Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Gjest Anonym_2024
Skrevet

Kan noen tipse om en redaksjonell medie som skriver informativt om denne saken og siktelsen? Ikke NRK eller VG. 

Videoannonse
Annonse
Gjest pop up bruker
Skrevet
Anonym_2024 skrev (2 minutter siden):

Kan noen tipse om en redaksjonell medie som skriver informativt om denne saken og siktelsen? Ikke NRK eller VG. 

Kan tipse om det motsatte  Aftenposten har en kommentar nå som går på hvor tungt kronprinsparet må ha det. Ofrene er ikke nevnt med et ord.

Det syns jeg er veldig spesielt. Så klart er det tungt for familien til voldsutøveren også, men så få timer etter at siktelsen ble kjent syns jeg det er merkleig at fokuset og sympatien legges til kronprinsparet, og ikke ofrene. 

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/mPo3Kq/marius-borg-hoeiby-er-siktet-for-23-lovbrudd

Skrevet
Isild skrev (10 minutter siden):

Idag syns jeg kronprinsens uttalelser i begynnelsen av det hele smaker ekstra dårlig: 

"Vi har bare kjent til det Marius har fortalt" , "Problemkomplekser" osv. 

Jeg er ganske sikker på at (og det vet vi også) at veldig mange flere enn Marius har fortalt. Juliane, Nora, moren til Juliane, og helt garantert vaktperssonell, politi og andre. 

Kronprinsparet har forsøkt å "gjemme" han, slik opplever jeg dette nå. Det er så alvorlig at han har fått holde på i over 10 år og utvikle seg til å bli er farlig mann, som til og med tror det er greit fordi `han er den han er`. 

At kronprinsparet ikke har tatt tak i dette er helt uhørt. De skulle anmeldt han - selv om det gjør vondt. 

Jeg er som vanlig helt enig med deg!

De har regelrett løyet i all offentlighet om egen viten av Marius sine handlinger, og det synes jeg er alvorlig av et kommende kongepar. Alt for familien bør være valgspråket til vår kommende konge. De har feiet det under teppet og gitt voldsmannen både husrom og penger, ikke uvanlig av privilegerte familier som er opptatt av fasade, men her snakker vi den ene familien i Norge som mottar apanasje og som skal tjene folket og være forbilder. Jeg har ingen tillit til vårt kommende kongepar!

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 19
Skrevet
kaiturid skrev (29 minutter siden):

Nyheter har de nok fått med seg i mange år uansett hva..men klart det med Marius blir jo bare værre og værre...

Ja, de har nok visst mye både av å leve med han og i forhold til nyheter etterhvert som de har vokst til og det skriver jeg også. Man kan ikke skjule eller skjerme barn fra alt og ihvertfall ikke det som skjer innad i familien. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Svart skjerm skrev (47 minutter siden):

Ja. Dette er veldig betenkelig. Siktelsene er veldig omfattende og graverende. Bare det å ha tre voldtekter med tre forskjellige personer på listen er ikke dagligdags, selv ute blant Ola Nordmann. Vi snakker om en serievoldtektsmann. Noe som har gått Vg hus forbi. 

Det å i en av overskriftene være mikrofonstativ for Marius... Hvorfor det? 

Så å fokusere på en av sakene som ble henlagt på grunn av bevisenes stilling, istedenfor alle de 23 sakene som ble sent til statsadvokaten. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 timer siden):

Lurer på hvilke psykiske diagnoser som "unnskylder" voldtekt mm. Siden diagnoser ble brukt i unnskyldningsbrevet til Marius. Hvis han er så psykisk syk at han er en fare for folk rundt seg, burde han jo hatt en som passer på 24/7... 

Ingen diagnoser unnskylder det eller jo muligens alvorlig psykisk utviklingsutfordringer, da er evnenivået så lavt at det er begrenset hva refleksjonsevnesom kan forventes av vedkommende. Ikke aktuelt på MBH, da han kjører bil og har dermed greit å bestå eksamen og reflektert noenlunde korrekt på teoriprøven og oppkjøring, men så har han jo etterhvert bommet litt på konsekvensetenkningen der også da. 

Tror bare han er et tilfelle hvor privilegier har stått i kø, oppdragelsen har medført skjerming, foreldre/stefar som har sydd puter under armene og bidratt økonomisk og med "feie under gulvet"-holdning og det har manglet konsekvenser når noe er gjort gale. Hvilken diagnose dette er? Står ikke i manualene, men kanskje usedvanlig priviligert nesten-/monark kan passe? Det er jo flere innenfor samme "klasse" i ulike land som har tatt seg særdeles godt til rette og skjelettene har falt ut av skapene.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Siden Tønsbergsaken er den som er henlagt, voldtektssak fra 2014...

Så må vel voldtekten med samleie være mot Frognerkvinnen?

Og de to voldtektene uten samleie er Linni og hotellsaken?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Isild skrev (56 minutter siden):

Idag syns jeg kronprinsens uttalelser i begynnelsen av det hele smaker ekstra dårlig: 

"Vi har bare kjent til det Marius har fortalt" , "Problemkomplekser" osv. 

Jeg er ganske sikker på at (og det vet vi også) at veldig mange flere enn Marius har fortalt. Juliane, Nora, moren til Juliane, og helt garantert vaktperssonell, politi og andre. 

Kronprinsparet har forsøkt å "gjemme" han, slik opplever jeg dette nå. Det er så alvorlig at han har fått holde på i over 10 år og utvikle seg til å bli er farlig mann, som til og med tror det er greit fordi `han er den han er`. 

At kronprinsparet ikke har tatt tak i dette er helt uhørt. De skulle anmeldt han - selv om det gjør vondt. 

K_mb skrev (34 minutter siden):

Jeg er som vanlig helt enig med deg!

De har regelrett løyet i all offentlighet om egen viten av Marius sine handlinger, og det synes jeg er alvorlig av et kommende kongepar. Alt for familien bør være valgspråket til vår kommende konge. De har feiet det under teppet og gitt voldsmannen både husrom og penger, ikke uvanlig av privilegerte familier som er opptatt av fasade, men her snakker vi den ene familien i Norge som mottar apanasje og som skal tjene folket og være forbilder. Jeg har ingen tillit til vårt kommende kongepar!

Nei, han sa ikke at de BARE har kjent til. Jeg skjønner ikke hvor mange ganger dette må påpekes før det når inn. Dropp bare, så blir det riktig. Med bare blir det løgn, uten ikke. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Gjest Sur sitron
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (4 minutter siden):

Nei, han sa ikke at de BARE har kjent til. Jeg skjønner ikke hvor mange ganger dette må påpekes før det når inn. Dropp bare, så blir det riktig. Med bare blir det løgn, uten ikke. 

Han sa at vi vet bare det Marius har fortalt oss. Rettelse, jeg fant det nå: 

"Har visst det Marius har fortalt oss".

https://www.nrk.no/norge/kronprins-haakon_-_-har-visst-det-marius-har-fortalt-oss-1.17016863

Endret av Sur sitron
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Nei, han sa ikke "bare". Men det smaker likevel ikke godt at de har visst så mye, og tilsynelatende bagatelliserer hvor mye de har visst. (Det er hvertfall sånn det fremstår for mange av oss). Og så har han ikke har blitt stoppet for lenge siden, når de har visst såpass mye.

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
Avispapir skrev (1 time siden):

Jeg tror ingen andre nevner det, men jeg synes det er bekymringsfullt hvis kronprinsparet har visst om  narkotikamissbruket hans og latt ham være nær de (da) mindreårige søsknene hans. Det JEG lurer på er om de da eventuelt har aktivt gått inn for å skjerme småsøsknene eller om de har blitt eksponert for hans "utsvevende" livsstil.

Like barn leker best er det noe som heter. MM har hatt sin egen erfaring på utsvevende ungvoksenfase, så hun bør jo i aller høyeste grad kjenne igjen symptomer eller er strutsementaliteten så sterk? Unge i nærmiljøet ser og vet mye, jeg blir sjokkert hvor mye som snappes opp av utsvevende uteliv av de unge. Pressen vet nok også. Mens flesteparten av oss er naivt uvitende. Eller etter det vi vet nå omkring MBH så kan vi vel ikke sjokkeres mer? Jeg tror ikke jeg kunne blitt mer rystet av annet som skulle kunne ramle ut av skjelettskapet.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
heppernkax skrev (26 minutter siden):

Siden Tønsbergsaken er den som er henlagt, voldtektssak fra 2014...

Så må vel voldtekten med samleie være mot Frognerkvinnen?

Og de to voldtektene uten samleie er Linni og hotellsaken?

Var det ikke frognerkvinnen som var uenig og ikke følte seg voldtatt? Eller blander jeg, har blitt mye 

• Nyttig 1
Skrevet
Hulderen skrev (3 timer siden):

Her burde det bli en lovendring. Tidligere ble mord også foreldet, det blir de heldigvis ikke lenger. Jeg tenker på alle som har blitt voldtatt og misbrukt som barn. Når de endelig er blitt så gamle at de våger å anmelde, så er saken foreldet 🤮

Ikke bare det å tørre, men hjernen fortrenger det og mange bruker 20+ år før det dukker opp igjen

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Kvittre skrev (2 minutter siden):

Var det ikke frognerkvinnen som var uenig og ikke følte seg voldtatt? Eller blander jeg, har blitt mye 

Nei, det var en annen kvinne.

Gjest Anonym_2024
Skrevet
pop up bruker skrev (1 time siden):

Kan tipse om det motsatte  Aftenposten har en kommentar nå som går på hvor tungt kronprinsparet må ha det. Ofrene er ikke nevnt med et ord.

Det syns jeg er veldig spesielt. Så klart er det tungt for familien til voldsutøveren også, men så få timer etter at siktelsen ble kjent syns jeg det er merkleig at fokuset og sympatien legges til kronprinsparet, og ikke ofrene. 

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/mPo3Kq/marius-borg-hoeiby-er-siktet-for-23-lovbrudd

Ikke overrasket. Viktigere å klø kronprinsparet på ryggen fremfor å fremstå som et seriøst og objektivt medie. 

Skrevet
anno19 skrev (1 time siden):

Jenteprisen, årets kvinne osv - jeg håper at Julianne blir nominert overalt. For en jente hun er!! Det er virkelig en som fortjener å bli hedret på alle måter, hun har virkelig stått opp i denne saken - og stått opp mot de mektigste i Norge. Hun har bidratt til at vi alle har fått sett hvordan desse menneskene virkelig er. Enhver person som smilende tar i mot og hyller desse burde skamme seg og vite at de hyller mennesker som har valgt å skjule en overgriper og kvinnemishandler. Tenk at de visste…….og valgte å ikke gjøre noe…..

Hun var den som sto frem først, all ære til henne. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
TrineTrollet skrev (13 minutter siden):

En voldsom belastning for kongehuset! Bør få sommeren i fengsel, står det å lese. 
En grenseløs adferd. 

https://www.dagbladet.no/meninger/bor-fa-sommeren-i-fengsel/83277489

Det er Aurdals mening, men det mest interessante i den artikkelen var at politiet faktisk svarer på det spørsmålet mange har stilt. De bekreftet at de ikke anser vilkårene for varetekt oppfylt. Det har vel Elden også uttalt, såvidt jeg husker.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Gjest TrineTrollet
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Det er Aurdals mening, men det mest interessante i den artikkelen var at politiet faktisk svarer på det spørsmålet mange har stilt. De bekreftet at de ikke anser vilkårene for varetekt oppfylt. Det har vel Elden også uttalt, såvidt jeg husker.

Det er ikke tvil om at Aurdal har rett når hun påpeker gjentakelsesfare. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...