Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

velociraptor skrev (1 time siden):

Ja, stakkars Marius som ikke får begå overgrep og voldta i fred, ingen som respekterer personvernet hans lenger jo.

Les en gang til, du.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

rebella81 skrev (2 timer siden):

Se og Hør er Se og Hør, og at noen blir så veldig forulempa over kjent og forutsigbar journalistikk innenfor den kulørte kjendisverdenen fremstår, ihvertfall overfor meg, underlig. De deler arbeidsteknikker med svært mange andre aktører innenfor dette samme feltet hva gjelder clickbaits og horeri og klikkjokking og what not. Dagbladet anyone? Det er ikke høykultur mildt sagt dette her, og de gjør seg heller ikke bedre enn de er. De er ikke den eneste aktøren innenfor dette feltet som outer kjendiser i det som strengt tatt kan ses på som skyggeland, den hårfine balansegangen mellom need to know og nice to know for oss, publikum til dette shitshowet. 
At de har en agenda med å tjene penger; ja såklart. At de har gjort en kjempejobb med å kjøre en knallhard og konfronterende stil, i skikkelig need-to-know- mundur; Dønn! Fy søren for en strålende jobb de har gjort i folkeopplysningens navn. 

Som et sosialantropologisk eksperiment er det alltid artig å følge med på kommentarfelt på face, hvor folk (glemmer at de) skriver under fullt navn, og krangler så busta fyker med vilt fremmende. ER DU STOKK DUM DU, type.
Dette er svogerforskning, men sannelig min hatt ser det ut som om pipen har fått en noe annen lyd hva gjelder holdninger til kongehuset til denne vanligvis kranglete digitale sammenkomst av individer. Det virket å være mindre; «La de være i fred, fiiiine kongefamilien vår asså, synes alle skal FEIE FOR SIN EGEN DØR ja, mammahjertet til Mette Marit bløøøør, det BLØØR» (fulgt av atten hjerter). Det er mye enighet om at særlig kongeparet er FINE, men det er jo ikke det dette er snakk om, flere stiller seg mere spørsmålet; WTF skal vi egentlig med det greiene der?
Driver folket og våkner? 

Kall meg gjerne indignert på voldens vegne - med rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (31 minutter siden):

Etterforskning er ikke ferdig, og strafferammen er ikke satt. 

Men iht tidligere i tråden her. Fant vi vel ut at det lå mellom 3 og 6 år, om man skal anta noe. Men  det er jo kommet frem mer, så hvordan de ser på antallet voldtekter og brudd på kontakt forbud , kjøreforbud etc  blir litt uvisst. 

Han er vel ikke siktet for grove  vokdtekter foreløpig så vidt jeg har fått med meg. Isåfall  vil strafferammen der ligge høyere. Men uvisst hvordan antallet voldtekter  kan gjøre utslag. Da kan det være sterengere evnt kanskje  en forvaringsdom også. Sistnevnte  tror jeg ikke er sannsynlig.

Så svaret er engentlig, helt umulig å vite ennå. Så gjetter på mellom 3 og 6 år, men med muligheter for mer

Gode refleksjoner, tusen takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig rart at man får mengderabatt på ting som voldtekt og drap. Man bør jo få straff for hver enkelt tilfelle.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labello skrev (10 minutter siden):

Gode refleksjoner, tusen takk! 

Seks år for dette kommer aldri til å skje. Ikke tre heller.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos linni, hun har som de fleste vet hatt et tett samarbeid med se og hør i veldig mange år. Lenge før sønnen ble født. Det har vært utallige oppslag om oppvekst. familie og tap av foreldre. Og ikke minst alle kjærestene/samboerne/forlovedene. At det er slutt, at de er sammen igjen, at de prøver gang på gang etc. Utallige hjemme hos reportasjer, mange ferier se og hør har sponset hvor de har betalt for «lykkelige» bilder av de forskjellige kjærestene. Det har vært mange «på kanten» intervjuer (var det ti ganger faren til dennis og linni lå sammen om dagen?) Og se og hør avtalte paparazzibilder for at siste flamme skulle bli «hemmelig» avslørt. (Men det har også Tone og Markus, Ari og Ebba, Petter og Vendela og mange andre  også avtalt med bladet.)

Uansett, siden ståa er slik har jeg ikke helt trua på at se og hør plutselig har kastet Linni under bussen etter 20 års samarbeid. Linni sto frem med elden noen dager før og sa noe hadde skjedd.

Tipper Linni ble kjent med Marius via Olav, en av forlovedene. Han hadde samme interesse som Marius i spesielle Mercedeser. I 2018 hadde Linni en annen forlovede, hun overlapper alltid.

Uansett, det er helt forferdelig det som helt uvitende har skjedd henne og flere andre dessverre. Intetanende folk som har vært i kontakt med serieovergriperen MBH. Som voldtar venner som sover og filmer overgrepene. Hva feiler det denne mannen ?????

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (6 timer siden):

Morsom du, uten ofre som kontaktet politiet hadde MBH slupet unda. Se og Hør derimot gjør det vanskeligere å kontakte politiet... 

Dette er en alternativ virkelighet. 

Ofret i starten av august kontaktet ikke politiet, det var en venninne. 

Første ofre som kontaktet politiet gjorde det (ifølge henne selv), som en reaksjon på pressemeldingen fra Marius, som provoserte henne. Som kom som en reaksjon på mediedekningen. 

Ettervert så bli saken overført mer kompetent avdeling i Oslo politiet. Som ledd i etterforskningen så har politiet funnet digitale bevis som har gjort at dem har kontaktet fornærmede i saker der politiet har opprettet anmeldelse. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (7 minutter siden):

Ofret i starten av august kontaktet ikke politiet, det var en venninne. 

Første ofre som kontaktet politiet gjorde det (ifølge henne selv), som en reaksjon på pressemeldingen fra Marius, som provoserte henne. Som kom som en reaksjon på mediedekningen. 

Ettervert så bli saken overført mer kompetent avdeling i Oslo politiet. Som ledd i etterforskningen så har politiet funnet digitale bevis som har gjort at dem har kontaktet fornærmede i saker der politiet har opprettet anmeldelse. 

Stemmer det:

Som følge av Høibys uttalelse, der Haukland oppfattet at han var ute etter empati og fikk hendelsen til å høres ut som et engangstilfelle, valgte influenseren å dele sine erfaringer.

https://www.nettavisen.no/kjendis/nora-haukland-takker-for-stotten/s/5-95-1963978

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (4 minutter siden):

Stemmer det:

Som følge av Høibys uttalelse, der Haukland oppfattet at han var ute etter empati og fikk hendelsen til å høres ut som et engangstilfelle, valgte influenseren å dele sine erfaringer.

https://www.nettavisen.no/kjendis/nora-haukland-takker-for-stotten/s/5-95-1963978

Ja, hadde det ikke vært for oppslagene i se og hør hadde det neppe blitt avdekket alle senere publiserte straffbare forhold. Jeg roser sjelden se og hør, men det er i alle fall på plass å si «ikke så galt at det ikke er godt for noe»….

• Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (5 timer siden):

Apropos linni, hun har som de fleste vet hatt et tett samarbeid med se og hør i veldig mange år. Lenge før sønnen ble født. Det har vært utallige oppslag om oppvekst. familie og tap av foreldre. Og ikke minst alle kjærestene/samboerne/forlovedene. At det er slutt, at de er sammen igjen, at de prøver gang på gang etc. Utallige hjemme hos reportasjer, mange ferier se og hør har sponset hvor de har betalt for «lykkelige» bilder av de forskjellige kjærestene. Det har vært mange «på kanten» intervjuer (var det ti ganger faren til dennis og linni lå sammen om dagen?) Og se og hør avtalte paparazzibilder for at siste flamme skulle bli «hemmelig» avslørt. (Men det har også Tone og Markus, Ari og Ebba, Petter og Vendela og mange andre  også avtalt med bladet.)

Uansett, siden ståa er slik har jeg ikke helt trua på at se og hør plutselig har kastet Linni under bussen etter 20 års samarbeid. Linni sto frem med elden noen dager før og sa noe hadde skjedd.

Tipper Linni ble kjent med Marius via Olav, en av forlovedene. Han hadde samme interesse som Marius i spesielle Mercedeser. I 2018 hadde Linni en annen forlovede, hun overlapper alltid.

Uansett, det er helt forferdelig det som helt uvitende har skjedd henne og flere andre dessverre. Intetanende folk som har vært i kontakt med serieovergriperen MBH. Som voldtar venner som sover og filmer overgrepene. Hva feiler det denne mannen ?????

først drar du henne gjennom "dritten" ved å omtrent liste opp fortiden hennes for så å si "forferdelig for henne stakkars"?
Skjønner egentlig ikke hva alt som er i kursiv hadde i tråden å gjøre om det ikke var for å snakke henne ned på en måte..?
Du kunne liksom kun tatt med siste del og vært ferdig med det.. Bare en tanke..
Man trenger ikke dra ned ofrene mer enn de sikkert gjør overfor seg selv om dagen tenker jeg, og fortid er jo akkurat det, noe som ligger bak dem..
Ikke at jeg følger med på LM akkurat, men hun har jo endret seg ganske mye siden den gang "for veldig mange år siden" i motsetning til da den manglende endringen hos MBH som tvert imot kan se ut til å ha det som et mønster å være ugrei med kvinner.

Endret av Carrot
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (4 timer siden):

Jeg ser at dette innlegget er skrevet klokken 03 på natten, og det bærer det preg av. Man burde ikke skrive på forum når man er overtrøtt, eller på vei hjem fra nach.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (6 timer siden):

Etterforskning er ikke ferdig, og strafferammen er ikke satt. 

Men iht tidligere i tråden her. Fant vi vel ut at det lå mellom 3 og 6 år, om man skal anta noe. Men  det er jo kommet frem mer, så hvordan de ser på antallet voldtekter og brudd på kontakt forbud , kjøreforbud etc  blir litt uvisst. 

Han er vel ikke siktet for grove  vokdtekter foreløpig så vidt jeg har fått med meg. Isåfall  vil strafferammen der ligge høyere. Men uvisst hvordan antallet voldtekter  kan gjøre utslag. Da kan det være sterengere evnt kanskje  en forvaringsdom også. Sistnevnte  tror jeg ikke er sannsynlig.

Så svaret er engentlig, helt umulig å vite ennå. Så gjetter på mellom 3 og 6 år, men med muligheter for mer

Strafferamme, nedre og øvre grenser for en straffs størrelse. Strafferammen må ikke forveksles med hva som er konkret eller forventet utmålt straff ved ulike lovbrudd.

https://snl.no/strafferamme

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labello skrev (7 timer siden):

Noen som kjenner til hvilke strafferammer som er sannsynlige for de siktelsene som er nå? 

TW: ren spekulasjon og bare mine egne tanker omkring temaet, ikke støttet av kilder eller annet saklig. Her kommer det: Jeg tror ikke det blir likhet for loven. Jeg tror hundre prosent på at det blir strafferabatt i fleng og at det ender med fotlenke og terapi. Jeg håper jeg tar feil, men..  

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Labello skrev (8 timer siden):

Noen som kjenner til hvilke strafferammer som er sannsynlige for de siktelsene som er nå? 

Ikke svar på spørsmålet ditt, men vil legge til at iflg VG er den nye saken ikke innlemmet i grunnlaget for siktelsene mot Høiby: https://www.vg.no/rampelys/i/eMR6a4/linni-meister-avhoert-i-borg-hoeiby-saken

Sitat

Politiet opplyser til VG at det ikke er noen endringer i siktelsen mot Høiby siden sist.

Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Ofret i starten av august kontaktet ikke politiet, det var en venninne

En venninne ja. Ikke Se og Hør. 

Minner om at Se og Hør, i likhet med alle andre norske medier unnlot å publisere det de visste om Borg Høiby fram til august i fjor, fordi de da bare kjente til problemer med rus, noe de ikke anså som en offentlig sak: https://www.journalisten.no/marius-borg-hoiby-nevner-avtale-med-mediene-i-lydopptak-avvises-blankt-av-redaktorer/622502

Sitat

Frem til nå har vi vurdert Marius Borg Høibys rusproblemer som private. Nå er han siktet for straffbare forhold, hvilket forandrer situasjonen helt, sier Andersen til eget ukeblad.

Andrea59 skrev (1 time siden):

Ja, hadde det ikke vært for oppslagene i se og hør hadde det neppe blitt avdekket alle senere publiserte straffbare forhold. Jeg roser sjelden se og hør, men det er i alle fall på plass å si «ikke så galt at det ikke er godt for noe»….

Hvorfor skulle politi og påtalemyndighet være avhengige av Se og Hør for å etterforske en straffesak?? 

Det kan like gjerne være motsatt, dvs at alle lekkasjene til Se og Hør fra avhør etc, nå med full identifisering av fornærmede, hindrer etterforskningen, feks ved at nye vitner nekter å forklare seg og samarbeide med politiet av frykt for belastningen mediedekningen vil gi. Jf Morgenbladets lange sak om dette i desember: https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=1123240616475575&id=100063689405077&_rdr

Endret av Aricia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soleil70 skrev (12 timer siden):

Jeg kjenner en som var i rusbehandling og som ingen måte hadde så utagerende adferd som Marius. Hun var innlagt i 6 måneder og gikk i etterbehandling (samtaler og gruppe) i 3 år. Da var det rom for varig endring. 

Vel, kvinnehat og rusproblemer er en litt mer farlig blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (14 timer siden):

Tuller du med meg nå? Takket være det første oferet som tok kontakt med politiet mener du vel?!? Se og Hør er mer trolig ansvarlig for å skreme ofre fra å stå frem, vi vet jo at det er ofre som er funet og opplever Se og Hør belastene. Så det er åpenbart at faren for å bli uthengt av Se og Hør gjør det vanskeligere å kontakte politie.... Om vennina mi fortalte meg at noen hadde forgrepe seg på henne, tror jeg ikke jeg hadde rådet henne til å anmelde om det bettyde hun ble frit vilt for alle som ønsket litt underholdning. 

Marius har ansvar for det han gjør. Akurat som at Se og Hør har ansvar for det de gjør.

Offeret tok aldri kontakt med politiet. Politiet ble ringt klokken 12:30 av ei venninne av første fornærmede. Altså mange, mange timer etter det som skjedde i leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...