Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg tenker  at før rettssaken er ferdig, vet vi ingenting om hvilken erstatning ofrene får og hvem som i så fall skal betale den. 
Når mbh soner, vil han uansett ikke ha inntekt. 
jeg tenker det er på sin plass å avvente indignerte innlegg om at han ikke kommer til å gjøre opp for seg, til det foreligger en dom. 

Erstatningen kommer antakelig til å komme fra statskassa uansett, det gjør den for de aller fleste voldsofre. 

https://www.voldsoffererstatning.no/om-voldserstatningsordningen.6674159-613943.html#:~:text=Utgangspunktet er at den som,for vold (den voldsutsatte).

Endret av pøbelsara
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Sur sitron skrev (1 minutt siden):

Det er to helt forskjellige ting. Det du snakker om er tvangsinndrivning. Det er mange strenge regler om hva man kreve dekning i, og hvordan, og hvor mye.

Den artikkelen @Trinetrollet lenket til handlet om å senke beviskravene for å inndra gevinst fra vinningskriminalitet, for å hindre at kriminalitet lønner seg. Det er ikke det samme.

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker  at før rettssaken er ferdig, vet vi ingenting om hvilken erstatning ofrene får og hvem som i så fall skal betale den. 
Når mbh soner, vil han uansett ikke ha inntekt. 
jeg tenker det er på sin plass å avvente indignerte innlegg om at han ikke kommer til å gjøre opp for seg, til det foreligger en dom. 

Erstatningen kommer antakelig til å komme fra statskassa uansett, det gjør den for de aller fleste voldsofre. 

Ja, det er en god regel å vente med kritikken til etter at det kritikkverdige forholdet rent faktisk har inntrådt.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Ja, det er en god regel å vente med kritikken til etter at det kritikkverdige forholdet rent faktisk har inntrådt.

Her ser du hvilke forbrytelser som gir rett til voldsoffererstatning:

https://www.voldsoffererstatning.no/vilkaar.612974.no.html

Så gjenstår det å se om politiet har gode nok bevis - og det virker det jo som de har.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Her ser du hvilke forbrytelser som gir rett til voldsoffererstatning:

https://www.voldsoffererstatning.no/vilkaar.612974.no.html

Så gjenstår det å se om politiet har gode nok bevis - og det virker det jo som de har.

Jeg lurte ikke på om de forholdene han er siktet for er dekket.

Min kommentar gjaldt forhåndsindignasjonen over at han rent hypotetisk kanskje ikke kommer til å gjøre opp for seg.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (7 minutter siden):

Jeg lurte ikke på om de forholdene han er siktet for er dekket.

Min kommentar gjaldt forhåndsindignasjonen over at han rent hypotetisk kanskje ikke kommer til å gjøre opp for seg.

Ja, den som lever får se. Jeg har mine tanker om akkurat det og det må jo være en grunn til at han lever på foreldrene. 

Endret av Sur sitron
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Når det er såpass mange fornærmede, vil ikke erstatningen potensielt bli helt vanvittig høy? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (8 minutter siden):

Ser ikke ut som det var veldig voldsomt nei... Trodde ærlig talt det var snakk om mye mer...

De kan søke om erstatning fra voldsutøveren også. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Sur sitron skrev (9 minutter siden):

Trodde det var en automatikk i det. Merker at jeg ikke kan noe om dette🙃

Skrevet
Sur sitron skrev (18 minutter siden):

Er det ikke omvendt? At man som utgangspunkt søker hos voldsutøveren, men staten trer inn hvis voldsutøveren er ukjent eller ikke kan betale?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
TigerK skrev (På 11.6.2025 den 22.27):

«Hundrevis av bilder» var vel det som ble uttalt når trofé-mappen hans ble funnet. De voldtektene vi har hørt om til nå har alle vært fra 2024, bortsett fra den med tv-kjendis som var i 2018. Bare tenk hvor mye vi har i vente hvis han har holdt samme tempo i alle årene i mellom! Jeeezus! 

Jeg tror som deg at ikke alt er kommet frem enda, altså at det vil komme mer...

Og kanskje er det nettopp derfor saken tar sin tid, er jo kommet nye ting etter hvert. Men håper og tror også at saken vil gå videre til domstolene snart, slik jeg ser det så må det resultere i dom (hva den blir vil jeg derimot ikke spekulere i)...

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Er det ikke omvendt? At man som utgangspunkt søker hos voldsutøveren, men staten trer inn hvis voldsutøveren er ukjent eller ikke kan betale?

Det ville vært mer logisk, hvert fall i mitt hode. Men, again, kan ikke nok om dette tydeligvis.

Skrevet
tvertimot skrev (3 minutter siden):

Og kanskje er det nettopp derfor saken tar sin tid, er jo kommet nye ting etter hvert. Men håper og tror også at saken vil gå videre til domstolene snart, slik jeg ser det så må det resultere i dom (hva den blir vil jeg derimot ikke spekulere i)...

De sitter jo med mye bevis, så hvis det over all formodning ikke skulle resultere i dom, er det hvert fall et tegn på at systemet er helt ødelagt.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (11 minutter siden):

Jeg kjenner ikke til gangen i dette - det må du nesten finne ut selv. 

• Hjerte 1
Skrevet
tvertimot skrev (11 minutter siden):

Det virker som om politiet jobber på spreng for å identifisere alle ofrene. Viktig å få med alle det dreier seg om. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg kjenner ikke til gangen i dette - det må du nesten finne ut selv. 

Hvorfor uttaler du deg om hvordan det er, hvis du ikke kjenner gangen i det??

• Liker 4
  • Nyttig 5
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...