen ting. Du dokumenterer det på ingen måte. Jeg gir deg kjent informasjon  som er gitt fra  Nora via  media  om at din påstand  ikke er riktig. Hun bekrefter at de har prøvd. I tillegg  påpeker jeg at selv om kronprinsparet ikke anonserer hva de gjør til enhver tid, for å hjelpe marius på rett vei, ikke er synonymt med at de ikke gjør noe, eller har prøvd. For ordens skyld har jeg heller ikke i dette innlegett delt personlige meninger. Men gitt deg kjent informasjon på at påstanden din ikke er riktig. 

Så på tide å gi seg med å tviste andres innlegg til å være noe annet enn det er kanskje? 

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Villroses hage skrev (9 timer siden):

Sant å si, så er ikke det disse menneskene måtte ha av privatliv, og eventuelle svakheter,  som har størst interesse, etter min mening. Med mindre det dreier seg om alvorlige lovbrudd, slik sønnen/stesønnen er siktet for. Dette er et helt spesielt tilfelle, som ikke bør gi fikort for å mistenkeliggjøre stesøsknene for å ha samme tendenser.

Derfor ikke pressens oppgave å gå etter mindre heldige sider av deres privatliv, som ikke går utover deres evne til å utføre oppdraget sitt, nemlig å representere som toppdiplomater. Selv disse kan ha behovfor å blåse ut litt på fritiden. Så lenge det ikke går utover noen, må det være greit.

"Behov for å blåse utlitt på fritiden", skriver du, joda, men hva med inn?

Representerer de som toppdiplomater? Svaret på det vil være alt etter hvem du spør.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er Marius virkelig så vill at han er helt immun mot påstått hjelp? Selv da han var barn og gikk på skole? For det er jo i så fall der man må starte med trøbbelunger. Gir man dem slack selv om folk rundt advarer, kommer med råd eller sier ifra, har man feilet noe ganske vesentlig. Å bagatellisere pøbeloppførsel gir bare grobunn til ekstremt dårlig konsekvenstekning, det gir grobunn til å ta seg friheter og det gir grobunn til å behandle andre dårlig, fordi man får det som man selv vil og man slipper konsekvenser av det. Selvsagt vegrer han seg for hjelp i voksen alder, fordi han har jo sannsynligvis fått gjøre som han vil allerede som barn, og vokst opp sånn. Bare det at en tenåring henger med lugubre typer som er 10+ år eldre, burde ha fått varsellampene til å blinke. At han ble tatt med narkotika på festival, og rett etterpå kommer det et åpent brev til pressen, sier sitt.  Det som er gjort, ser ut til å kun gagne MBH, alt for at han ikke skulle føle ubehag og måtte ta ansvar. Her skylder man på det rundt, man skylder på ungdommelig ubetenksomhet, man avfeier velmente råd, man lar han henge med kriminelle som en slags nyttig idiot for dem.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Krokenguri skrev (8 minutter siden):

Kan du peke ut  et eneste sted sted i innlegget jeg skrev hbir jeg støtter noen form for vold voldtekter  etc  for Marius? 

Jeg svarer deg på at at du påstår kronprinsparet  ikke har gjort noen ting. Du dokumenterer det på ingen måte. Jeg gir deg kjent informasjon  som er gitt fra  Nora via  media  om at din påstand  ikke er riktig. Hun bekrefter at de har prøvd. I tillegg  påpeker jeg at selv om kronprinsparet ikke anonserer hva de gjør til enhver tid, for å hjelpe marius på rett vei, ikke er synonymt med at de ikke gjør det. For ordens skyld har jeg heller ikke i dette innlegett delt prrsonlige meninfer. Men gitt deg kjent informasjon på at påstanden din ikke er riktig. 

Så på tide å gi seg med å tviste andres innlegg til å være noe annet enn det er kanskje? 

I artikkelen du viser til hevder hun at kronprinsparet sier de skal prøve. Dette er ikke det samme som å "dokumentere at de har prøvd", slik du hevder. Dersom kronprinsparets lovnad om å ville prøve er like solid som sønnens/stesønnens lovnad om å ta rehabilitering på største mulig alvor, kan vi ikke akkurat legge særlig vekt på slike uttalelser...

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Gjest Sur sitron
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (15 minutter siden):

Kan du peke ut  et eneste sted sted i innlegget jeg skrev hbir jeg støtter noen form for vold voldtekter  etc  for Marius? 

Jeg svarer deg på at at du påstår kronprinsparet  ikke har gjort noen ting. Du dokumenterer det på ingen måte. Jeg gir deg kjent informasjon  som er gitt fra  Nora via  media  om at din påstand  ikke er riktig. Hun bekrefter at de har prøvd. I tillegg  påpeker jeg at selv om kronprinsparet ikke anonserer hva de gjør til enhver tid, for å hjelpe marius på rett vei, ikke er synonymt med at de ikke gjør det. For ordens skyld har jeg heller ikke i dette innlegett delt prrsonlige meninfer. Men gitt deg kjent informasjon på at påstanden din ikke er riktig. 

Kanskje du skal dokumentere litt selv også?

Julianne har ihvertfall informert dem om vold og mishandling og det er ikke blitt tatt tak i:

https://www.nettavisen.no/kjendis/julianne-snekkestad-varslet-kronprinsparet-om-mishandling/s/5-95-2121336

Endret av Sur sitron
Skrevet
Krokenguri skrev (25 minutter siden):

Men da pøser du ikke på med eksklusive ting og reiser, gir månedslønn som overstiger en minstepensjonists inntekt månedlig, betaler regningene til vedkommende og lar vedkommende bo gratis og beskyttet fra konsekvensene av sine valg og handlinger. Da kan ingen forvente å få noen resultater om selvstendighet og konsekvenstenkning.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

Vedrørende kostnader. Haakon hadde fokus på en norsk monarki som skulle være generelt nøktern. Kostnadene har eksplodert siden 80 talet. Idag har Norge en av de mest kostbare monarkiene. 

Det å mene at kritikk mot uryddighet og sløsing når det gjelder Kongefamiliens økonomi er historoeløst, er historoeløst. 

Ja Haakon og Olav var nøkterne i forhold til andre konger, enig i det. 
slottet er jo sånn at turister står utenfor slottet og lurer på hvor slottet er 😅

ting som ble dratt fram, vakthold og I A, s utdannelse er bare smålig synes jeg. 

• Liker 1
Skrevet
Istapp skrev (3 minutter siden):

Men da pøser du ikke på med eksklusive ting og reiser, gir månedslønn som overstiger en minstepensjonists inntekt månedlig, betaler regningene til vedkommende og lar vedkommende bo gratis og beskyttet fra konsekvensene av sine valg og handlinger. Da kan ingen forvente å få noen resultater om selvstendighet og konsekvenstenkning.

All "hjelpen" som er gitt, er kun for å behage Marius. Han har sluppet unna med å måtte jobbe med seg selv. Så til de grader også...

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Momma skrev (8 minutter siden):

I artikkelen du viser til hevder hun at kronprinsparet sier de skal prøve. Dette er ikke det samme som å "dokumentere at de har prøvd", slik du hevder. Dersom kronprinsparets lovnad om å ville prøve er like solid som sønnens/stesønnens lovnad om å ta rehabilitering på største mulig alvor, kan vi ikke akkurat legge særlig vekt på slike uttalelser...

Så vidt jeg husker, dro faktisk Marius  på en rehabilitering den høsten.  Dvs den rehabiliteringen han nevnte til   politiet  som  hadde en langt over sin pay grade. Så de fikk vel til noe da, men etter det jeg har forstått , ble den avbrutt eller ikke med varige resultater.  Men som nora sier, man får ikke gjort noe med voksne menn som ikke vil. Forøvrig  en voksen  mann sitt ansvar å gjøre noe med, ikke alle andres

• Liker 7
Skrevet
Istapp skrev (33 minutter siden):

Det var et fåtall som pent ba Haakon om å bli konge. Kun menn hadde stemmerett den gang da.

Derfor, siden ståa er som den er i kongefamilien med den ene etter den andre som slåss om oppmerksomhet i positiv, men mest negativ forstand, hadde det vært betimelig om stemmeberettigede nå kunne fått gitt uttrykk for om de ønsket å videreføre monarkiet som styreform. 

Det er ikke saken monarki, som står fremst i pannebrasken, når vi i september går til valgurnene. Da stemmer vi på partiet som passer oss i et bredere sakskompleks av enkeltsaker (helse, utdanning, samferdsel osv).

Ja, monarki blir nok en liten del av valgkampen, og det kommer neppe noen endring.  Andre ting er viktigere for folk ja. Så det blir neppe noen ny folkeavstemning med det første. Eneste muligheten jeg kan se er at HM ber Stortinget om en folkeavstemning, men Stortinget det norske folk stemmer fram til høsten vil jo ha monarki. 
ja, det var de som hadde stemmerett som stemte. 

Skrevet
Istapp skrev (20 minutter siden):

Kan du dokumentere hvem som betaler disse  reisene? Så vidt jeg vet, så er det eneste vi kjenner til iht hva kronprinsparet  gir han er tilsvarende  ca det han ville fått av nav og tak over hodet i hovedsak. Han har flere rundt seg som tydeligvis  har bidratt, som feks siste tur til Frankrike,  var vel sponset av en venn av faren til marius. Er også det noe kronprinsparet  skal ha skylden for?

Hvordan kan du påstå at alt kommer fra mora, lår du vet like lite som meg og alle  andre hvor de pengene   kommer fra.

Atter igjen tomnevog unyttige påstander, uten kjent informasjon.  Og om det skulle ha vært sånn, har det ingenting  med vold og voldtekter  å gjøre uansett, så unyttig argument  iht det også

Vold og voldtekter følger ikke  tilgang på rikdom.  Og finner voldtektsmenn og voldelige i alke sammfunnslag. Forøvrig  vanlige folk forbinder jo en voldteks mann som fattig, fordi rike trenger ikke voldta, når de vasser i penger. 

Så jeg tenker at å voldta  noen sier mer om hva som er inni topplokket, enn hva som står på konto, eller hvor mye gull man har i tenna. 

Direkte feilinformasjon å tro vokd og boldtekt hører samnen med inntekt og goder. Er alle med  rikdom og makt  voldelige  og voldtektsmenn tenker du, siden det er et evig tema iht at han er som han er?

• Liker 3
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (14 minutter siden):

Kan du dokumentere hvem som betaler disse  reisene? Så vidt jeg vet, så er det eneste vi kjenner til iht hva kronprinsparet  gir han er tilsvarende  ca det han ville fått av nav og tak over hodet i hovedsak. Han har flere rundt seg som tydeligvis  har bidratt, som feks siste tur til Frankrike,  var vel sponset av en venn av faren til marius. Er også det noe kronprinsparet  skal ha skylden for?

Hvordan kan du påstå at alt kommer fra mora, lår du vet like lite som meg og alle  andre hvor de pengene   kommer fra.

Atter igjen tomnevog unyttige påstander, uten kjent informasjon.  Og om det skulle ha vært sånn, har det ingenting  med vold og voldtekter  å gjøre uansett, så unyttig argument  iht det også

Vold og voldtekter følger ikke  tilgang på rikdom.  Og finner voldtektsmenn og voldelige i alke sammfunnslag. Forøvrig  vanlige folk forbinder jo en voldteks mann som fattig, fordi rike trenger ikke voldta, når de vasser i penger. 

Så jeg tenker at å voldta  noen sier mer om hva som er inni topplokket, enn hva som står på konto, eller hvor mye gull man har i tenna. 

Direkte feilinformasjon å tro vokd og boldtekt hører samnen med inntekt og goder. Er alle med  rikdom og makt  voldelige  og voldtektsmenn tenker du, siden det er et evig tema iht at han er som han er?

Altså... Han har jo ikke jobb, for fader. Hvem i heiteste skulle ellers betale for ham, for han har jo ikke pengene til det selv? Enten betaler mamma, pappa eller en annen riking for ham (yeah right), eller så jobber han svart med noe. Han får jo ikke bare penger helt utav det blå. Du snakker om tomme påstander, så da vil jeg gjerne utfordre deg i å prøve å fortelle hvor han henter økonomi til luksusreisene sine? Og ikke kom å si at det ikke finnes dokumentasjon på det, for det er ikke det jeg etterspør. Vi andre har litt oversikt vi også faktisk, og analyserer etter det vi faktisk vet. Og så setter vi informasjonen i kontekst og klarer å tenke litt selv, selv om ikke alt kan hentes fra en link til nettavisen.

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...