Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
MissLucy skrev (21 minutter siden):

Er det ikke omvendt? At man som utgangspunkt søker hos voldsutøveren, men staten trer inn hvis voldsutøveren er ukjent eller ikke kan betale?

Det stemmer. Hvis den straffedømte ikke har midlene som trengs , legger staten ut for den straffedømte. Fordi staten dekker kravene så blir det stående i innkrevningssentralen. Som har til oppgave å få inn det den straffedømte skylder. 

• Liker 6
Skrevet
TrineTrollet skrev (5 timer siden):

https://www.seher.no/kongelig/forstar-ikke-hvorfor-marius-gar-fri/83226029
Ofrene i saken mot MBH opplever tiden i påvente av tiltale og rettssak som tung og vanskelig. Det er også utfordrende for dem å registrere hvordan han lever et liv i overdådig luksus, og tilsynelatende upåvirket av saken. Normaltvis er det også slik at når en arbeidsløs person lever et liv som ikke står i forhold til økonomi, ref; uten jobb, så etterspørres det hvor pengestrømmen kommer fra. Dette er også jamfør hva politikere har uttalt f.eks. å inndra verdier som biler, dyre klokker, smykker osv. Det kan bli aktuelt i dette tilfellet vil jeg tro, og om loven er lik for alle. Flere

Flere her i tråden har uttalt at Marius burde vært varetektsfenglset, og har antydet at det er hans bakgrunn som gjør at han kan gå fritt rundt. John Christian Elden, som forsvarer tre av de fornærmede i saken, forklarer i linken ovenfor at det er normalt at han ikke er fengslet. Dette handler altså ikke om at han er sønn og stesønn av kronprinsparet.

Elden forklarer også at det er fullt lovlig å dra på luksusferier mens man er siktet i en sånn sak.

Man må skille mellom hva som er lurt, og hva som er i strid med lovverk, og som dermed per definisjon fører til sanksjoner.

• Liker 11
Skrevet
MissLucy skrev (3 timer siden):

Det er to helt forskjellige ting. Det du snakker om er tvangsinndrivning. Det er mange strenge regler om hva man kreve dekning i, og hvordan, og hvor mye.

Den artikkelen @Trinetrollet lenket til handlet om å senke beviskravene for å inndra gevinst fra vinningskriminalitet, for å hindre at kriminalitet lønner seg. Det er ikke det samme.

Det kan kreves av pensjonsgivende inntekt. Og den som skylder har krav på et minimum iht livopphold. Eierskap utover det som er nødvendig  kan kreves. 

Litt usikker  på reglene  nå. Mem tidligere var det opp til oftene å kreve  inn selv. Men tror dette er endret..ulig det er litt ulike regler iht om voldsoffer ersting blir gitt via søknad, eller rettsak osv. 

Tror ikke det finnes ett svar med to streker under her heller, og er litt hvis ditt, dersom datt. Også iht hvor mye man kan få i erstatning  også

Gjest Sur sitron
Skrevet

Tror også det er ganske avgjørende og viktig for ofrene å få vite hvorfor de er bevisstløse. Linni har ihverftfall offenlig sagt at hun vil vite hvordan hun ble sånn.

Lafamiglia skrev (9 timer siden):

Flere her i tråden har uttalt at Marius burde vært varetektsfenglset, og har antydet at det er hans bakgrunn som gjør at han kan gå fritt rundt. John Christian Elden, som forsvarer tre av de fornærmede i saken, forklarer i linken ovenfor at det er normalt at han ikke er fengslet. Dette handler altså ikke om at han er sønn og stesønn av kronprinsparet.

Elden forklarer også at det er fullt lovlig å dra på luksusferier mens man er siktet i en sånn sak.

Man må skille mellom hva som er lurt, og hva som er i strid med lovverk, og som dermed per definisjon fører til sanksjoner.

Så sier Elden også at det er fullt mulig for politiet og ta ut tiltale nå og en eventuell tilleggstiltale senere - det er ikke uvanlig sier han. I tillegg sier Elden at nettopp det at flere kvinner er blitt utsatt for overgrep også etter at han ble pågrepet flere ganger vil bli et sentralt tema når saken skal behandles i retten. 

Skrevet
Sur sitron skrev (57 minutter siden):

Så sier Elden også at det er fullt mulig for politiet og ta ut tiltale nå og en eventuell tilleggstiltale senere - det er ikke uvanlig sier han.

Men det har jo absolutt ingenting med spørsmålet om varetekt å gjøre, som var det @Lafamiglia fremhevet i innlegget du tilsynelatende svarte på. Hva er poenget ditt? Det er vanskelig å følge deg når du skifter tema i svaret ditt.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Gjest Sur sitron
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Men det har jo absolutt ingenting med spørsmålet om varetekt å gjøre, som var det @Lafamiglia fremhevet i innlegget du tilsynelatende svarte på. Hva er poenget ditt? Det er vanskelig å følge deg når du skifter tema i svaret ditt.

Har det vel. Dersom ikke politiet skulle vente til absolutt alle "stener ble snudd" kunne de kanskje fremskyndet en kommende rettsak. Som Elden sier så er det ingenting i veien med å komme med tillleggstiltaler i en sak.

Ok - dumt at du synes det er vanskelig å følge meg. Jeg synes derimot ikke det er vanskelig å følge deg. Det er bare å vente et sekund etter at jeg har skrevet noe - vipps, så er du der. 

Skrevet (endret)
Sur sitron skrev (7 minutter siden):

Har det vel. Dersom ikke politiet skulle vente til absolutt alle "stener ble snudd" kunne de kanskje fremskyndet en kommende rettsak. Som Elden sier så er det ingenting i veien med å komme med tillleggstiltaler i en sak.

Ok - dumt at du synes det er vanskelig å følge meg. Jeg synes derimot ikke det er vanskelig å følge deg. Det er bare å vente et sekund etter at jeg har skrevet noe - vipps, så er du der. 

Det er to forskjellige ting.

Forøvrig er det en hel time mellom ditt innlegg og mitt. Merkelig definisjon av "vipps".

Endret av MissLucy
  • Liker 6
Gjest Sur sitron
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Det er to forskjellige ting.

Spar meg. 

Skrevet
Sur sitron skrev (1 minutt siden):

Spar meg. 

Svar skyldig fordi det er to forskjellige ting. Notert. Vipps.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Gikk forbi slottet i går, hvor det stod flere politibiler. Det var en bisarr opplevelse å gå fordi - se på vaktene og politiet som skal beskytte kongen og dronningen - samtidig som de ikke kan beskyttes fra sin egen familie. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
Anonym_2024 skrev (På 16.6.2025 den 16.06):

Der blir interessant å se hva slags dom MBH til syvende og sist ender opp med. Med tanke på at en annen sak har vist oss at det er vanskelig å få noen dømt for vold i nære relasjoner (utover det man selv har innrømmet), bevisbyrden ser ut til til å være meget høy i forbindelse med disse sakene. 

Flaks at han har vært så grei å filme alle voldtektene sine da iaf.

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
MissLucy skrev (På 17.6.2025 den 21.50):

Hvorfor uttaler du deg om hvordan det er, hvis du ikke kjenner gangen i det??

Fordi hun har ytringsfrihet og lov til å uttale seg også om det som er ukjent for en, i denne tråden.

Er dette problematisk eller vanskelig for deg forstå siden du må spørre? 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Sur sitron
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (2 timer siden):

Fordi hun har ytringsfrihet og lov til å uttale seg også om det som er ukjent for en, i denne tråden.

Mulig jeg har blandet kortene men jeg trodde det var forskjell på voldsoffererstatning og oppreisningserstatning. 

Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (3 timer siden):

Jeg synes det er litt problematisk at folk bare fastslår at noe er slik og sånn, uten å ta forbehold om at de ikke har greie på det de uttaler seg om, ja.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Gjest Sur sitron
Skrevet
MissLucy skrev (8 timer siden):

Jeg synes det er litt problematisk at folk bare fastslår at noe er slik og sånn, uten å ta forbehold om at de ikke har greie på det de uttaler seg om, ja.

Ja, nå må du fortelle meg hva jeg har fastslått og på hvilken måte. Venter i spenning.

Skrevet

Bare ser på VG i dag at det er andre som får livstid med fengsel for en del lovbrudd. Noen av lovbruddene kan minne om hva Marius i dag er siktet for 

IMG_1687.png

IMG_1688.png

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Labello skrev (17 minutter siden):

Bare ser på VG i dag at det er andre som får livstid med fengsel for en del lovbrudd. Noen av lovbruddene kan minne om hva Marius i dag er siktet for 

IMG_1687.png

IMG_1688.png

Hvis noen har sett serien «Leo og de farlige», så var det en sak hvor en av de innsatte sitter på forvaring på grunn av serievoldtekter. Han fikk perm og det første han gjorde var å gjenta ugjerningen. Serieforbrytere har en patologi som tilsier at gjentakelsesfaren er der konstant. MBH har 10 saker på seg så langt, pluss eventuelle andre lovbrudd. Hvis han ikke får lang straff, kan man virkelig stille spørsmål omkring likhet for loven. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Korpsnerden skrev (1 time siden):

Da tenker vi likt. 

Hvor kommer slike tanker fra? Politiet lar ikke være å begjære varetektsfengsling av praktiske hensyn for å kunne "følge med på" evt.andre lovbrudd. Enten er vilkårene oppfylt eller så er de det ikke. Mildere inngrep enn varetekt kan iverksettes, som f.eks fotlenke og meldeplikt, men det skal besluttes under den behandlingen, og det var det tydeligvis heller ikke holdepunkter for å gjøre.  Det var så de knapt fikk gjennomslag for en uke. Tvangsinngrep ville jo da også vært innrettet siktelsene om vold, ikke narkotika. De kan selvfølgelig følge opp narkotikarelaterte saker, men det vil ikke ha sammenheng med den avgjørelsen.

• Liker 2
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (40 minutter siden):

Hvor kommer slike tanker fra? Politiet lar ikke være å begjære varetektsfengsling av praktiske hensyn for å kunne "følge med på" evt.andre lovbrudd. Enten er vilkårene oppfylt eller så er de det ikke. Mildere inngrep enn varetekt kan iverksettes, som f.eks fotlenke og meldeplikt, men det skal besluttes under den behandlingen, og det var det tydeligvis heller ikke holdepunkter for å gjøre.  Det var så de knapt fikk gjennomslag for en uke. Tvangsinngrep ville jo da også vært innrettet siktelsene om vold, ikke narkotika. De kan selvfølgelig følge opp narkotikarelaterte saker, men det vil ikke ha sammenheng med den avgjørelsen.

Nei, hvor kommer slike tanker fra? Det begrunnet jeg i innlegget som jeg siterte. At MBH er involvert i et miljø der det sirkulerer/innføres/distribueres store mengder narkotika - som politiet antagelig følger med på og etterforsker paralellt med Marius-sakene. Man må vel ikke varetektsfengslet selv om vilkår, feks gjentagelsesfaren, er oppfylt, om det feks anses som bedre for samfunnet å forsøke å hindre store mengder narkotika på gata fremfor flere ofre i Marius-sakene?  Da kan det bare "praktisk" å ha MBH ute og feks spane, avlytte etc hans bevegelser og kommunikasjon. 

Endret av Korpsnerden
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Korpsnerden skrev (3 timer siden):

Da tenker vi likt. 

Great minds, og alt det der…

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...